I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

 

Tungtransportplanen for Groruddalen skal i dag behandles av bystyret. Planen inneholder forslag til strakstiltak og en anbefaling om å satse på Bredtvetdiagonalen.

Når tungtransportplanen behandles i dag vil forslaget være å vrake Fossumdiagonalen til fordel for en utredning av Bredtvetdiagonalen.

- Vi har vært på befaring med Statens Vegvesen Region Øst som mener Bredtvetdiagonalen er det mest lønnsomme forslaget, sier Gulsum Koc (H) som sitter i en arbeidsgruppe fra bystyrets samferdsel- og miljøkomité - som det siste året har jobbet med byrådets tungtransportplan.

- Vi er åpne for at det skal være flest muligheter. Når fagansvarlige da sier at Fossumdiagonalen ikke er noe å satse på, så ønsker heller ikke vi å gjøre det, sier Koc.

Poenget med en diagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er å på sikt nedgradere Trondheimsveien for tungtransport.

Årsaken til at Fossumdiagonalen faller i grus, dersom bystyret går for dette forslaget, er det planlagte boligprosjektet Nordbyen som skal forvandle dagens Rommen-område til et attraktivt boligområde. Her ligger det også i planene at mesteparten av dagens logistikkbedrifter i området vil fjernes til fordel for hovedsakelig it-bedrifter.

- Det ville være uheldig dersom vi gikk for en tungtransporttrasé fra Fossum med tanke på utfordringer det ville skapt for det nye boligkomplekset i fremtiden. Da tenker vi at det er bedre å la den ligge, opplyser Gulsum Koc.

Slik situasjonen er i dag står rush-trafikken i stampe fra Ammerud og Grorud og videre forbi Bånkall gård. En diagonal fra Fossum kunne ha loset ut en del av denne trafikken.

- Vil denne trafikk-problematikken løses med en Bredtvetdiagonal?

- Det vet vi ikke, men det er jo det som er hensikten ut fra det Statens Vegvesen har fortalt oss. Det vi vil er at tungtransporten ikke skal gå på de lokale veiene hvor det er boligstrøk og hvor barn må krysse veiene på vei til skolen. Vi ønsker at tungtransporten bruker hovedveinettet, og vi fikk forslag om at Bredtvetdiagonalen kunne være en løsning på det.

Gulsum Koc legger til at arbeidsgruppa ikke bare ønsker å vente på en diagonal, og at de derfor har kommet med forslag som kan bedre beboerforhold på mye kortere tid.

Akers Avis Groruddalen presenterte disse tiltakene tidligere i oktober, hvor blant annet Veitvetveien ble pekt på som en lokalvei det er ønskelig å stenge for all tungtransport.

I planen som fremmes i dag er det foreslått at Oslo kommune, i samarbeid med Statens Vegvesen Region Øst, politiet og NHO, etablerer en veiledende skiltplan for tungtransport.

- Hensikten med dette er at tungtransporten skal vite hvilke veier de skal kjøre forbi.

- Er det her snakk om anbefalingsruter eller direkte kjøreforbud?

- Komiteen ber byrådet om å vurdere om Oslo kommune skal søke om et forsøksprosjekt der skilting ikke bare er veiledende for tungtransport, men også gir påbud om å kjøre bestemte traseer, svarer Koc.

Hun påpeker at det foreslås strakstiltak mot blant annet støy langs Trondheimsveien.

- Her har det ikke skjedd noe siden Gardermoen ble åpnet i 1998. Vi har snakket med Statens Vegvesen om dette, om hvorfor dette ikke er blitt prioritert, og fått til svar at de har fått en analyse, men at den rett og slett ikke er blitt prioritert. Nå kommer vi til å legge press på dem.

Det foreslås etablering av en prosjektorganisasjon som kommunen og byrådet må initiere. Prosjektet skal tillegges ansvar for fremdriftsplanlegging, nødvendige utredninger og for at tiltak for tungtransport i Groruddalen blir utført ut fra bystyrets budsjettering og vedtak.

- Oppfattet dere planen, slik dere fikk den av byrådet, som litt uklar og lite gjennomtenkt?

- Planen var god, og vi har lagt til grunn de forslagene som byrådet har kommet med, men vi har også gått enda lenger og bedt om flere tiltak enn det byrådet har anbefalt.

Diagonalen er et statlig prosjekt som ikke ligger inne i Oslopakke 3. Det er imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale tiltak i Oslo kommune som må fordeles.

- Vi kommer til å be byrådet og bystyret om å bruke noen av disse midlene til de forslagene vi har kommet med for å løse tungtransportsituasjonen, forklarer Koc.

Skuffet over diagonalvalg

Groruds BU-leder Jack Grimsrud (Ap) er ikke fornøyd med at det er Fossumdiagonalen som vrakes. Han har heller ikke troen på at Bredtvetdiagonalen er et realiserbart prosjekt i nærmeste fremtid.

- Fossumdiagonalen hadde vært bedre i et byutviklingsperspektiv for Grorud bydel, ettersom dette hadde frigjort arealer, sier Grimsrud og legger til:

- T-banelinjer, toglinjer og større veier vanskeliggjør kommunikasjonen på tvers. Her i bydelen merker vi dette godt langs Trondheimsveien med tanke på forurensning og støy.

Lokalpolitikeren beskriver støyskjerming langs Trondheimsveien som et påkladdingstiltak.

- Det er ikke noe estetisk byutviklingsgrep, men et resultat av dårlig planlegging og en løsning på et senere tidspunkt. Jeg ser på det som en reparasjonsløsning som er bra å ha når den kommer, men ikke noe varig grep slik som Fossumdiagonalen ville ha vært.

Løsninger fra Gjelleråsen

Karl P. Olsen (Ap), som er BU-leder på Stovner, er mer optimistisk. Nå slipper nemlig bydelen å uroe seg for en diagonal fra Fossum.

- Det gagner vår bydel ved at vi får mer plass til å bygge boliger. Fossumdiagonalen ville ha okkupert masse plass både på Rommen og nedover mot Østre Aker vei. Slik det ser ut nå, er vi glade for at det blir Bredtvetdiagonalen, sier han.

- Tror du Bredtvetdiagonalen kan løse trafikkutfordringene man har fra Grorud-området og opp forbi Bånkall gård?

- Det vet jeg ikke. Jeg mener at tungtransporten som kommer fra Gjelleråsen bør loses ned på Riksvei 22 og videre ned til E6. De ytterste blokkene på Vestli er også bygget med det i bakhodet at det skulle komme en tunnel som ledet tungtrafikken ned på Riksvei 22 fremfor Riksvei 4, avslutter Olsen.

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!