Kan i fremtiden avlaste Alnabru

Kan i fremtiden avlaste Alnabru

 

De har nærhet til havna i Moss, E6 og jernbanen. Nå ønsker næringslivet og politikere å bygge en jernbaneterminal i Vestby for å få mer gods over fra lastebilder til tog og sjø.  

Tekst:

Publisert:

Siden 2008 har andelen gods som fraktes på bane gått kraftig ned - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Dette skjer til tross for at «alle», både næringen selv og myndighetene, ønsker å bruke jernbanen i større grad.

-  Vi har mulighet til å bygge ut cirka 400.000 kvadratmeter med godsterminal og jernbanespor ved siden av E6 og jernbanen. Vår tanke er å lage et sidespor fra Østfoldbanen som leder inn på terminalområdet, sier Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. 

I dag har plasskrevende bedrifter som blant annet Asko, DHL og Skeidar store lokaler i nærhet til jernbanen.

-  Dette er det eneste stedet syd for Oslo der togsporet og E6 går parallelt over en så stor avstand. Dessuten er det kun to mil til Moss havn, og derfra kan vi enkelt bruke tog til å frakte gods til Vestby. Den tenkte utvidelsen av tverrforbindelsen over eller under Oslofjorden kan også få stor betydning for ny terminal i Vestby, sier Svae. 

I fredagens papirutgave kan du lese hva Transportøkonomisk institutt, Cargonet og Jernbaneverket tenker om saken.

 

Ordføreren: Ja takk!

Ettersom kapasiteten på Alnabruterminalen er sprengt, mener flere at det er på sin plass å tenke nytt. 

-  Alnabru er og forblir navet i norsk godstrafikk, men vi kan være et veldig godt supplement. Det er synd å bruke en så god tomt i Oslo som godsterminal. Store og dyrbare områder brukes som lagerplass for containere, og det er ikke veldig heldig, mener Svae. 

Ordfører i Vestby kommune, John Arthur Ødbehr, er ikke i tvil: Han vil ha en godsterminal.

-  Vi har plass nok til å gjøre det. Beliggenheten er god fordi området befinner seg like ved jernbanen og motorveien. Det er også store industriområder i nærheten, og boligene blir skjermet. Vår forutsetning er at det bygges en direkte av- og påkjøring til terminalen, sier ordføreren. 

 

Vil ha arbeidsplasser

Ødbehr opplever at det er politisk enighet om terminalen.

-  Dette vil ikke føre til økt trafikk på veiene fordi mer gods flyttes over på bane. For vår del vil det bety flere arbeidsplasser og en mulighet til å utvikle nye industribygg, sier han. 

Han påpeker også at Follo-banen skal bygges ut. Når den står ferdig vil det kun ta 25 minutter med tog fra Vestby til Oslo S, noe som er omtrent like lang tid som T-banen bruker fra Ellingsrud til Jernbanetorget. 

-  Vi mener det er dumt at en så stor andel av godset går til Alnabru der det blir omlastet, og så fraktet hitover igjen. Jeg er enig med Svae i at Alnabru har sin posisjon, men vi kan være en avlastning for dem, sier ordføreren. 

 

Flere grunneiere

Vestby næringsselskap har utarbeidet en 50 siders rapport der de tar for seg ulike plasseringer av en godsterminal. Konklusjonen er krystallklar på at Vestby er den beste lokasjonen på Østlandet. Det begrunnes blant annet med at lokalbefolkningen i stor grad blir skjermet dersom den tiltenkte plasseringen blir valgt. 

Jan Oscar Svae tror imidlertid at veien til ferdig godsterminal fortsatt er lang. 

-  Jeg tror utbyggingen vil skje i etapper. Vi har et perspektiv på åtte til ti år før det står ferdig, og det bør være realistisk, mener han.

Det er ulike grunneiere i området, men de fleste av disse er næringsaktører som er positive til å få et logistikk-knutepunkt utenfor dørstokken. 

 

Trenger finansiering

Ettersom staten har ansvaret for jernbaneutbygging i Norge, er prosjektet avhengig av å bli prioritert i Nasjonal Transportplan. Ifølge Svae vil det koste «noen hundre millioner» å realisere terminalen i Vestby. 

-  Men jeg har inntrykk av at regjeringen ønsker å få mer gods over på bane, og dette er et veldig effektivt tiltak for å klare det. 

Han tror også det er mulig å få deler av prosjektet finansiert av private. 

- Vi ser hvor store statlige summer som pumpes inn i Alnabruterminalen. Jeg tror det er dags for å tenke nytt, avslutter han. 

Dette er saken:

       o       Kapasiteten på Alnabruterminalen er pr. i dag sprengt, og mulighetene for utvidelse er små.

       o       Dette er en av årsakene til at andelen gods som fraktes på bane har gått kraftig ned siden 2008. 

       o       I Vestby ønsker både politikere og næringslivet å bygge en godsterminal, som kan avlaste Alnabru og føre til mindre godstrafikk på vei. 

       o       Plasseringen i Vestby er god fordi den ligger nær Moss havn, med E6 og Østfold-banen i umiddelbar nærhet. Dessuten er det allerede flere store logistikk-bedrifter som holder til i området. 

       o       En vesentlig andel av   godstransporten på Østlandet som kommer fra utlandet kjøres på lastebil på E6 og mye av godset som leveres på Alnabru, blir omlastet og fraktet sørover igjen i retning Follo og Østfold. 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.