ANNONSE

Kaller byråden inn på teppet

Kaller byråden inn på teppet

 

Carl I. Hagen (Frp), Marianne Borgen (SV) og Anders Røberg-Larsen (Ap) krever svar på hva som gikk galt da Unibuss bygde et bussdepot til 70 millioner som nå blir stående ubrukt.

Tekst:

Publisert:

-  Dette er jo en skandale. Jeg kommer til å kalle byråden inn til komiteen og her må hun redegjøre hva i all verden dette er for noe, sier Marianne Borgen, leder miljø- og samferdselskomiteen i Oslo bystyre.

Det er Venstres Guri Melby som er byråd for miljø og samferdsel.

Onsdag skrev Akers Avis Groruddalen om Unibuss som bygde et bussdepotet i Brukbakkveien for 70 millioner kroner, men så tapte de anbudet om retten til å få kjøre bussrutene nordøst i Oslo.

Norgesbuss vant anbudet, som nå forsøker forsøker å få tillatelse til å bygge et flunka nytt bussdepot i Gamleveien 1 på Lørenskog - kort vei fra marka på Ellingsrud. De vil ikke bruke depotet i Brubakkveien fordi det er for dyrt.

- Jeg kommer til å be Guri Melby komme med en redegjørelse om hva som har skjedd her. Det er tåpelig å investere 70 millioner i et anlegg uten å være sikker på at det ville bli brukt. Dersom Unibuss tapte anbudet fordi de hadde en for dyr garasje, så er det latterlig. Forutsetningene i anbudet burde vært annerledes, mener Carl I. Hagen.

 

Sterk motstand

Saken startet med at Plan- og bygningsetaten ga Unibuss ubegrenset dispensasjon til å drive bussdepot i Brubakkveien. Det ble påklaget og saken gikk til politisk behandling der tidsfristen ble satt til 30 år.

-  Vi ville i utgangspunktet ha langt kortere avgrensing, men det ble vi frarådet ettersom kommunen da ville risikert et erstatningskrav som følge av at Unibuss først fikk ubegrenset dispensasjon, forteller Anders Røberg-Larsen (Ap) i byutviklingskomiteen.

Han har hele tiden vært sterk motstander av depotet.

-  Vi ble instruert om at saken var viktig å behandle raskt og at dette depotet ville være veldig samfunnsnyttig. Nå sitter vi igjen med en tom plass som kostet 70 millioner kroner. Det er ikke til å tro, sier han.

 

Mange spørsmål

Hagen begriper ikke hvorfor Oslo kommune eier Unibuss. I budsjettforhandlingene i fjor ble det vedtatt at byrådet skal selge selskapet.

-  Nå får vi en skikkelig sammenblanding av roller. Kommunen bør kun eie Ruter som skal kjøpe tjenester av private tilbydere. Det blir for dumt at kommunen skal holde på med business. Det er Oslo Vei-saken et godt eksempel på, sier Frp-nestoren.

Marianne Borgen er rystet over av 70 millioner skattekroner har forsvunnet ut vinduet.

-  Her er det veldig mange spørsmål som må stilles. Det må være noe fundamentalt galt med hele styringen, fastslår hun.

 

Slik svarer Melby

Byråd Guri Melby (V) lot seg kun kontakte pr. e-post torsdag ettermiddag. Her er hennes svar på våre spørsmål.

-  Hva synes du om måten Ruter har håndtert saken på?

-  Jeg legger til grunn at Ruter har behandlet saken i henhold til lov om offentlig anskaffelse og ellers gjeldende regelverk. Ut over det kan jeg ikke kommentere detaljer i slike prosesser.

-  Er det akseptabelt å bygge et bussdepot til 70 millioner for så å la det stå brakk?

-  Det er opp til ledelsen og styret i Sporveien å vurdere og finne løsninger for denne type økonomiske og markedsmessige utfordringer.

-  Hvilke konsekvenser får dette?

-  De økonomiske konsekvensene må vurderes i selskapene. Dette er ikke opp til meg å kommentere

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE