Kan bli dieselforbud

Kan bli dieselforbud

 

Dersom byrådet får det slik de vil skal dieselbiler bli nektet ferdsel i Oslo sentrum på dager med høy luftforurensning. NAF mener det er feil vei å gå.

Skrevet av:

 

Til venstre på bildet ser du en Volkswagen Passat med dieselmotor som har et CO2-utslipp på 135 gram pr. kilometer. Til høyre ser du en Volkswagen Beetle med bensinmotor. Sistnevnte slipper ut to gram mer CO2 pr. kilometer - det til tross for at bilen har en langt mindre motor en Passaten, i tillegg veier den mindre. Problemet er at dieselbiler slipper ut såkalte NOx-gasser, eller nitrogengasser. Byrådets forslag er å nekte dieselbiler å ferdes i Oslo sentrum når luftkvaliteten er på sitt verste.

-  Det er direkte feil å kalle det er diesel-forbud. Vi er ute etter å begrense forurensningen på de verste dagene. Vårt ønske er å gjøre luftkvaliteten best mulig for byens befolkning. Et såkalt forbud gjelder kun noen svært få dager i året og er veldig sjeldent, sier miljøbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V).

Saken går mot slutten i byrådet og snart sendes den over til behandling i bystyret. Foreløpig er det for tidlig å si hva som kommer til å skje.

-  Jeg har ingen konklusjon akkurat nå, men tiltakene må ha en reell effekt, mener han.

Lave avgifter

For seks år siden sørget den rødgrønne regjeringen for en avgiftsendring som gjorde at det ble mer gunstig å kjøre dieselbil. Siden den gang har over 75 prosent av nybilssalget vært dieselbiler. I takt med salget har også NOx-verdiene i Oslo-lufta steget. Elvestuen mener regjeringen må ta sin del av ansvaret for det.

-  Allerede den gang sa Venstre at det var dumt. Dette visste de om, og det går ikke an å komme og beklage nå i etterkant. Regjeringens avgiftsavslag på dieselbiler er en direkte årsak til hvorfor vi må gjøre tiltak nå, sier byråden.

- Forstår du folk som føler seg «lurt» etter at de kjøpte dieselbil?

-  Folk har grunnt til å være forbanna, men må vi jobbe med de langsiktige tiltakene for å begrense forurensningen.

NAF tviler

Daglig leder i NAF Oslo, Sverre Østmoe, understreker NOx-gasser ikke er et hysteri, men en faktisk problemstilling. Han synes derimot det er rart at personbilene skal ta støyten. NAF etterlyser et bredere fokus.

-  Det er på det rene at tungtransport og skip står for veldig store andeler av NO2-utslippet (en NOx-gass red. anm.). Tiltak for å redusere utslippene må rettes mot det som er mest effektivt, mener han.

Østmoe er klokkeklar på at det må gjøres tiltak for å sikre folks mobilitet dersom et eventuelt kjøreforbud skal innføres på enkelte dager.

- Tiltakene bør ikke utelukkende rettes mot å redusere trafikken. Satsing på kollektivløsninger og innfartsparkeringer er viktig. Det er også innfasing av nullutslippsbiler som elbiler. Noe av det mest virkningsfulle ville være å få skipene som ligger til kai i Oslo over på landstrøm. De står for store utslipp av NOx, sier Østmoe, som også ikke forstår hvorfor myndighetene ikke legger til rette for bruk av syntetisk diesel.

Kunder lurer

Elvestuen påpeker at Nesodden-båten går på gass og at Color Line går på landstrøm.

-  Det er et eget båtprosjekt som vi jobber med. Det er viktig å jobbe parallelt med klimautfordringer, sier han.

Martin Gjerstad er markedssjef på Møller Bil Kalbakken, som selger Volkswagen. Han forteller at de fleste kundene deres er på jakt etter en dieselbil på grunn av de gunstige avgiftsordninger.

-  Vi får mange spørsmål om hva vi tror om fremtidens dieselbiler og hva som kommer til å skje, men vi venter på myndighetene. Det er umulig for oss å spå hvordan dette ender, sier Gjerstad.

Elvestuen understreker at ikke hele samfunnet kommer til å stoppe opp en dag luftkvaliteten er så dårlig at dieselbiler må stå parkert. Ambulanse, brannbiler, politibiler og næringskjøretøy skal fremdeles få lov til å ferdes i Oslo-trafikken.

-  Tror du folk kommer til å respektere et eventuelt kjøreforbud?

-  Jeg tror at folk respekterer de vedtak vi gjør.

 Byrådet har hjemmel til å foreta tiltak som er med på å bedre luftkvaliteten i byen.

 

NOx-gass

o       NOx består og NO og NO2. Det er NO2 som er mest helseskadelig

o       NOx-gass, eller nitrogengass, dannes ved forbrenning av fossile brennsler.

o       Eksos inneholder derfor NOx-gass

o       Veitransport står for mesteparten av NOx-utslippene.

o       Norge er det landet i Europa som har høyest utslipp av NOx-gasser per innbygger.

o       I gjennomsnitt forbruker hver nordmann 42 kilo NOx-gass årlig

 

Siste nytt i Nyheter

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!