- Hvor er tungtransportplanen?

- Hvor er tungtransportplanen?

 

I over 20 år er det jobbet å få på plass et tungtran-sportnett i Groruddalen. I fjor kom en oppløftende rapport - siden den gang har det vært stille. Nå mener Ap-politikere at byrådet må få ut fingeren.

Skrevet av:

 - Er det ett sted det er behov for tungtransportplan så er det her i Groruddalen, sier Aps ordførerkandidat Rune Gerhardsen, og fortsetter:

- Vi har etterlyst tungtransportplanen to ganger i året. Svaret vi får er at byrådet ser ned i bordplata. Jeg tolker det som at de ikke har gjort noen ting med den.

En tungtransportplan har vært ønsket i Groruddalen i over 20 år.

- Den må komme nå. Det er bekymringsfullt at planen nå treneres. Vi har blitt lovt flere ganger at den skal komme. Jeg har hørt at den skulle komme både før sommeren og etter sommer. Det siste jeg hørte var at den skulle komme før nyttår. Det blir spennende å se om den gjør det, sier Anders Ø. Røberg-Larsen (Ap), BU-leder på Grorud og bystyrekandidat.

 

Forbud i veier

I april i fjor sendte Statens vegvesen og Oslo kommune ut en rapport hvor de hadde utarbeidet med et forslag til tungtransportnett for Groruddalen.

Rapporten var første svar på et bystyrevedtak fra 2006 angående Helhetlig Utviklingsplan for Groruddalen (Hug). Der ble det bestemt at det skal utarbeides et tungtransportnett for Groruddalen, som skal kunne benyttes som nasjonalt pilotprosjekt.

Rapporten konkluderte med at hovedveinettet i dalen er mangelfullt. Det ble imidlertid påpekt at dette vil bli bedret med en Fossumdiagonal. Frem til denne ser dagens lys, ble det skissert en rekke tiltak, som kan bidra til et ønsket kjøremønster på dagens veinett.

Blant annet forbud mot tungtransport i Refstadveien, Statsråd Mathisens vei, Erik Mogensøns vei og Kalbakkveien, samt deler av Grorudveien og Veitvetveien.

 

Mer trafikk

Siden denne rapporten var ute på høring i september i fjor, har det derimot vært stille rundt tungtransportplanen.

Omleggingen av trafikkmønstret i Økern-området i sommer, har trafikkmengden økt på flere lokalveier i Groruddalen. Dette gjelder blant annet Veitvetveien, Refstad og Nedre Kalbakkvei.

Flere prosjekter i Groruddals-satsingen er dessuten avhengig av at et tungtransportnett kommer på plass, for at de skal bli gjennomført. Blant annet for prosjektet med Perlekjedet på Veitvet er helt avgjørende at det kommer på plass en slik plan.

 

Utsetter prosjekter

Ap-politikerne understreker at dette også gjelder for flere prosjekter. Røberg-Larsen er politisk representant for bydelsutvalgene i Samarbeidsutvalget for Groruddalen (Sug), og forteller at flere prosjekter nå blir satt på vent i påvente av tungtransportplanen.

- Det gjelder blant annet støyskjerming i Micheletveien på Furuset, og restriksjoner for tungtransportkjøretøy i boområder, sier Røberg-Larsen.

- Dette er prosjekter det er satt av penger til i inneværende år, men som man nå må avslutte i påvente av tungtransportplanen, fortsetter han.

Nå frykter han at flere prosjekter i Groruddals-satsingen vil bli rammet, dersom tungtransportplanen ikke foreligger snart.

- Planen er et pilotprosjekt, og det er trist det drar ut på grunn av sendrektighet i byrådet, sier Røberg-Larsen.

 

Første halvår

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) sier at tungtransportplanen kommer i løpet av første halvår neste år.

- Vi er ikke helt ferdig å planlegge neste år ennå. Men den kommer i løpet av første halvår. Forhåpentligvis første kvartal i 2011.

- Hvorfor har saken tatt tid?

- Vi har mange viktige saker på dagsorden. I denne er det i tillegg mange kompliserte spørsmål som må avklares, svarer Kallmyr.

 

Forumet venter

Groruddalen Miljøforum tok sterkt til orde for en tungtransportplan allerede på slutten av 80-tallet. Siden den gang har de jobbet jevnt og trutt for en plan. Nestleder i Groruddalen Miljøforum, Dag Tveit Bråthen, synes arbeidet går for tregt.

- Det virker ikke som det er politisk vilje til å gjøre noe med det. Det er andre ting som trekker krefter. Dessuten er dette en omfattende plan, siden det krever beslutninger fra både stat, kommune og politi. Det er veldig mange som er involvert, og da tror jeg det er lettere å la den ligge, sier Bråthen.

Selv om saken nå ligger hos byrådet, håper han Gerhardsen, som sitter som leder i Samferdsels- og miljøkomiteen, også tar tak i saken.

-            Han sitter i en posisjon der han har mulighet for å få noe gjort. Det gjør ikke vi, mener Bråthen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!