- Jeg er ikke et
sekund beroliget

- Jeg er ikke et <BR>sekund beroliget

MANGLER TILLIT: Prosjektarkitekt Betina Holt Haraldsen i Plan- og bygningsetaten imponerte ikke Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) med tilsvar om VPOR Haraldrud og Østre Aker vei.

Plan- og bygningsetaten utredet om planen for Haraldrud under åpen halvtime. Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) er fortsatt ikke fornøyd.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2016 kl 09:45

Veiledende plan for offentlige rom (VRPO) Haraldrud ble redegjort av prosjektarkitekt Betina Holt Haraldsen og enhetsleder Jørn Roar Moe i Plan- og bygningsetaten. Ifølge dem er det ikke en juridisk bindende plan, og skal kun gi føringer for fremtiden. Molteberg-Bøhn (H) har tidligere ytret bekymring for både Risløkka og nedgradering av Østre Aker vei.

Jeg er ikke et sekund beroliget over det de hadde av tilsvar på våre spørsmål når det gjelder Østre Aker vei. De bekrefter at de ønsker en aveny som skal innby til mer bruk fra myke trafikanter. Det betyr at det må være redusert fart, redusert antall biler, bredere fortau og trær, sier hun.

Vil stanse nedgradering

Etaten forklarer at Østre Aker vei skal fortsatt være avlastningsvei. Dette er noe alle partiene i BU-møtet reagerte på.

- Hvis ikke Østre Aker vei fortsetter å være hovedvei, så torpederes nedgraderingen av Trondheimsveien og bomiljøer som forringes av støy og støv, mener Torstein Winger (Ap).

- Problemet er bare det at Trondheimsveien (RV4) og E6 skal bygges ned samtidig. Man kan godt sitte i Rådhuset og vedta at det skal være redusert bilbruk i Oslo, men det må først legges til rette for det. Det er jo ikke slik at fordi det blir en aveny, så slutter tungtransporten og pendlerne å komme. Det er en skrivebords- øvelse som ikke er Groruddalen verdig, mener Molteberg-Bøhn.

Feil i rapporten

Hun reagerer på ordbruken til etaten i VPOR-en.

- Jeg er forundret over at man benytter skattebetalernes penger til å utarbeide en VPOR, trykke den opp i bøker, og så er det vesentlige feil i den. Det fremstår i høringsutkastet i dag at Risløkkveien skal være 14,5 meter bred, ha 3 meter fortau på begge sider, vegetasjon 2,5 meter og kjøring i begge retninger. Da har man tydeligvis sovet i timen. Skal man få til dette, så må man faktisk bruke plass av folks hager, avslutter hun.

Les mer om Bjerke bydelsutvalgsmøte i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.