Innviet den «røde» løper'n

Innviet den «røde» løper'n

 

Gang- og sykkelveien i Fossumveien ble åpnet torsdag. Samferdselsbyråden er gira på å bygge sykkelveinett i Oslo, og understreket dette ved selv å ankomme på en bysykkel.

Gang- og sykkelveien langs Fossumveien er nå ferdig. Traseen er omtrent 900 meter lang, følger Fossumveien mellom Tokeruddalen og Trondheimsveien, og legger til rette for en tryggere ferdsel for myke trafikanter.

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er godt fornøyd med den nye sykkelveien, og håper den kan bidra til at flere setter seg på sykkelsetet.

- Dette er et ledd i å legge til rette for miljøvennlige reiser som til sammen handler om å få flere til å gå, sykle, bruke kollektivtransport og å få flere til å bruke el-bil, sier Elvestuen.

- Vi må ha et større tempo i sykkeltiltakene, for hensikten er å motivere folk til å ville sykle. Da må dagens sykkelveinett forbedres, fortsetter byråden.

Gang- og sykkelveien er en del av Groruddals-satsingens programområde 1. Målet har vært å koble sammen hovedsykkelruten Østre Aker vei og Trondheimsveien, i tillegg til at broen som er blitt rustet opp tidligere var en forsøplet parkeringsplass. Bymiljøetaten har vært byggherre for prosjektet.

- I Oslo satser vi på å bli sykkelby nummer én, og det å bygge ut et sykkelveinett er ett av disse tiltakene, sier assisterende direktør Knut O. Gabestad i Bymiljøetaten.

Østlandske vei og Betong har vært entreprenør for prosjektet, mens Norconsult har prosjektert byggeplanene.

- Planene begynte vi med allerede i 2010, sier Finn Blakstad fra Norconsult.

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien. Situasjoner kan oppstå blant annet ved bilutkjøringer som sykkelveiene krysser, og dersom sykkelveiene ved siden av bilveiene er for smale. Ola Elvestuen sier at noe av arbeidet fremover til være å se på gode løsninger.

- Det blir en av oppgavene til de som nå skal se på sykkelstrategien. Det er en stor jobb, og det vil ta tid, men man får gjort mye i løpet av en 5 til 7-årsperiode, sier han.

Nå synes han broen dufter kvalitet med blomsterdekorasjon og en fin møteplass.

- Dette er et ledd i den reisen som Groruddals-satsingen er, å få ting man ellers ikke ville fått til. Det er små enkelttiltak som betyr mye for det helhetlige inntrykket av Groruddalen.

Bydel Stovner har vært initiativtaker til den nye gang- og sykkelveien gjennom Groruddals-satsingen.

I 2010 kom det også på plass en 700 meter lang gang- og sykkelvei på strekningen fra Jorines vei til Karl Fossums vei.

Den nye 900 meter lange strekningen langs Fossumveien skal imidlertid ikke stoppe ved broen i Fossumveien.

- Når Linjeparken kommer vil det bli en overgang til en ny sykkelvei som vil føre videre opp mot Stovner senter, sier bydelsdirektør Maria Brattebakke i Bydel Stovner.

Traseen mellom Tokeruddalen og Karl Fossums vei er planlagt prosjektert dette året.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.