ANNONSE

Vi sykler minst i by'n:

Ingen sykler mindre enn groruddøler

Ingen sykler mindre enn groruddøler

VIL HA FLERE SYKKELVEIER: Abdullah Alsabeehg (Ap) ber byrådet om å få opp farten i sykkelveibyggingen. Denne sykkelveien på Bryn leder inn til Oslo sentrum.


Ingen i Oslo sykler mindre enn befolkningen i Groruddalen. Verst er det i Alna, der sykkelandelen er på cirka en prosent. Arbeiderpartiet mener årsaken er at det bygges for få sykkelveier, mens byrådet mener folk må læres opp til å sykle mer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.04.2015 kl 09:51

Se bildet større

VOKSENOPPLÆRING: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener at folk må læres opp til å sykle mer.


Gallup

Sykler du i Groruddalen?

Ja, men sykkelveiene kunne vært bedre.
Ja, og jeg synes det er godt tilrettelagt for det.
Nei, først må man bane vei for syklistene.
Nei, jeg kan ikke sykle.

Vis resultat

Den nye reisevaneundersøkelse i Oslo er dyster lesing. Sykkelandelen i Groruddals-bydelene Alna, Stovner, Grorud og Bjerke avslører hvor mange, eller hvor få, personer som bruker sykkelen regelmessig.

I Alna bydel bor det 47.000 mennesker, men sykkelandelen er kun på cirka ett prosent. Stort bedre er det ikke i Bjerke bydel med tre prosent, Stovner bydel har fire prosent, mens Grorud bydel er «best» med seks prosent. I Oslo er sykkelandelen høyest i Grünerløkka bydel, som har 15 prosent.

Vi kan bare glemme å nå målet om å øke sykkelandelen dersom vi ikke gjør noe for å få flere til å sykle i Alna bydel. Det er riktignok langt til sentrum, men mange reiser internt i bydelen, og det må vi legge til rette for, sier Abdullah Alsabeehg (Ap), fraksjonsleder i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret.

I fjor ble det bygget 2,1 kilometer sykkelvei i Oslo. Byrådet har ambisiøse planer om å bygge 600 kilometer ny sykkelvei de kommende åra.

– I dagens tempo kommer vi til å bruke 400 år på å nå målet. De senere årene har det blitt bygget en til to kilometer ny sykkelvei pr. år.

– Hvem har skylda for det?

– Byrådet mangler gjennomføringsvilje. Det gjenstår investeringspenger hvert år, men planleggingen går for sakte. Det gjør at byggingen ikke kommer i gang, sier Ap-politikeren.

– Ikke min skyld

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) medgir at tempoet i sykkelveiutbyggingen går for sakte, men hun synes det er urettferdig at Arbeiderpartiet gir henne skylda for at nesten ingen sykler i Alna bydel.

– Problemet er sammensatt. Jeg tar ikke æren for at 15 prosent sykler på Grünerløkka, og jeg tar ikke skylden for at kun ett prosent av befolkningen sykler i Alna bydel, sier Melby.

Hun viser til flere konkrete prosjekter som byrådet har gjennomført i Alna bydel: Ny bru over E6 på Furuset i 2010, ny Ole Deviks vei med sykkelfelt i 2012, Tvetenveien-Haugerudveien med 1,4 kilometer sykkelvei i 2013, Haugerudvdeien-Tvetenveien-Ole Deviks vei med to kilometer sykkelvei som ferdigstilles i 2016 og 400 meter sykkelvei mellom Hellerudveien og Stordamveien. I tillegg har eksisterende sykkelveier fått et løft, blant annet på strekningen mellom Trosterud og Lindeberg.

Jeg tror ikke vi kan legge skylda på at det bygges for lite sykkelveier i Alna bydel, mener Melby.

– Målet deres er å bygge 60 mil sykkelvei i Oslo. Hvor lang tid vil det da?

– Sykkelstrategien vår varer fra 2015 til 2025. Det overordnede målet er at folk flest skal bo nær en tilrettelagt og sammenhengende sykkelvei, sier Melby.

Les mer om sykkelsaken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du? Sykler groruddøler for lite?

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE