- Jeg føler meg lurt

- Jeg føler meg lurt

 

Per Wiklund svarte på én SMS fra mobilselskapet Glomobi. Da regningen kom viste det seg at han ufrivillig hadde blitt abonnent på den rådyre tjenesten.

Tekst:

Publisert:

@font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

Ved juletider tikket det inn en melding på Wiklunds mobiltelefon. Den kom fra nummeret 2015, som disponeres av Glomobi - et selskap som selger ringetoner og andre mobiltjenester.

- SMSen var merket med «gratis melding». Det sto at jeg kunne vinne en Volvo om jeg svarte på et spørsmål. Jeg sendte inn mitt svar og fikk beskjed om at jeg hadde fem poeng i konkurransen, forteller Wiklund. 

Etter den første SMS'en begynte meldingene å komme inn daglig, men Wiklund hevder selv at han kun svarte på den første meldingen.

- Plutselig fikk jeg en telefonregning på nærmere 2000 kroner. Da begynte jeg virkelig å lure, sier han.

Etter å ha mottatt en spesifisert telefonregning fra Telenor, viste det seg at Glomobi hadde belastet han med 50,- kroner pr. uke, samt flere mindre beløp som i sum ble til en stor regning.

- Jeg sa aldri ja til å bli medlem eller abonnent noe sted. Dette er ren svindel og jeg føler meg lurt, sier Wiklund.

 

Juridisk galt

Han hadde ikke i sin fjerneste anelse trodd at én SMS skulle komme til å koste ham flere tusen kroner. Han har nå anmeldt forholdet til politiet.

Jurist i Forbrukerombudet, Tage Eriksen, er ekspert på IKT, etikk og mobile innholdstjenester. Han sier at Glomobis fremgangsmåte ikke er ryddig.

- Dette er ikke juridisk riktig fordi Glomobi ikke opplyser om man inngår en abonnemensavtale når man svarer på SMS'en. Saken er problematisk i forhold til avtaleloven og markedsføringsloven. I dette tilfellet bryter de klare regler, sier Eriksen.

Han forteller at dette ikke er den første saken med det omstridte selskapet.

- Vi har fått en god del klager på dem. 

- Hva kan Forbrukerombudet gjøre i denne saken?

- Det viktigste er at forbrukeren klager til teleoperatøren sin først, og klager saken videre til Brukerklagenemnda hvis det ikke løser seg der. Det er slik forbrukeren får prøvd sin sak. Forbrukerombudet kan se på markedsføringen, og skrive et brev til den næringsdrivende for å få endret denne. Hvis de ikke følger våre krav, har vi muligheten til å fatte et forbudsvedtak.

 

Telenor: - Alvorlig

Wiklunds teleoperatør, Telenor, er ifølge Tage Eriksen nærmeste ansvarlig etter Glomobi.

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, ser alvorlig på saken.

- Vi er veldig opptatte av at nedfelte regler følges. Hvis vi opplever at noen føler seg feilfakturert, anbefaler vi at de tar saken til Telenor eller Forbrukerombudet.

Krokan forteller at Telenor har sterke sanksjonsmuligheter.

- Vi kan stenge dem fra vårt nett eller holde tilbake omsetning.

Han sier også at Glomobi ikke har direkte avtale med Telenor, men at de bruker Ericsson IPX sitt kortnummer (2015).

- Telenor og forbruker­myndighetene reagerer på bakgrunn av at vi får varsler om useriøse aktører. 

- Har kunden en god klagesak kan vi se på saken, og gjøre en vurdering av om pengene skal bli tilbakebetalt, sier Krokan.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.