Hest i trafikken:

Kan bli et «mareritt»

Kan bli et «mareritt»

VIS HENSYN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) satte seg på hesteryggen for å belyse viktigheten av å vise hensyn til hest i trafikken. De siste 50 årene har hestetallet blitt seksdoblet i Norge. Her er ministeren sammen med «Sjoagutten» - en norsk dølahest på Alna ridesenter.

Over 2000 har skrevet til Norsk Hestesenter om nesten-ulykker på hesteryggen i trafikken. Ketil Solvik-Olsen (Frp) satte seg på dølahesten «Sjoagutten» utenfor Alna ridesenter for å sette saken på dagsorden.

Skrevet av:

6000 hestefolk var med i undersøkelsen til Norsk Hestesenter med midler fra Samferdselsdepartementet. Poenget er å belyse temaet hest i trafikken. Nå anses hest som kjøretøy, og man har ikke lov til å ri på gang- og sykkelveier. Dette kan skape farlige situasjoner for mennesker som må ri i veien. Norsk Hestesenter ønsker ikke å ta rotta på bilistene, men opplyse om viktige tiltak for en tryggere ferdsel. De tror også antall ulykker er underrapportert. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener temaet er viktig.

- Det at så mange melder sin interesse og bruker tid på å svare på en slik undersøkelse viser at folk vil gjøre noe med saken, sier han.

I undersøkelsen svarte 20 prosent at det er lov å ri på gang- og sykkelvei. Det er feil.

Ny nettside

Solvik-Olsen mener det beviser behovet for mer informasjon om temaet. Norsk Hestesenter har laget en informasjonsside, hestitrafikken.no, for å vise hva man skal gjøre dersom man er rytter, bilist eller myk trafikant.

- Det viktigste er at kjørelærerne har tenkt til å bruke dette i undervisningen. Da har man virkelig nådd fram, og det er vel anvendt tid og penger, sier Solvik-Olsen, som selv er hesteinteressert.

- Jeg var medlem av Pennyklubben, som nå heter Pennyklubben Girls, smiler han.

Over 90 prosent av de som har svart på undersøkelsen oppgir at de rir eller kjører med hest på offentlig vei. I tillegg vil 65 prosent ha krav til kompetanse for å gjøre det.

Ikke dårlig tid

Daglig leder Lene Kragh ved Alna ridesenter har lenge ridd og kjørt med hest i trafikken.

Da jeg startet med det var det sjeldent at folk ikke visste hvordan hesten ville reagere i trafikken. I dag er det få som vet. Jeg kjører mye i sentrum og man må være observant. Man kan ikke ha for dårlig tid. Det gjelder både bilister og hestefolk, sier hun.

Kragh har selv opplevd ubehagelige situasjoner på hesteryggen.

- En gang jeg var ute og red hadde jeg en pisk ved siden av meg og hesten. Da stoppet det opp en bilist og spurte om jeg ville ripe opp bilen hans. Det ville jeg selvsagt ikke, men man kan tenke seg hvor nære han var da pisken min bare var noen centimeter ut fra kroppen. I tillegg må hesten ut i trafikken for å trene på å være trygg, sier hun.

Rystende sak

I 2014 var det én spesiell sak som gjorde at hest i trafikken kom på dagsorden. To jenter i Aurskog-Høland ble påkjørt mens de var på tur med hest og sulky. Begge jentene omkom.

- Å kjøre i sentrum er mindre komplisert enn å kjøre på landet. Der kjører folk veldig fort. Jeg har selv vært med i nesten-ulykker som kunne vært unngått. Derfor er det så viktig å vite hva man gjør i slike situasjoner, sier Kragh.

En hest er et byttedyr, og flukten er en måte å forsvare seg på. I følge Norsk Hestesenter vil hesten prøve å komme seg unna faren ved å flykte dersom den blir skremt.

- En redd hest er en farlig hest, forteller Kari Hustad i Norsk Hestesenter.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!