- Ikke ideelt, men realistisk

- Ikke ideelt, men realistisk

 

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) studerer kartet over Alnabruterminalen. Han vil ikke ha på seg at byrådet tar livet av Alnaelva i reguleringsforslaget for Alnabruterminalen - men innrømmer at det ikke er ideelt å pumpe Alnaelva.

Tekst:

Publisert:

 - Det er bra for Oslo at Posten får mulighet til å utvide på Alnabruterminalen. Da flytter de ikke ut av byen, slik de gjorde med Østlandsterminalen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og fortsetter:

- Dette er helt avgjørende for å få flyttet mer gods over på bane.

- Hva med Alnaelva?

- I forhold til Alnaelven er alternativ 3B (Plan- og bygningsetatens forslag red.anm) et bedre alternativ enn 1B (Statsbyggs forslag red.anm) som vi har gått for. Men 3B fører med seg store terrengmessige inngrep. Det forutsetter blant annet at man må kjøre bort én million kubikk med masse, sier han.

 

Renner en vei

Løsningen byrådet nå går inn for involverer en pumpeløsning av Alnaelva. Dette er elveentusiaster og groruddøler sterke motstandere av.

- Det er ikke lett å få vannet til å renne i oppoverbakke. Pumping er det mest realistiske å gjennomføre, sier Fredriksen.

- For bare et halvt år siden uttalte byrådet at en pumpeløsning var uaktuelt...

- Vi har kommet mye lengre i utredningene det siste halvåret. Jeg vil være realist i stedet for å love noe som er urealistisk, sier Fredriksen.

Byrådet trekker selv fram i byrådssaken at Plan- og bygningsetatens alternativ best ivaretar hensynet til åpningen av elva, fordi vannet renner med selvfall.

«På den annen side innebærer elveløsningen i alternativ 3B et stort terrenginngrep og transport av de fjernete massene vil etter byrådets oppfatning være miljømessig uheldig. Pumping av elvevannet som foreslått i alternativ 1B er heller ikke en ideell løsning, » skriver byrådet.

 

Flere utredninger

Etter at valget falt på Statsbyggs løsnings om pumping av elva har byrådet foretatt flere utredninger for å finne ut om det er mulig å unngå pumping.

Blant annet er det sett på en tunnelløsning under NRF-tomta, men denne ble for dyr. Det er også sett på en løsning med en elvekanal inne på det inngjerdete terminalområdet i skråningen mellom det planlagte terminalbygget på NRF-tomta og jernbaneterminalen.

- Dette vil imidlertid ikke bidra til økt rekreasjonsverdi, fordi det ikke vil være mulig å ferdes langs kanalen, sier Fredriksen.

Byrådet har også vurdert en løsning med avgreining fra eksisterende elvekulvert ved å føre en ny kulvert under hovedatkomstsonen til godsterminalen, som kommer ut på sørsiden av en foreslått rundkjøring ved Postens godssenter.

- Denne løsningen er derimot vanskelig å realisere, sier Fredriksen.

 

Rekkefølgebestemmelser

- Hvorfor foreslår dere å droppe rekkefølgebestemmelsene?

- Rekkefølgebestemmelsene må ha en realisme. Dalen er ikke tjent med at det ikke blir god utnytting av terminalen, svarer byråden.

Han vil imidlertid ikke være med på at byrådet tar livet av Alna med løsningen de foreslår.

- Det ble gjort av de statlige aktørene allerede på 80-tallet da Alna ble gravd ned.

- Gjenåpning av Alna er en av kjernene i Groruddals-satsingen...

- Ja, det er den. Jeg står på at det er viktig å få på plass den blågrønne strukturen gjennom Groruddalen. Men vi må se på hva som er realistisk. Med denne løsningen får vi et sammenhengende grøntdrag som går mellom terminalen og gravlun­den, sier Fredriksen, og fortsetter:

- Dette er en plan som gjør det mulig å få Alna opp igjen.

 

Spleiselaget

Multiconsult har stipulert kost­naden for å få på plass elva med pumpeløsning og turveien i terminalområdet til 213 millioner kroner - ifølge byrådssaken. Dette forutsetter Fredriksen at staten blir med og spleiser på.

- Det var statlige aktører som i sin tid la elven i rør. Da forutsetter jeg at de blir med på et spleiselag for å få den opp i dagen. Det er dess­uten statlige aktører som tjener på utvidelsen av Alnabruterminalen.

Fredriksen mener både lokal­miljøet og det globale miljøet vil dra nytte av reguleringsplanen som nå ligger på bordet. Men han trekker fram ett punkt hvor han er skuffet over staten.

- Det skuffer meg at de ikke prioriterer en direkte atkomst fra E6 til terminalen. Jeg håper staten ser at en direkteatkomst vil være lønnsomt.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.