ANNONSE

- Jeg er ikke et
sekund beroliget

- Jeg er ikke et <BR>sekund beroliget

MANGLER TILLIT: Prosjektarkitekt Betina Holt Haraldsen i Plan- og bygningsetaten imponerte ikke Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) med tilsvar om VPOR Haraldrud og Østre Aker vei.

Plan- og bygningsetaten utredet om planen for Haraldrud under åpen halvtime. Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) er fortsatt ikke fornøyd.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2016 kl 09:45

Veiledende plan for offentlige rom (VRPO) Haraldrud ble redegjort av prosjektarkitekt Betina Holt Haraldsen og enhetsleder Jørn Roar Moe i Plan- og bygningsetaten. Ifølge dem er det ikke en juridisk bindende plan, og skal kun gi føringer for fremtiden. Molteberg-Bøhn (H) har tidligere ytret bekymring for både Risløkka og nedgradering av Østre Aker vei.

Jeg er ikke et sekund beroliget over det de hadde av tilsvar på våre spørsmål når det gjelder Østre Aker vei. De bekrefter at de ønsker en aveny som skal innby til mer bruk fra myke trafikanter. Det betyr at det må være redusert fart, redusert antall biler, bredere fortau og trær, sier hun.

Vil stanse nedgradering

Etaten forklarer at Østre Aker vei skal fortsatt være avlastningsvei. Dette er noe alle partiene i BU-møtet reagerte på.

- Hvis ikke Østre Aker vei fortsetter å være hovedvei, så torpederes nedgraderingen av Trondheimsveien og bomiljøer som forringes av støy og støv, mener Torstein Winger (Ap).

- Problemet er bare det at Trondheimsveien (RV4) og E6 skal bygges ned samtidig. Man kan godt sitte i Rådhuset og vedta at det skal være redusert bilbruk i Oslo, men det må først legges til rette for det. Det er jo ikke slik at fordi det blir en aveny, så slutter tungtransporten og pendlerne å komme. Det er en skrivebords- øvelse som ikke er Groruddalen verdig, mener Molteberg-Bøhn.

Feil i rapporten

Hun reagerer på ordbruken til etaten i VPOR-en.

- Jeg er forundret over at man benytter skattebetalernes penger til å utarbeide en VPOR, trykke den opp i bøker, og så er det vesentlige feil i den. Det fremstår i høringsutkastet i dag at Risløkkveien skal være 14,5 meter bred, ha 3 meter fortau på begge sider, vegetasjon 2,5 meter og kjøring i begge retninger. Da har man tydeligvis sovet i timen. Skal man få til dette, så må man faktisk bruke plass av folks hager, avslutter hun.

Les mer om Bjerke bydelsutvalgsmøte i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE