Høysesong for trafikkulykker

Høysesong for trafikkulykker

KLAMPEN I BÅNN: Hver tredje trafikkulykke skjer i sommermånedene juni, juli og august ifølge Statens Vegvesen. Tendensen er at sjåførene tror det er mindre farlig å kjøre litt fortere fordi veiforholdene er bedre enn om vinteren.

En av tre trafikkulykker skjer om sommeren viser tall fra Statens Vegvesen. Hovedårsaken er villbasser bak gasspedalen.

Gode råd for en sikker tur:

1. Kjør etter forholdene og aldri over fartsgrensen

2. Del veien og ta hensyn til alle som bruker veien

3. Husk bilbelte

4. Alkohol, rus og kjøretøy hører ikke sammen

5. Sørg for å være uthvilt før turen starter. Om du merker at du blir trøtt underveis, stopp og sov i ett kvarter

6. Spis, drikk og gi hverandre hvile ved å bytte sjåfør

7. Legg vekk mobilen

8. Hold blikket på veien

9. Vær gode venner, både med de du reiser sammen med og de du møter på veien

10. Planlegg reisen godt, og beregn god tid

Kilde: Statens Vegvesen.

I 2014 mistet 147 mennesker livet i trafikken. 54 av disse omkom i sommermånedene juni, juli og august. Mesteparten av disse dødstallene baserer seg på utforkjøringer eller møteulykker.

Statens Vegvesen tror tørre veier og fine forhold kan friste bilister til å trykke på gassen, men advarer om at det ofte er da det går galt.

– Det er en tendens til høyere fart på veiene på sommeren enn ellers i året, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Da øker også antallet ulykker, og konsekvensene av ulykkene. Jo høyere farten har vært, jo mer alvorlig blir utfallet. At stadig flere holder fartsgrensene er et viktig bidrag til å redusere antallet drepte og hardt skadde, fortsetter Ranes.

Lite som skal til

Farten er helt avgjørende for utfallet en eventuell trafikkulykke. Det skal bare litt mer fart til. Vegvesenet har derfor kartlagt hvor lite som skal til før en fatal konsekvens er faktum.

Dersom man øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker man risikoen for personskadeulykker med 10 prosent, og risikoen for å bli drept med 25 prosent.

Klarer du akkurat å stanse foran en veihindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha gjort at du treffer hindringen i 50 km/t.

Hadde alle klart å holde fartsgrensene på norske veier, ville man spart samfunnet for et tap av rundt 40 liv hvert eneste år.

Livsfarlig mobilbruk

Daglig leder i NAF Oslo og omegn, Ole Blåsmo, synes ikke noe om at farten økes i sommermånedene.

– Trafikken er jo høyere på hovedveiene om sommeren, det betinger at man heller burde ha senket farten, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Blåsmo har også merket en lei tendens hvor bilister bruker mobiltelefonen bak rattet.

Det er utrolig mange som tekster eller trykker på mobilen mens de kjører bil, fremfor å bruke handsfree. Kjører man i 50 eller 60 km/t forflytter bilen seg mange meter, og det er der faremomentene ligger. De få sekundene man kaster blikket ned på mobiltelefonen, vil altså bilen ha rukket å kjøre mange meter.

– I trafikken ser man ofte biler med en ujevn kjøring på veien, mange havner på kanten, og de fleste av disse sitter nok med en mobiltelefon i hånden, tror Blåsmo.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.