Høysesong for trafikkulykker

Høysesong for trafikkulykker

KLAMPEN I BÅNN: Hver tredje trafikkulykke skjer i sommermånedene juni, juli og august ifølge Statens Vegvesen. Tendensen er at sjåførene tror det er mindre farlig å kjøre litt fortere fordi veiforholdene er bedre enn om vinteren.

En av tre trafikkulykker skjer om sommeren viser tall fra Statens Vegvesen. Hovedårsaken er villbasser bak gasspedalen.

Skrevet av:

I 2014 mistet 147 mennesker livet i trafikken. 54 av disse omkom i sommermånedene juni, juli og august. Mesteparten av disse dødstallene baserer seg på utforkjøringer eller møteulykker.

Statens Vegvesen tror tørre veier og fine forhold kan friste bilister til å trykke på gassen, men advarer om at det ofte er da det går galt.

– Det er en tendens til høyere fart på veiene på sommeren enn ellers i året, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Da øker også antallet ulykker, og konsekvensene av ulykkene. Jo høyere farten har vært, jo mer alvorlig blir utfallet. At stadig flere holder fartsgrensene er et viktig bidrag til å redusere antallet drepte og hardt skadde, fortsetter Ranes.

Lite som skal til

Farten er helt avgjørende for utfallet en eventuell trafikkulykke. Det skal bare litt mer fart til. Vegvesenet har derfor kartlagt hvor lite som skal til før en fatal konsekvens er faktum.

Dersom man øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker man risikoen for personskadeulykker med 10 prosent, og risikoen for å bli drept med 25 prosent.

Klarer du akkurat å stanse foran en veihindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha gjort at du treffer hindringen i 50 km/t.

Hadde alle klart å holde fartsgrensene på norske veier, ville man spart samfunnet for et tap av rundt 40 liv hvert eneste år.

Livsfarlig mobilbruk

Daglig leder i NAF Oslo og omegn, Ole Blåsmo, synes ikke noe om at farten økes i sommermånedene.

– Trafikken er jo høyere på hovedveiene om sommeren, det betinger at man heller burde ha senket farten, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Blåsmo har også merket en lei tendens hvor bilister bruker mobiltelefonen bak rattet.

Det er utrolig mange som tekster eller trykker på mobilen mens de kjører bil, fremfor å bruke handsfree. Kjører man i 50 eller 60 km/t forflytter bilen seg mange meter, og det er der faremomentene ligger. De få sekundene man kaster blikket ned på mobiltelefonen, vil altså bilen ha rukket å kjøre mange meter.

– I trafikken ser man ofte biler med en ujevn kjøring på veien, mange havner på kanten, og de fleste av disse sitter nok med en mobiltelefon i hånden, tror Blåsmo.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!