- Hvor vanskelig er det å ta brøytelappen?

- Hvor vanskelig er det å ta brøytelappen?

 

Jan Arild Linja (Frp) mener snøbrøyting vitner om sløv praksis som fører til farlige trafikksituasjoner. Han utfordrer samferdselsbyråden til å finne bedre løsninger.

- Hvor vanskelig er det egentlig å ta brøytelappen, spurte Frp-politikeren under bydelsutvalgsmøtet på Stovner torsdag kveld.

Han viser til en episode hvor hans datter på 13 år måtte hoppe opp i brøytekanten da 64A-bussen kom kjørende i Vardeheimveien på Høybråten. Selv opplevde han en skremmende episode da han var ute og gikk tur med hunden Snickers. Til tross for at han går på hjertesiden og bruker refleks, er det nemlig ikke alltid de kjørende viker.

- Det er ikke alltid bussjåføren viser hensyn, og det samme gjelder flere bilister. Det er rett og slett trafikkfarlig, mener Jan Arild Linja.

Farlige møter

En gate som har vært «utsatt» for en brøytebil, har ofte ikke plass til både en fotgjenger og et kjøretøy. Årsaken til dette er at fotgjengerfeltet pleier å brukes som en oppsamlingsplass for snø. Spesielt problematisk er det i gater som har mye parkering.

- Fotgjengere har ingen steder de kan gå i møte med et kjøretøy. Enkelte burde ta brøytelappen én gang til, mener Linja.

- Nysnø burde freses bort med en gang den kommer. Jeg utfordrer byråden til å finne bedre løsninger enn det vi har i dag, sier Linja som selv har sendt et brev til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

Bred enighet

Under BU-møtet ba Linja administrasjonen om å kontakte Bymiljøetaten for å bevisstgjøre problemet. Flere lokalpolitikere ga uttrykk for enighet om problematikken.

- Jeg er engstelig for at utrykningskjøretøy ikke skal komme fram, sier Rashid Nawaz (Ap).

Guri Melby mener Akers Avis Groruddalen stiller spørsmål av en veldig teknisk karakter, og mener derfor det er best at Bymiljøetaten selv svarer på spørsmål. Hun er defor behjelpelig med å vise videre til seksjonssjef Joakim Hjertum. Han sier at de forskjellige veiene i Groruddalen og Oslo kan ha ulike utfordringer som gjør at sluttresultatet blir som det blir. På generelt basis sier han at mange veier og områder ikke har plass til snø.

Unngår snøfres

- Bymiljøetatens kontrakter inneholder beskrivelser om at snø skal legges på den siden av veien som er best egnet for dette. Dersom det er fortau på en side av veien skal snøen i utgangspunktet legges på andre siden, forklarer Hjertum og legger til at dersom snø blir henlagt på en ufornuftig måte flere ganger, tas dette opp med entreprenør.

På spørsmål om bruk av snøfreser sier Hjertum at dette vil ta mye mer tid.

- Mange steder vil det heller ikke være mulig å brøyte effektivt med snøfres. En fres er avhengig av å kaste vekk snø, mange steder vil ikke dette la seg gjøre grunnet parkerte biler, hus, gjerder, hekker og mer, sier han.

Store mengder

Bymiljøetaten brøyter gater og fortau med skjær som legger bort snøen i hauger. Deretter foretar etatens entreprenører en utfresning og bortkjøring av snø der behovet er størst.

- Hva med trafikkfarlige situasjoner grunnet manglende brøyting av gangfelt?

- Gangferdsel i vei bør unngås, og etatens entreprenører skal gjøre sitt ytterste for at gangbaner er fremkommelige og brøytet. De siste ukene har snøfall fulgt snøfall og etatens mannskaper har ikke hatt tid til å foreta en skikkelig etterrydding og utfresing. Dette har i flere tilfeller medført at en del fortauer har blitt smale. Dette jobber vi i disse dager på spreng med å utbedre, avslutter Hjertum.

Les mer fra BU-møtet på Stovner i onsdagsutgaven av Akers Avis Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!