Kan bli dieselforbud

Kan bli dieselforbud

 

Dersom byrådet får det slik de vil skal dieselbiler bli nektet ferdsel i Oslo sentrum på dager med høy luftforurensning. NAF mener det er feil vei å gå.

Tekst:

Publisert:

 

Til venstre på bildet ser du en Volkswagen Passat med dieselmotor som har et CO2-utslipp på 135 gram pr. kilometer. Til høyre ser du en Volkswagen Beetle med bensinmotor. Sistnevnte slipper ut to gram mer CO2 pr. kilometer - det til tross for at bilen har en langt mindre motor en Passaten, i tillegg veier den mindre. Problemet er at dieselbiler slipper ut såkalte NOx-gasser, eller nitrogengasser. Byrådets forslag er å nekte dieselbiler å ferdes i Oslo sentrum når luftkvaliteten er på sitt verste.

-  Det er direkte feil å kalle det er diesel-forbud. Vi er ute etter å begrense forurensningen på de verste dagene. Vårt ønske er å gjøre luftkvaliteten best mulig for byens befolkning. Et såkalt forbud gjelder kun noen svært få dager i året og er veldig sjeldent, sier miljøbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V).

Saken går mot slutten i byrådet og snart sendes den over til behandling i bystyret. Foreløpig er det for tidlig å si hva som kommer til å skje.

-  Jeg har ingen konklusjon akkurat nå, men tiltakene må ha en reell effekt, mener han.

Lave avgifter

For seks år siden sørget den rødgrønne regjeringen for en avgiftsendring som gjorde at det ble mer gunstig å kjøre dieselbil. Siden den gang har over 75 prosent av nybilssalget vært dieselbiler. I takt med salget har også NOx-verdiene i Oslo-lufta steget. Elvestuen mener regjeringen må ta sin del av ansvaret for det.

-  Allerede den gang sa Venstre at det var dumt. Dette visste de om, og det går ikke an å komme og beklage nå i etterkant. Regjeringens avgiftsavslag på dieselbiler er en direkte årsak til hvorfor vi må gjøre tiltak nå, sier byråden.

- Forstår du folk som føler seg «lurt» etter at de kjøpte dieselbil?

-  Folk har grunnt til å være forbanna, men må vi jobbe med de langsiktige tiltakene for å begrense forurensningen.

NAF tviler

Daglig leder i NAF Oslo, Sverre Østmoe, understreker NOx-gasser ikke er et hysteri, men en faktisk problemstilling. Han synes derimot det er rart at personbilene skal ta støyten. NAF etterlyser et bredere fokus.

-  Det er på det rene at tungtransport og skip står for veldig store andeler av NO2-utslippet (en NOx-gass red. anm.). Tiltak for å redusere utslippene må rettes mot det som er mest effektivt, mener han.

Østmoe er klokkeklar på at det må gjøres tiltak for å sikre folks mobilitet dersom et eventuelt kjøreforbud skal innføres på enkelte dager.

- Tiltakene bør ikke utelukkende rettes mot å redusere trafikken. Satsing på kollektivløsninger og innfartsparkeringer er viktig. Det er også innfasing av nullutslippsbiler som elbiler. Noe av det mest virkningsfulle ville være å få skipene som ligger til kai i Oslo over på landstrøm. De står for store utslipp av NOx, sier Østmoe, som også ikke forstår hvorfor myndighetene ikke legger til rette for bruk av syntetisk diesel.

Kunder lurer

Elvestuen påpeker at Nesodden-båten går på gass og at Color Line går på landstrøm.

-  Det er et eget båtprosjekt som vi jobber med. Det er viktig å jobbe parallelt med klimautfordringer, sier han.

Martin Gjerstad er markedssjef på Møller Bil Kalbakken, som selger Volkswagen. Han forteller at de fleste kundene deres er på jakt etter en dieselbil på grunn av de gunstige avgiftsordninger.

-  Vi får mange spørsmål om hva vi tror om fremtidens dieselbiler og hva som kommer til å skje, men vi venter på myndighetene. Det er umulig for oss å spå hvordan dette ender, sier Gjerstad.

Elvestuen understreker at ikke hele samfunnet kommer til å stoppe opp en dag luftkvaliteten er så dårlig at dieselbiler må stå parkert. Ambulanse, brannbiler, politibiler og næringskjøretøy skal fremdeles få lov til å ferdes i Oslo-trafikken.

-  Tror du folk kommer til å respektere et eventuelt kjøreforbud?

-  Jeg tror at folk respekterer de vedtak vi gjør.

 Byrådet har hjemmel til å foreta tiltak som er med på å bedre luftkvaliteten i byen.

 

NOx-gass

o       NOx består og NO og NO2. Det er NO2 som er mest helseskadelig

o       NOx-gass, eller nitrogengass, dannes ved forbrenning av fossile brennsler.

o       Eksos inneholder derfor NOx-gass

o       Veitransport står for mesteparten av NOx-utslippene.

o       Norge er det landet i Europa som har høyest utslipp av NOx-gasser per innbygger.

o       I gjennomsnitt forbruker hver nordmann 42 kilo NOx-gass årlig

 

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.