- Infrastrukturen må på plass

- Infrastrukturen må på plass

 

Investorer er klare til å satse i Grorud­dalen, men etterlyser grep som vil legge til rette for en bedre infrastruktur.

Skrevet av:

 Kommunens blikk vendes sakte, men sikkert mot Groruddalen. Men hva skal til for å kunne imøtekomme befolkningsveksten de neste årene? Under visjons- og erfaringskonferansen «Oslo i vekst - Groruddalen fra senter til sentrum» på Hotel 33 var nettopp dette temaet.

Eiendomsinvestorer er klare til å satse. Samtidig mener de det det må tas grep for bedre transport- og kollektivløsninger.

De aller fleste virket enige om at det er alfa og omega å legge til rette for transport- og kollektivløsninger for å møte befolkningsveksten.

 

Infrastrukturen

Eiendomsinvestor Christian Ring­nes mener mulighetene i dalen er veldig store.

- Vi har investert i eiendommer her, for vi ser på dalen som vi så på Skøyen for 40 år siden, sier Ringnes.

Han er derimot veldig klar på at det offentlige må inn i bildet for å få til en god utvikling. Han nevner både nedgraving av høyspentledninger, bedre kollektivløsninger, samt godsterminalen på Alnabru.

- Godsterminalen må vi akseptere. Samtidig må vi isolere denne kreftsvulsten, sier han.

 

- E6 ødelegger

Likevel mener han det først og fremst er E6 som ødelegger for Groruddalen.

- Grav E6 ned. Det har vært nøkkelen når man laget både Opera­tunnelen og Festningstunnelen.

Delvis lokk over Norges mest trafikkerte vei har han ingen sans for.

- Snakk om å angripe symptomene.

Videre bruker han Økern som eksempel.

- Hva er det som gjør en ny utvikling av Økern mulig? Jo, nettopp at veiene blir borte, sier Ringnes.

 

Må gi merverdi

Å grave ned E6 er derimot veldig kostbart. Plan- og bygningsetatens direktør Ellen deVibe sier det er en flott visjon å få gravd ned E6. Samtidig vet hun ikke om det er realistisk.

- Jeg tenker miljølokk over E6 må være koblet til byutviklingsgevinst. Vi må legge inn lokk der vi tror vi kan få merverdi for byutvikling.

Administrerende direktør i Aspelin Ramm, Peter Groth, mener det kan gjøres mye i Groruddalen før en eventuell E6-løsning er på plass.

- Folk trodde vi var gærne da vi bygget dette hotellet. Jeg vil starte nå, og jeg har dårlig tid, sier han.

 

Flaskehalsen

Under konferansen kom det klart fram at den største flaskehalsen i utviklingen er nettopp infrastruk­turen. Også t-banen ble diskutert - uten at Ola Skar fra Ruter ga de store forhåpningene. Kapasiteten i t-banetunnelen i sentrum er nemlig sprengt, og før flere t-banegrener kan bygges må kapasiteten utvides.

- Utfordringene er store, men vi må utnytte de eksisterende linjene først, sier Skar.

Bydelsdirektør i Alna, Erik Kjeldstadli, mener at det er viktig at attraktive institusjoner blir lagt til Groruddalen.

- Hva med å legge et høgskolesenter til dalen, spør han.

Videre understreker han at det er viktig å tenke på at folk fortsatt skal bo i Groruddalen samtidig som man møter befolkningsveksten.

 

Spennende

Mange satt tilbake med et positivt inntrykk etter konferansen.

- Dette er Norges mest utredete dal. Her opplever jeg at det er vilje til å gjøre noe. Dette er positivt, men vi må få i gang utviklingen på kort sikt også, sier Hans Georg Helberg, som snakker på vegne av Næringsforeningen Oslo Nord.

Avdelingssjef Ole-Jørgen Pettersen i Bydel Grorud er også fornøyd.

- Dette er veldig ålreit. Dette borger for muligheten til å få et spennende politisk vedtak rundt kommuneplanen. Jeg forventer et langsiktig vedtak, sier han.

 

 

Viljen er til stede

 Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) mener konferansen gir et klart bilde om at interessen for å gjøre noe i dalen er enorm.

Fredriksen trekker spesielt fram at både politikere, byplanleggere og eiendomsutviklere deltok på konferansen.

- Nå må ting diskuteres langsiktig.

Også han trekker fram at forutsetningen for å få på plass en positiv utvikling er infrastrukturen.

- Derfor er det positivt at både Ap og Høyre den siste tiden har vært klare på at staten må bidra til utviklingen av infrastruktur i byene Det tror jeg vil bety veldig mye for Groruddalen.

- I tillegg er denne konferansen en manifestasjon om at private aktører og kommunen gjerne inngår partnerskap. Nå må statlige aktører også på banen, sier Fredriksen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!