Vi sykler minst i by'n:

Ingen sykler mindre enn groruddøler

Ingen sykler mindre enn groruddøler

VIL HA FLERE SYKKELVEIER: Abdullah Alsabeehg (Ap) ber byrådet om å få opp farten i sykkelveibyggingen. Denne sykkelveien på Bryn leder inn til Oslo sentrum.


Ingen i Oslo sykler mindre enn befolkningen i Groruddalen. Verst er det i Alna, der sykkelandelen er på cirka en prosent. Arbeiderpartiet mener årsaken er at det bygges for få sykkelveier, mens byrådet mener folk må læres opp til å sykle mer.

Skrevet av:

Oppdatert:
15.04.2015 kl 09:51

Den nye reisevaneundersøkelse i Oslo er dyster lesing. Sykkelandelen i Groruddals-bydelene Alna, Stovner, Grorud og Bjerke avslører hvor mange, eller hvor få, personer som bruker sykkelen regelmessig.

I Alna bydel bor det 47.000 mennesker, men sykkelandelen er kun på cirka ett prosent. Stort bedre er det ikke i Bjerke bydel med tre prosent, Stovner bydel har fire prosent, mens Grorud bydel er «best» med seks prosent. I Oslo er sykkelandelen høyest i Grünerløkka bydel, som har 15 prosent.

Vi kan bare glemme å nå målet om å øke sykkelandelen dersom vi ikke gjør noe for å få flere til å sykle i Alna bydel. Det er riktignok langt til sentrum, men mange reiser internt i bydelen, og det må vi legge til rette for, sier Abdullah Alsabeehg (Ap), fraksjonsleder i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret.

I fjor ble det bygget 2,1 kilometer sykkelvei i Oslo. Byrådet har ambisiøse planer om å bygge 600 kilometer ny sykkelvei de kommende åra.

– I dagens tempo kommer vi til å bruke 400 år på å nå målet. De senere årene har det blitt bygget en til to kilometer ny sykkelvei pr. år.

– Hvem har skylda for det?

– Byrådet mangler gjennomføringsvilje. Det gjenstår investeringspenger hvert år, men planleggingen går for sakte. Det gjør at byggingen ikke kommer i gang, sier Ap-politikeren.

– Ikke min skyld

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) medgir at tempoet i sykkelveiutbyggingen går for sakte, men hun synes det er urettferdig at Arbeiderpartiet gir henne skylda for at nesten ingen sykler i Alna bydel.

– Problemet er sammensatt. Jeg tar ikke æren for at 15 prosent sykler på Grünerløkka, og jeg tar ikke skylden for at kun ett prosent av befolkningen sykler i Alna bydel, sier Melby.

Hun viser til flere konkrete prosjekter som byrådet har gjennomført i Alna bydel: Ny bru over E6 på Furuset i 2010, ny Ole Deviks vei med sykkelfelt i 2012, Tvetenveien-Haugerudveien med 1,4 kilometer sykkelvei i 2013, Haugerudvdeien-Tvetenveien-Ole Deviks vei med to kilometer sykkelvei som ferdigstilles i 2016 og 400 meter sykkelvei mellom Hellerudveien og Stordamveien. I tillegg har eksisterende sykkelveier fått et løft, blant annet på strekningen mellom Trosterud og Lindeberg.

Jeg tror ikke vi kan legge skylda på at det bygges for lite sykkelveier i Alna bydel, mener Melby.

– Målet deres er å bygge 60 mil sykkelvei i Oslo. Hvor lang tid vil det da?

– Sykkelstrategien vår varer fra 2015 til 2025. Det overordnede målet er at folk flest skal bo nær en tilrettelagt og sammenhengende sykkelvei, sier Melby.

Les mer om sykkelsaken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du? Sykler groruddøler for lite?

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!