Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

VIRKER: Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) fikk lov til å følge utviklingslærer Sonia Gullu på 1. trinn og hennes matematikk-elever mens de snakket om tallet 10.


Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Tekst:

Publisert:

Rommen skole har fått hele fem utviklingslærere skoleåret 2016-2017. Skolebyråden fikk se dem i aksjon. Til skolestart 2016–17 ble 35 lærere ansatt, og til skolestart 2017–16 kommer ytterligere 35 i Oslo.

– Det har den effekten som vi ønsker. Elever som sliter med temaer i noen fag får ekstra oppfølging av lærere som har spesialansvar nettopp å få dem «over kneika», forteller Tellevik Dahl.

På Rommen skole har de valgt å sette inn to lærere på 1. trinn, der en også har ansvar for aktivitetsskolen (AKS), og resten opp til 4. trinn.

– Det er en kjempespennnende modell, og det viktigste for oss er at det blir mer læring.

To skoler i Groruddalen

I høst fikk Rommen, Veitvet, Mortensrud, Tøyen, Bjørdal og Vahl skoler fem flere lærere hver.

– Vi velger skolene med vanskeligst utgangspunkt, som har lave resultater på kartleggingsprøvene. Vi må bruke lærerressursene der de trengs mest, og det blir nok flere skoler i Groruddalen som får tilbudet, sier skolebyråden.

De fem lærerne jobber lekbetont med språk som hovedparaplyen. Under der kommer matematikk, skriving og lesing.

– Så én lærer på 28 elever fungerer dårlig?

– Det kan fungere greit i noen sammenhenger, men det er vanskelig for én lærer å se alle barna. De har kanskje ikke tid til å følge opp alle, sier hun.

Får flere til høsten

Til høsten vil enda flere skoler få tilbud om ekstra lærere. Hvilke skoler det blir er ikke bestemt ennå.

– Vi fordobler innsatsen fra neste skoleår, og da skal nye skoler komme inn. Det er ikke sikkert alle får fem lærere, men kanskje tre eller fire. Skolene som dekker en del kriterier når det gjelder språkresultater og andel minoritetsspråklige kan søke om stillingene. På den måten kan vi sikre at alle elever får en nødvendig progresjon slik at de kan følge den normale undervisningen, forteller Tellevik Dahl.

Rektor på Rommen skole, Hanne Christine Arveng, er fornøyd.

– Alle de fem lærerne har særkompetanse i sitt felt. Vi kunne ikke jobbet på denne måten uten de ekstra lærerne, sier hun.

I tillegg til flere lærere har byrådet ansatt fem tidlig innsats-veiledere, som hjelper skolene med å lage gode systemer for å fange opp og følge opp elever som trenger ekstra oppfølging. Veilederne er spesielt erfarne lærere som veiler, støtter og følger opp skolene.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.