Høysesong for trafikkulykker

Høysesong for trafikkulykker

KLAMPEN I BÅNN: Hver tredje trafikkulykke skjer i sommermånedene juni, juli og august ifølge Statens Vegvesen. Tendensen er at sjåførene tror det er mindre farlig å kjøre litt fortere fordi veiforholdene er bedre enn om vinteren.

En av tre trafikkulykker skjer om sommeren viser tall fra Statens Vegvesen. Hovedårsaken er villbasser bak gasspedalen.

Skrevet av:

I 2014 mistet 147 mennesker livet i trafikken. 54 av disse omkom i sommermånedene juni, juli og august. Mesteparten av disse dødstallene baserer seg på utforkjøringer eller møteulykker.

Statens Vegvesen tror tørre veier og fine forhold kan friste bilister til å trykke på gassen, men advarer om at det ofte er da det går galt.

– Det er en tendens til høyere fart på veiene på sommeren enn ellers i året, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Da øker også antallet ulykker, og konsekvensene av ulykkene. Jo høyere farten har vært, jo mer alvorlig blir utfallet. At stadig flere holder fartsgrensene er et viktig bidrag til å redusere antallet drepte og hardt skadde, fortsetter Ranes.

Lite som skal til

Farten er helt avgjørende for utfallet en eventuell trafikkulykke. Det skal bare litt mer fart til. Vegvesenet har derfor kartlagt hvor lite som skal til før en fatal konsekvens er faktum.

Dersom man øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker man risikoen for personskadeulykker med 10 prosent, og risikoen for å bli drept med 25 prosent.

Klarer du akkurat å stanse foran en veihindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha gjort at du treffer hindringen i 50 km/t.

Hadde alle klart å holde fartsgrensene på norske veier, ville man spart samfunnet for et tap av rundt 40 liv hvert eneste år.

Livsfarlig mobilbruk

Daglig leder i NAF Oslo og omegn, Ole Blåsmo, synes ikke noe om at farten økes i sommermånedene.

– Trafikken er jo høyere på hovedveiene om sommeren, det betinger at man heller burde ha senket farten, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Blåsmo har også merket en lei tendens hvor bilister bruker mobiltelefonen bak rattet.

Det er utrolig mange som tekster eller trykker på mobilen mens de kjører bil, fremfor å bruke handsfree. Kjører man i 50 eller 60 km/t forflytter bilen seg mange meter, og det er der faremomentene ligger. De få sekundene man kaster blikket ned på mobiltelefonen, vil altså bilen ha rukket å kjøre mange meter.

– I trafikken ser man ofte biler med en ujevn kjøring på veien, mange havner på kanten, og de fleste av disse sitter nok med en mobiltelefon i hånden, tror Blåsmo.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!