Het debatt om trikk og vei

Het debatt om trikk og vei

 

På Bjerke er ikke lokalpolitikerne enige om det er nødvendig med trikk til Tonsenhagen, eller en nedgradering av Trondheimsveien. Uenigheten økte temperaturen mellom politikerne på Linderud senter.

Skrevet av:

«Trikk til Tonsenhagen. De som er helt klare på ja, rekker hånden i været nå».

Jørn Kveseth (Frp) og Oddmund Østebø (H) forholder seg i ro. Tor Kristian Birkeland (De grønne) svarer verken ja eller nei - han sier han vil la lokalbefolkningen bestemme.

- Det er vesentlig at lokalbefolkningen har noe å si en slik beslutning. Det bør veie veldig tungt, sier Birkedal.

For Steinar Arnesen (Ap) er derimot saken helt klar.

- En trikk tar 230 personer per avgang, mens bussene tar mye færre.

Geirmund Jor (SV) er enig, og ser med bekymring på den økende befolkningsveksten som er ventet framover, og mener det er viktig å være føre var, enn etter snar:

- Hele veinettet kommer til å bryte sammen om vi ikke tar ansvar, og vi kan spare 20 millioner kroner i året ved å få trikk til Tonsenhagen istedenfor buss.

Uenige om trikk

Jørn Kveseth (Frp) mener derimot at trikk til Tonsenhagen er en svært dårlig løsning, og at den vil få færre avganger i timen.

- Det har aldri vært et så godt kollektivtilbud med buss som vi har nå, mener Jørn Kveseth (FrP).

Mass Soldal Lund (Rødt) arresterer han raskt.

- Ruter sier at de vil få til avganger hvert femte minutt. Hvorfor står du der og sier at den bare vil komme hvert kvarter, sier han, mens Toril Berge (V) nikker enig.

- Vi må ha et godt kollektivtilbud. Vi skal bo og jobbe over hele bydelen. Det er på tide vi får en trikk helt ned til Linderudsletta.

Oddmund Østebø (H) sier at han ikke vil ta stilling til trikken før saken er grundig utredet.

Viktig nedgradering

Jor (SV) mener også at trikken er første skritt til å få nedgradert Trondheimsveien til en lokalvei, siden det da blir mindre plass til bilene. Bortsett fra Frp, mener også alle partier lokalt at Trondheimsveien må nedgraderes.

- Mange mennesker skal inn i denne byen. Hvis vi skal strupe alle veiene, hvordan skal det bli da? Vi må oppgradere veinettet, argumenterer Kveseth (Frp).

Arnesen (Ap) rister på hodet.

- Jeg tror ikke vi har noe annet valg enn å nedgradere. Folk bor så tett innpå denne veien. Vi vet det ødelegger bomiljøer, sier han.

Kø eller ikke?

Flere nikker enig til Arnesens synspunkt.

- Det er en skam at Trondheimsveien er slik den er i dag. Hvorfor ikke bygge bygninger oppå veien. Det er en god måte å redusere støy og løse boligproblematikken, mener Tor Kristian Birkeland (MDG).

Oddmund Østebø (H) mener det er viktig å komme i gang med nedgraderingen, men liker ikke tanken på at en kø kan bli stående fra Sinsen til Grorud.

- Men vi må diskutere hvordan det skal gjøres. Det viktigste er å komme i gang, sier Østebø.

Lund (Rødt) mener at det ikke nødvendigvis er negativt at bilene står i kø, siden flere da vil velge bort bilen. Mens flere av de andre politikerne tror det kan være like ille for miljøet om bilene stamper i kø oppover mot Grorud.

Veitvetveien

I løpet av valgkampen har Akers Avis Groruddalen invitert til ett torgmøte i hver bydel. Det siste gikk av stabelen på Linderud senter i går ettermiddag, torsdag. Sju av partiene som stiller til valg i bydelen var invitert.

Under møtet hadde også befolkningen mulighet til å stille politikerne spørsmål. Elray Henriksen fra Miljøpartiet De Grønne lurte på hva lokalpolitikerne ønsker å gjøre for å løse miljøutfordringene i Groruddalen, men også om de jobber på tvers av bydelsgrensene.

Mangeårig Veitvet-beboer lurer Suresh Shukla på hva politikerne tenker om tungtrafikk i boområder, og trekker spesielt fram all tungtrafikken i Veitvetveien.

- Et boligområde skal ikke være belastet med tungtrafikk, og alle boligområder bør ha en øvre fartsgrense på 30 kilometer i timen, sier Birkeland (MDG).

Jor (SV) nikker enig, og er helt klar på at noe må gjøres. Lund (Rødt) trekker fram at Rødt alltid har vært en pådriver for et tungtransportnett i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!