–  Ingen vil gå tur her

–  Ingen vil gå tur her

VIL IKKE GÅ HER: Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum og Vidar Berget i Alnaelvas Venner mener at ingen kommer til å følge den planlagte turveien langs Alfasetveien. De vil heller bygge en ny gangvei inne på Alfaset gravlund.

Alnaelvas venner og Groruddalen Miljøforum mener «ingen» kommer til å gå tur langs den sterkt trafikkerte Alfasetveien. I stedet mener de at turveien, som følger Alnaelva, bør gå inne på Alfaset gravlund. Det kommer neppe på tale, sier byrådet.

Skrevet av:

Oppdatert:
09.05.2014 kl 09:54

I dag forsvinner Alnaelva i kulvert ved Nedre Kalbakkvei, før den dukker opp igjen i Terminalveien - et godt stykke inne på industriområdet. Som en del av reguleringsplanen for Posten-Brings nye godssenter på Alnabru er det lagt opp til at turveien langs elva skal gå langs Alfasetveien. Denne veien skal etter hvert utvides til fire felt for å gjøre plass til den ventende tungtrafikk-veksten på Alnabruterminalen.

–  Men ingen kommer til å gå på tur langs en fire felts trailer-vei. Det er både ukoselig og helt meningsløst, sier Vidar Berget, leder i Alnaelvas venner.

Han ønsker en sammenhengende turvei langs elva gjennom Groruddalen og Gamle Oslo ned til fjorden. Langs den regulerte turveien har Posten i tillegg søkt om dispensasjon til å bygge en avkjøring, direkte inn til deres godssenter. Fotgjengerne skal bruke en undergang, som gjør at de slipper å komme i kontakt med tungbilene.

Vil flytte veien

Saken er til behandling hos Plan- og bygningsetaten og i øyeblikket er den på høring. Statens Vegvesen har ingen innsigelser mot planene og dermed blir trolig avkjøringen realisert - tvers over den såkalte turveien.

–  Det vil gjøre den enda mindre attraktiv. Slik jeg ser det, blir veien kun et fortau omringet av lastebiler. Det fremstår verken hyggelig eller innbydende. Ingen vil gå langs en motorvei, sier Berget.

Sammen med Groruddalen Miljøforum (GM) har Alnaelvas Venner nå fremmet et forslag om å flytte turveien. De vil at den skal gå inne på Alfaset gravlund.

–  Jeg tror folk kommer til å velge å gå der uansett, og da kan man like godt legge opp til en permanent turvei, sier Berget.

Må omreguleres fort

Han stiller spørsmål ved om beslutningstagerne bak reguleringsplanen i kommunen har vært ute og sett på området de har regulert til turvei langs Alfasetveien.

Om man bygger en permanent turvei inne på gravlunden kan den følges helt ned til Terminalveien, der Alnaelva igjen kommer opp i dagen.

Men dersom turveien skal flyttes over Alfasetveien og inn på gravlunden må ting skje kjapt.

–  Det krever en omregulering av hele byggesaken til Posten. For at det skal skje, er vi helt avhengig av at byrådet tar tak i saken. Hvis Posten plutselig skal få tillatelse til å lage en ny avkjøring, så må det være mulig å flytte en enkel turvei. Det er ikke mye forlangt, sier Ragnar Torgersen i GM.

Får støyskjerm

Turveien GM og venneforeningen ønsker seg, kan legges et godt stykke unna eksisterende graver. Det skal lages en støyskjerm mellom gravlunden og Alfasetveien, og tett inntil skjermen ser de for seg at veien kan gå. Allerede i dag er en gangsti delvis opparbeidet.

–  Det er sikkert ikke helt uproblematisk å lage en gangsti på en gravlund, men den blir smal og sjenerer ingen. Byens politiske ledelse bør i hvert fall komme på banen og foreta seg noe, for den planlagte turveien langs Alfasetveien er ikke brukbar, understreker Berget.

GM og Alnaelvas Venner har innsett at turveien ikke kan følge Alnaelva her.

– Det er viktigere å få en god turvei tilbake til Alnaelva der den igjen er åpen kommer ut i dagen, sier han.

Blir ikke pumpe

I reguleringsplanen står det imidlertid at Vann- og avløpsetaten skal lage en pumpeløsning ved NRF-tomta. Denne blir det neppe realisert fordi verken venneforeningen eller bystyret ønsker seg den. Torgersen og Berget mener det da vil være naturlig med en omregulering av Postens planer fordi den opprinnelige planen ikke blir oppfylt uansett.

Torgersen mener Posten bør ta på seg jobben med å finansiere den ønskede turveien på Alfaset gravlund.

–  I denne saken er Posten så godt som fritatt fra offentlige investeringer. De bør bygge turveien, men som sagt, ting må skje fort: Med en gang byggesaken er klar, kommer Posten til å bygge godssentret, sier han.

– Ikke aktuelt

På sikt ønsker de seg en gangvei-forbindelse fra Alnaparken til Kjelsrud.

–  Her er det mulig å enten lage ei bru eller en undergang, som gjør at turgjengerne langs elva slipper å krysse svært trafikkerte Nedre Kalbakkvei. Men først må turveien bygges inne på gravlunden, sier Berget.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), svarer følgende på om det er aktuelt å endre reguleringsplanen til Posten.

–  Nei, den ble vedtatt til 2010 og er fortsatt gjeldende. Det blir ikke aktuelt med en omregulering, sier han.

Byråden er klar over at Posten er i ferd med å få godkjent sin nye avkjørsel over turveien. Han er tilhenger av den foreslåtte fotgjenger-undergangen fordi den gir myke trafikanter økt sikkerhet.

–  Intensjonen om sammenhengende turvei vil også bli opprettholdt i tråd med reguleringsplanen. Plan- og bygningsetaten har ennå ikke konkludert i saken, så det er for tidlig å spå utfallet, sier Folke Fredriksen.

Siste nytt i Nyheter

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!