I 160 km/t på vannet

I 160 km/t på vannet

 

Vegard Gerotti Slåttelid fra Høybråten driver med racingbåter og er pilot i Gerotti racing team. Neste år er det VM i Sverige, og målet er soleklart.

Tekst:

Publisert:

- Målet er å vinne, vi skal i hvert fall på pallen, fastslår Slåttelid.

 

Han kjører i grenen offshore. I båtracing skiller man mellom offshore og

rundbane.

 

- Når man kjører rundbane så er man alene i båten. De kjører på flatt vann på steder det ikke blåser. I offshore er vi to i båten, navigatør og pilot, og da er vi ute på åpent hav uansett hvor mye det blåser, sier han.

 

I teamet Gerotti racing team er det pilot Vegard Gerotti Slåttelid, navigatør Tommy Berg fra Linderud og Magnus Riiser fra Son.

 

Råskap

Selv om sikkerheten på båtene med tiden har blitt utbedret, forteller Slåttelid at han flere ganger har opplevd ubehagelige ting på åpent hav.

 

- Vi har gått rundt i 70-80 knop. Da visste jeg ikke helt om vi skulle overleve eller ikke, flirer han.

 

Slåttelid med navigatør er en av få som sitter i en åpen båt og de er ikke fastspent. De fleste kjører i en kabin, fastspent, med innlagt oksygen dersom uhellet skulle være ute. Det kan imidlertid ikke Slåttelid og hans team være. Skulle de sitte fastspent når båten går rundt, vil de drukne.

 

- Det som fenger meg med båtracing er råskapen og adrenalinet.  Følelsen av å fly på vannet 160 kilometer i timen er uvirkelig, forteller han.

 

Publikumsvennlig

Løpene går over rundt 70 nautiske mil. Det innebærer rundt en times kjøring, og da er man helt utslitt. Riktignok er båtracing en toppidrett hvor man kan ha litt mage.

 

- Det gjør ikke noe, men sporten krever sterk nakke, underarmer og et kaldt hode. I tillegg må man ha båtsportlisens som er en tung lisens å ta. Det er bra at lisens er obligatorisk, sier han.

 

Slåttelid forteller at båtsporten er svært publikumsvennlig.

 

- Vi er innom steder hvor publikum er, så stikker vi ut på sjøen der det blåser litt mer. Konkurransene er for det meste på Sørlandet. Der kan publikum se oss før vi farer ut igjen. Det er veldig publikumsvennlig, slår han fast.

Båten Slåttelid kjører har «kun» 200 hestekrefter, men den er bygd som en flyvinge. Det vil si at båten løfter seg i cirka 30-40 knop. Da er kun baken så vidt borti vannet.

 

Risikofylt

Høydepunktet for Gerotti racing team til nå er utvilsomt da de vant nordisk mesterskap i 2006 etter å ha slått verdensmesteren fra samme år. 2006 var forøvrig debutåret for teamet. Historien bak hvordan Slåttelid startet med båtracing er artig.

 

- Jeg grisekjørte med vanlig båt, og det er livsfarlig. I disse løpene er sikkerheten god, forteller han.

 

- Men det er fortsatt veldig farlig?

 

- Det skjer noen ulykker årlig, men det er lenge siden det har vært dødsulykker. Armer ut av ledd og knuste kjever er ikke til å komme unna. Sikkerheten har blitt ganske bra med mange vaktbåter, forteller han.

 

I Norge vokser sporten stadig. På landsbasis er det nå rundt 50 båter i de ulike klassene. Slåttelid forteller at båtracing er dyrt, og at derfor sponsorer er viktig i forhold til satsing.

 

- Vi er veldig selvdrevne. Man må nesten ha sponsorer for å kjøre i 3C-klassen (Klassen til Gerotti racing team). For en vanlig fyr, så merker man det. Jeg har en tålmodig kone, ler han.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.