Kan bli dieselforbud

Kan bli dieselforbud

 

Dersom byrådet får det slik de vil skal dieselbiler bli nektet ferdsel i Oslo sentrum på dager med høy luftforurensning. NAF mener det er feil vei å gå.

Skrevet av:

 

Til venstre på bildet ser du en Volkswagen Passat med dieselmotor som har et CO2-utslipp på 135 gram pr. kilometer. Til høyre ser du en Volkswagen Beetle med bensinmotor. Sistnevnte slipper ut to gram mer CO2 pr. kilometer - det til tross for at bilen har en langt mindre motor en Passaten, i tillegg veier den mindre. Problemet er at dieselbiler slipper ut såkalte NOx-gasser, eller nitrogengasser. Byrådets forslag er å nekte dieselbiler å ferdes i Oslo sentrum når luftkvaliteten er på sitt verste.

-  Det er direkte feil å kalle det er diesel-forbud. Vi er ute etter å begrense forurensningen på de verste dagene. Vårt ønske er å gjøre luftkvaliteten best mulig for byens befolkning. Et såkalt forbud gjelder kun noen svært få dager i året og er veldig sjeldent, sier miljøbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V).

Saken går mot slutten i byrådet og snart sendes den over til behandling i bystyret. Foreløpig er det for tidlig å si hva som kommer til å skje.

-  Jeg har ingen konklusjon akkurat nå, men tiltakene må ha en reell effekt, mener han.

Lave avgifter

For seks år siden sørget den rødgrønne regjeringen for en avgiftsendring som gjorde at det ble mer gunstig å kjøre dieselbil. Siden den gang har over 75 prosent av nybilssalget vært dieselbiler. I takt med salget har også NOx-verdiene i Oslo-lufta steget. Elvestuen mener regjeringen må ta sin del av ansvaret for det.

-  Allerede den gang sa Venstre at det var dumt. Dette visste de om, og det går ikke an å komme og beklage nå i etterkant. Regjeringens avgiftsavslag på dieselbiler er en direkte årsak til hvorfor vi må gjøre tiltak nå, sier byråden.

- Forstår du folk som føler seg «lurt» etter at de kjøpte dieselbil?

-  Folk har grunnt til å være forbanna, men må vi jobbe med de langsiktige tiltakene for å begrense forurensningen.

NAF tviler

Daglig leder i NAF Oslo, Sverre Østmoe, understreker NOx-gasser ikke er et hysteri, men en faktisk problemstilling. Han synes derimot det er rart at personbilene skal ta støyten. NAF etterlyser et bredere fokus.

-  Det er på det rene at tungtransport og skip står for veldig store andeler av NO2-utslippet (en NOx-gass red. anm.). Tiltak for å redusere utslippene må rettes mot det som er mest effektivt, mener han.

Østmoe er klokkeklar på at det må gjøres tiltak for å sikre folks mobilitet dersom et eventuelt kjøreforbud skal innføres på enkelte dager.

- Tiltakene bør ikke utelukkende rettes mot å redusere trafikken. Satsing på kollektivløsninger og innfartsparkeringer er viktig. Det er også innfasing av nullutslippsbiler som elbiler. Noe av det mest virkningsfulle ville være å få skipene som ligger til kai i Oslo over på landstrøm. De står for store utslipp av NOx, sier Østmoe, som også ikke forstår hvorfor myndighetene ikke legger til rette for bruk av syntetisk diesel.

Kunder lurer

Elvestuen påpeker at Nesodden-båten går på gass og at Color Line går på landstrøm.

-  Det er et eget båtprosjekt som vi jobber med. Det er viktig å jobbe parallelt med klimautfordringer, sier han.

Martin Gjerstad er markedssjef på Møller Bil Kalbakken, som selger Volkswagen. Han forteller at de fleste kundene deres er på jakt etter en dieselbil på grunn av de gunstige avgiftsordninger.

-  Vi får mange spørsmål om hva vi tror om fremtidens dieselbiler og hva som kommer til å skje, men vi venter på myndighetene. Det er umulig for oss å spå hvordan dette ender, sier Gjerstad.

Elvestuen understreker at ikke hele samfunnet kommer til å stoppe opp en dag luftkvaliteten er så dårlig at dieselbiler må stå parkert. Ambulanse, brannbiler, politibiler og næringskjøretøy skal fremdeles få lov til å ferdes i Oslo-trafikken.

-  Tror du folk kommer til å respektere et eventuelt kjøreforbud?

-  Jeg tror at folk respekterer de vedtak vi gjør.

 Byrådet har hjemmel til å foreta tiltak som er med på å bedre luftkvaliteten i byen.

 

NOx-gass

o       NOx består og NO og NO2. Det er NO2 som er mest helseskadelig

o       NOx-gass, eller nitrogengass, dannes ved forbrenning av fossile brennsler.

o       Eksos inneholder derfor NOx-gass

o       Veitransport står for mesteparten av NOx-utslippene.

o       Norge er det landet i Europa som har høyest utslipp av NOx-gasser per innbygger.

o       I gjennomsnitt forbruker hver nordmann 42 kilo NOx-gass årlig

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!