Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven


MÅTTE FORBY: Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det måtte forbys dieselkjøretøy i Oslo i disse dager for ikke å bryte lov og sanksjoner. Her på Alnabru ligger en målestasjon som tirsdag ettermiddag viste høy luftforurensing.


Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

Tekst:

Publisert:

Tirsdag morgen innførte Oslo kommune dieselforbud på kommunale veier. På Alnabru er det en luftmålestasjon som måler luftkvaliteten i området. Fordi Alnabru er et sted med mye trafikk og tungtransport er ofte luftkvaliteten her dårligere. Dieselforbudet har fått politikere, privatpersoner og organisasjoner til å reagere. Lützenkirchen forteller at det var et akutt forbud som var nødvendig for ikke å bryte loven.

Oslo følger en beredskapsplan og den sier at dersom det er varslet høye konsentrasjoner av luftforurensing, og eksosforurensing No2 over 200 mikrogram i større områder i flere dager skal man iverksette et slikt forbud, forteller overingeniøren.

Kan forlenge forbudet

helga og begynnelsen av uka så Bymiljøetaten det nødvendig å varsle et slikt akutt tiltak.

– Endrede værforhold kan påvirke beslutningen, sier hun.

Bymiljøetaten følger utviklingen nøye. Forbudet kan gjelde lenger dersom det blir kaldere.

– Det tiltaket vi har muligheten til å innføre for å redusere utslippene er et forbud. Dieselkjøretøy står for cirka 90 prosent NOx-utslipp (nitrogenoksider), derfor rammer dette dieselkjøretøy, forklarer hun.

– Det er cirka jevnt fordelt 30 prosent tungtransport, 30 prosent varebil, og 30 prosent privatbiler. Mange vil være unntatt forbudet, men det er et målrettet tiltak mot utslippene.

Lützenkirchen forteller at i følge beregninger kan man forvente en reduksjon på cirka en fjerdedel etter dieselforbudet.

– Det blir spennende å se. Jeg tror det vil hjelpe.

Viktigst er langsiktig tiltak

I Groruddalen skrives det ofte om høy luftforurensing, mye på grunn av de store trafikkårene som går igjennom dalen; Østre Aker vei, E6 og Trondheimsveien. Riktig nok er ikke disse veiene kommunale, men det finnes mange lokale, kommunale veier som rammes av dieselforbudet.

– Det er mye tungtrafikk i Groruddalen. Hvilke tiltak fremover kan redusere utslipp uten forbud?

– Det er viktig å understreke at dieselforbudet er et strakstiltak på dager det er aller verst. Det er ikke ønskelig med et slikt forbud, men slik det er nå overskrides grenseverdien som er lovfestet. Det viktigste er derimot de langsiktige tiltakene, spesielt her i Groruddalen og på Alnabru, påpeker hun.

– Det er at man jobber mot å forsere innføring av Euro VI som teknologistandard for lastebiler gjennom.

Bymiljøetaten følger nøye med. Etter klokka 18 i kveld skal Bymiljøetaten ta en ny vurdering om forbudet skal opprettholdes eller avbrytes.

Les hele saken i vår eAvis og papiravis i morgen, onsdag. Denne saken har blitt kortet ned for nett.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.