- Ikke ideelt, men realistisk

- Ikke ideelt, men realistisk

 

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) studerer kartet over Alnabruterminalen. Han vil ikke ha på seg at byrådet tar livet av Alnaelva i reguleringsforslaget for Alnabruterminalen - men innrømmer at det ikke er ideelt å pumpe Alnaelva.

Skrevet av:

 - Det er bra for Oslo at Posten får mulighet til å utvide på Alnabruterminalen. Da flytter de ikke ut av byen, slik de gjorde med Østlandsterminalen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og fortsetter:

- Dette er helt avgjørende for å få flyttet mer gods over på bane.

- Hva med Alnaelva?

- I forhold til Alnaelven er alternativ 3B (Plan- og bygningsetatens forslag red.anm) et bedre alternativ enn 1B (Statsbyggs forslag red.anm) som vi har gått for. Men 3B fører med seg store terrengmessige inngrep. Det forutsetter blant annet at man må kjøre bort én million kubikk med masse, sier han.

 

Renner en vei

Løsningen byrådet nå går inn for involverer en pumpeløsning av Alnaelva. Dette er elveentusiaster og groruddøler sterke motstandere av.

- Det er ikke lett å få vannet til å renne i oppoverbakke. Pumping er det mest realistiske å gjennomføre, sier Fredriksen.

- For bare et halvt år siden uttalte byrådet at en pumpeløsning var uaktuelt...

- Vi har kommet mye lengre i utredningene det siste halvåret. Jeg vil være realist i stedet for å love noe som er urealistisk, sier Fredriksen.

Byrådet trekker selv fram i byrådssaken at Plan- og bygningsetatens alternativ best ivaretar hensynet til åpningen av elva, fordi vannet renner med selvfall.

«På den annen side innebærer elveløsningen i alternativ 3B et stort terrenginngrep og transport av de fjernete massene vil etter byrådets oppfatning være miljømessig uheldig. Pumping av elvevannet som foreslått i alternativ 1B er heller ikke en ideell løsning, » skriver byrådet.

 

Flere utredninger

Etter at valget falt på Statsbyggs løsnings om pumping av elva har byrådet foretatt flere utredninger for å finne ut om det er mulig å unngå pumping.

Blant annet er det sett på en tunnelløsning under NRF-tomta, men denne ble for dyr. Det er også sett på en løsning med en elvekanal inne på det inngjerdete terminalområdet i skråningen mellom det planlagte terminalbygget på NRF-tomta og jernbaneterminalen.

- Dette vil imidlertid ikke bidra til økt rekreasjonsverdi, fordi det ikke vil være mulig å ferdes langs kanalen, sier Fredriksen.

Byrådet har også vurdert en løsning med avgreining fra eksisterende elvekulvert ved å føre en ny kulvert under hovedatkomstsonen til godsterminalen, som kommer ut på sørsiden av en foreslått rundkjøring ved Postens godssenter.

- Denne løsningen er derimot vanskelig å realisere, sier Fredriksen.

 

Rekkefølgebestemmelser

- Hvorfor foreslår dere å droppe rekkefølgebestemmelsene?

- Rekkefølgebestemmelsene må ha en realisme. Dalen er ikke tjent med at det ikke blir god utnytting av terminalen, svarer byråden.

Han vil imidlertid ikke være med på at byrådet tar livet av Alna med løsningen de foreslår.

- Det ble gjort av de statlige aktørene allerede på 80-tallet da Alna ble gravd ned.

- Gjenåpning av Alna er en av kjernene i Groruddals-satsingen...

- Ja, det er den. Jeg står på at det er viktig å få på plass den blågrønne strukturen gjennom Groruddalen. Men vi må se på hva som er realistisk. Med denne løsningen får vi et sammenhengende grøntdrag som går mellom terminalen og gravlun­den, sier Fredriksen, og fortsetter:

- Dette er en plan som gjør det mulig å få Alna opp igjen.

 

Spleiselaget

Multiconsult har stipulert kost­naden for å få på plass elva med pumpeløsning og turveien i terminalområdet til 213 millioner kroner - ifølge byrådssaken. Dette forutsetter Fredriksen at staten blir med og spleiser på.

- Det var statlige aktører som i sin tid la elven i rør. Da forutsetter jeg at de blir med på et spleiselag for å få den opp i dagen. Det er dess­uten statlige aktører som tjener på utvidelsen av Alnabruterminalen.

Fredriksen mener både lokal­miljøet og det globale miljøet vil dra nytte av reguleringsplanen som nå ligger på bordet. Men han trekker fram ett punkt hvor han er skuffet over staten.

- Det skuffer meg at de ikke prioriterer en direkte atkomst fra E6 til terminalen. Jeg håper staten ser at en direkteatkomst vil være lønnsomt.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!