Het debatt om trikk og vei

Het debatt om trikk og vei

 

På Bjerke er ikke lokalpolitikerne enige om det er nødvendig med trikk til Tonsenhagen, eller en nedgradering av Trondheimsveien. Uenigheten økte temperaturen mellom politikerne på Linderud senter.

«Trikk til Tonsenhagen. De som er helt klare på ja, rekker hånden i været nå».

Jørn Kveseth (Frp) og Oddmund Østebø (H) forholder seg i ro. Tor Kristian Birkeland (De grønne) svarer verken ja eller nei - han sier han vil la lokalbefolkningen bestemme.

- Det er vesentlig at lokalbefolkningen har noe å si en slik beslutning. Det bør veie veldig tungt, sier Birkedal.

For Steinar Arnesen (Ap) er derimot saken helt klar.

- En trikk tar 230 personer per avgang, mens bussene tar mye færre.

Geirmund Jor (SV) er enig, og ser med bekymring på den økende befolkningsveksten som er ventet framover, og mener det er viktig å være føre var, enn etter snar:

- Hele veinettet kommer til å bryte sammen om vi ikke tar ansvar, og vi kan spare 20 millioner kroner i året ved å få trikk til Tonsenhagen istedenfor buss.

Uenige om trikk

Jørn Kveseth (Frp) mener derimot at trikk til Tonsenhagen er en svært dårlig løsning, og at den vil få færre avganger i timen.

- Det har aldri vært et så godt kollektivtilbud med buss som vi har nå, mener Jørn Kveseth (FrP).

Mass Soldal Lund (Rødt) arresterer han raskt.

- Ruter sier at de vil få til avganger hvert femte minutt. Hvorfor står du der og sier at den bare vil komme hvert kvarter, sier han, mens Toril Berge (V) nikker enig.

- Vi må ha et godt kollektivtilbud. Vi skal bo og jobbe over hele bydelen. Det er på tide vi får en trikk helt ned til Linderudsletta.

Oddmund Østebø (H) sier at han ikke vil ta stilling til trikken før saken er grundig utredet.

Viktig nedgradering

Jor (SV) mener også at trikken er første skritt til å få nedgradert Trondheimsveien til en lokalvei, siden det da blir mindre plass til bilene. Bortsett fra Frp, mener også alle partier lokalt at Trondheimsveien må nedgraderes.

- Mange mennesker skal inn i denne byen. Hvis vi skal strupe alle veiene, hvordan skal det bli da? Vi må oppgradere veinettet, argumenterer Kveseth (Frp).

Arnesen (Ap) rister på hodet.

- Jeg tror ikke vi har noe annet valg enn å nedgradere. Folk bor så tett innpå denne veien. Vi vet det ødelegger bomiljøer, sier han.

Kø eller ikke?

Flere nikker enig til Arnesens synspunkt.

- Det er en skam at Trondheimsveien er slik den er i dag. Hvorfor ikke bygge bygninger oppå veien. Det er en god måte å redusere støy og løse boligproblematikken, mener Tor Kristian Birkeland (MDG).

Oddmund Østebø (H) mener det er viktig å komme i gang med nedgraderingen, men liker ikke tanken på at en kø kan bli stående fra Sinsen til Grorud.

- Men vi må diskutere hvordan det skal gjøres. Det viktigste er å komme i gang, sier Østebø.

Lund (Rødt) mener at det ikke nødvendigvis er negativt at bilene står i kø, siden flere da vil velge bort bilen. Mens flere av de andre politikerne tror det kan være like ille for miljøet om bilene stamper i kø oppover mot Grorud.

Veitvetveien

I løpet av valgkampen har Akers Avis Groruddalen invitert til ett torgmøte i hver bydel. Det siste gikk av stabelen på Linderud senter i går ettermiddag, torsdag. Sju av partiene som stiller til valg i bydelen var invitert.

Under møtet hadde også befolkningen mulighet til å stille politikerne spørsmål. Elray Henriksen fra Miljøpartiet De Grønne lurte på hva lokalpolitikerne ønsker å gjøre for å løse miljøutfordringene i Groruddalen, men også om de jobber på tvers av bydelsgrensene.

Mangeårig Veitvet-beboer lurer Suresh Shukla på hva politikerne tenker om tungtrafikk i boområder, og trekker spesielt fram all tungtrafikken i Veitvetveien.

- Et boligområde skal ikke være belastet med tungtrafikk, og alle boligområder bør ha en øvre fartsgrense på 30 kilometer i timen, sier Birkeland (MDG).

Jor (SV) nikker enig, og er helt klar på at noe må gjøres. Lund (Rødt) trekker fram at Rødt alltid har vært en pådriver for et tungtransportnett i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

 
Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.