ANNONSE

Jubler for ny «melkerute»

Jubler for ny «melkerute»

ERSTATTER 59-BUSSEN: Sveinung Groven protesterte kraftig for to år siden da 59-bussen ble lagt ned, og tilbudet for 58-bussen ble redusert. Nå ser han fram til å sitte på i 58-bussens nye rute.

For to år siden gikk Sveinung Groven i bresjen for å redde 59-bussen. Selv om bussruta er historie, jubler han nå for en ny tverrgående bussforbindelse i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

I 2012 oppsto det kraftige protester i blant annet Brobekk-området da 59-bussen ble lagt ned. Da ble det nærmest umulig for Sveinung Groven å komme seg fra Brobekk til Tveita. På samme tid ble 58-bussens tilbud kun satt til rushtiden.

- Etter at ruta ble lagt ned har vi ikke kunnet krysse Groruddalen på tvers, det har i alle fall ikke vært enkelt, sier Groven.

Han er nå glad for å høre at 58-bussen fra og med 5. oktober både skifter kurs og får hyppigere avganger. Den nye ruta vil gå mellom Tveita og Nydalen via Bjerke.

- Det er helt fantastisk, vi får tilbudet vårt tilbake med denne forbindelsen, sier Groven.

Gladmelding

Bussruta har tidligere gått mellom Helsfyr og Nydalen, men den nye traseen vil altså være mellom Tveita og Nydalen. Fra Tveita går turen innom Alnabru, Haraldrudveien, Vollebekk, Bjerke, Sinsenkrysset, Hans Nielsen Hauges gate og Sandaker - blant annet.

- Vi ser at det har vært ønske om flere tverrforbindelser i Groruddalen, og vi håper nå at 58-bussen kan dekke et behov som har vært ytret fra våre kunder, forklarer kommunikasjonsrådgiver Martin Hinsch i Ruter.

Groven synes det er flott at selskapet lytter til passasjerene.

- Jeg tror mange i mitt område vil bli fornøyd. Det kan hende at noen brukere ikke er glade for at traséen er endret, men både Økern og Helsfyr har i alle fall t-bane, sier Groven.

Stort savn

Abdullah Alsabeehg (Ap) og SVs Marianne Borgen gjorde et forsøk på å redde 59-bussen i Oslo bystyres oktobermøte i 2012 - men fikk kun støtte fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne. De er imidlertid glade for å høre at 58-bussen nå «får opp dampen» igjen.

- Flere avganger på tverrgående forbindelser knyttet til Oslo generelt, men Groruddalen og Søndre Nordstrand spesielt, tror jeg mange har et ønske om, sier Borgen og legger til:

- Det har lenge vært et savn, derfor var vi imot innskrekningen for en tid tilbake.

- Denne endringen viser at nedleggelsen av 59-bussen ikke var en smart avgjørelse, ettersom ruta endres til å dekke for eksempel Tveita-området, sier Alsabeehg.

Infrastruktur

Ruter tror den nye tverrforbindelsen i Groruddalen vil knytte sammen flere store arbeidsplasser, kjøpesenter og boligområder. 58-bussen ble i 2012 trappet ned til å kun kjøre i rushtiden. Nå skal den kjøre hver halvtime hver dag fra mandag til lørdag, og hvert femtende minutt i rushtiden foruten lørdager.

- Vi tror dette vil bli et godt tilbud for de som ønsker å reise på tvers av Groruddalen, sier Martin Hinsch.

Borgen sier det er fint at Ruter har hørt på kunder; at man ikke bare kan telle passasjerer.

- Vi ønsker at flere reiser kollektivt fremfor å ta bilen. Da er det viktig å også styrke på strekninger som ikke har hatt så høyt belegg. Man må tenke miljømessig infrastruktur.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE