Het debatt om trikk og vei

Het debatt om trikk og vei

 

På Bjerke er ikke lokalpolitikerne enige om det er nødvendig med trikk til Tonsenhagen, eller en nedgradering av Trondheimsveien. Uenigheten økte temperaturen mellom politikerne på Linderud senter.

Skrevet av:

«Trikk til Tonsenhagen. De som er helt klare på ja, rekker hånden i været nå».

Jørn Kveseth (Frp) og Oddmund Østebø (H) forholder seg i ro. Tor Kristian Birkeland (De grønne) svarer verken ja eller nei - han sier han vil la lokalbefolkningen bestemme.

- Det er vesentlig at lokalbefolkningen har noe å si en slik beslutning. Det bør veie veldig tungt, sier Birkedal.

For Steinar Arnesen (Ap) er derimot saken helt klar.

- En trikk tar 230 personer per avgang, mens bussene tar mye færre.

Geirmund Jor (SV) er enig, og ser med bekymring på den økende befolkningsveksten som er ventet framover, og mener det er viktig å være føre var, enn etter snar:

- Hele veinettet kommer til å bryte sammen om vi ikke tar ansvar, og vi kan spare 20 millioner kroner i året ved å få trikk til Tonsenhagen istedenfor buss.

Uenige om trikk

Jørn Kveseth (Frp) mener derimot at trikk til Tonsenhagen er en svært dårlig løsning, og at den vil få færre avganger i timen.

- Det har aldri vært et så godt kollektivtilbud med buss som vi har nå, mener Jørn Kveseth (FrP).

Mass Soldal Lund (Rødt) arresterer han raskt.

- Ruter sier at de vil få til avganger hvert femte minutt. Hvorfor står du der og sier at den bare vil komme hvert kvarter, sier han, mens Toril Berge (V) nikker enig.

- Vi må ha et godt kollektivtilbud. Vi skal bo og jobbe over hele bydelen. Det er på tide vi får en trikk helt ned til Linderudsletta.

Oddmund Østebø (H) sier at han ikke vil ta stilling til trikken før saken er grundig utredet.

Viktig nedgradering

Jor (SV) mener også at trikken er første skritt til å få nedgradert Trondheimsveien til en lokalvei, siden det da blir mindre plass til bilene. Bortsett fra Frp, mener også alle partier lokalt at Trondheimsveien må nedgraderes.

- Mange mennesker skal inn i denne byen. Hvis vi skal strupe alle veiene, hvordan skal det bli da? Vi må oppgradere veinettet, argumenterer Kveseth (Frp).

Arnesen (Ap) rister på hodet.

- Jeg tror ikke vi har noe annet valg enn å nedgradere. Folk bor så tett innpå denne veien. Vi vet det ødelegger bomiljøer, sier han.

Kø eller ikke?

Flere nikker enig til Arnesens synspunkt.

- Det er en skam at Trondheimsveien er slik den er i dag. Hvorfor ikke bygge bygninger oppå veien. Det er en god måte å redusere støy og løse boligproblematikken, mener Tor Kristian Birkeland (MDG).

Oddmund Østebø (H) mener det er viktig å komme i gang med nedgraderingen, men liker ikke tanken på at en kø kan bli stående fra Sinsen til Grorud.

- Men vi må diskutere hvordan det skal gjøres. Det viktigste er å komme i gang, sier Østebø.

Lund (Rødt) mener at det ikke nødvendigvis er negativt at bilene står i kø, siden flere da vil velge bort bilen. Mens flere av de andre politikerne tror det kan være like ille for miljøet om bilene stamper i kø oppover mot Grorud.

Veitvetveien

I løpet av valgkampen har Akers Avis Groruddalen invitert til ett torgmøte i hver bydel. Det siste gikk av stabelen på Linderud senter i går ettermiddag, torsdag. Sju av partiene som stiller til valg i bydelen var invitert.

Under møtet hadde også befolkningen mulighet til å stille politikerne spørsmål. Elray Henriksen fra Miljøpartiet De Grønne lurte på hva lokalpolitikerne ønsker å gjøre for å løse miljøutfordringene i Groruddalen, men også om de jobber på tvers av bydelsgrensene.

Mangeårig Veitvet-beboer lurer Suresh Shukla på hva politikerne tenker om tungtrafikk i boområder, og trekker spesielt fram all tungtrafikken i Veitvetveien.

- Et boligområde skal ikke være belastet med tungtrafikk, og alle boligområder bør ha en øvre fartsgrense på 30 kilometer i timen, sier Birkeland (MDG).

Jor (SV) nikker enig, og er helt klar på at noe må gjøres. Lund (Rødt) trekker fram at Rødt alltid har vært en pådriver for et tungtransportnett i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!