- Ikke ideelt, men realistisk

- Ikke ideelt, men realistisk

 

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) studerer kartet over Alnabruterminalen. Han vil ikke ha på seg at byrådet tar livet av Alnaelva i reguleringsforslaget for Alnabruterminalen - men innrømmer at det ikke er ideelt å pumpe Alnaelva.

Skrevet av:

 - Det er bra for Oslo at Posten får mulighet til å utvide på Alnabruterminalen. Da flytter de ikke ut av byen, slik de gjorde med Østlandsterminalen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og fortsetter:

- Dette er helt avgjørende for å få flyttet mer gods over på bane.

- Hva med Alnaelva?

- I forhold til Alnaelven er alternativ 3B (Plan- og bygningsetatens forslag red.anm) et bedre alternativ enn 1B (Statsbyggs forslag red.anm) som vi har gått for. Men 3B fører med seg store terrengmessige inngrep. Det forutsetter blant annet at man må kjøre bort én million kubikk med masse, sier han.

 

Renner en vei

Løsningen byrådet nå går inn for involverer en pumpeløsning av Alnaelva. Dette er elveentusiaster og groruddøler sterke motstandere av.

- Det er ikke lett å få vannet til å renne i oppoverbakke. Pumping er det mest realistiske å gjennomføre, sier Fredriksen.

- For bare et halvt år siden uttalte byrådet at en pumpeløsning var uaktuelt...

- Vi har kommet mye lengre i utredningene det siste halvåret. Jeg vil være realist i stedet for å love noe som er urealistisk, sier Fredriksen.

Byrådet trekker selv fram i byrådssaken at Plan- og bygningsetatens alternativ best ivaretar hensynet til åpningen av elva, fordi vannet renner med selvfall.

«På den annen side innebærer elveløsningen i alternativ 3B et stort terrenginngrep og transport av de fjernete massene vil etter byrådets oppfatning være miljømessig uheldig. Pumping av elvevannet som foreslått i alternativ 1B er heller ikke en ideell løsning, » skriver byrådet.

 

Flere utredninger

Etter at valget falt på Statsbyggs løsnings om pumping av elva har byrådet foretatt flere utredninger for å finne ut om det er mulig å unngå pumping.

Blant annet er det sett på en tunnelløsning under NRF-tomta, men denne ble for dyr. Det er også sett på en løsning med en elvekanal inne på det inngjerdete terminalområdet i skråningen mellom det planlagte terminalbygget på NRF-tomta og jernbaneterminalen.

- Dette vil imidlertid ikke bidra til økt rekreasjonsverdi, fordi det ikke vil være mulig å ferdes langs kanalen, sier Fredriksen.

Byrådet har også vurdert en løsning med avgreining fra eksisterende elvekulvert ved å føre en ny kulvert under hovedatkomstsonen til godsterminalen, som kommer ut på sørsiden av en foreslått rundkjøring ved Postens godssenter.

- Denne løsningen er derimot vanskelig å realisere, sier Fredriksen.

 

Rekkefølgebestemmelser

- Hvorfor foreslår dere å droppe rekkefølgebestemmelsene?

- Rekkefølgebestemmelsene må ha en realisme. Dalen er ikke tjent med at det ikke blir god utnytting av terminalen, svarer byråden.

Han vil imidlertid ikke være med på at byrådet tar livet av Alna med løsningen de foreslår.

- Det ble gjort av de statlige aktørene allerede på 80-tallet da Alna ble gravd ned.

- Gjenåpning av Alna er en av kjernene i Groruddals-satsingen...

- Ja, det er den. Jeg står på at det er viktig å få på plass den blågrønne strukturen gjennom Groruddalen. Men vi må se på hva som er realistisk. Med denne løsningen får vi et sammenhengende grøntdrag som går mellom terminalen og gravlun­den, sier Fredriksen, og fortsetter:

- Dette er en plan som gjør det mulig å få Alna opp igjen.

 

Spleiselaget

Multiconsult har stipulert kost­naden for å få på plass elva med pumpeløsning og turveien i terminalområdet til 213 millioner kroner - ifølge byrådssaken. Dette forutsetter Fredriksen at staten blir med og spleiser på.

- Det var statlige aktører som i sin tid la elven i rør. Da forutsetter jeg at de blir med på et spleiselag for å få den opp i dagen. Det er dess­uten statlige aktører som tjener på utvidelsen av Alnabruterminalen.

Fredriksen mener både lokal­miljøet og det globale miljøet vil dra nytte av reguleringsplanen som nå ligger på bordet. Men han trekker fram ett punkt hvor han er skuffet over staten.

- Det skuffer meg at de ikke prioriterer en direkte atkomst fra E6 til terminalen. Jeg håper staten ser at en direkteatkomst vil være lønnsomt.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!