Kan i fremtiden avlaste Alnabru

Kan i fremtiden avlaste Alnabru

 

De har nærhet til havna i Moss, E6 og jernbanen. Nå ønsker næringslivet og politikere å bygge en jernbaneterminal i Vestby for å få mer gods over fra lastebilder til tog og sjø.  

Skrevet av:

Siden 2008 har andelen gods som fraktes på bane gått kraftig ned - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Dette skjer til tross for at «alle», både næringen selv og myndighetene, ønsker å bruke jernbanen i større grad.

-  Vi har mulighet til å bygge ut cirka 400.000 kvadratmeter med godsterminal og jernbanespor ved siden av E6 og jernbanen. Vår tanke er å lage et sidespor fra Østfoldbanen som leder inn på terminalområdet, sier Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. 

I dag har plasskrevende bedrifter som blant annet Asko, DHL og Skeidar store lokaler i nærhet til jernbanen.

-  Dette er det eneste stedet syd for Oslo der togsporet og E6 går parallelt over en så stor avstand. Dessuten er det kun to mil til Moss havn, og derfra kan vi enkelt bruke tog til å frakte gods til Vestby. Den tenkte utvidelsen av tverrforbindelsen over eller under Oslofjorden kan også få stor betydning for ny terminal i Vestby, sier Svae. 

I fredagens papirutgave kan du lese hva Transportøkonomisk institutt, Cargonet og Jernbaneverket tenker om saken.

 

Ordføreren: Ja takk!

Ettersom kapasiteten på Alnabruterminalen er sprengt, mener flere at det er på sin plass å tenke nytt. 

-  Alnabru er og forblir navet i norsk godstrafikk, men vi kan være et veldig godt supplement. Det er synd å bruke en så god tomt i Oslo som godsterminal. Store og dyrbare områder brukes som lagerplass for containere, og det er ikke veldig heldig, mener Svae. 

Ordfører i Vestby kommune, John Arthur Ødbehr, er ikke i tvil: Han vil ha en godsterminal.

-  Vi har plass nok til å gjøre det. Beliggenheten er god fordi området befinner seg like ved jernbanen og motorveien. Det er også store industriområder i nærheten, og boligene blir skjermet. Vår forutsetning er at det bygges en direkte av- og påkjøring til terminalen, sier ordføreren. 

 

Vil ha arbeidsplasser

Ødbehr opplever at det er politisk enighet om terminalen.

-  Dette vil ikke føre til økt trafikk på veiene fordi mer gods flyttes over på bane. For vår del vil det bety flere arbeidsplasser og en mulighet til å utvikle nye industribygg, sier han. 

Han påpeker også at Follo-banen skal bygges ut. Når den står ferdig vil det kun ta 25 minutter med tog fra Vestby til Oslo S, noe som er omtrent like lang tid som T-banen bruker fra Ellingsrud til Jernbanetorget. 

-  Vi mener det er dumt at en så stor andel av godset går til Alnabru der det blir omlastet, og så fraktet hitover igjen. Jeg er enig med Svae i at Alnabru har sin posisjon, men vi kan være en avlastning for dem, sier ordføreren. 

 

Flere grunneiere

Vestby næringsselskap har utarbeidet en 50 siders rapport der de tar for seg ulike plasseringer av en godsterminal. Konklusjonen er krystallklar på at Vestby er den beste lokasjonen på Østlandet. Det begrunnes blant annet med at lokalbefolkningen i stor grad blir skjermet dersom den tiltenkte plasseringen blir valgt. 

Jan Oscar Svae tror imidlertid at veien til ferdig godsterminal fortsatt er lang. 

-  Jeg tror utbyggingen vil skje i etapper. Vi har et perspektiv på åtte til ti år før det står ferdig, og det bør være realistisk, mener han.

Det er ulike grunneiere i området, men de fleste av disse er næringsaktører som er positive til å få et logistikk-knutepunkt utenfor dørstokken. 

 

Trenger finansiering

Ettersom staten har ansvaret for jernbaneutbygging i Norge, er prosjektet avhengig av å bli prioritert i Nasjonal Transportplan. Ifølge Svae vil det koste «noen hundre millioner» å realisere terminalen i Vestby. 

-  Men jeg har inntrykk av at regjeringen ønsker å få mer gods over på bane, og dette er et veldig effektivt tiltak for å klare det. 

Han tror også det er mulig å få deler av prosjektet finansiert av private. 

- Vi ser hvor store statlige summer som pumpes inn i Alnabruterminalen. Jeg tror det er dags for å tenke nytt, avslutter han. 

Dette er saken:

       o       Kapasiteten på Alnabruterminalen er pr. i dag sprengt, og mulighetene for utvidelse er små.

       o       Dette er en av årsakene til at andelen gods som fraktes på bane har gått kraftig ned siden 2008. 

       o       I Vestby ønsker både politikere og næringslivet å bygge en godsterminal, som kan avlaste Alnabru og føre til mindre godstrafikk på vei. 

       o       Plasseringen i Vestby er god fordi den ligger nær Moss havn, med E6 og Østfold-banen i umiddelbar nærhet. Dessuten er det allerede flere store logistikk-bedrifter som holder til i området. 

       o       En vesentlig andel av   godstransporten på Østlandet som kommer fra utlandet kjøres på lastebil på E6 og mye av godset som leveres på Alnabru, blir omlastet og fraktet sørover igjen i retning Follo og Østfold. 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!