ANNONSE

Høysesong for trafikkulykker

Høysesong for trafikkulykker

KLAMPEN I BÅNN: Hver tredje trafikkulykke skjer i sommermånedene juni, juli og august ifølge Statens Vegvesen. Tendensen er at sjåførene tror det er mindre farlig å kjøre litt fortere fordi veiforholdene er bedre enn om vinteren.

En av tre trafikkulykker skjer om sommeren viser tall fra Statens Vegvesen. Hovedårsaken er villbasser bak gasspedalen.

Gode råd for en sikker tur:

1. Kjør etter forholdene og aldri over fartsgrensen

2. Del veien og ta hensyn til alle som bruker veien

3. Husk bilbelte

4. Alkohol, rus og kjøretøy hører ikke sammen

5. Sørg for å være uthvilt før turen starter. Om du merker at du blir trøtt underveis, stopp og sov i ett kvarter

6. Spis, drikk og gi hverandre hvile ved å bytte sjåfør

7. Legg vekk mobilen

8. Hold blikket på veien

9. Vær gode venner, både med de du reiser sammen med og de du møter på veien

10. Planlegg reisen godt, og beregn god tid

Kilde: Statens Vegvesen.

I 2014 mistet 147 mennesker livet i trafikken. 54 av disse omkom i sommermånedene juni, juli og august. Mesteparten av disse dødstallene baserer seg på utforkjøringer eller møteulykker.

Statens Vegvesen tror tørre veier og fine forhold kan friste bilister til å trykke på gassen, men advarer om at det ofte er da det går galt.

– Det er en tendens til høyere fart på veiene på sommeren enn ellers i året, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Da øker også antallet ulykker, og konsekvensene av ulykkene. Jo høyere farten har vært, jo mer alvorlig blir utfallet. At stadig flere holder fartsgrensene er et viktig bidrag til å redusere antallet drepte og hardt skadde, fortsetter Ranes.

Lite som skal til

Farten er helt avgjørende for utfallet en eventuell trafikkulykke. Det skal bare litt mer fart til. Vegvesenet har derfor kartlagt hvor lite som skal til før en fatal konsekvens er faktum.

Dersom man øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker man risikoen for personskadeulykker med 10 prosent, og risikoen for å bli drept med 25 prosent.

Klarer du akkurat å stanse foran en veihindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha gjort at du treffer hindringen i 50 km/t.

Hadde alle klart å holde fartsgrensene på norske veier, ville man spart samfunnet for et tap av rundt 40 liv hvert eneste år.

Livsfarlig mobilbruk

Daglig leder i NAF Oslo og omegn, Ole Blåsmo, synes ikke noe om at farten økes i sommermånedene.

– Trafikken er jo høyere på hovedveiene om sommeren, det betinger at man heller burde ha senket farten, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Blåsmo har også merket en lei tendens hvor bilister bruker mobiltelefonen bak rattet.

Det er utrolig mange som tekster eller trykker på mobilen mens de kjører bil, fremfor å bruke handsfree. Kjører man i 50 eller 60 km/t forflytter bilen seg mange meter, og det er der faremomentene ligger. De få sekundene man kaster blikket ned på mobiltelefonen, vil altså bilen ha rukket å kjøre mange meter.

– I trafikken ser man ofte biler med en ujevn kjøring på veien, mange havner på kanten, og de fleste av disse sitter nok med en mobiltelefon i hånden, tror Blåsmo.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE