ANNONSE

Hovedgaten på Hasle er åpnet

Hovedgaten på Hasle er åpnet

7000 LITER: Bøkkerveien utsmykkes her med tomtas historie i form av en brennevinstønne. Her står direktør Erik Lund i Höegh Eiendom (f.v), bøkkerne Ole Olsen og Arne Jøran Øyen, samt ordfører Fabian Stang (H). (Fotos: Caroline Bremer).

HasleLinje-prosjektet fikk sitt første spadetak i 2013 og skal forvandle Hasle fra å være et traust industriområde til å bli et av byens mest urbane steder. Nå er selve hovedgata gåklar.

Se bildet større

TA-DAAAA: Ordfører Fabian Stang (H) viste sine avdukingsferdigheter ved å trekke sakte i snora.

Se bildet større

KUTTET SNORA: Bøkker Arne Jøran Øyen fikk æren av å sage snora i to.

Det vil ta opp mot 10 år før hele transformeringen er ferdig. Hasle vil da bestå av tusenvis av nye boliger, nærmere 100.000 kvadratmeter med næringsvirksomet, kafeer, kultur, idrett, butikker og restauranter.

Allerede nå er Bøkkerveien blitt åpnet. Dette vil bli det nye områdets hovedgate, som strekker seg over 100 mål på tomta der det gamle Vinmonopolet en gang lå.

– Tomta kjøpte vi opp i 2007. Nå begynner det å ta form, forteller administrerende direktør Erik Lund i Höegh Eiendom.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Aller-gruppen. Deres hovedkontor har allerede flyttet inn i det ene bygget, legger han til.

$Hvorfor Bøkkerveien?

Hovedgaten som nå er åpnet, er altså blitt døpt «Bøkkerveien». Det har sin årsak i at det lå et gammelt bøkkerverksted på den gamle tomta, samt Vinmonopolets anlegg på Hasle som har vært stengt for allmennheten i nærmere 80 år.

En bøkker, også kalt tønnemaker, er en håndverker som lager og reparerer tønner og fat som brukes til å fremstille blant annet brennevin. Av den grunn falt det utbyggerne naturlig å døpe gaten for «Bøkkerveien».

Ikke minst fikk de en bøkker til å klippe snora: Arne Jøran Øyen er den bøkkeren i Arcus som har lengst ansiennitet.

Bøkkerverkstedet her på Hasle var mitt arbeidssted i mange år. Arbeidet besto i å bygge og reparere bøkkerfat, opplyser Øyen.

– Til slutt var det bare Vinmonopolet som hadde behov for bøkkere.

Han tok med seg bøkkerkollega Ole Olsen, for å overvære den offisielle åpningen.

Jubler for utvikling

Ordfører Fabian Stang (H) tok også turen. Han setter pris på at også private aktører kan stå for byutvikling.

– Og bedre timing og plassering enn denne, er det kanskje ikke mulig å finne, mener han.

Stang fikk æren av å avduke en 7000 liters bryggetønne. Flere hundre av disse holdt til i Vinmonopolets lager, og noen av dem er blitt bevart. Den ordføreren duket av, står sentralt plassert i Bøkkerveien.

– Sherry, konjakk og annet brennevin har vært inni disse fatene, forteller Stang.

Norges fremste akevittekspert, destillatøren Halvor Heuch, har vært ansatt i Vinmonopolet og nå Arcus. Han kan fortelle at det var stor diskusjon mellom arkiteken og produsenten om volumet på bryggefatene.

– Arkitekten ville lage fat som rommer 30.000 liter, mens produsenten ville ikke ha mer enn 7000 liter. Det er bra produsenten fikk vilja si, ellers blir det ikke noe god akevitt, påpeker han.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE