Vi sykler minst i by'n:

Ingen sykler mindre enn groruddøler

Ingen sykler mindre enn groruddøler

VIL HA FLERE SYKKELVEIER: Abdullah Alsabeehg (Ap) ber byrådet om å få opp farten i sykkelveibyggingen. Denne sykkelveien på Bryn leder inn til Oslo sentrum.


Ingen i Oslo sykler mindre enn befolkningen i Groruddalen. Verst er det i Alna, der sykkelandelen er på cirka en prosent. Arbeiderpartiet mener årsaken er at det bygges for få sykkelveier, mens byrådet mener folk må læres opp til å sykle mer.

Skrevet av:

Oppdatert:
15.04.2015 kl 09:51

Den nye reisevaneundersøkelse i Oslo er dyster lesing. Sykkelandelen i Groruddals-bydelene Alna, Stovner, Grorud og Bjerke avslører hvor mange, eller hvor få, personer som bruker sykkelen regelmessig.

I Alna bydel bor det 47.000 mennesker, men sykkelandelen er kun på cirka ett prosent. Stort bedre er det ikke i Bjerke bydel med tre prosent, Stovner bydel har fire prosent, mens Grorud bydel er «best» med seks prosent. I Oslo er sykkelandelen høyest i Grünerløkka bydel, som har 15 prosent.

Vi kan bare glemme å nå målet om å øke sykkelandelen dersom vi ikke gjør noe for å få flere til å sykle i Alna bydel. Det er riktignok langt til sentrum, men mange reiser internt i bydelen, og det må vi legge til rette for, sier Abdullah Alsabeehg (Ap), fraksjonsleder i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret.

I fjor ble det bygget 2,1 kilometer sykkelvei i Oslo. Byrådet har ambisiøse planer om å bygge 600 kilometer ny sykkelvei de kommende åra.

– I dagens tempo kommer vi til å bruke 400 år på å nå målet. De senere årene har det blitt bygget en til to kilometer ny sykkelvei pr. år.

– Hvem har skylda for det?

– Byrådet mangler gjennomføringsvilje. Det gjenstår investeringspenger hvert år, men planleggingen går for sakte. Det gjør at byggingen ikke kommer i gang, sier Ap-politikeren.

– Ikke min skyld

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) medgir at tempoet i sykkelveiutbyggingen går for sakte, men hun synes det er urettferdig at Arbeiderpartiet gir henne skylda for at nesten ingen sykler i Alna bydel.

– Problemet er sammensatt. Jeg tar ikke æren for at 15 prosent sykler på Grünerløkka, og jeg tar ikke skylden for at kun ett prosent av befolkningen sykler i Alna bydel, sier Melby.

Hun viser til flere konkrete prosjekter som byrådet har gjennomført i Alna bydel: Ny bru over E6 på Furuset i 2010, ny Ole Deviks vei med sykkelfelt i 2012, Tvetenveien-Haugerudveien med 1,4 kilometer sykkelvei i 2013, Haugerudvdeien-Tvetenveien-Ole Deviks vei med to kilometer sykkelvei som ferdigstilles i 2016 og 400 meter sykkelvei mellom Hellerudveien og Stordamveien. I tillegg har eksisterende sykkelveier fått et løft, blant annet på strekningen mellom Trosterud og Lindeberg.

Jeg tror ikke vi kan legge skylda på at det bygges for lite sykkelveier i Alna bydel, mener Melby.

– Målet deres er å bygge 60 mil sykkelvei i Oslo. Hvor lang tid vil det da?

– Sykkelstrategien vår varer fra 2015 til 2025. Det overordnede målet er at folk flest skal bo nær en tilrettelagt og sammenhengende sykkelvei, sier Melby.

Les mer om sykkelsaken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du? Sykler groruddøler for lite?

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!