- Ikke ideelt, men realistisk

- Ikke ideelt, men realistisk

 

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) studerer kartet over Alnabruterminalen. Han vil ikke ha på seg at byrådet tar livet av Alnaelva i reguleringsforslaget for Alnabruterminalen - men innrømmer at det ikke er ideelt å pumpe Alnaelva.

Skrevet av:

 - Det er bra for Oslo at Posten får mulighet til å utvide på Alnabruterminalen. Da flytter de ikke ut av byen, slik de gjorde med Østlandsterminalen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og fortsetter:

- Dette er helt avgjørende for å få flyttet mer gods over på bane.

- Hva med Alnaelva?

- I forhold til Alnaelven er alternativ 3B (Plan- og bygningsetatens forslag red.anm) et bedre alternativ enn 1B (Statsbyggs forslag red.anm) som vi har gått for. Men 3B fører med seg store terrengmessige inngrep. Det forutsetter blant annet at man må kjøre bort én million kubikk med masse, sier han.

 

Renner en vei

Løsningen byrådet nå går inn for involverer en pumpeløsning av Alnaelva. Dette er elveentusiaster og groruddøler sterke motstandere av.

- Det er ikke lett å få vannet til å renne i oppoverbakke. Pumping er det mest realistiske å gjennomføre, sier Fredriksen.

- For bare et halvt år siden uttalte byrådet at en pumpeløsning var uaktuelt...

- Vi har kommet mye lengre i utredningene det siste halvåret. Jeg vil være realist i stedet for å love noe som er urealistisk, sier Fredriksen.

Byrådet trekker selv fram i byrådssaken at Plan- og bygningsetatens alternativ best ivaretar hensynet til åpningen av elva, fordi vannet renner med selvfall.

«På den annen side innebærer elveløsningen i alternativ 3B et stort terrenginngrep og transport av de fjernete massene vil etter byrådets oppfatning være miljømessig uheldig. Pumping av elvevannet som foreslått i alternativ 1B er heller ikke en ideell løsning, » skriver byrådet.

 

Flere utredninger

Etter at valget falt på Statsbyggs løsnings om pumping av elva har byrådet foretatt flere utredninger for å finne ut om det er mulig å unngå pumping.

Blant annet er det sett på en tunnelløsning under NRF-tomta, men denne ble for dyr. Det er også sett på en løsning med en elvekanal inne på det inngjerdete terminalområdet i skråningen mellom det planlagte terminalbygget på NRF-tomta og jernbaneterminalen.

- Dette vil imidlertid ikke bidra til økt rekreasjonsverdi, fordi det ikke vil være mulig å ferdes langs kanalen, sier Fredriksen.

Byrådet har også vurdert en løsning med avgreining fra eksisterende elvekulvert ved å føre en ny kulvert under hovedatkomstsonen til godsterminalen, som kommer ut på sørsiden av en foreslått rundkjøring ved Postens godssenter.

- Denne løsningen er derimot vanskelig å realisere, sier Fredriksen.

 

Rekkefølgebestemmelser

- Hvorfor foreslår dere å droppe rekkefølgebestemmelsene?

- Rekkefølgebestemmelsene må ha en realisme. Dalen er ikke tjent med at det ikke blir god utnytting av terminalen, svarer byråden.

Han vil imidlertid ikke være med på at byrådet tar livet av Alna med løsningen de foreslår.

- Det ble gjort av de statlige aktørene allerede på 80-tallet da Alna ble gravd ned.

- Gjenåpning av Alna er en av kjernene i Groruddals-satsingen...

- Ja, det er den. Jeg står på at det er viktig å få på plass den blågrønne strukturen gjennom Groruddalen. Men vi må se på hva som er realistisk. Med denne løsningen får vi et sammenhengende grøntdrag som går mellom terminalen og gravlun­den, sier Fredriksen, og fortsetter:

- Dette er en plan som gjør det mulig å få Alna opp igjen.

 

Spleiselaget

Multiconsult har stipulert kost­naden for å få på plass elva med pumpeløsning og turveien i terminalområdet til 213 millioner kroner - ifølge byrådssaken. Dette forutsetter Fredriksen at staten blir med og spleiser på.

- Det var statlige aktører som i sin tid la elven i rør. Da forutsetter jeg at de blir med på et spleiselag for å få den opp i dagen. Det er dess­uten statlige aktører som tjener på utvidelsen av Alnabruterminalen.

Fredriksen mener både lokal­miljøet og det globale miljøet vil dra nytte av reguleringsplanen som nå ligger på bordet. Men han trekker fram ett punkt hvor han er skuffet over staten.

- Det skuffer meg at de ikke prioriterer en direkte atkomst fra E6 til terminalen. Jeg håper staten ser at en direkteatkomst vil være lønnsomt.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!