I 160 km/t på vannet

I 160 km/t på vannet

 

Vegard Gerotti Slåttelid fra Høybråten driver med racingbåter og er pilot i Gerotti racing team. Neste år er det VM i Sverige, og målet er soleklart.

Skrevet av:

- Målet er å vinne, vi skal i hvert fall på pallen, fastslår Slåttelid.

 

Han kjører i grenen offshore. I båtracing skiller man mellom offshore og

rundbane.

 

- Når man kjører rundbane så er man alene i båten. De kjører på flatt vann på steder det ikke blåser. I offshore er vi to i båten, navigatør og pilot, og da er vi ute på åpent hav uansett hvor mye det blåser, sier han.

 

I teamet Gerotti racing team er det pilot Vegard Gerotti Slåttelid, navigatør Tommy Berg fra Linderud og Magnus Riiser fra Son.

 

Råskap

Selv om sikkerheten på båtene med tiden har blitt utbedret, forteller Slåttelid at han flere ganger har opplevd ubehagelige ting på åpent hav.

 

- Vi har gått rundt i 70-80 knop. Da visste jeg ikke helt om vi skulle overleve eller ikke, flirer han.

 

Slåttelid med navigatør er en av få som sitter i en åpen båt og de er ikke fastspent. De fleste kjører i en kabin, fastspent, med innlagt oksygen dersom uhellet skulle være ute. Det kan imidlertid ikke Slåttelid og hans team være. Skulle de sitte fastspent når båten går rundt, vil de drukne.

 

- Det som fenger meg med båtracing er råskapen og adrenalinet.  Følelsen av å fly på vannet 160 kilometer i timen er uvirkelig, forteller han.

 

Publikumsvennlig

Løpene går over rundt 70 nautiske mil. Det innebærer rundt en times kjøring, og da er man helt utslitt. Riktignok er båtracing en toppidrett hvor man kan ha litt mage.

 

- Det gjør ikke noe, men sporten krever sterk nakke, underarmer og et kaldt hode. I tillegg må man ha båtsportlisens som er en tung lisens å ta. Det er bra at lisens er obligatorisk, sier han.

 

Slåttelid forteller at båtsporten er svært publikumsvennlig.

 

- Vi er innom steder hvor publikum er, så stikker vi ut på sjøen der det blåser litt mer. Konkurransene er for det meste på Sørlandet. Der kan publikum se oss før vi farer ut igjen. Det er veldig publikumsvennlig, slår han fast.

Båten Slåttelid kjører har «kun» 200 hestekrefter, men den er bygd som en flyvinge. Det vil si at båten løfter seg i cirka 30-40 knop. Da er kun baken så vidt borti vannet.

 

Risikofylt

Høydepunktet for Gerotti racing team til nå er utvilsomt da de vant nordisk mesterskap i 2006 etter å ha slått verdensmesteren fra samme år. 2006 var forøvrig debutåret for teamet. Historien bak hvordan Slåttelid startet med båtracing er artig.

 

- Jeg grisekjørte med vanlig båt, og det er livsfarlig. I disse løpene er sikkerheten god, forteller han.

 

- Men det er fortsatt veldig farlig?

 

- Det skjer noen ulykker årlig, men det er lenge siden det har vært dødsulykker. Armer ut av ledd og knuste kjever er ikke til å komme unna. Sikkerheten har blitt ganske bra med mange vaktbåter, forteller han.

 

I Norge vokser sporten stadig. På landsbasis er det nå rundt 50 båter i de ulike klassene. Slåttelid forteller at båtracing er dyrt, og at derfor sponsorer er viktig i forhold til satsing.

 

- Vi er veldig selvdrevne. Man må nesten ha sponsorer for å kjøre i 3C-klassen (Klassen til Gerotti racing team). For en vanlig fyr, så merker man det. Jeg har en tålmodig kone, ler han.

Siste nytt i Nyheter

– Skapte en smitteeffekt

– Skapte en smitteeffekt

  • Groruddals-satsingen

Umar Munir er styreleder for Nordre Gran borettslag på Furuset. Han ble invitert til paneldebatt med fagfolk og politikere for å snakke om bydelen som samfunnsutvikler. Et av de største forandringene med Groruddals-satsingen er at bydelene ble snudd på hodet.

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

 
Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

 
Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!