Byrådet – etter ett år:

Høyre: Ap bryr seg
ikke om E6-lokket

Høyre: Ap bryr seg <BR>ikke om E6-lokket

MENER AP LURER GRORUDDALEN: Gruppeleder for Høyre, Eirik Lae Solberg, mener Ap i forhandlingene om Oslopakke 3 viste stor motstand for veiprosjekter i Groruddalen – som lokk over E6. Nå er han redd for at prosjektene skyves lenger ut etter at de rødgrønne har sittet ett år med makta.


Eirik Lae Solberg (H) mener Ap var motstander av å ha med lokk over E6 på Furuset i forhandlingene om Oslopakke 3 – til tross for at de har kjempet for det i mange år. Han er bekymret for veiprosjektene i Groruddalen etter ett år med rødgrønt byråd.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.10.2016 kl 09:27

Revidert Oslopakke 3 ble lagt fram i våres. Flere i Groruddalen fikk kjenne på skuffelsen da ingen av veiprosjektene som har ligget på vent ble prioritert.

Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg satt i forhandlingsgruppen sammen med blant annet Ap og MDG – og mener de forkaster viktige veiprosjekter i Groruddalen som har blitt diskutert i mange år. Et av dem er lokk over E6 som Høyre mener ble med på hengende håret. I 2004 mente Ap at lokk over E6 ville være det viktigste byutviklingsgrepet i Groruddalen og vant valget i 2005 med Jens Stoltenberg i spissen for prosjektet.

– Jeg er bekymret for at det rødgrønne byrådet vil skyve på viktige miljøprosjekter som for eksempel Manglerudtunnelen og lokk over E6 når vi nærmer oss oppstart. Måten de argumenterte på i forhandlingene om Oslopakke 3 viser at de ikke ønsker å bygge vei, selv om det gir bedre luftkvalitet, fremkommelighet for kollektivtransport og reduserer støy, sier han.

Les også: Ap: Høyre bløffer om hva som skjedde

Fikk igjennom tross motstand

–Hva skal man så gjøre med de store og tunge prosjektene i Groruddalen og Oslo øst? Skal man la det bli verre mens Groruddalen må betale bompenger og kollektivpriser for prosjekter som skyves langt fram i tid?

– Høyre prioriterte veiprosjektene i Groruddalen høyt i Oslopakke 3–forhandlingene. Jeg er glad for at vi til tross for motstand fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet fikk gjennomslag for flere av dem. Det er dessverre riktig at det er noen år til de store prosjektene i Groruddalen vil være ferdige. Dette er fordi det er mye som må være på plass før første spadetak tas. At alle partier i vår var enige om at planarbeidene kan fortsette er derfor avgjørende for å sikre fremdriften, mener Lae Solberg.

En del av noe større

– Alle partiene i Oslo sa til avisen under valgkampen at Ahusbanen prioriteres. Nå vil staten gi 50 millioner for fortgang til Fornebubanen, men i Oslopakke 3 står Ahusbanen, nå kalt baneløsning Nedre Romerike, planlagt å starte tidligst 2023. Er det noen garanti for at det i det hele tatt vil bli en t-baneløsning her?

– Høyre vil være pådriver for Ahusbane og mener vi må få på plass en god baneløsning raskt. På grunn av forventet befolkningsvekst og boligbygging på Nedre Romerike er det lurt å se på Ahusbanen som en del av en større kollektivløsning både for innbyggere som skal pendle inn og ut av Oslo, til Ahus og reiser på Romerike. Det er viktig for oss at dette planlegges og bygges slik at mange flere velger kollektivtransport fremfor å stå i kø på veiene i Groruddalen. Derfor er tverrforbindelsen mellom t-bane linjene i Groruddalen ekstra viktig.

Redd for nedprioritering

– Groruddalen Miljøforum mener man er konkret med både tid og penger når det gjelder prosjekter i Oslo vest, mens man i Oslo øst og Groruddalen er diffuse. Prosjektene er dessuten skjøvet så langt fram i tid at man ikke kan ha en garanti for at det i det hele tatt gjennomføres. Hva tenker du om det?

– Jeg er ikke enig i dette, jeg mener Groruddalen er ett av de mest spennende utviklingsområdene i Norge. Det er først og fremst gjennomfartstrafikk og innpendling som gir oss utfordringer med støy og luftforurensning, det gjelder like mye øst i byen som i vest og sør.

Les mer i papiravisen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!