I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

 

Tungtransportplanen for Groruddalen skal i dag behandles av bystyret. Planen inneholder forslag til strakstiltak og en anbefaling om å satse på Bredtvetdiagonalen.

Skrevet av:

Når tungtransportplanen behandles i dag vil forslaget være å vrake Fossumdiagonalen til fordel for en utredning av Bredtvetdiagonalen.

- Vi har vært på befaring med Statens Vegvesen Region Øst som mener Bredtvetdiagonalen er det mest lønnsomme forslaget, sier Gulsum Koc (H) som sitter i en arbeidsgruppe fra bystyrets samferdsel- og miljøkomité - som det siste året har jobbet med byrådets tungtransportplan.

- Vi er åpne for at det skal være flest muligheter. Når fagansvarlige da sier at Fossumdiagonalen ikke er noe å satse på, så ønsker heller ikke vi å gjøre det, sier Koc.

Poenget med en diagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er å på sikt nedgradere Trondheimsveien for tungtransport.

Årsaken til at Fossumdiagonalen faller i grus, dersom bystyret går for dette forslaget, er det planlagte boligprosjektet Nordbyen som skal forvandle dagens Rommen-område til et attraktivt boligområde. Her ligger det også i planene at mesteparten av dagens logistikkbedrifter i området vil fjernes til fordel for hovedsakelig it-bedrifter.

- Det ville være uheldig dersom vi gikk for en tungtransporttrasé fra Fossum med tanke på utfordringer det ville skapt for det nye boligkomplekset i fremtiden. Da tenker vi at det er bedre å la den ligge, opplyser Gulsum Koc.

Slik situasjonen er i dag står rush-trafikken i stampe fra Ammerud og Grorud og videre forbi Bånkall gård. En diagonal fra Fossum kunne ha loset ut en del av denne trafikken.

- Vil denne trafikk-problematikken løses med en Bredtvetdiagonal?

- Det vet vi ikke, men det er jo det som er hensikten ut fra det Statens Vegvesen har fortalt oss. Det vi vil er at tungtransporten ikke skal gå på de lokale veiene hvor det er boligstrøk og hvor barn må krysse veiene på vei til skolen. Vi ønsker at tungtransporten bruker hovedveinettet, og vi fikk forslag om at Bredtvetdiagonalen kunne være en løsning på det.

Gulsum Koc legger til at arbeidsgruppa ikke bare ønsker å vente på en diagonal, og at de derfor har kommet med forslag som kan bedre beboerforhold på mye kortere tid.

Akers Avis Groruddalen presenterte disse tiltakene tidligere i oktober, hvor blant annet Veitvetveien ble pekt på som en lokalvei det er ønskelig å stenge for all tungtransport.

I planen som fremmes i dag er det foreslått at Oslo kommune, i samarbeid med Statens Vegvesen Region Øst, politiet og NHO, etablerer en veiledende skiltplan for tungtransport.

- Hensikten med dette er at tungtransporten skal vite hvilke veier de skal kjøre forbi.

- Er det her snakk om anbefalingsruter eller direkte kjøreforbud?

- Komiteen ber byrådet om å vurdere om Oslo kommune skal søke om et forsøksprosjekt der skilting ikke bare er veiledende for tungtransport, men også gir påbud om å kjøre bestemte traseer, svarer Koc.

Hun påpeker at det foreslås strakstiltak mot blant annet støy langs Trondheimsveien.

- Her har det ikke skjedd noe siden Gardermoen ble åpnet i 1998. Vi har snakket med Statens Vegvesen om dette, om hvorfor dette ikke er blitt prioritert, og fått til svar at de har fått en analyse, men at den rett og slett ikke er blitt prioritert. Nå kommer vi til å legge press på dem.

Det foreslås etablering av en prosjektorganisasjon som kommunen og byrådet må initiere. Prosjektet skal tillegges ansvar for fremdriftsplanlegging, nødvendige utredninger og for at tiltak for tungtransport i Groruddalen blir utført ut fra bystyrets budsjettering og vedtak.

- Oppfattet dere planen, slik dere fikk den av byrådet, som litt uklar og lite gjennomtenkt?

- Planen var god, og vi har lagt til grunn de forslagene som byrådet har kommet med, men vi har også gått enda lenger og bedt om flere tiltak enn det byrådet har anbefalt.

Diagonalen er et statlig prosjekt som ikke ligger inne i Oslopakke 3. Det er imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale tiltak i Oslo kommune som må fordeles.

- Vi kommer til å be byrådet og bystyret om å bruke noen av disse midlene til de forslagene vi har kommet med for å løse tungtransportsituasjonen, forklarer Koc.

Skuffet over diagonalvalg

Groruds BU-leder Jack Grimsrud (Ap) er ikke fornøyd med at det er Fossumdiagonalen som vrakes. Han har heller ikke troen på at Bredtvetdiagonalen er et realiserbart prosjekt i nærmeste fremtid.

- Fossumdiagonalen hadde vært bedre i et byutviklingsperspektiv for Grorud bydel, ettersom dette hadde frigjort arealer, sier Grimsrud og legger til:

- T-banelinjer, toglinjer og større veier vanskeliggjør kommunikasjonen på tvers. Her i bydelen merker vi dette godt langs Trondheimsveien med tanke på forurensning og støy.

Lokalpolitikeren beskriver støyskjerming langs Trondheimsveien som et påkladdingstiltak.

- Det er ikke noe estetisk byutviklingsgrep, men et resultat av dårlig planlegging og en løsning på et senere tidspunkt. Jeg ser på det som en reparasjonsløsning som er bra å ha når den kommer, men ikke noe varig grep slik som Fossumdiagonalen ville ha vært.

Løsninger fra Gjelleråsen

Karl P. Olsen (Ap), som er BU-leder på Stovner, er mer optimistisk. Nå slipper nemlig bydelen å uroe seg for en diagonal fra Fossum.

- Det gagner vår bydel ved at vi får mer plass til å bygge boliger. Fossumdiagonalen ville ha okkupert masse plass både på Rommen og nedover mot Østre Aker vei. Slik det ser ut nå, er vi glade for at det blir Bredtvetdiagonalen, sier han.

- Tror du Bredtvetdiagonalen kan løse trafikkutfordringene man har fra Grorud-området og opp forbi Bånkall gård?

- Det vet jeg ikke. Jeg mener at tungtransporten som kommer fra Gjelleråsen bør loses ned på Riksvei 22 og videre ned til E6. De ytterste blokkene på Vestli er også bygget med det i bakhodet at det skulle komme en tunnel som ledet tungtrafikken ned på Riksvei 22 fremfor Riksvei 4, avslutter Olsen.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!