Kan i fremtiden avlaste Alnabru

Kan i fremtiden avlaste Alnabru

 

De har nærhet til havna i Moss, E6 og jernbanen. Nå ønsker næringslivet og politikere å bygge en jernbaneterminal i Vestby for å få mer gods over fra lastebilder til tog og sjø.  

Skrevet av:

Siden 2008 har andelen gods som fraktes på bane gått kraftig ned - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Dette skjer til tross for at «alle», både næringen selv og myndighetene, ønsker å bruke jernbanen i større grad.

-  Vi har mulighet til å bygge ut cirka 400.000 kvadratmeter med godsterminal og jernbanespor ved siden av E6 og jernbanen. Vår tanke er å lage et sidespor fra Østfoldbanen som leder inn på terminalområdet, sier Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. 

I dag har plasskrevende bedrifter som blant annet Asko, DHL og Skeidar store lokaler i nærhet til jernbanen.

-  Dette er det eneste stedet syd for Oslo der togsporet og E6 går parallelt over en så stor avstand. Dessuten er det kun to mil til Moss havn, og derfra kan vi enkelt bruke tog til å frakte gods til Vestby. Den tenkte utvidelsen av tverrforbindelsen over eller under Oslofjorden kan også få stor betydning for ny terminal i Vestby, sier Svae. 

I fredagens papirutgave kan du lese hva Transportøkonomisk institutt, Cargonet og Jernbaneverket tenker om saken.

 

Ordføreren: Ja takk!

Ettersom kapasiteten på Alnabruterminalen er sprengt, mener flere at det er på sin plass å tenke nytt. 

-  Alnabru er og forblir navet i norsk godstrafikk, men vi kan være et veldig godt supplement. Det er synd å bruke en så god tomt i Oslo som godsterminal. Store og dyrbare områder brukes som lagerplass for containere, og det er ikke veldig heldig, mener Svae. 

Ordfører i Vestby kommune, John Arthur Ødbehr, er ikke i tvil: Han vil ha en godsterminal.

-  Vi har plass nok til å gjøre det. Beliggenheten er god fordi området befinner seg like ved jernbanen og motorveien. Det er også store industriområder i nærheten, og boligene blir skjermet. Vår forutsetning er at det bygges en direkte av- og påkjøring til terminalen, sier ordføreren. 

 

Vil ha arbeidsplasser

Ødbehr opplever at det er politisk enighet om terminalen.

-  Dette vil ikke føre til økt trafikk på veiene fordi mer gods flyttes over på bane. For vår del vil det bety flere arbeidsplasser og en mulighet til å utvikle nye industribygg, sier han. 

Han påpeker også at Follo-banen skal bygges ut. Når den står ferdig vil det kun ta 25 minutter med tog fra Vestby til Oslo S, noe som er omtrent like lang tid som T-banen bruker fra Ellingsrud til Jernbanetorget. 

-  Vi mener det er dumt at en så stor andel av godset går til Alnabru der det blir omlastet, og så fraktet hitover igjen. Jeg er enig med Svae i at Alnabru har sin posisjon, men vi kan være en avlastning for dem, sier ordføreren. 

 

Flere grunneiere

Vestby næringsselskap har utarbeidet en 50 siders rapport der de tar for seg ulike plasseringer av en godsterminal. Konklusjonen er krystallklar på at Vestby er den beste lokasjonen på Østlandet. Det begrunnes blant annet med at lokalbefolkningen i stor grad blir skjermet dersom den tiltenkte plasseringen blir valgt. 

Jan Oscar Svae tror imidlertid at veien til ferdig godsterminal fortsatt er lang. 

-  Jeg tror utbyggingen vil skje i etapper. Vi har et perspektiv på åtte til ti år før det står ferdig, og det bør være realistisk, mener han.

Det er ulike grunneiere i området, men de fleste av disse er næringsaktører som er positive til å få et logistikk-knutepunkt utenfor dørstokken. 

 

Trenger finansiering

Ettersom staten har ansvaret for jernbaneutbygging i Norge, er prosjektet avhengig av å bli prioritert i Nasjonal Transportplan. Ifølge Svae vil det koste «noen hundre millioner» å realisere terminalen i Vestby. 

-  Men jeg har inntrykk av at regjeringen ønsker å få mer gods over på bane, og dette er et veldig effektivt tiltak for å klare det. 

Han tror også det er mulig å få deler av prosjektet finansiert av private. 

- Vi ser hvor store statlige summer som pumpes inn i Alnabruterminalen. Jeg tror det er dags for å tenke nytt, avslutter han. 

Dette er saken:

       o       Kapasiteten på Alnabruterminalen er pr. i dag sprengt, og mulighetene for utvidelse er små.

       o       Dette er en av årsakene til at andelen gods som fraktes på bane har gått kraftig ned siden 2008. 

       o       I Vestby ønsker både politikere og næringslivet å bygge en godsterminal, som kan avlaste Alnabru og føre til mindre godstrafikk på vei. 

       o       Plasseringen i Vestby er god fordi den ligger nær Moss havn, med E6 og Østfold-banen i umiddelbar nærhet. Dessuten er det allerede flere store logistikk-bedrifter som holder til i området. 

       o       En vesentlig andel av   godstransporten på Østlandet som kommer fra utlandet kjøres på lastebil på E6 og mye av godset som leveres på Alnabru, blir omlastet og fraktet sørover igjen i retning Follo og Østfold. 

Siste nytt i Nyheter

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bjerke har fått nytt bydelshus:

- Oslos fineste NAV-lokaler

  • bydel bjerke

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Foreslår at politiet kan benytte oppholdsforbud:

Tar opp kampen
mot «skremselskapital»

  • vold

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Alna ridesenter har fått «nytt» oppholdsrom av IKEA:

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.

 
Google Maps

Dødsulykke på Haugenstua:

Påkjørt av tog

Politiet melder på Twitter om at en person skal være påkjørt av tog på Haugenstua midt på dagen. Som følge av dette ble all togtrafikken stoppet på stedet.

Rolig påske i Groruddalen

Rolig påske i Groruddalen

  • politi

Politiet har ingen merkbare hendelser å melde om i påskeferien i Groruddalen. Og godt er det.

Gutt (15) kan ha <BR>dødd av syntetisk dop

Gutt (15) kan ha
dødd av syntetisk dop

Politiet melder at en gutt på 15 år døde den 8. mars i Oslo og det antas at det skyldes inntak av det ekstreme stoffet karfentanil. Stoffet brukes normalt på større dyr som elefanter og anslås å være 10.000 ganger sterkere enn morfin.

 
- Stovner er Norgesmestre<BR> i ernæring

Slår et slag for klinisk ernæringsfysiolog

- Stovner er Norgesmestre
i ernæring

  • Klinisk ernæring

I følge Helsedirektoratet er det behov for minst én klinisk ernæringsfysiolog per 10.000 innbygger i en kommune. Slik fungerer det ikke i praksis, noe bystyrepolitiker James Stove Lorentzen (H) vil belyse. Han trekker fram Stovner som eksempel.

Populært med teknologi på Kuben

Søkertall til videregående skoler 2017:

Populært med teknologi på Kuben

  • Kuben

Kuben videregående skole fikk 49 søkere til 32 plasser på teknologilinja i år. Skolen er en av de mest søkte til i Groruddalen i 2017.

Vil gi liv til tomt hus

Vil gi liv til tomt hus

Under årsmøtet til Bjerke SV ba de Oslo kommune om å gå i dialog med Veitvet sportsklubb for å ta i bruk den gamle aktivitetsskolen. Bjarne Kristoffersen ble også gjenvalgt som leder.

 
Ruter med påskeruter

Ruter med påskeruter

Påskeruter betyr færre avganger. Fra tirsdag 11. april til 17. april vil det også være stengt mellom Majorstua og Stortinget. Dette vil påvirke flere linjer i Groruddalen.

Løfter fram Aker sykehus

Nytt styre for Bjerke Ap

Løfter fram Aker sykehus

  • Bjerke Ap

Usman Asif har blitt valgt som ny styreleder i Bjerke Ap. En av hjertesakene er fremdriften av Aker som lokalsykehus - og at Aker kommer først i sykehuskøen.

Midlertidig bro <BR>erstatter midlertidig bro

Midlertidig bro
erstatter midlertidig bro

  • Groruddalsporten

Statens vegvesen, Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten har kranglet om broa mellom Ulven-Teisen over E6 i lengre tid. Nå ser det derimot ut til å løsne litt, og at broa erstattes med en ny midlertidig bro.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!