Høysesong for trafikkulykker

Høysesong for trafikkulykker

KLAMPEN I BÅNN: Hver tredje trafikkulykke skjer i sommermånedene juni, juli og august ifølge Statens Vegvesen. Tendensen er at sjåførene tror det er mindre farlig å kjøre litt fortere fordi veiforholdene er bedre enn om vinteren.

En av tre trafikkulykker skjer om sommeren viser tall fra Statens Vegvesen. Hovedårsaken er villbasser bak gasspedalen.

I 2014 mistet 147 mennesker livet i trafikken. 54 av disse omkom i sommermånedene juni, juli og august. Mesteparten av disse dødstallene baserer seg på utforkjøringer eller møteulykker.

Statens Vegvesen tror tørre veier og fine forhold kan friste bilister til å trykke på gassen, men advarer om at det ofte er da det går galt.

– Det er en tendens til høyere fart på veiene på sommeren enn ellers i året, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Da øker også antallet ulykker, og konsekvensene av ulykkene. Jo høyere farten har vært, jo mer alvorlig blir utfallet. At stadig flere holder fartsgrensene er et viktig bidrag til å redusere antallet drepte og hardt skadde, fortsetter Ranes.

Lite som skal til

Farten er helt avgjørende for utfallet en eventuell trafikkulykke. Det skal bare litt mer fart til. Vegvesenet har derfor kartlagt hvor lite som skal til før en fatal konsekvens er faktum.

Dersom man øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker man risikoen for personskadeulykker med 10 prosent, og risikoen for å bli drept med 25 prosent.

Klarer du akkurat å stanse foran en veihindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha gjort at du treffer hindringen i 50 km/t.

Hadde alle klart å holde fartsgrensene på norske veier, ville man spart samfunnet for et tap av rundt 40 liv hvert eneste år.

Livsfarlig mobilbruk

Daglig leder i NAF Oslo og omegn, Ole Blåsmo, synes ikke noe om at farten økes i sommermånedene.

– Trafikken er jo høyere på hovedveiene om sommeren, det betinger at man heller burde ha senket farten, sier han til Akers Avis Groruddalen.

Blåsmo har også merket en lei tendens hvor bilister bruker mobiltelefonen bak rattet.

Det er utrolig mange som tekster eller trykker på mobilen mens de kjører bil, fremfor å bruke handsfree. Kjører man i 50 eller 60 km/t forflytter bilen seg mange meter, og det er der faremomentene ligger. De få sekundene man kaster blikket ned på mobiltelefonen, vil altså bilen ha rukket å kjøre mange meter.

– I trafikken ser man ofte biler med en ujevn kjøring på veien, mange havner på kanten, og de fleste av disse sitter nok med en mobiltelefon i hånden, tror Blåsmo.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!