ANNONSE

Innviet den «røde» løper'n

Innviet den «røde» løper'n

 

Gang- og sykkelveien i Fossumveien ble åpnet torsdag. Samferdselsbyråden er gira på å bygge sykkelveinett i Oslo, og understreket dette ved selv å ankomme på en bysykkel.

Gang- og sykkelveien langs Fossumveien er nå ferdig. Traseen er omtrent 900 meter lang, følger Fossumveien mellom Tokeruddalen og Trondheimsveien, og legger til rette for en tryggere ferdsel for myke trafikanter.

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er godt fornøyd med den nye sykkelveien, og håper den kan bidra til at flere setter seg på sykkelsetet.

- Dette er et ledd i å legge til rette for miljøvennlige reiser som til sammen handler om å få flere til å gå, sykle, bruke kollektivtransport og å få flere til å bruke el-bil, sier Elvestuen.

- Vi må ha et større tempo i sykkeltiltakene, for hensikten er å motivere folk til å ville sykle. Da må dagens sykkelveinett forbedres, fortsetter byråden.

Gang- og sykkelveien er en del av Groruddals-satsingens programområde 1. Målet har vært å koble sammen hovedsykkelruten Østre Aker vei og Trondheimsveien, i tillegg til at broen som er blitt rustet opp tidligere var en forsøplet parkeringsplass. Bymiljøetaten har vært byggherre for prosjektet.

- I Oslo satser vi på å bli sykkelby nummer én, og det å bygge ut et sykkelveinett er ett av disse tiltakene, sier assisterende direktør Knut O. Gabestad i Bymiljøetaten.

Østlandske vei og Betong har vært entreprenør for prosjektet, mens Norconsult har prosjektert byggeplanene.

- Planene begynte vi med allerede i 2010, sier Finn Blakstad fra Norconsult.

Mediene har flere ganger satt søkelyset på ampre bilister og vågale syklister som noen ganger havner i farlige konfrontasjoner på veien. Situasjoner kan oppstå blant annet ved bilutkjøringer som sykkelveiene krysser, og dersom sykkelveiene ved siden av bilveiene er for smale. Ola Elvestuen sier at noe av arbeidet fremover til være å se på gode løsninger.

- Det blir en av oppgavene til de som nå skal se på sykkelstrategien. Det er en stor jobb, og det vil ta tid, men man får gjort mye i løpet av en 5 til 7-årsperiode, sier han.

Nå synes han broen dufter kvalitet med blomsterdekorasjon og en fin møteplass.

- Dette er et ledd i den reisen som Groruddals-satsingen er, å få ting man ellers ikke ville fått til. Det er små enkelttiltak som betyr mye for det helhetlige inntrykket av Groruddalen.

Bydel Stovner har vært initiativtaker til den nye gang- og sykkelveien gjennom Groruddals-satsingen.

I 2010 kom det også på plass en 700 meter lang gang- og sykkelvei på strekningen fra Jorines vei til Karl Fossums vei.

Den nye 900 meter lange strekningen langs Fossumveien skal imidlertid ikke stoppe ved broen i Fossumveien.

- Når Linjeparken kommer vil det bli en overgang til en ny sykkelvei som vil føre videre opp mot Stovner senter, sier bydelsdirektør Maria Brattebakke i Bydel Stovner.

Traseen mellom Tokeruddalen og Karl Fossums vei er planlagt prosjektert dette året.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE