–  Ingen vil gå tur her

–  Ingen vil gå tur her

VIL IKKE GÅ HER: Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum og Vidar Berget i Alnaelvas Venner mener at ingen kommer til å følge den planlagte turveien langs Alfasetveien. De vil heller bygge en ny gangvei inne på Alfaset gravlund.

Alnaelvas venner og Groruddalen Miljøforum mener «ingen» kommer til å gå tur langs den sterkt trafikkerte Alfasetveien. I stedet mener de at turveien, som følger Alnaelva, bør gå inne på Alfaset gravlund. Det kommer neppe på tale, sier byrådet.

Skrevet av:

Oppdatert:
09.05.2014 kl 09:54

I dag forsvinner Alnaelva i kulvert ved Nedre Kalbakkvei, før den dukker opp igjen i Terminalveien - et godt stykke inne på industriområdet. Som en del av reguleringsplanen for Posten-Brings nye godssenter på Alnabru er det lagt opp til at turveien langs elva skal gå langs Alfasetveien. Denne veien skal etter hvert utvides til fire felt for å gjøre plass til den ventende tungtrafikk-veksten på Alnabruterminalen.

–  Men ingen kommer til å gå på tur langs en fire felts trailer-vei. Det er både ukoselig og helt meningsløst, sier Vidar Berget, leder i Alnaelvas venner.

Han ønsker en sammenhengende turvei langs elva gjennom Groruddalen og Gamle Oslo ned til fjorden. Langs den regulerte turveien har Posten i tillegg søkt om dispensasjon til å bygge en avkjøring, direkte inn til deres godssenter. Fotgjengerne skal bruke en undergang, som gjør at de slipper å komme i kontakt med tungbilene.

Vil flytte veien

Saken er til behandling hos Plan- og bygningsetaten og i øyeblikket er den på høring. Statens Vegvesen har ingen innsigelser mot planene og dermed blir trolig avkjøringen realisert - tvers over den såkalte turveien.

–  Det vil gjøre den enda mindre attraktiv. Slik jeg ser det, blir veien kun et fortau omringet av lastebiler. Det fremstår verken hyggelig eller innbydende. Ingen vil gå langs en motorvei, sier Berget.

Sammen med Groruddalen Miljøforum (GM) har Alnaelvas Venner nå fremmet et forslag om å flytte turveien. De vil at den skal gå inne på Alfaset gravlund.

–  Jeg tror folk kommer til å velge å gå der uansett, og da kan man like godt legge opp til en permanent turvei, sier Berget.

Må omreguleres fort

Han stiller spørsmål ved om beslutningstagerne bak reguleringsplanen i kommunen har vært ute og sett på området de har regulert til turvei langs Alfasetveien.

Om man bygger en permanent turvei inne på gravlunden kan den følges helt ned til Terminalveien, der Alnaelva igjen kommer opp i dagen.

Men dersom turveien skal flyttes over Alfasetveien og inn på gravlunden må ting skje kjapt.

–  Det krever en omregulering av hele byggesaken til Posten. For at det skal skje, er vi helt avhengig av at byrådet tar tak i saken. Hvis Posten plutselig skal få tillatelse til å lage en ny avkjøring, så må det være mulig å flytte en enkel turvei. Det er ikke mye forlangt, sier Ragnar Torgersen i GM.

Får støyskjerm

Turveien GM og venneforeningen ønsker seg, kan legges et godt stykke unna eksisterende graver. Det skal lages en støyskjerm mellom gravlunden og Alfasetveien, og tett inntil skjermen ser de for seg at veien kan gå. Allerede i dag er en gangsti delvis opparbeidet.

–  Det er sikkert ikke helt uproblematisk å lage en gangsti på en gravlund, men den blir smal og sjenerer ingen. Byens politiske ledelse bør i hvert fall komme på banen og foreta seg noe, for den planlagte turveien langs Alfasetveien er ikke brukbar, understreker Berget.

GM og Alnaelvas Venner har innsett at turveien ikke kan følge Alnaelva her.

– Det er viktigere å få en god turvei tilbake til Alnaelva der den igjen er åpen kommer ut i dagen, sier han.

Blir ikke pumpe

I reguleringsplanen står det imidlertid at Vann- og avløpsetaten skal lage en pumpeløsning ved NRF-tomta. Denne blir det neppe realisert fordi verken venneforeningen eller bystyret ønsker seg den. Torgersen og Berget mener det da vil være naturlig med en omregulering av Postens planer fordi den opprinnelige planen ikke blir oppfylt uansett.

Torgersen mener Posten bør ta på seg jobben med å finansiere den ønskede turveien på Alfaset gravlund.

–  I denne saken er Posten så godt som fritatt fra offentlige investeringer. De bør bygge turveien, men som sagt, ting må skje fort: Med en gang byggesaken er klar, kommer Posten til å bygge godssentret, sier han.

– Ikke aktuelt

På sikt ønsker de seg en gangvei-forbindelse fra Alnaparken til Kjelsrud.

–  Her er det mulig å enten lage ei bru eller en undergang, som gjør at turgjengerne langs elva slipper å krysse svært trafikkerte Nedre Kalbakkvei. Men først må turveien bygges inne på gravlunden, sier Berget.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), svarer følgende på om det er aktuelt å endre reguleringsplanen til Posten.

–  Nei, den ble vedtatt til 2010 og er fortsatt gjeldende. Det blir ikke aktuelt med en omregulering, sier han.

Byråden er klar over at Posten er i ferd med å få godkjent sin nye avkjørsel over turveien. Han er tilhenger av den foreslåtte fotgjenger-undergangen fordi den gir myke trafikanter økt sikkerhet.

–  Intensjonen om sammenhengende turvei vil også bli opprettholdt i tråd med reguleringsplanen. Plan- og bygningsetaten har ennå ikke konkludert i saken, så det er for tidlig å spå utfallet, sier Folke Fredriksen.

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!