Huken-lastebiler i tunnel til Grorud

Huken-lastebiler i tunnel til Grorud

 

Et revidert planforslag fra Oslo Vei foreslår at en eventuell tunnel fra Huken nå skal ha utløp i Romsåsveien på Grorud.

Tekst:

Publisert:

- I det forrige forslaget skulle tunnelen gå fra Huken til Fossumveien. Nå er dette endret og utløpet er lagt til Romsåsveien. All tungtrafikken vil dermed gå via Grorud, sier Per Kristian Holth, leder av Grorud Vel og medlem av «aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka».

Holth mener dette er et overtramp uten like.

- Grorud blir ikke noen miljøsone om vi får denne tungtransporten til Grorud, sier Holth.

Han mener også forslaget må konsekvensutredes på nytt.

- Dette forslaget er vesentlig endret fra utgangspunktet. Derfor mener vi at man må starte en konsekvensutredning på nytt og avslutte den man i dag holder på med, sier han og legger til:

- Blir ikke dette konsekvensutredet på nytt så vil ikke beboerne få anledning til å uttale seg i første fase.

Bekrefter forslaget

Prosjektleder Jan Engen i Oslo Vei bekrefter at det er levert inn et revidert forslag.

- Vi har laget et revidert planforslag som ligger hos Plan- og bygningsetaten, sier han.

- Hva innebærer det reviderte forslaget?

- Vi har lagt til et alternativt forslag til tunnel med utløp nederst i Romsåsveien. Bilene vil da kjøre ut og inn av tunnelen ca. 100 meter over rundkjøringa nederst i Romsåsveien, svarer Engen.

Han presiserer imidlertid at det opprinnelige alternativet med et utløp i Fossumveien ikke er tatt vekk fra planforslaget.

- Har alternativet med utløp i Romsåsveien prioritet nummer én?

- Vi har ikke nummerert de to alternativene, men vi har nå levert inn to og ikke ett alternativ, svarer han.

Skylder på protester

- Hvorfor forandret dere planforslaget?

- Vi har mottatt en del klager fra Stovner. Der mener de at vi overfører tungtrafikk fra Grorud til Stovner. Vi synes det opprinnelige alternativet er et godt forslag. På grunn av protestene synes vi allikevel det var greit å få inn et til, så får man vurdere dette politisk, svarer han.

- Hvorfor legger dere trafikken til Grorud når det er planlagt en forskjønnelse av området?

- Trafikken vil gå i nordre kant av området. Så den vil ikke berøre selve torget eller broa over Trondheimsveien. Vi vil kjøre samme trasé som bussene, sier han.

Dette er saken

o Huken Pukkverk, som eies av Oslo Vei, ønsker å utvide driften fram til 2051. Den gjeldende kontrakten går ut i 2012.

o Oslo Vei ønsker å lage en tunnel som skjermer Ammerudveien, Hukenveien og Bergensveien for tungtrafikk. All trafikk skal være borte fra disse veiene innen utgangen av 2012.

o Oslo Vei leverte inn et revidert planforslag for Huken i februar. Dette innebærer blant annet et tunnelutløp i Romsåsveien.

BU-leder: - Uakseptabelt

BU-leder Anders Røberg-Larsen (bildet) mener de nye planene er helt uakseptable.

- Jeg og bydelsutvalget er i mot utvidelsen.

Han forteller at Oslo Vei ikke har informert lokalpolitikerne om forandringene i planforslaget.

- Vi hadde forventet å få informasjon, men vi har ikke hørt noen ting. Jeg synes det er ganske utrolig at vi ikke har hørt noe.

Han forteller også han har kunnskap om at det er gjennomført befaringer uten at lokalpolitikerne har fått være med.

At forslaget er gjort om etter protester fra Stovner skjønner han ikke.

- Tror de at det blir noe mindre protester her, så kan de tro om igjen, sier han.

BU-lederen orienterte om saken på BU-møtet torsdag kveld.

- Vi skal få en egen sak til neste BU på dette. Denne saken kommer  bydelsutvalget til å forfølge fremover, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.