Het debatt om trikk og vei

Het debatt om trikk og vei

 

På Bjerke er ikke lokalpolitikerne enige om det er nødvendig med trikk til Tonsenhagen, eller en nedgradering av Trondheimsveien. Uenigheten økte temperaturen mellom politikerne på Linderud senter.

Skrevet av:

«Trikk til Tonsenhagen. De som er helt klare på ja, rekker hånden i været nå».

Jørn Kveseth (Frp) og Oddmund Østebø (H) forholder seg i ro. Tor Kristian Birkeland (De grønne) svarer verken ja eller nei - han sier han vil la lokalbefolkningen bestemme.

- Det er vesentlig at lokalbefolkningen har noe å si en slik beslutning. Det bør veie veldig tungt, sier Birkedal.

For Steinar Arnesen (Ap) er derimot saken helt klar.

- En trikk tar 230 personer per avgang, mens bussene tar mye færre.

Geirmund Jor (SV) er enig, og ser med bekymring på den økende befolkningsveksten som er ventet framover, og mener det er viktig å være føre var, enn etter snar:

- Hele veinettet kommer til å bryte sammen om vi ikke tar ansvar, og vi kan spare 20 millioner kroner i året ved å få trikk til Tonsenhagen istedenfor buss.

Uenige om trikk

Jørn Kveseth (Frp) mener derimot at trikk til Tonsenhagen er en svært dårlig løsning, og at den vil få færre avganger i timen.

- Det har aldri vært et så godt kollektivtilbud med buss som vi har nå, mener Jørn Kveseth (FrP).

Mass Soldal Lund (Rødt) arresterer han raskt.

- Ruter sier at de vil få til avganger hvert femte minutt. Hvorfor står du der og sier at den bare vil komme hvert kvarter, sier han, mens Toril Berge (V) nikker enig.

- Vi må ha et godt kollektivtilbud. Vi skal bo og jobbe over hele bydelen. Det er på tide vi får en trikk helt ned til Linderudsletta.

Oddmund Østebø (H) sier at han ikke vil ta stilling til trikken før saken er grundig utredet.

Viktig nedgradering

Jor (SV) mener også at trikken er første skritt til å få nedgradert Trondheimsveien til en lokalvei, siden det da blir mindre plass til bilene. Bortsett fra Frp, mener også alle partier lokalt at Trondheimsveien må nedgraderes.

- Mange mennesker skal inn i denne byen. Hvis vi skal strupe alle veiene, hvordan skal det bli da? Vi må oppgradere veinettet, argumenterer Kveseth (Frp).

Arnesen (Ap) rister på hodet.

- Jeg tror ikke vi har noe annet valg enn å nedgradere. Folk bor så tett innpå denne veien. Vi vet det ødelegger bomiljøer, sier han.

Kø eller ikke?

Flere nikker enig til Arnesens synspunkt.

- Det er en skam at Trondheimsveien er slik den er i dag. Hvorfor ikke bygge bygninger oppå veien. Det er en god måte å redusere støy og løse boligproblematikken, mener Tor Kristian Birkeland (MDG).

Oddmund Østebø (H) mener det er viktig å komme i gang med nedgraderingen, men liker ikke tanken på at en kø kan bli stående fra Sinsen til Grorud.

- Men vi må diskutere hvordan det skal gjøres. Det viktigste er å komme i gang, sier Østebø.

Lund (Rødt) mener at det ikke nødvendigvis er negativt at bilene står i kø, siden flere da vil velge bort bilen. Mens flere av de andre politikerne tror det kan være like ille for miljøet om bilene stamper i kø oppover mot Grorud.

Veitvetveien

I løpet av valgkampen har Akers Avis Groruddalen invitert til ett torgmøte i hver bydel. Det siste gikk av stabelen på Linderud senter i går ettermiddag, torsdag. Sju av partiene som stiller til valg i bydelen var invitert.

Under møtet hadde også befolkningen mulighet til å stille politikerne spørsmål. Elray Henriksen fra Miljøpartiet De Grønne lurte på hva lokalpolitikerne ønsker å gjøre for å løse miljøutfordringene i Groruddalen, men også om de jobber på tvers av bydelsgrensene.

Mangeårig Veitvet-beboer lurer Suresh Shukla på hva politikerne tenker om tungtrafikk i boområder, og trekker spesielt fram all tungtrafikken i Veitvetveien.

- Et boligområde skal ikke være belastet med tungtrafikk, og alle boligområder bør ha en øvre fartsgrense på 30 kilometer i timen, sier Birkeland (MDG).

Jor (SV) nikker enig, og er helt klar på at noe må gjøres. Lund (Rødt) trekker fram at Rødt alltid har vært en pådriver for et tungtransportnett i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!