– Huken skal bli en markaport

– Huken skal bli en markaport

EKSTREM FORVANDLING: Slik kan Huken Pukkverk se ut etter at asfaltverket legger ned i slutten av 2018. (Ill. Asplan Viak)

Det er fire år til Huken Pukkverk legges ned, men allerede jobbes det med å finne ut hva området skal brukes til i fremtiden. Byrådet vil at Huken skal bli en populær inngangsport til marka, på linje med Sognsvann og Frognerseteren.

Skrevet av:

Før Oslo Vei gikk konkurs for to år siden ble det besluttet at Huken Pukkverk skulle legge ned innen 2014 var omme. Men så gikk bedriften konkurs og politikerne mistet all kontroll over det som tidligere var et kommunalt selskap. Konkursboet etter Oslo Vei har hele tiden hevdet at kommunen var skyld i konkursen fordi de vedtok å avvikle Huken Pukkverk.

I forrige uke ble bystyret og konkursboet etter Oslo Vei enig om en forliksavtale. Den handler i korte trekk om at pukkverket avvikles ved utgangen av 2018, returasfalt skal kjøres ut, mens rene masser skal kjøres inn for å fylle igjen og sikre steinbruddet. Boet må følge kommunens kjøreregler når bruddet skal sikres.

Nå ønsker byrådet å rette blikket fremover og planlegge for hvordan Huken Pukkverk skal brukes i fremtiden.

– Vi er lettet over å ha en konret dato å forholde oss til. Nå kan vi begynne arbeidet med etterbruken. Vi går over i en helt ny fase. Det er dags for å diskutere hvilke muligheter som ligger her, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen(H) og fungerende næringsbyråd Anne Siri Koksrud Bekkelund (V).

Det har allerede blitt utarbeidet en mulighetsstudie for etterbruken av Huken. Den tar for seg hvordan man kan finne plass til en klatrevegg, BMX-bane, skatepark, naturpark, cricketbane og skøyteis. Asfaltverket ligger inne i Lillomarka.

– Vi ønsker at dette skal bli en inngangsport til Lillomarka. Men samtidig bør vi se hvordan Huken kan fylles med andre typer aktiviteter, sier Bekkelund.

– Huken skal være et sted for rekreasjon, idrett og friluftsliv. Vi kommer ikke til å bygge her, men vi finner kanskje plass til en klatrevegg, en cricketbsane eller en fotballbane. Her kan vi plassere ting vi ellers sliter med å finne plass til i byggesonen, sier Fredriksen.

Les mer om saken i tirsdagens papirutgave eller i vår E-avis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!