Hjelp, jeg tar lappen!

Hjelp, jeg tar lappen!

 

Å ta førekortet er ingen enkel affære. I hvert fall ikke med fotograf tilstede. UngSonens utsendte deler sine erfaringer fra første kjøretime.

Skrevet av:

Det er viljen det har skortet på de siste fem årene. For selv om tanken har eksistert siden 17-årsalderen, har ikke undertegnede tatt temaet på alvor og gjort noe med det. Bilkjøring har aldri vært av min store interesse. Og ord som vikeplikt og forbikjøring virker helt uforståelig.

Et mirakel var det som trengtes for at jeg faktisk klarte å pine meg igjennom det trafikale grunnkurset for to år siden. Men nok om det. Denne grå og kalde morgenen i februar sitter jeg her og tar min første time.

Med fotograf på slep og en kjørelærer jeg kun har møtt én gang tidligere, skal jeg ha min første seanse innenfor bilkjøringens verden.

Den ene hånda sitter klistret fast på rattet, mens den andre prøver febrilsk å finne en måte å få ned håndbrekket på. Jeg håper bare kjørelæreren forstår at selv om jeg er ganske håpløs innen bilfaget, så har det krevd mye mot og guts for å «kle meg naken» slik jeg gjør denne trøtte, kalde februar-morgenen.

Treg start med krypkjøring

- Setet skal sitte sånn at du klarer å få foten helt ned i clutchen, forklarer lærer Odd Roaldset til min store overraskelse.

Da var det på'n igjen. Etter et par, tre forsøk og oppjusteringer av både sete og nakkestøtte, var jeg klar til å kjøre. Roaldset babler i vei om parklys, fjernlys og bremselys. Han forklarer også feilen mange begår, som er å kjøre med håndbrekket på. Noe som synes vanskelig for meg å forstå. Selvfølgelig skal den være nede når du kjører.

- Det du driver med nå heter krypkjøring. For nå kjører du bare ved hjelp av å holde igjen og slippe clutchpedalen, sier en småentusiastisk Roaldset. Jeg på min side er mest opptatt av å ikke treffe de to varebilene som står parkert ved siden av vår mørkeblå BMW.

- Hold deg innenfor sporet på veien. Vær forsiktig og se deg for, slik at fotgjengere ikke kommer overraskende på deg. Bruk bremsene litt mer aktivt!

Advarslene og utfordringene kommer  på samlebånd for hver meter jeg kjører. Og ennå hadde jeg ikke kommet ut på veien.

Så er kjøringen i gang

Men det tar ikke langt tid før selvtilliten gradvis begynner å stige. Etter en tøff start bak rattet og litt vanskeligheter med å kjøre ut fra Kalbakken-sentret, kommer vi ut og kjører i Kalbakkveien.

Den nølende 23-åringen er forvandlet til en mer selvsikker amatørkjører, og lærerens kunnskaper og oversikt ser ut til å smitte over på meg. Selv om jeg fortsatt følte meg sårbar der jeg kjørte i den mørkeblå BMW-en, var lærerens pedagogiske evner beroligende.

Anekdotene og de morsomme historiene kommer på løpende bånd. Roaldset forteller om han som hadde prøvd å ta lappen x-antall ganger og som fortsatt prøvde. Om usikre bilførere som kunne skape vanskeligheter i trafikken. Det var fint at mannen som driver Skogen kjøreskole på Kalbakken til daglig kunne blande små historier knyttet opp mot dagens leksjon. Vi går gjennom den såkalte blindsonen og bruken av sidespeilene.

- Nå som det er mye snø på veiene, er det viktig å kjøre saktere. Snøhaugene, som ligger ved hvert hjørne, gjør det vanskeligere å se de myke trafikantene, forteller den entusiastiske læreren.

Tiden går fortere enn forventet. Etter et par runder rundt på Rødtvet og Kalbakken, er vi på vei tilbake til utgangspunktet. Jeg blir også tilgitt for manglende bruk av sidespeilene og blindsonen. Det var tross alt min første time.

- Jeg gjør ikke dette til vanlig, men du skal få parkere på bensinstasjonen i dag, forteller læreren til min store forbauselse.

Jeg prøver hardt å få girspaken i revers, men musklene mine nekter å samarbeide. Etter flere mislykkede forsøk ser læreren på meg og smiler.

- Du har heldigvis Elixia rett i nærheten hvis du vil trene arm-muskulaturen til neste time, spøker han.

Endelig klarer vi å parkere. Når vi går ut for å se på «verket», innser jeg at det ikke var den mest elegante parkeringen. Bilen står skeivt og milevis unna veggen, men læreren er fornøyd med resultatet. Jeg klarte faktisk å parkere noenlunde bra.

Etter en kort samtale med læreren, blir vi enige om å gjenta bedriften neste uke. Jeg innser at jeg må fullføre hele løpet og fortsette med dette helt til målet om lappen er nådd. Straks forstår jeg at det kommer til å bli noen interessante måneder fremover.

 

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!