Irriterte bilistene i Veitvetveien

Irriterte bilistene i Veitvetveien

 

Barn og foresatte på Veitvet skole er lei av den massive trafikken i lokalveien sin. Mandag morgen hadde de en sakte-aksjon. - Nå forventer vi at noe gjøres, sier Tor Kristian Birkeland.

Skrevet av:

Han leder Aksjonsgruppa mot Veitvetveien. I flere år har foresatte til elever på Veitvet skole kjempet for å redusere den stadig økende trafikken i lokalveien. Mange bruker Veitvetveien som en snarvei fra Riksvei 4 til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Det har blant annet medført mye tungtrafikk.

-  Vi aksjonerer for å vise vår misnøye med at ingenting blir gjort for å bedre situasjonen, sier Birkeland.

Rundt 40 personer deltok i markeringen. Aksjonistene stengte veien i gangfeltet ved å gå sakte fram og tilbake flere ganger.

-  Det var ingen stor dramatikk. En sjåfør ble litt hissig, men det gikk greit - selv om flere viste at de ikke var spesielt fornøyd med oss, forteller han.

Tre krav 

Birkeland mener en slik aksjon ikke er forbundet med fare.  

-  Dette er vår måte å påvirke trafikken direkte - jeg skulle gjerne sett at vi slapp det. Ettersom bilene ikke kommer opp i særlig høy fart er det ikke farlig å gjennomføre en slik aksjon, mener han.  

Aksjonsgruppa har utarbeidet tre krav de forventer at blir gjennomført umiddelbart. De ønsker at fartsgrensa reduseres fra dagens 40 km/t til 30 km/t, de ønsker generelt forbud mot gjennomkjøring i rushtiden og totalforbud mot gjennomkjøring for tungtransport.  

-  Vi forventer at dette blir gjennomført og det er opp til politikerne å vise politisk vilje. Om den er tilstede vil det være fort gjort. På lang sikt ønsker vi å gjøre Veitvetveien mer menneskevennlig med flere hindringer som gjør det vanskelig å kjøre bil der, sier Birkeland.

 

Ola vil stenge 

Byråd for miljø- og samferdsel, Ola Elvestuen (V), var på plass under aksjonen for å høre på kravene fra aksjonsgruppa. Før jul presenterte han tungtransportplanen for Groruddalen - den åpner blant annet for å stenge Veitvetveien for tungtrafikk. Byråden er klokkeklar på at han ønsker gjennomføre tiltaket.  

-  De har en sak som må tas på alvor, og tiltak må komme deretter. Det første jeg ønsker å få til er å hindre gjennomkjøring av tungtransport, sier Elvestuen til Akers Avis Groruddalen.  

For å gjøre dette må han overbevise politiet - det er nemlig de som har skiltmyndighet.

 -  I tillegg er vi nødt til å se på andre fysiske tiltak som fører til redusert hastighet, sier han.

 

Politiet forstår 

Leder for trafikkavdelingen på Stovner politistasjon, politioverbetjent Stig Tonsjø, forstår bekymringen til foresatte på Veitvet. Likevel er han skeptisk til fremgangsmåten deres.  

-  Det er veldig uheldig at man hindrer ferdsel på den måten. Vi kan gripe inn, men folk skal jo tross alt få lov til å ytre seg. Vi ønsker ikke situasjoner der frustrasjon oppstår, sier han.  

-  Hva tenker dere om trafikksituasjonen i Veitvetveien? 

-  Jeg har forståelse for at de ønsker å begrense trafikken i sitt eget bomiljø der også barna har sin skolevei. Vi i politiet skal være tilstede og holde et øye med trafikken i området, sier Tonsjø, som er glad for at aksjonsgruppa ha tatt initiativ til å stenge veien for tungtrafikk.  

-  Slike signaler er veldig bra og dersom vi ser en sikkerhetsgevinst ved det, kan veien bli stengt, sier han.

Ny skole 

I 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da må også barn fra Sletteløkka bruke Veitvetveien til skolen.  

- Det er et kronargument for å innføre tiltak. Hvis ingenting har skjedd innen 2015 vil det være en skandale, mener Birkeland.  

Han påpeker at brua i Veitvetveien, der t-banen kjører, er fire meter høy.  

-  Ved å sette opp en bjelke vil ikke trailere ha mulighet til å komme fram her. Verre er det ikke, påpeker han. 

-  Vil dere i aksjonsgruppa vurdere å sette opp en bjelke? 

- Det er lovstridig, så nei, det kan vi ikke gjøre.  

I tillegg til faren ved all trafikken er flere beboere plaget av støy - spesielt fra tungtransport.  

-  Mange av boligene har soveromsvindu ut mot veien og det er naturlig nok frustrerende å måtte leve med dette. Trafikken går 24 timer i døgnet, sier Birkeland.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!