ANNONSE

- Hvor vanskelig er det å ta brøytelappen?

- Hvor vanskelig er det å ta brøytelappen?

 

Jan Arild Linja (Frp) mener snøbrøyting vitner om sløv praksis som fører til farlige trafikksituasjoner. Han utfordrer samferdselsbyråden til å finne bedre løsninger.

- Hvor vanskelig er det egentlig å ta brøytelappen, spurte Frp-politikeren under bydelsutvalgsmøtet på Stovner torsdag kveld.

Han viser til en episode hvor hans datter på 13 år måtte hoppe opp i brøytekanten da 64A-bussen kom kjørende i Vardeheimveien på Høybråten. Selv opplevde han en skremmende episode da han var ute og gikk tur med hunden Snickers. Til tross for at han går på hjertesiden og bruker refleks, er det nemlig ikke alltid de kjørende viker.

- Det er ikke alltid bussjåføren viser hensyn, og det samme gjelder flere bilister. Det er rett og slett trafikkfarlig, mener Jan Arild Linja.

Farlige møter

En gate som har vært «utsatt» for en brøytebil, har ofte ikke plass til både en fotgjenger og et kjøretøy. Årsaken til dette er at fotgjengerfeltet pleier å brukes som en oppsamlingsplass for snø. Spesielt problematisk er det i gater som har mye parkering.

- Fotgjengere har ingen steder de kan gå i møte med et kjøretøy. Enkelte burde ta brøytelappen én gang til, mener Linja.

- Nysnø burde freses bort med en gang den kommer. Jeg utfordrer byråden til å finne bedre løsninger enn det vi har i dag, sier Linja som selv har sendt et brev til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

Bred enighet

Under BU-møtet ba Linja administrasjonen om å kontakte Bymiljøetaten for å bevisstgjøre problemet. Flere lokalpolitikere ga uttrykk for enighet om problematikken.

- Jeg er engstelig for at utrykningskjøretøy ikke skal komme fram, sier Rashid Nawaz (Ap).

Guri Melby mener Akers Avis Groruddalen stiller spørsmål av en veldig teknisk karakter, og mener derfor det er best at Bymiljøetaten selv svarer på spørsmål. Hun er defor behjelpelig med å vise videre til seksjonssjef Joakim Hjertum. Han sier at de forskjellige veiene i Groruddalen og Oslo kan ha ulike utfordringer som gjør at sluttresultatet blir som det blir. På generelt basis sier han at mange veier og områder ikke har plass til snø.

Unngår snøfres

- Bymiljøetatens kontrakter inneholder beskrivelser om at snø skal legges på den siden av veien som er best egnet for dette. Dersom det er fortau på en side av veien skal snøen i utgangspunktet legges på andre siden, forklarer Hjertum og legger til at dersom snø blir henlagt på en ufornuftig måte flere ganger, tas dette opp med entreprenør.

På spørsmål om bruk av snøfreser sier Hjertum at dette vil ta mye mer tid.

- Mange steder vil det heller ikke være mulig å brøyte effektivt med snøfres. En fres er avhengig av å kaste vekk snø, mange steder vil ikke dette la seg gjøre grunnet parkerte biler, hus, gjerder, hekker og mer, sier han.

Store mengder

Bymiljøetaten brøyter gater og fortau med skjær som legger bort snøen i hauger. Deretter foretar etatens entreprenører en utfresning og bortkjøring av snø der behovet er størst.

- Hva med trafikkfarlige situasjoner grunnet manglende brøyting av gangfelt?

- Gangferdsel i vei bør unngås, og etatens entreprenører skal gjøre sitt ytterste for at gangbaner er fremkommelige og brøytet. De siste ukene har snøfall fulgt snøfall og etatens mannskaper har ikke hatt tid til å foreta en skikkelig etterrydding og utfresing. Dette har i flere tilfeller medført at en del fortauer har blitt smale. Dette jobber vi i disse dager på spreng med å utbedre, avslutter Hjertum.

Les mer fra BU-møtet på Stovner i onsdagsutgaven av Akers Avis Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE