- Jeg var innstilt på å dø

- Jeg var innstilt på å dø

 

Rune Bergersen fikk en kritisk infeksjon etter en mageoperasjon. Til tross for store smerter ble ikke kreftpasienten tatt på alvor av legene på Ahus.

For over en uke siden dro Rune til Ahus for fjerde gang med enorme magesmerter. Ved de tre første besøkene ble han sendt hjem med smertestillende. Rune var sikker på at han skulle dø den fjerde gangen han henvendte seg til leger på gastrokirurgisk avdeling.

- Så ille var smertene. De andre gangene måtte jeg vente i flere timer på legen, og de gadd ikke ta noen prøver av meg. Til slutt bad jeg om journalen min slik at jeg kunne ta den med meg til et annet sykehus for å få hjelp, sier Rune Bergersen.

Først da ble det tatt prøver av Rune, som viste at han hadde en CRP på 220. Den måler om det er betennelse i kroppen, og skal normalt ligge under 5.

- Det er helt i taket. Da er man nesten død. Endelig skjønte legen at jeg ikke bare hadde kommet til sykehuset for moro skyld.

Hadde infeksjon

Smertene viste seg å ha sammenheng med en infeksjon i magen etter en operasjon. I desember operterte Ahus-kirurger ut Runes magesekk, milt, tre fjerdedeler av tykktarmen, deler av tynntarmen og det som kalles mageduken.

Runes aller første møte med Ahus er en «lykkehistorie». Etter å ha tatt noen tester ved sykehuset i august kom en lege med gladnyheten: Rune hadde ikke kreft. Dagen etter ble han bedt om å komme tilbake. Legen hadde tatt feil.

- Da fikk jeg vite at jeg hadde kreft likevel med full spredning, og at jeg hadde mellom tre og seks måneder igjen å leve.

- Cellegiften jeg begynte på gikk så bra, så de valgte å operere meg, noe som var uaktuelt til å begynne med, sier Rune.

Byttet sykehus

Nå har Rune Bergersen tatt med journalen sin til Ullevål sykehus, og får behandling der. Legene på Ullevål oppdaget en ny infeksjon i helgen.

- Den hadde de oppdaget på Ahus om de hadde gjort en bedre ultralydundersøkelse, mener Rune.

- Når leger ikke kan lytte til en pasient, hva er da vitsen med å være der. Jeg er livredd for å være på gastrokirurgisk avdeling ved Ahus. Eneste jeg føler har tatt meg seriøst og hjulpet meg ved Ahus er overlegen på onkologisk avdeling, sier Rune.

- Hva tenker du om behandlingen du har fått på Ahus?

- Jeg føler at jeg bruker energien min på irritasjon. Jeg burde jo bruke energien min på å bli frisk og være med min sønn på snart to år. Jeg forventer ikke at Ahus skal gjøre meg frisk, men om jeg føler noe er galt med meg, så forlanger jeg at legene undersøker det.

Går ikke i detalj

Rune Bergersen ga torsdag Ahus en skriftlig tillatelse til å kommentere hans sak i detalj overfor pressen. På fredag svarte sykehuset at de likevel ikke ønsket å kommentere enkeltsaken annet enn å komme med en generell uttalelse.

Avdelingssjef ved gastrokirurgisk avdeling på Ahus, Morten Tandberg Eriksen, skriver i en e-post til Akers Avis Groruddalen at «pasienten er inneliggende på Ahus, og vi ønsker dermed ikke å kommentere saken i detalj offentlig. Etter pasientens ønske, er han henvist videre til Oslo universitetssykehus (OUS) for overføring dit. Uansett utfall av overføring til OUS, har han et stående tilbud om at behandlingen på Ahus kan fortsette. De forhold som pasienten har fremført, vil bli tatt opp internt og vi vil ha en dialog med pasienten rundt dette. Hvis pasienten ønsker det, inviterer vi gjerne Pasientombudet i Oslo med i dialogen slik at han kan være helt trygg på at hans rettigheter som pasient er ivaretatt.»

Infeksjonssaker

Helse-, sosial- og eldreombud i Oslo, Anne-Lise Kristensen, forteller at det ikke er første gang pasientombudet hører fra sykehuspasienter som føler de ikke blir tatt på alvor.

- Man vet at det er en infeksjonsfare ved operative inngrep, og da er det ekstremt viktig å lytte til pasienten. Vi har fått flere tilbakemeldinger fra pasienter som mener helsepersonell ikke er flinke nok til å lytte.

En del av disse sakene dreier seg om spesifikt infeksjonsskader, ifølge ombudet.

- Får dere flere klager fra Ahus-pasienter sammenliknet med andre sykehus?

- Nei, det gjør vi ikke, svarer Anne-Lise Kristensen.

Hun oppfordrer pasienter som føler seg dårlig behandlet til å kontakte pasientombudet.

- Enten for å få veiledning av oss, eller for å bli bistått med nedtegning av en klagesak.

En kraftig økning

Mandag skrev Aftenposten at antall erstatningssøknader om feilbehandling ved Ahus har økt med 50 prosent fra 2011 til 2012. Dette viser en fersk rapport fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

Ifølge Aftenposten forklarer NPE-direktør, Rolf Gunnar Jørstad, denne økningen med «stor medieoppmerksomhet rundt pasientskader, dårlig pasientsikkerhet og problemer i helsetjenesten, og mye medieomtale av sakene som omhandler skader etter svineinfluensavaksinen Pandemrix».

Akers Avis Groruddalen har forsøkt å komme i kontakt med pasient- og brukerombudet i Akerhus, men blir henvist videre til Helse-, sosial- og eldreombudet i Oslo grunnet kapasitetsproblemer. Anne-Lise Kristensen sier at pasienter som føler seg feilbehandlet ikke nødvendigvis kontakter ombudet. Flere fyller ut en erstatningssøknad på egenhånd.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

 
- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.