ANNONSE

- Hvor er tungtransportplanen?

- Hvor er tungtransportplanen?

 

I over 20 år er det jobbet å få på plass et tungtran-sportnett i Groruddalen. I fjor kom en oppløftende rapport - siden den gang har det vært stille. Nå mener Ap-politikere at byrådet må få ut fingeren.

Tekst:

Publisert:

 - Er det ett sted det er behov for tungtransportplan så er det her i Groruddalen, sier Aps ordførerkandidat Rune Gerhardsen, og fortsetter:

- Vi har etterlyst tungtransportplanen to ganger i året. Svaret vi får er at byrådet ser ned i bordplata. Jeg tolker det som at de ikke har gjort noen ting med den.

En tungtransportplan har vært ønsket i Groruddalen i over 20 år.

- Den må komme nå. Det er bekymringsfullt at planen nå treneres. Vi har blitt lovt flere ganger at den skal komme. Jeg har hørt at den skulle komme både før sommeren og etter sommer. Det siste jeg hørte var at den skulle komme før nyttår. Det blir spennende å se om den gjør det, sier Anders Ø. Røberg-Larsen (Ap), BU-leder på Grorud og bystyrekandidat.

 

Forbud i veier

I april i fjor sendte Statens vegvesen og Oslo kommune ut en rapport hvor de hadde utarbeidet med et forslag til tungtransportnett for Groruddalen.

Rapporten var første svar på et bystyrevedtak fra 2006 angående Helhetlig Utviklingsplan for Groruddalen (Hug). Der ble det bestemt at det skal utarbeides et tungtransportnett for Groruddalen, som skal kunne benyttes som nasjonalt pilotprosjekt.

Rapporten konkluderte med at hovedveinettet i dalen er mangelfullt. Det ble imidlertid påpekt at dette vil bli bedret med en Fossumdiagonal. Frem til denne ser dagens lys, ble det skissert en rekke tiltak, som kan bidra til et ønsket kjøremønster på dagens veinett.

Blant annet forbud mot tungtransport i Refstadveien, Statsråd Mathisens vei, Erik Mogensøns vei og Kalbakkveien, samt deler av Grorudveien og Veitvetveien.

 

Mer trafikk

Siden denne rapporten var ute på høring i september i fjor, har det derimot vært stille rundt tungtransportplanen.

Omleggingen av trafikkmønstret i Økern-området i sommer, har trafikkmengden økt på flere lokalveier i Groruddalen. Dette gjelder blant annet Veitvetveien, Refstad og Nedre Kalbakkvei.

Flere prosjekter i Groruddals-satsingen er dessuten avhengig av at et tungtransportnett kommer på plass, for at de skal bli gjennomført. Blant annet for prosjektet med Perlekjedet på Veitvet er helt avgjørende at det kommer på plass en slik plan.

 

Utsetter prosjekter

Ap-politikerne understreker at dette også gjelder for flere prosjekter. Røberg-Larsen er politisk representant for bydelsutvalgene i Samarbeidsutvalget for Groruddalen (Sug), og forteller at flere prosjekter nå blir satt på vent i påvente av tungtransportplanen.

- Det gjelder blant annet støyskjerming i Micheletveien på Furuset, og restriksjoner for tungtransportkjøretøy i boområder, sier Røberg-Larsen.

- Dette er prosjekter det er satt av penger til i inneværende år, men som man nå må avslutte i påvente av tungtransportplanen, fortsetter han.

Nå frykter han at flere prosjekter i Groruddals-satsingen vil bli rammet, dersom tungtransportplanen ikke foreligger snart.

- Planen er et pilotprosjekt, og det er trist det drar ut på grunn av sendrektighet i byrådet, sier Røberg-Larsen.

 

Første halvår

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) sier at tungtransportplanen kommer i løpet av første halvår neste år.

- Vi er ikke helt ferdig å planlegge neste år ennå. Men den kommer i løpet av første halvår. Forhåpentligvis første kvartal i 2011.

- Hvorfor har saken tatt tid?

- Vi har mange viktige saker på dagsorden. I denne er det i tillegg mange kompliserte spørsmål som må avklares, svarer Kallmyr.

 

Forumet venter

Groruddalen Miljøforum tok sterkt til orde for en tungtransportplan allerede på slutten av 80-tallet. Siden den gang har de jobbet jevnt og trutt for en plan. Nestleder i Groruddalen Miljøforum, Dag Tveit Bråthen, synes arbeidet går for tregt.

- Det virker ikke som det er politisk vilje til å gjøre noe med det. Det er andre ting som trekker krefter. Dessuten er dette en omfattende plan, siden det krever beslutninger fra både stat, kommune og politi. Det er veldig mange som er involvert, og da tror jeg det er lettere å la den ligge, sier Bråthen.

Selv om saken nå ligger hos byrådet, håper han Gerhardsen, som sitter som leder i Samferdsels- og miljøkomiteen, også tar tak i saken.

-            Han sitter i en posisjon der han har mulighet for å få noe gjort. Det gjør ikke vi, mener Bråthen.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE