Irriterte bilistene i Veitvetveien

Irriterte bilistene i Veitvetveien

 

Barn og foresatte på Veitvet skole er lei av den massive trafikken i lokalveien sin. Mandag morgen hadde de en sakte-aksjon. - Nå forventer vi at noe gjøres, sier Tor Kristian Birkeland.

Han leder Aksjonsgruppa mot Veitvetveien. I flere år har foresatte til elever på Veitvet skole kjempet for å redusere den stadig økende trafikken i lokalveien. Mange bruker Veitvetveien som en snarvei fra Riksvei 4 til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Det har blant annet medført mye tungtrafikk.

-  Vi aksjonerer for å vise vår misnøye med at ingenting blir gjort for å bedre situasjonen, sier Birkeland.

Rundt 40 personer deltok i markeringen. Aksjonistene stengte veien i gangfeltet ved å gå sakte fram og tilbake flere ganger.

-  Det var ingen stor dramatikk. En sjåfør ble litt hissig, men det gikk greit - selv om flere viste at de ikke var spesielt fornøyd med oss, forteller han.

Tre krav 

Birkeland mener en slik aksjon ikke er forbundet med fare.  

-  Dette er vår måte å påvirke trafikken direkte - jeg skulle gjerne sett at vi slapp det. Ettersom bilene ikke kommer opp i særlig høy fart er det ikke farlig å gjennomføre en slik aksjon, mener han.  

Aksjonsgruppa har utarbeidet tre krav de forventer at blir gjennomført umiddelbart. De ønsker at fartsgrensa reduseres fra dagens 40 km/t til 30 km/t, de ønsker generelt forbud mot gjennomkjøring i rushtiden og totalforbud mot gjennomkjøring for tungtransport.  

-  Vi forventer at dette blir gjennomført og det er opp til politikerne å vise politisk vilje. Om den er tilstede vil det være fort gjort. På lang sikt ønsker vi å gjøre Veitvetveien mer menneskevennlig med flere hindringer som gjør det vanskelig å kjøre bil der, sier Birkeland.

 

Ola vil stenge 

Byråd for miljø- og samferdsel, Ola Elvestuen (V), var på plass under aksjonen for å høre på kravene fra aksjonsgruppa. Før jul presenterte han tungtransportplanen for Groruddalen - den åpner blant annet for å stenge Veitvetveien for tungtrafikk. Byråden er klokkeklar på at han ønsker gjennomføre tiltaket.  

-  De har en sak som må tas på alvor, og tiltak må komme deretter. Det første jeg ønsker å få til er å hindre gjennomkjøring av tungtransport, sier Elvestuen til Akers Avis Groruddalen.  

For å gjøre dette må han overbevise politiet - det er nemlig de som har skiltmyndighet.

 -  I tillegg er vi nødt til å se på andre fysiske tiltak som fører til redusert hastighet, sier han.

 

Politiet forstår 

Leder for trafikkavdelingen på Stovner politistasjon, politioverbetjent Stig Tonsjø, forstår bekymringen til foresatte på Veitvet. Likevel er han skeptisk til fremgangsmåten deres.  

-  Det er veldig uheldig at man hindrer ferdsel på den måten. Vi kan gripe inn, men folk skal jo tross alt få lov til å ytre seg. Vi ønsker ikke situasjoner der frustrasjon oppstår, sier han.  

-  Hva tenker dere om trafikksituasjonen i Veitvetveien? 

-  Jeg har forståelse for at de ønsker å begrense trafikken i sitt eget bomiljø der også barna har sin skolevei. Vi i politiet skal være tilstede og holde et øye med trafikken i området, sier Tonsjø, som er glad for at aksjonsgruppa ha tatt initiativ til å stenge veien for tungtrafikk.  

-  Slike signaler er veldig bra og dersom vi ser en sikkerhetsgevinst ved det, kan veien bli stengt, sier han.

Ny skole 

I 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da må også barn fra Sletteløkka bruke Veitvetveien til skolen.  

- Det er et kronargument for å innføre tiltak. Hvis ingenting har skjedd innen 2015 vil det være en skandale, mener Birkeland.  

Han påpeker at brua i Veitvetveien, der t-banen kjører, er fire meter høy.  

-  Ved å sette opp en bjelke vil ikke trailere ha mulighet til å komme fram her. Verre er det ikke, påpeker han. 

-  Vil dere i aksjonsgruppa vurdere å sette opp en bjelke? 

- Det er lovstridig, så nei, det kan vi ikke gjøre.  

I tillegg til faren ved all trafikken er flere beboere plaget av støy - spesielt fra tungtransport.  

-  Mange av boligene har soveromsvindu ut mot veien og det er naturlig nok frustrerende å måtte leve med dette. Trafikken går 24 timer i døgnet, sier Birkeland.

Siste nytt i Nyheter

Gratis AKS i Bjerke

Gratis AKS i Bjerke

  • Oslo-budsjettet

Hittil har gratis halvdagsplass i Aktivitetsskolen (AKS) vært et tilbud for bydelene Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand. Nå utvides ordningen til Groruddalens siste bydel.

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

 
Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!