I dag kommer Nasjonal Transportplan

I dag kommer Nasjonal Transportplan

 

I dag, fredag, legger regjeringen fram Nasjonal Transportplan. Marianne Borgen og Ingunn Gjerstad i SV forventer at det blir satset på kollektivtrafikk.

Nasjonal Transportplan (NTP) er en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene. Stortingskandidat og Furuset-dame Ingunn Gjerstad og leder av miljø- og samferdselskomiteen i Oslo bystyre, Marianne Borgen fra Veitvet, har store forventninger til planen.

- Med tanke på befolkningsveksten Oslo står overfor, er det utrolig viktig at vi sørger for effektiv kollektivtransport som bidrar til en mer miljøvennlig by. Fremdeles finnes det barn som ikke kan leke ute om vinteren på grunn av for høy luftforurensing, sier Borgen.

Hun tar selv T-banen til jobben hver eneste dag.  

-  Der er det stappfullt i rushtiden, og Oslo er helt avhengig av statlig hjelp for å gjennomføre de store løftene, understreker hun.

 

Vil ha ny tunnel 

NTP revideres hvert fjerde år, i forkant av stortingsvalget. Planen utarbeides i samarbeid mellom Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Pengene i pakka skal fordeles på hele landet. Etter at regjeringen har lagt fram planen skal den behandles i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.  

Gjerstad og Borgen vil ha ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum.  

-  Dagens tunnel er for smal. Hvis vi skal ha flere avganger og større kapasitet på T-banen, er vi avhengig av å utvide tunnelen. Dette er en kjempejobb, men det er helt nødvendig. Alle er enige, både politikere og fagfolk mener dette er veien å gå, sier Gjerstad.

Å grave en ny tunnel vil koste et sted mellom 13 og 15 milliarder.

 

Kan kombineres 

Ettersom det også vil melde seg et behov for ny tog-tunnel i Oslo, mener SV-damene at denne bør kombineres med T-banen.  

-  Det ville vært veldig lurt å bygge disse traseene sammen. Spørsmålet er hvilken tidsplan staten vil ha på dette. Å begynne med utbedringene i 2030 er for sent. Det må skje lenge før den tid, sier Borgen.  

Nøyaktig hva Nasjonal Transportplan inneholder får vi først vite i morgen, men allerede har noen detaljer lekket ut. Den mest interessante lekkasjen for Groruddalens del er at staten vil vil komme med 26,1 milliarder kroner øremerket kollektivutbygging i landets største byer. 

-  Vi mener det er veldig viktig at Oslo kommune og byrådet er raske på banen når pengene kommer. De må overbevise staten om at vi trenger å oppgradere, sier de.

 

Må begynne 

I tillegg til den ny Oslo-tunnelen, er Borgen og Gjerstad opptatt av å utvide T-banenettet i Oslo.

-  Det er viktig at vi kommer i gang Ahus-banen og Fornebu-banen. Vi kan ikke investere alle pengene i veiprosjekter.  

Stortingets klimaforlik legger vekt på at det skal brukes store summer på kollektivløsninger som sørger for god persontransport.  

-  Ny Oslo-tunnel og bane til Ahus og Fornebu vil totalt koste rundt 20 milliarder. Om Oslo får en stor del av potten på 26,1 milliarder, så vil vi komme godt i gang, sier Gjerstad.  

Utfordringen er at hele landet skal ha en del av kollektiv-pakka.  

-  Men Oslo er Norges eneste storby, og jeg mener det er viktig at staten satser skikkelig her. Om kollektivløsningene er dårlig i Oslo, så vil det forplante seg til resten av landet, spår Borgen.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!