- Jeg var innstilt på å dø

- Jeg var innstilt på å dø

 

Rune Bergersen fikk en kritisk infeksjon etter en mageoperasjon. Til tross for store smerter ble ikke kreftpasienten tatt på alvor av legene på Ahus.

For over en uke siden dro Rune til Ahus for fjerde gang med enorme magesmerter. Ved de tre første besøkene ble han sendt hjem med smertestillende. Rune var sikker på at han skulle dø den fjerde gangen han henvendte seg til leger på gastrokirurgisk avdeling.

- Så ille var smertene. De andre gangene måtte jeg vente i flere timer på legen, og de gadd ikke ta noen prøver av meg. Til slutt bad jeg om journalen min slik at jeg kunne ta den med meg til et annet sykehus for å få hjelp, sier Rune Bergersen.

Først da ble det tatt prøver av Rune, som viste at han hadde en CRP på 220. Den måler om det er betennelse i kroppen, og skal normalt ligge under 5.

- Det er helt i taket. Da er man nesten død. Endelig skjønte legen at jeg ikke bare hadde kommet til sykehuset for moro skyld.

Hadde infeksjon

Smertene viste seg å ha sammenheng med en infeksjon i magen etter en operasjon. I desember operterte Ahus-kirurger ut Runes magesekk, milt, tre fjerdedeler av tykktarmen, deler av tynntarmen og det som kalles mageduken.

Runes aller første møte med Ahus er en «lykkehistorie». Etter å ha tatt noen tester ved sykehuset i august kom en lege med gladnyheten: Rune hadde ikke kreft. Dagen etter ble han bedt om å komme tilbake. Legen hadde tatt feil.

- Da fikk jeg vite at jeg hadde kreft likevel med full spredning, og at jeg hadde mellom tre og seks måneder igjen å leve.

- Cellegiften jeg begynte på gikk så bra, så de valgte å operere meg, noe som var uaktuelt til å begynne med, sier Rune.

Byttet sykehus

Nå har Rune Bergersen tatt med journalen sin til Ullevål sykehus, og får behandling der. Legene på Ullevål oppdaget en ny infeksjon i helgen.

- Den hadde de oppdaget på Ahus om de hadde gjort en bedre ultralydundersøkelse, mener Rune.

- Når leger ikke kan lytte til en pasient, hva er da vitsen med å være der. Jeg er livredd for å være på gastrokirurgisk avdeling ved Ahus. Eneste jeg føler har tatt meg seriøst og hjulpet meg ved Ahus er overlegen på onkologisk avdeling, sier Rune.

- Hva tenker du om behandlingen du har fått på Ahus?

- Jeg føler at jeg bruker energien min på irritasjon. Jeg burde jo bruke energien min på å bli frisk og være med min sønn på snart to år. Jeg forventer ikke at Ahus skal gjøre meg frisk, men om jeg føler noe er galt med meg, så forlanger jeg at legene undersøker det.

Går ikke i detalj

Rune Bergersen ga torsdag Ahus en skriftlig tillatelse til å kommentere hans sak i detalj overfor pressen. På fredag svarte sykehuset at de likevel ikke ønsket å kommentere enkeltsaken annet enn å komme med en generell uttalelse.

Avdelingssjef ved gastrokirurgisk avdeling på Ahus, Morten Tandberg Eriksen, skriver i en e-post til Akers Avis Groruddalen at «pasienten er inneliggende på Ahus, og vi ønsker dermed ikke å kommentere saken i detalj offentlig. Etter pasientens ønske, er han henvist videre til Oslo universitetssykehus (OUS) for overføring dit. Uansett utfall av overføring til OUS, har han et stående tilbud om at behandlingen på Ahus kan fortsette. De forhold som pasienten har fremført, vil bli tatt opp internt og vi vil ha en dialog med pasienten rundt dette. Hvis pasienten ønsker det, inviterer vi gjerne Pasientombudet i Oslo med i dialogen slik at han kan være helt trygg på at hans rettigheter som pasient er ivaretatt.»

Infeksjonssaker

Helse-, sosial- og eldreombud i Oslo, Anne-Lise Kristensen, forteller at det ikke er første gang pasientombudet hører fra sykehuspasienter som føler de ikke blir tatt på alvor.

- Man vet at det er en infeksjonsfare ved operative inngrep, og da er det ekstremt viktig å lytte til pasienten. Vi har fått flere tilbakemeldinger fra pasienter som mener helsepersonell ikke er flinke nok til å lytte.

En del av disse sakene dreier seg om spesifikt infeksjonsskader, ifølge ombudet.

- Får dere flere klager fra Ahus-pasienter sammenliknet med andre sykehus?

- Nei, det gjør vi ikke, svarer Anne-Lise Kristensen.

Hun oppfordrer pasienter som føler seg dårlig behandlet til å kontakte pasientombudet.

- Enten for å få veiledning av oss, eller for å bli bistått med nedtegning av en klagesak.

En kraftig økning

Mandag skrev Aftenposten at antall erstatningssøknader om feilbehandling ved Ahus har økt med 50 prosent fra 2011 til 2012. Dette viser en fersk rapport fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

Ifølge Aftenposten forklarer NPE-direktør, Rolf Gunnar Jørstad, denne økningen med «stor medieoppmerksomhet rundt pasientskader, dårlig pasientsikkerhet og problemer i helsetjenesten, og mye medieomtale av sakene som omhandler skader etter svineinfluensavaksinen Pandemrix».

Akers Avis Groruddalen har forsøkt å komme i kontakt med pasient- og brukerombudet i Akerhus, men blir henvist videre til Helse-, sosial- og eldreombudet i Oslo grunnet kapasitetsproblemer. Anne-Lise Kristensen sier at pasienter som føler seg feilbehandlet ikke nødvendigvis kontakter ombudet. Flere fyller ut en erstatningssøknad på egenhånd.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.