- Ikke ideelt, men realistisk

- Ikke ideelt, men realistisk

 

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) studerer kartet over Alnabruterminalen. Han vil ikke ha på seg at byrådet tar livet av Alnaelva i reguleringsforslaget for Alnabruterminalen - men innrømmer at det ikke er ideelt å pumpe Alnaelva.

Skrevet av:

 - Det er bra for Oslo at Posten får mulighet til å utvide på Alnabruterminalen. Da flytter de ikke ut av byen, slik de gjorde med Østlandsterminalen, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og fortsetter:

- Dette er helt avgjørende for å få flyttet mer gods over på bane.

- Hva med Alnaelva?

- I forhold til Alnaelven er alternativ 3B (Plan- og bygningsetatens forslag red.anm) et bedre alternativ enn 1B (Statsbyggs forslag red.anm) som vi har gått for. Men 3B fører med seg store terrengmessige inngrep. Det forutsetter blant annet at man må kjøre bort én million kubikk med masse, sier han.

 

Renner en vei

Løsningen byrådet nå går inn for involverer en pumpeløsning av Alnaelva. Dette er elveentusiaster og groruddøler sterke motstandere av.

- Det er ikke lett å få vannet til å renne i oppoverbakke. Pumping er det mest realistiske å gjennomføre, sier Fredriksen.

- For bare et halvt år siden uttalte byrådet at en pumpeløsning var uaktuelt...

- Vi har kommet mye lengre i utredningene det siste halvåret. Jeg vil være realist i stedet for å love noe som er urealistisk, sier Fredriksen.

Byrådet trekker selv fram i byrådssaken at Plan- og bygningsetatens alternativ best ivaretar hensynet til åpningen av elva, fordi vannet renner med selvfall.

«På den annen side innebærer elveløsningen i alternativ 3B et stort terrenginngrep og transport av de fjernete massene vil etter byrådets oppfatning være miljømessig uheldig. Pumping av elvevannet som foreslått i alternativ 1B er heller ikke en ideell løsning, » skriver byrådet.

 

Flere utredninger

Etter at valget falt på Statsbyggs løsnings om pumping av elva har byrådet foretatt flere utredninger for å finne ut om det er mulig å unngå pumping.

Blant annet er det sett på en tunnelløsning under NRF-tomta, men denne ble for dyr. Det er også sett på en løsning med en elvekanal inne på det inngjerdete terminalområdet i skråningen mellom det planlagte terminalbygget på NRF-tomta og jernbaneterminalen.

- Dette vil imidlertid ikke bidra til økt rekreasjonsverdi, fordi det ikke vil være mulig å ferdes langs kanalen, sier Fredriksen.

Byrådet har også vurdert en løsning med avgreining fra eksisterende elvekulvert ved å føre en ny kulvert under hovedatkomstsonen til godsterminalen, som kommer ut på sørsiden av en foreslått rundkjøring ved Postens godssenter.

- Denne løsningen er derimot vanskelig å realisere, sier Fredriksen.

 

Rekkefølgebestemmelser

- Hvorfor foreslår dere å droppe rekkefølgebestemmelsene?

- Rekkefølgebestemmelsene må ha en realisme. Dalen er ikke tjent med at det ikke blir god utnytting av terminalen, svarer byråden.

Han vil imidlertid ikke være med på at byrådet tar livet av Alna med løsningen de foreslår.

- Det ble gjort av de statlige aktørene allerede på 80-tallet da Alna ble gravd ned.

- Gjenåpning av Alna er en av kjernene i Groruddals-satsingen...

- Ja, det er den. Jeg står på at det er viktig å få på plass den blågrønne strukturen gjennom Groruddalen. Men vi må se på hva som er realistisk. Med denne løsningen får vi et sammenhengende grøntdrag som går mellom terminalen og gravlun­den, sier Fredriksen, og fortsetter:

- Dette er en plan som gjør det mulig å få Alna opp igjen.

 

Spleiselaget

Multiconsult har stipulert kost­naden for å få på plass elva med pumpeløsning og turveien i terminalområdet til 213 millioner kroner - ifølge byrådssaken. Dette forutsetter Fredriksen at staten blir med og spleiser på.

- Det var statlige aktører som i sin tid la elven i rør. Da forutsetter jeg at de blir med på et spleiselag for å få den opp i dagen. Det er dess­uten statlige aktører som tjener på utvidelsen av Alnabruterminalen.

Fredriksen mener både lokal­miljøet og det globale miljøet vil dra nytte av reguleringsplanen som nå ligger på bordet. Men han trekker fram ett punkt hvor han er skuffet over staten.

- Det skuffer meg at de ikke prioriterer en direkte atkomst fra E6 til terminalen. Jeg håper staten ser at en direkteatkomst vil være lønnsomt.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

 
Planlegger innholdet etter befolkningen

Nye Vollebekk skole tar form

Planlegger innholdet etter befolkningen

  • Vollebekk skole

Vollebekk skole står klar til høsten. Kathrine Larsen er klar til å ta over etter å ha jobbet som rektor på Kringsjå skole. Trafikken blir et av de første områdene hun tar tak i - og elever fra Ruseløkka skole skal busses opp.

Advarer mot falske «hjelpere»

Omsorgsprosjekt i Bydel Grorud misbrukes

Advarer mot falske «hjelpere»

  • eldresvindel

Prosjektleder Ida Johannesen for «Ung hjelper eldre» i Bydel Grorud advarer mot falske unge «hjelpere» som tar seg inn til eldre for å kreve penger. Kari Lyngstadaas benytter seg av det virkelige tilbudet og er rystet.

Gratis prevensjon til Bjerke-jenter

Gratis prevensjon til Bjerke-jenter

  • prevensjon

Jenter mellom 20-24 år som har folkeregistert adresse i Bydel Bjerke kan nå få gratis prevensjon på helsestasjonen. Formålet er å få ned aborttallet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!