Byrådet – etter ett år:

Høyre: Ap bryr seg
ikke om E6-lokket

Høyre: Ap bryr seg <BR>ikke om E6-lokket

MENER AP LURER GRORUDDALEN: Gruppeleder for Høyre, Eirik Lae Solberg, mener Ap i forhandlingene om Oslopakke 3 viste stor motstand for veiprosjekter i Groruddalen – som lokk over E6. Nå er han redd for at prosjektene skyves lenger ut etter at de rødgrønne har sittet ett år med makta.


Eirik Lae Solberg (H) mener Ap var motstander av å ha med lokk over E6 på Furuset i forhandlingene om Oslopakke 3 – til tross for at de har kjempet for det i mange år. Han er bekymret for veiprosjektene i Groruddalen etter ett år med rødgrønt byråd.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.10.2016 kl 09:27

Revidert Oslopakke 3 ble lagt fram i våres. Flere i Groruddalen fikk kjenne på skuffelsen da ingen av veiprosjektene som har ligget på vent ble prioritert.

Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg satt i forhandlingsgruppen sammen med blant annet Ap og MDG – og mener de forkaster viktige veiprosjekter i Groruddalen som har blitt diskutert i mange år. Et av dem er lokk over E6 som Høyre mener ble med på hengende håret. I 2004 mente Ap at lokk over E6 ville være det viktigste byutviklingsgrepet i Groruddalen og vant valget i 2005 med Jens Stoltenberg i spissen for prosjektet.

– Jeg er bekymret for at det rødgrønne byrådet vil skyve på viktige miljøprosjekter som for eksempel Manglerudtunnelen og lokk over E6 når vi nærmer oss oppstart. Måten de argumenterte på i forhandlingene om Oslopakke 3 viser at de ikke ønsker å bygge vei, selv om det gir bedre luftkvalitet, fremkommelighet for kollektivtransport og reduserer støy, sier han.

Les også: Ap: Høyre bløffer om hva som skjedde

Fikk igjennom tross motstand

–Hva skal man så gjøre med de store og tunge prosjektene i Groruddalen og Oslo øst? Skal man la det bli verre mens Groruddalen må betale bompenger og kollektivpriser for prosjekter som skyves langt fram i tid?

– Høyre prioriterte veiprosjektene i Groruddalen høyt i Oslopakke 3–forhandlingene. Jeg er glad for at vi til tross for motstand fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet fikk gjennomslag for flere av dem. Det er dessverre riktig at det er noen år til de store prosjektene i Groruddalen vil være ferdige. Dette er fordi det er mye som må være på plass før første spadetak tas. At alle partier i vår var enige om at planarbeidene kan fortsette er derfor avgjørende for å sikre fremdriften, mener Lae Solberg.

En del av noe større

– Alle partiene i Oslo sa til avisen under valgkampen at Ahusbanen prioriteres. Nå vil staten gi 50 millioner for fortgang til Fornebubanen, men i Oslopakke 3 står Ahusbanen, nå kalt baneløsning Nedre Romerike, planlagt å starte tidligst 2023. Er det noen garanti for at det i det hele tatt vil bli en t-baneløsning her?

– Høyre vil være pådriver for Ahusbane og mener vi må få på plass en god baneløsning raskt. På grunn av forventet befolkningsvekst og boligbygging på Nedre Romerike er det lurt å se på Ahusbanen som en del av en større kollektivløsning både for innbyggere som skal pendle inn og ut av Oslo, til Ahus og reiser på Romerike. Det er viktig for oss at dette planlegges og bygges slik at mange flere velger kollektivtransport fremfor å stå i kø på veiene i Groruddalen. Derfor er tverrforbindelsen mellom t-bane linjene i Groruddalen ekstra viktig.

Redd for nedprioritering

– Groruddalen Miljøforum mener man er konkret med både tid og penger når det gjelder prosjekter i Oslo vest, mens man i Oslo øst og Groruddalen er diffuse. Prosjektene er dessuten skjøvet så langt fram i tid at man ikke kan ha en garanti for at det i det hele tatt gjennomføres. Hva tenker du om det?

– Jeg er ikke enig i dette, jeg mener Groruddalen er ett av de mest spennende utviklingsområdene i Norge. Det er først og fremst gjennomfartstrafikk og innpendling som gir oss utfordringer med støy og luftforurensning, det gjelder like mye øst i byen som i vest og sør.

Les mer i papiravisen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!