Kan i fremtiden avlaste Alnabru

Kan i fremtiden avlaste Alnabru

 

De har nærhet til havna i Moss, E6 og jernbanen. Nå ønsker næringslivet og politikere å bygge en jernbaneterminal i Vestby for å få mer gods over fra lastebilder til tog og sjø.  

Skrevet av:

Siden 2008 har andelen gods som fraktes på bane gått kraftig ned - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Dette skjer til tross for at «alle», både næringen selv og myndighetene, ønsker å bruke jernbanen i større grad.

-  Vi har mulighet til å bygge ut cirka 400.000 kvadratmeter med godsterminal og jernbanespor ved siden av E6 og jernbanen. Vår tanke er å lage et sidespor fra Østfoldbanen som leder inn på terminalområdet, sier Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. 

I dag har plasskrevende bedrifter som blant annet Asko, DHL og Skeidar store lokaler i nærhet til jernbanen.

-  Dette er det eneste stedet syd for Oslo der togsporet og E6 går parallelt over en så stor avstand. Dessuten er det kun to mil til Moss havn, og derfra kan vi enkelt bruke tog til å frakte gods til Vestby. Den tenkte utvidelsen av tverrforbindelsen over eller under Oslofjorden kan også få stor betydning for ny terminal i Vestby, sier Svae. 

I fredagens papirutgave kan du lese hva Transportøkonomisk institutt, Cargonet og Jernbaneverket tenker om saken.

 

Ordføreren: Ja takk!

Ettersom kapasiteten på Alnabruterminalen er sprengt, mener flere at det er på sin plass å tenke nytt. 

-  Alnabru er og forblir navet i norsk godstrafikk, men vi kan være et veldig godt supplement. Det er synd å bruke en så god tomt i Oslo som godsterminal. Store og dyrbare områder brukes som lagerplass for containere, og det er ikke veldig heldig, mener Svae. 

Ordfører i Vestby kommune, John Arthur Ødbehr, er ikke i tvil: Han vil ha en godsterminal.

-  Vi har plass nok til å gjøre det. Beliggenheten er god fordi området befinner seg like ved jernbanen og motorveien. Det er også store industriområder i nærheten, og boligene blir skjermet. Vår forutsetning er at det bygges en direkte av- og påkjøring til terminalen, sier ordføreren. 

 

Vil ha arbeidsplasser

Ødbehr opplever at det er politisk enighet om terminalen.

-  Dette vil ikke føre til økt trafikk på veiene fordi mer gods flyttes over på bane. For vår del vil det bety flere arbeidsplasser og en mulighet til å utvikle nye industribygg, sier han. 

Han påpeker også at Follo-banen skal bygges ut. Når den står ferdig vil det kun ta 25 minutter med tog fra Vestby til Oslo S, noe som er omtrent like lang tid som T-banen bruker fra Ellingsrud til Jernbanetorget. 

-  Vi mener det er dumt at en så stor andel av godset går til Alnabru der det blir omlastet, og så fraktet hitover igjen. Jeg er enig med Svae i at Alnabru har sin posisjon, men vi kan være en avlastning for dem, sier ordføreren. 

 

Flere grunneiere

Vestby næringsselskap har utarbeidet en 50 siders rapport der de tar for seg ulike plasseringer av en godsterminal. Konklusjonen er krystallklar på at Vestby er den beste lokasjonen på Østlandet. Det begrunnes blant annet med at lokalbefolkningen i stor grad blir skjermet dersom den tiltenkte plasseringen blir valgt. 

Jan Oscar Svae tror imidlertid at veien til ferdig godsterminal fortsatt er lang. 

-  Jeg tror utbyggingen vil skje i etapper. Vi har et perspektiv på åtte til ti år før det står ferdig, og det bør være realistisk, mener han.

Det er ulike grunneiere i området, men de fleste av disse er næringsaktører som er positive til å få et logistikk-knutepunkt utenfor dørstokken. 

 

Trenger finansiering

Ettersom staten har ansvaret for jernbaneutbygging i Norge, er prosjektet avhengig av å bli prioritert i Nasjonal Transportplan. Ifølge Svae vil det koste «noen hundre millioner» å realisere terminalen i Vestby. 

-  Men jeg har inntrykk av at regjeringen ønsker å få mer gods over på bane, og dette er et veldig effektivt tiltak for å klare det. 

Han tror også det er mulig å få deler av prosjektet finansiert av private. 

- Vi ser hvor store statlige summer som pumpes inn i Alnabruterminalen. Jeg tror det er dags for å tenke nytt, avslutter han. 

Dette er saken:

       o       Kapasiteten på Alnabruterminalen er pr. i dag sprengt, og mulighetene for utvidelse er små.

       o       Dette er en av årsakene til at andelen gods som fraktes på bane har gått kraftig ned siden 2008. 

       o       I Vestby ønsker både politikere og næringslivet å bygge en godsterminal, som kan avlaste Alnabru og føre til mindre godstrafikk på vei. 

       o       Plasseringen i Vestby er god fordi den ligger nær Moss havn, med E6 og Østfold-banen i umiddelbar nærhet. Dessuten er det allerede flere store logistikk-bedrifter som holder til i området. 

       o       En vesentlig andel av   godstransporten på Østlandet som kommer fra utlandet kjøres på lastebil på E6 og mye av godset som leveres på Alnabru, blir omlastet og fraktet sørover igjen i retning Follo og Østfold. 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!