ANNONSE

Hjelp, jeg tar lappen!

Hjelp, jeg tar lappen!

 

Å ta førekortet er ingen enkel affære. I hvert fall ikke med fotograf tilstede. UngSonens utsendte deler sine erfaringer fra første kjøretime.

Tekst:

Publisert:

Det er viljen det har skortet på de siste fem årene. For selv om tanken har eksistert siden 17-årsalderen, har ikke undertegnede tatt temaet på alvor og gjort noe med det. Bilkjøring har aldri vært av min store interesse. Og ord som vikeplikt og forbikjøring virker helt uforståelig.

Et mirakel var det som trengtes for at jeg faktisk klarte å pine meg igjennom det trafikale grunnkurset for to år siden. Men nok om det. Denne grå og kalde morgenen i februar sitter jeg her og tar min første time.

Med fotograf på slep og en kjørelærer jeg kun har møtt én gang tidligere, skal jeg ha min første seanse innenfor bilkjøringens verden.

Den ene hånda sitter klistret fast på rattet, mens den andre prøver febrilsk å finne en måte å få ned håndbrekket på. Jeg håper bare kjørelæreren forstår at selv om jeg er ganske håpløs innen bilfaget, så har det krevd mye mot og guts for å «kle meg naken» slik jeg gjør denne trøtte, kalde februar-morgenen.

Treg start med krypkjøring

- Setet skal sitte sånn at du klarer å få foten helt ned i clutchen, forklarer lærer Odd Roaldset til min store overraskelse.

Da var det på'n igjen. Etter et par, tre forsøk og oppjusteringer av både sete og nakkestøtte, var jeg klar til å kjøre. Roaldset babler i vei om parklys, fjernlys og bremselys. Han forklarer også feilen mange begår, som er å kjøre med håndbrekket på. Noe som synes vanskelig for meg å forstå. Selvfølgelig skal den være nede når du kjører.

- Det du driver med nå heter krypkjøring. For nå kjører du bare ved hjelp av å holde igjen og slippe clutchpedalen, sier en småentusiastisk Roaldset. Jeg på min side er mest opptatt av å ikke treffe de to varebilene som står parkert ved siden av vår mørkeblå BMW.

- Hold deg innenfor sporet på veien. Vær forsiktig og se deg for, slik at fotgjengere ikke kommer overraskende på deg. Bruk bremsene litt mer aktivt!

Advarslene og utfordringene kommer  på samlebånd for hver meter jeg kjører. Og ennå hadde jeg ikke kommet ut på veien.

Så er kjøringen i gang

Men det tar ikke langt tid før selvtilliten gradvis begynner å stige. Etter en tøff start bak rattet og litt vanskeligheter med å kjøre ut fra Kalbakken-sentret, kommer vi ut og kjører i Kalbakkveien.

Den nølende 23-åringen er forvandlet til en mer selvsikker amatørkjører, og lærerens kunnskaper og oversikt ser ut til å smitte over på meg. Selv om jeg fortsatt følte meg sårbar der jeg kjørte i den mørkeblå BMW-en, var lærerens pedagogiske evner beroligende.

Anekdotene og de morsomme historiene kommer på løpende bånd. Roaldset forteller om han som hadde prøvd å ta lappen x-antall ganger og som fortsatt prøvde. Om usikre bilførere som kunne skape vanskeligheter i trafikken. Det var fint at mannen som driver Skogen kjøreskole på Kalbakken til daglig kunne blande små historier knyttet opp mot dagens leksjon. Vi går gjennom den såkalte blindsonen og bruken av sidespeilene.

- Nå som det er mye snø på veiene, er det viktig å kjøre saktere. Snøhaugene, som ligger ved hvert hjørne, gjør det vanskeligere å se de myke trafikantene, forteller den entusiastiske læreren.

Tiden går fortere enn forventet. Etter et par runder rundt på Rødtvet og Kalbakken, er vi på vei tilbake til utgangspunktet. Jeg blir også tilgitt for manglende bruk av sidespeilene og blindsonen. Det var tross alt min første time.

- Jeg gjør ikke dette til vanlig, men du skal få parkere på bensinstasjonen i dag, forteller læreren til min store forbauselse.

Jeg prøver hardt å få girspaken i revers, men musklene mine nekter å samarbeide. Etter flere mislykkede forsøk ser læreren på meg og smiler.

- Du har heldigvis Elixia rett i nærheten hvis du vil trene arm-muskulaturen til neste time, spøker han.

Endelig klarer vi å parkere. Når vi går ut for å se på «verket», innser jeg at det ikke var den mest elegante parkeringen. Bilen står skeivt og milevis unna veggen, men læreren er fornøyd med resultatet. Jeg klarte faktisk å parkere noenlunde bra.

Etter en kort samtale med læreren, blir vi enige om å gjenta bedriften neste uke. Jeg innser at jeg må fullføre hele løpet og fortsette med dette helt til målet om lappen er nådd. Straks forstår jeg at det kommer til å bli noen interessante måneder fremover.

 

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE