Høyre lover lokk over E6

Høyre lover lokk over E6

GÅR INN FOR E6-LOKK: Høyres Konrad Værnes og Grete Horntvedt er glade for at Oslo Høyre er enige om at det bør bygges lokk eller tunnel over E6.

Årsmøtet i Oslo Høyre har talt: Partiet ønsker å bygge lokk eller tunnel over E6 på Furuset. Nå er det tverrpolitisk enighet om å skjerme befolkningen fra motorveien.

Høyre-lagene i Groruddalen har i lang tid kjempet for å få partiet til å gå inn for å bygge tunnel eller lokk over E6 på Furuset. Under helgens årsmøte i Oslo Høyre nådde de fram.

–  Groruddals-satsingen har kostet hundrevis av millioner og har gitt oss fine parker og mange områdeløft, men vi klarer aldri å løse utfordringene før vi bygger et lokk over E6 - det er dette som skal til, sier Grete Horntvedt og Konrad Værnes.

Begge står på bystyrelista og representerer Alna Høyre.

–  Lokket eller tunnelen skal bygges med sikte på å fremme byutvikling. Det vil gjøre Furuset og områdene rundt mer attraktive. Dessuten kan lokket være en nøkkel til å starte utvikling av dalbunnen, sier Værnes.

Oslo Arbeiderparti har også vedtatt at de vil bygge lokk over E6. Dermed er det tverrpolitisk enighet om saken.

Byutvikling først

Horntvedt og Værnes sammenligner E6-lokket med Lørentunnelen som ble bygget på Økern. Plan- og bygningsetaten har laget en mulighetsstudie som skisserer hvordan Furuset kan utvikles dersom man bygger et lokk. Det åpnes for ny høgskole, 2300 nye boliger nær senteret og utvidelse av senteret, for å nevne noe.

–  Når vi snakker med folk som bor på Høybråten, Furuset og Ellingsrud, er alle enige om at lokket må bygges så snart som mulig. Det er et helt grunnleggende grep for å utvikle Furuset, mener Værnes, som selv bor på Ellingsrud.

Statens Vegvesen har tidligere vært skeptisk til å bygge tak over E6. Årsaken er at det ikke fremmer trafikksikkerhet eller øker kapasiteten på veien.

–  Men nå har vi et helt annet fokus, nemlig miljø og byutvikling. Flere tusen husstander lever med støy fra E6, sier Horntvedt.

Gjennom Oslopakke 3

Ingen av Høyre-politikerne er ikke sikre på om lokk over dagens E6 eller bygging av en ny tunnel vil være den beste løsningen.

–  Å stenge E6 i en periode for å bygge lokk vil være krevende fordi veien er en av landets mest trafikkerte. Sånn sett vil det være enklere å bygge en tunnel, men dette må fagmyndighetene vurdere nøye, sier de.

Lokk over E6 skal finansieres gjennom Oslopakke 3. Det er forventet Oslopakke 3 skal reforhandles etter valget i september. Det er da Høyre og Arbeiderpartiet får anledning til å vise om de virkelig mener alvor med planene sine.

–  Det er viktig å gjøre alle kjent med hvilke fordeler et lokk vil gi. Da vil man få fortgang i saken, mener Horntvedt.

Dette vedtok Høyre

Bytutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen mener at det er viktig å bygge lokk eller tunnel over E6.

–  Nå må vi avvente Statens Vegvesen som nå utreder mulige lokkløsninger. Vi tror at boligpotensialet og bokvaliteten bedres når dette blir gjennomført, sier han.

Under helgens årsmøte vedtok Oslo Høyre flere saker som har stor betydning for Groruddalen. Partiet går inn for gjenåpning av Aker som lokalsykehus, de vil bygge Ahus-bane, de vil utrede muligheten for tverrgående t-bane i dalbunnen, Høyre vil flytte Politihøgskolen hit og de vedtok at man i fremtiden skal bygge mer varierte boliger i dalen.

–  Jeg tror aldri Høyre har hatt en mer offensiv og ambisiøs politikk på vegne av Groruddalen, avslutter Horntvedt.

Siste nytt i Nyheter

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!