- Infrastrukturen må på plass

- Infrastrukturen må på plass

 

Investorer er klare til å satse i Grorud­dalen, men etterlyser grep som vil legge til rette for en bedre infrastruktur.

Tekst:

Publisert:

 Kommunens blikk vendes sakte, men sikkert mot Groruddalen. Men hva skal til for å kunne imøtekomme befolkningsveksten de neste årene? Under visjons- og erfaringskonferansen «Oslo i vekst - Groruddalen fra senter til sentrum» på Hotel 33 var nettopp dette temaet.

Eiendomsinvestorer er klare til å satse. Samtidig mener de det det må tas grep for bedre transport- og kollektivløsninger.

De aller fleste virket enige om at det er alfa og omega å legge til rette for transport- og kollektivløsninger for å møte befolkningsveksten.

 

Infrastrukturen

Eiendomsinvestor Christian Ring­nes mener mulighetene i dalen er veldig store.

- Vi har investert i eiendommer her, for vi ser på dalen som vi så på Skøyen for 40 år siden, sier Ringnes.

Han er derimot veldig klar på at det offentlige må inn i bildet for å få til en god utvikling. Han nevner både nedgraving av høyspentledninger, bedre kollektivløsninger, samt godsterminalen på Alnabru.

- Godsterminalen må vi akseptere. Samtidig må vi isolere denne kreftsvulsten, sier han.

 

- E6 ødelegger

Likevel mener han det først og fremst er E6 som ødelegger for Groruddalen.

- Grav E6 ned. Det har vært nøkkelen når man laget både Opera­tunnelen og Festningstunnelen.

Delvis lokk over Norges mest trafikkerte vei har han ingen sans for.

- Snakk om å angripe symptomene.

Videre bruker han Økern som eksempel.

- Hva er det som gjør en ny utvikling av Økern mulig? Jo, nettopp at veiene blir borte, sier Ringnes.

 

Må gi merverdi

Å grave ned E6 er derimot veldig kostbart. Plan- og bygningsetatens direktør Ellen deVibe sier det er en flott visjon å få gravd ned E6. Samtidig vet hun ikke om det er realistisk.

- Jeg tenker miljølokk over E6 må være koblet til byutviklingsgevinst. Vi må legge inn lokk der vi tror vi kan få merverdi for byutvikling.

Administrerende direktør i Aspelin Ramm, Peter Groth, mener det kan gjøres mye i Groruddalen før en eventuell E6-løsning er på plass.

- Folk trodde vi var gærne da vi bygget dette hotellet. Jeg vil starte nå, og jeg har dårlig tid, sier han.

 

Flaskehalsen

Under konferansen kom det klart fram at den største flaskehalsen i utviklingen er nettopp infrastruk­turen. Også t-banen ble diskutert - uten at Ola Skar fra Ruter ga de store forhåpningene. Kapasiteten i t-banetunnelen i sentrum er nemlig sprengt, og før flere t-banegrener kan bygges må kapasiteten utvides.

- Utfordringene er store, men vi må utnytte de eksisterende linjene først, sier Skar.

Bydelsdirektør i Alna, Erik Kjeldstadli, mener at det er viktig at attraktive institusjoner blir lagt til Groruddalen.

- Hva med å legge et høgskolesenter til dalen, spør han.

Videre understreker han at det er viktig å tenke på at folk fortsatt skal bo i Groruddalen samtidig som man møter befolkningsveksten.

 

Spennende

Mange satt tilbake med et positivt inntrykk etter konferansen.

- Dette er Norges mest utredete dal. Her opplever jeg at det er vilje til å gjøre noe. Dette er positivt, men vi må få i gang utviklingen på kort sikt også, sier Hans Georg Helberg, som snakker på vegne av Næringsforeningen Oslo Nord.

Avdelingssjef Ole-Jørgen Pettersen i Bydel Grorud er også fornøyd.

- Dette er veldig ålreit. Dette borger for muligheten til å få et spennende politisk vedtak rundt kommuneplanen. Jeg forventer et langsiktig vedtak, sier han.

 

 

Viljen er til stede

 Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) mener konferansen gir et klart bilde om at interessen for å gjøre noe i dalen er enorm.

Fredriksen trekker spesielt fram at både politikere, byplanleggere og eiendomsutviklere deltok på konferansen.

- Nå må ting diskuteres langsiktig.

Også han trekker fram at forutsetningen for å få på plass en positiv utvikling er infrastrukturen.

- Derfor er det positivt at både Ap og Høyre den siste tiden har vært klare på at staten må bidra til utviklingen av infrastruktur i byene Det tror jeg vil bety veldig mye for Groruddalen.

- I tillegg er denne konferansen en manifestasjon om at private aktører og kommunen gjerne inngår partnerskap. Nå må statlige aktører også på banen, sier Fredriksen.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.