Hest i trafikken:

Kan bli et «mareritt»

Kan bli et «mareritt»

VIS HENSYN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) satte seg på hesteryggen for å belyse viktigheten av å vise hensyn til hest i trafikken. De siste 50 årene har hestetallet blitt seksdoblet i Norge. Her er ministeren sammen med «Sjoagutten» - en norsk dølahest på Alna ridesenter.

Over 2000 har skrevet til Norsk Hestesenter om nesten-ulykker på hesteryggen i trafikken. Ketil Solvik-Olsen (Frp) satte seg på dølahesten «Sjoagutten» utenfor Alna ridesenter for å sette saken på dagsorden.

Skrevet av:

6000 hestefolk var med i undersøkelsen til Norsk Hestesenter med midler fra Samferdselsdepartementet. Poenget er å belyse temaet hest i trafikken. Nå anses hest som kjøretøy, og man har ikke lov til å ri på gang- og sykkelveier. Dette kan skape farlige situasjoner for mennesker som må ri i veien. Norsk Hestesenter ønsker ikke å ta rotta på bilistene, men opplyse om viktige tiltak for en tryggere ferdsel. De tror også antall ulykker er underrapportert. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener temaet er viktig.

- Det at så mange melder sin interesse og bruker tid på å svare på en slik undersøkelse viser at folk vil gjøre noe med saken, sier han.

I undersøkelsen svarte 20 prosent at det er lov å ri på gang- og sykkelvei. Det er feil.

Ny nettside

Solvik-Olsen mener det beviser behovet for mer informasjon om temaet. Norsk Hestesenter har laget en informasjonsside, hestitrafikken.no, for å vise hva man skal gjøre dersom man er rytter, bilist eller myk trafikant.

- Det viktigste er at kjørelærerne har tenkt til å bruke dette i undervisningen. Da har man virkelig nådd fram, og det er vel anvendt tid og penger, sier Solvik-Olsen, som selv er hesteinteressert.

- Jeg var medlem av Pennyklubben, som nå heter Pennyklubben Girls, smiler han.

Over 90 prosent av de som har svart på undersøkelsen oppgir at de rir eller kjører med hest på offentlig vei. I tillegg vil 65 prosent ha krav til kompetanse for å gjøre det.

Ikke dårlig tid

Daglig leder Lene Kragh ved Alna ridesenter har lenge ridd og kjørt med hest i trafikken.

Da jeg startet med det var det sjeldent at folk ikke visste hvordan hesten ville reagere i trafikken. I dag er det få som vet. Jeg kjører mye i sentrum og man må være observant. Man kan ikke ha for dårlig tid. Det gjelder både bilister og hestefolk, sier hun.

Kragh har selv opplevd ubehagelige situasjoner på hesteryggen.

- En gang jeg var ute og red hadde jeg en pisk ved siden av meg og hesten. Da stoppet det opp en bilist og spurte om jeg ville ripe opp bilen hans. Det ville jeg selvsagt ikke, men man kan tenke seg hvor nære han var da pisken min bare var noen centimeter ut fra kroppen. I tillegg må hesten ut i trafikken for å trene på å være trygg, sier hun.

Rystende sak

I 2014 var det én spesiell sak som gjorde at hest i trafikken kom på dagsorden. To jenter i Aurskog-Høland ble påkjørt mens de var på tur med hest og sulky. Begge jentene omkom.

- Å kjøre i sentrum er mindre komplisert enn å kjøre på landet. Der kjører folk veldig fort. Jeg har selv vært med i nesten-ulykker som kunne vært unngått. Derfor er det så viktig å vite hva man gjør i slike situasjoner, sier Kragh.

En hest er et byttedyr, og flukten er en måte å forsvare seg på. I følge Norsk Hestesenter vil hesten prøve å komme seg unna faren ved å flykte dersom den blir skremt.

- En redd hest er en farlig hest, forteller Kari Hustad i Norsk Hestesenter.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

 
Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!