Hjelp, jeg tar lappen!

Hjelp, jeg tar lappen!

 

Å ta førekortet er ingen enkel affære. I hvert fall ikke med fotograf tilstede. UngSonens utsendte deler sine erfaringer fra første kjøretime.

Skrevet av:

Det er viljen det har skortet på de siste fem årene. For selv om tanken har eksistert siden 17-årsalderen, har ikke undertegnede tatt temaet på alvor og gjort noe med det. Bilkjøring har aldri vært av min store interesse. Og ord som vikeplikt og forbikjøring virker helt uforståelig.

Et mirakel var det som trengtes for at jeg faktisk klarte å pine meg igjennom det trafikale grunnkurset for to år siden. Men nok om det. Denne grå og kalde morgenen i februar sitter jeg her og tar min første time.

Med fotograf på slep og en kjørelærer jeg kun har møtt én gang tidligere, skal jeg ha min første seanse innenfor bilkjøringens verden.

Den ene hånda sitter klistret fast på rattet, mens den andre prøver febrilsk å finne en måte å få ned håndbrekket på. Jeg håper bare kjørelæreren forstår at selv om jeg er ganske håpløs innen bilfaget, så har det krevd mye mot og guts for å «kle meg naken» slik jeg gjør denne trøtte, kalde februar-morgenen.

Treg start med krypkjøring

- Setet skal sitte sånn at du klarer å få foten helt ned i clutchen, forklarer lærer Odd Roaldset til min store overraskelse.

Da var det på'n igjen. Etter et par, tre forsøk og oppjusteringer av både sete og nakkestøtte, var jeg klar til å kjøre. Roaldset babler i vei om parklys, fjernlys og bremselys. Han forklarer også feilen mange begår, som er å kjøre med håndbrekket på. Noe som synes vanskelig for meg å forstå. Selvfølgelig skal den være nede når du kjører.

- Det du driver med nå heter krypkjøring. For nå kjører du bare ved hjelp av å holde igjen og slippe clutchpedalen, sier en småentusiastisk Roaldset. Jeg på min side er mest opptatt av å ikke treffe de to varebilene som står parkert ved siden av vår mørkeblå BMW.

- Hold deg innenfor sporet på veien. Vær forsiktig og se deg for, slik at fotgjengere ikke kommer overraskende på deg. Bruk bremsene litt mer aktivt!

Advarslene og utfordringene kommer  på samlebånd for hver meter jeg kjører. Og ennå hadde jeg ikke kommet ut på veien.

Så er kjøringen i gang

Men det tar ikke langt tid før selvtilliten gradvis begynner å stige. Etter en tøff start bak rattet og litt vanskeligheter med å kjøre ut fra Kalbakken-sentret, kommer vi ut og kjører i Kalbakkveien.

Den nølende 23-åringen er forvandlet til en mer selvsikker amatørkjører, og lærerens kunnskaper og oversikt ser ut til å smitte over på meg. Selv om jeg fortsatt følte meg sårbar der jeg kjørte i den mørkeblå BMW-en, var lærerens pedagogiske evner beroligende.

Anekdotene og de morsomme historiene kommer på løpende bånd. Roaldset forteller om han som hadde prøvd å ta lappen x-antall ganger og som fortsatt prøvde. Om usikre bilførere som kunne skape vanskeligheter i trafikken. Det var fint at mannen som driver Skogen kjøreskole på Kalbakken til daglig kunne blande små historier knyttet opp mot dagens leksjon. Vi går gjennom den såkalte blindsonen og bruken av sidespeilene.

- Nå som det er mye snø på veiene, er det viktig å kjøre saktere. Snøhaugene, som ligger ved hvert hjørne, gjør det vanskeligere å se de myke trafikantene, forteller den entusiastiske læreren.

Tiden går fortere enn forventet. Etter et par runder rundt på Rødtvet og Kalbakken, er vi på vei tilbake til utgangspunktet. Jeg blir også tilgitt for manglende bruk av sidespeilene og blindsonen. Det var tross alt min første time.

- Jeg gjør ikke dette til vanlig, men du skal få parkere på bensinstasjonen i dag, forteller læreren til min store forbauselse.

Jeg prøver hardt å få girspaken i revers, men musklene mine nekter å samarbeide. Etter flere mislykkede forsøk ser læreren på meg og smiler.

- Du har heldigvis Elixia rett i nærheten hvis du vil trene arm-muskulaturen til neste time, spøker han.

Endelig klarer vi å parkere. Når vi går ut for å se på «verket», innser jeg at det ikke var den mest elegante parkeringen. Bilen står skeivt og milevis unna veggen, men læreren er fornøyd med resultatet. Jeg klarte faktisk å parkere noenlunde bra.

Etter en kort samtale med læreren, blir vi enige om å gjenta bedriften neste uke. Jeg innser at jeg må fullføre hele løpet og fortsette med dette helt til målet om lappen er nådd. Straks forstår jeg at det kommer til å bli noen interessante måneder fremover.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!