I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

I dag kan Fossumdiagonalen vrakes

 

Tungtransportplanen for Groruddalen skal i dag behandles av bystyret. Planen inneholder forslag til strakstiltak og en anbefaling om å satse på Bredtvetdiagonalen.

Skrevet av:

Når tungtransportplanen behandles i dag vil forslaget være å vrake Fossumdiagonalen til fordel for en utredning av Bredtvetdiagonalen.

- Vi har vært på befaring med Statens Vegvesen Region Øst som mener Bredtvetdiagonalen er det mest lønnsomme forslaget, sier Gulsum Koc (H) som sitter i en arbeidsgruppe fra bystyrets samferdsel- og miljøkomité - som det siste året har jobbet med byrådets tungtransportplan.

- Vi er åpne for at det skal være flest muligheter. Når fagansvarlige da sier at Fossumdiagonalen ikke er noe å satse på, så ønsker heller ikke vi å gjøre det, sier Koc.

Poenget med en diagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er å på sikt nedgradere Trondheimsveien for tungtransport.

Årsaken til at Fossumdiagonalen faller i grus, dersom bystyret går for dette forslaget, er det planlagte boligprosjektet Nordbyen som skal forvandle dagens Rommen-område til et attraktivt boligområde. Her ligger det også i planene at mesteparten av dagens logistikkbedrifter i området vil fjernes til fordel for hovedsakelig it-bedrifter.

- Det ville være uheldig dersom vi gikk for en tungtransporttrasé fra Fossum med tanke på utfordringer det ville skapt for det nye boligkomplekset i fremtiden. Da tenker vi at det er bedre å la den ligge, opplyser Gulsum Koc.

Slik situasjonen er i dag står rush-trafikken i stampe fra Ammerud og Grorud og videre forbi Bånkall gård. En diagonal fra Fossum kunne ha loset ut en del av denne trafikken.

- Vil denne trafikk-problematikken løses med en Bredtvetdiagonal?

- Det vet vi ikke, men det er jo det som er hensikten ut fra det Statens Vegvesen har fortalt oss. Det vi vil er at tungtransporten ikke skal gå på de lokale veiene hvor det er boligstrøk og hvor barn må krysse veiene på vei til skolen. Vi ønsker at tungtransporten bruker hovedveinettet, og vi fikk forslag om at Bredtvetdiagonalen kunne være en løsning på det.

Gulsum Koc legger til at arbeidsgruppa ikke bare ønsker å vente på en diagonal, og at de derfor har kommet med forslag som kan bedre beboerforhold på mye kortere tid.

Akers Avis Groruddalen presenterte disse tiltakene tidligere i oktober, hvor blant annet Veitvetveien ble pekt på som en lokalvei det er ønskelig å stenge for all tungtransport.

I planen som fremmes i dag er det foreslått at Oslo kommune, i samarbeid med Statens Vegvesen Region Øst, politiet og NHO, etablerer en veiledende skiltplan for tungtransport.

- Hensikten med dette er at tungtransporten skal vite hvilke veier de skal kjøre forbi.

- Er det her snakk om anbefalingsruter eller direkte kjøreforbud?

- Komiteen ber byrådet om å vurdere om Oslo kommune skal søke om et forsøksprosjekt der skilting ikke bare er veiledende for tungtransport, men også gir påbud om å kjøre bestemte traseer, svarer Koc.

Hun påpeker at det foreslås strakstiltak mot blant annet støy langs Trondheimsveien.

- Her har det ikke skjedd noe siden Gardermoen ble åpnet i 1998. Vi har snakket med Statens Vegvesen om dette, om hvorfor dette ikke er blitt prioritert, og fått til svar at de har fått en analyse, men at den rett og slett ikke er blitt prioritert. Nå kommer vi til å legge press på dem.

Det foreslås etablering av en prosjektorganisasjon som kommunen og byrådet må initiere. Prosjektet skal tillegges ansvar for fremdriftsplanlegging, nødvendige utredninger og for at tiltak for tungtransport i Groruddalen blir utført ut fra bystyrets budsjettering og vedtak.

- Oppfattet dere planen, slik dere fikk den av byrådet, som litt uklar og lite gjennomtenkt?

- Planen var god, og vi har lagt til grunn de forslagene som byrådet har kommet med, men vi har også gått enda lenger og bedt om flere tiltak enn det byrådet har anbefalt.

Diagonalen er et statlig prosjekt som ikke ligger inne i Oslopakke 3. Det er imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale tiltak i Oslo kommune som må fordeles.

- Vi kommer til å be byrådet og bystyret om å bruke noen av disse midlene til de forslagene vi har kommet med for å løse tungtransportsituasjonen, forklarer Koc.

Skuffet over diagonalvalg

Groruds BU-leder Jack Grimsrud (Ap) er ikke fornøyd med at det er Fossumdiagonalen som vrakes. Han har heller ikke troen på at Bredtvetdiagonalen er et realiserbart prosjekt i nærmeste fremtid.

- Fossumdiagonalen hadde vært bedre i et byutviklingsperspektiv for Grorud bydel, ettersom dette hadde frigjort arealer, sier Grimsrud og legger til:

- T-banelinjer, toglinjer og større veier vanskeliggjør kommunikasjonen på tvers. Her i bydelen merker vi dette godt langs Trondheimsveien med tanke på forurensning og støy.

Lokalpolitikeren beskriver støyskjerming langs Trondheimsveien som et påkladdingstiltak.

- Det er ikke noe estetisk byutviklingsgrep, men et resultat av dårlig planlegging og en løsning på et senere tidspunkt. Jeg ser på det som en reparasjonsløsning som er bra å ha når den kommer, men ikke noe varig grep slik som Fossumdiagonalen ville ha vært.

Løsninger fra Gjelleråsen

Karl P. Olsen (Ap), som er BU-leder på Stovner, er mer optimistisk. Nå slipper nemlig bydelen å uroe seg for en diagonal fra Fossum.

- Det gagner vår bydel ved at vi får mer plass til å bygge boliger. Fossumdiagonalen ville ha okkupert masse plass både på Rommen og nedover mot Østre Aker vei. Slik det ser ut nå, er vi glade for at det blir Bredtvetdiagonalen, sier han.

- Tror du Bredtvetdiagonalen kan løse trafikkutfordringene man har fra Grorud-området og opp forbi Bånkall gård?

- Det vet jeg ikke. Jeg mener at tungtransporten som kommer fra Gjelleråsen bør loses ned på Riksvei 22 og videre ned til E6. De ytterste blokkene på Vestli er også bygget med det i bakhodet at det skulle komme en tunnel som ledet tungtrafikken ned på Riksvei 22 fremfor Riksvei 4, avslutter Olsen.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!