Kaller byråden inn på teppet

Kaller byråden inn på teppet

 

Carl I. Hagen (Frp), Marianne Borgen (SV) og Anders Røberg-Larsen (Ap) krever svar på hva som gikk galt da Unibuss bygde et bussdepot til 70 millioner som nå blir stående ubrukt.

Skrevet av:

-  Dette er jo en skandale. Jeg kommer til å kalle byråden inn til komiteen og her må hun redegjøre hva i all verden dette er for noe, sier Marianne Borgen, leder miljø- og samferdselskomiteen i Oslo bystyre.

Det er Venstres Guri Melby som er byråd for miljø og samferdsel.

Onsdag skrev Akers Avis Groruddalen om Unibuss som bygde et bussdepotet i Brukbakkveien for 70 millioner kroner, men så tapte de anbudet om retten til å få kjøre bussrutene nordøst i Oslo.

Norgesbuss vant anbudet, som nå forsøker forsøker å få tillatelse til å bygge et flunka nytt bussdepot i Gamleveien 1 på Lørenskog - kort vei fra marka på Ellingsrud. De vil ikke bruke depotet i Brubakkveien fordi det er for dyrt.

- Jeg kommer til å be Guri Melby komme med en redegjørelse om hva som har skjedd her. Det er tåpelig å investere 70 millioner i et anlegg uten å være sikker på at det ville bli brukt. Dersom Unibuss tapte anbudet fordi de hadde en for dyr garasje, så er det latterlig. Forutsetningene i anbudet burde vært annerledes, mener Carl I. Hagen.

 

Sterk motstand

Saken startet med at Plan- og bygningsetaten ga Unibuss ubegrenset dispensasjon til å drive bussdepot i Brubakkveien. Det ble påklaget og saken gikk til politisk behandling der tidsfristen ble satt til 30 år.

-  Vi ville i utgangspunktet ha langt kortere avgrensing, men det ble vi frarådet ettersom kommunen da ville risikert et erstatningskrav som følge av at Unibuss først fikk ubegrenset dispensasjon, forteller Anders Røberg-Larsen (Ap) i byutviklingskomiteen.

Han har hele tiden vært sterk motstander av depotet.

-  Vi ble instruert om at saken var viktig å behandle raskt og at dette depotet ville være veldig samfunnsnyttig. Nå sitter vi igjen med en tom plass som kostet 70 millioner kroner. Det er ikke til å tro, sier han.

 

Mange spørsmål

Hagen begriper ikke hvorfor Oslo kommune eier Unibuss. I budsjettforhandlingene i fjor ble det vedtatt at byrådet skal selge selskapet.

-  Nå får vi en skikkelig sammenblanding av roller. Kommunen bør kun eie Ruter som skal kjøpe tjenester av private tilbydere. Det blir for dumt at kommunen skal holde på med business. Det er Oslo Vei-saken et godt eksempel på, sier Frp-nestoren.

Marianne Borgen er rystet over av 70 millioner skattekroner har forsvunnet ut vinduet.

-  Her er det veldig mange spørsmål som må stilles. Det må være noe fundamentalt galt med hele styringen, fastslår hun.

 

Slik svarer Melby

Byråd Guri Melby (V) lot seg kun kontakte pr. e-post torsdag ettermiddag. Her er hennes svar på våre spørsmål.

-  Hva synes du om måten Ruter har håndtert saken på?

-  Jeg legger til grunn at Ruter har behandlet saken i henhold til lov om offentlig anskaffelse og ellers gjeldende regelverk. Ut over det kan jeg ikke kommentere detaljer i slike prosesser.

-  Er det akseptabelt å bygge et bussdepot til 70 millioner for så å la det stå brakk?

-  Det er opp til ledelsen og styret i Sporveien å vurdere og finne løsninger for denne type økonomiske og markedsmessige utfordringer.

-  Hvilke konsekvenser får dette?

-  De økonomiske konsekvensene må vurderes i selskapene. Dette er ikke opp til meg å kommentere

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!