Irriterte bilistene i Veitvetveien

Irriterte bilistene i Veitvetveien

 

Barn og foresatte på Veitvet skole er lei av den massive trafikken i lokalveien sin. Mandag morgen hadde de en sakte-aksjon. - Nå forventer vi at noe gjøres, sier Tor Kristian Birkeland.

Skrevet av:

Han leder Aksjonsgruppa mot Veitvetveien. I flere år har foresatte til elever på Veitvet skole kjempet for å redusere den stadig økende trafikken i lokalveien. Mange bruker Veitvetveien som en snarvei fra Riksvei 4 til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Det har blant annet medført mye tungtrafikk.

-  Vi aksjonerer for å vise vår misnøye med at ingenting blir gjort for å bedre situasjonen, sier Birkeland.

Rundt 40 personer deltok i markeringen. Aksjonistene stengte veien i gangfeltet ved å gå sakte fram og tilbake flere ganger.

-  Det var ingen stor dramatikk. En sjåfør ble litt hissig, men det gikk greit - selv om flere viste at de ikke var spesielt fornøyd med oss, forteller han.

Tre krav 

Birkeland mener en slik aksjon ikke er forbundet med fare.  

-  Dette er vår måte å påvirke trafikken direkte - jeg skulle gjerne sett at vi slapp det. Ettersom bilene ikke kommer opp i særlig høy fart er det ikke farlig å gjennomføre en slik aksjon, mener han.  

Aksjonsgruppa har utarbeidet tre krav de forventer at blir gjennomført umiddelbart. De ønsker at fartsgrensa reduseres fra dagens 40 km/t til 30 km/t, de ønsker generelt forbud mot gjennomkjøring i rushtiden og totalforbud mot gjennomkjøring for tungtransport.  

-  Vi forventer at dette blir gjennomført og det er opp til politikerne å vise politisk vilje. Om den er tilstede vil det være fort gjort. På lang sikt ønsker vi å gjøre Veitvetveien mer menneskevennlig med flere hindringer som gjør det vanskelig å kjøre bil der, sier Birkeland.

 

Ola vil stenge 

Byråd for miljø- og samferdsel, Ola Elvestuen (V), var på plass under aksjonen for å høre på kravene fra aksjonsgruppa. Før jul presenterte han tungtransportplanen for Groruddalen - den åpner blant annet for å stenge Veitvetveien for tungtrafikk. Byråden er klokkeklar på at han ønsker gjennomføre tiltaket.  

-  De har en sak som må tas på alvor, og tiltak må komme deretter. Det første jeg ønsker å få til er å hindre gjennomkjøring av tungtransport, sier Elvestuen til Akers Avis Groruddalen.  

For å gjøre dette må han overbevise politiet - det er nemlig de som har skiltmyndighet.

 -  I tillegg er vi nødt til å se på andre fysiske tiltak som fører til redusert hastighet, sier han.

 

Politiet forstår 

Leder for trafikkavdelingen på Stovner politistasjon, politioverbetjent Stig Tonsjø, forstår bekymringen til foresatte på Veitvet. Likevel er han skeptisk til fremgangsmåten deres.  

-  Det er veldig uheldig at man hindrer ferdsel på den måten. Vi kan gripe inn, men folk skal jo tross alt få lov til å ytre seg. Vi ønsker ikke situasjoner der frustrasjon oppstår, sier han.  

-  Hva tenker dere om trafikksituasjonen i Veitvetveien? 

-  Jeg har forståelse for at de ønsker å begrense trafikken i sitt eget bomiljø der også barna har sin skolevei. Vi i politiet skal være tilstede og holde et øye med trafikken i området, sier Tonsjø, som er glad for at aksjonsgruppa ha tatt initiativ til å stenge veien for tungtrafikk.  

-  Slike signaler er veldig bra og dersom vi ser en sikkerhetsgevinst ved det, kan veien bli stengt, sier han.

Ny skole 

I 2015 står nye Veitvet skole ferdig. Da må også barn fra Sletteløkka bruke Veitvetveien til skolen.  

- Det er et kronargument for å innføre tiltak. Hvis ingenting har skjedd innen 2015 vil det være en skandale, mener Birkeland.  

Han påpeker at brua i Veitvetveien, der t-banen kjører, er fire meter høy.  

-  Ved å sette opp en bjelke vil ikke trailere ha mulighet til å komme fram her. Verre er det ikke, påpeker han. 

-  Vil dere i aksjonsgruppa vurdere å sette opp en bjelke? 

- Det er lovstridig, så nei, det kan vi ikke gjøre.  

I tillegg til faren ved all trafikken er flere beboere plaget av støy - spesielt fra tungtransport.  

-  Mange av boligene har soveromsvindu ut mot veien og det er naturlig nok frustrerende å måtte leve med dette. Trafikken går 24 timer i døgnet, sier Birkeland.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!