Kan i fremtiden avlaste Alnabru

Kan i fremtiden avlaste Alnabru

 

De har nærhet til havna i Moss, E6 og jernbanen. Nå ønsker næringslivet og politikere å bygge en jernbaneterminal i Vestby for å få mer gods over fra lastebilder til tog og sjø.  

Siden 2008 har andelen gods som fraktes på bane gått kraftig ned - i stedet bruker transportselskapene lastebiler til å frakte varer. Dette skjer til tross for at «alle», både næringen selv og myndighetene, ønsker å bruke jernbanen i større grad.

-  Vi har mulighet til å bygge ut cirka 400.000 kvadratmeter med godsterminal og jernbanespor ved siden av E6 og jernbanen. Vår tanke er å lage et sidespor fra Østfoldbanen som leder inn på terminalområdet, sier Jan Oscar Svae i Vestby næringsselskap. 

I dag har plasskrevende bedrifter som blant annet Asko, DHL og Skeidar store lokaler i nærhet til jernbanen.

-  Dette er det eneste stedet syd for Oslo der togsporet og E6 går parallelt over en så stor avstand. Dessuten er det kun to mil til Moss havn, og derfra kan vi enkelt bruke tog til å frakte gods til Vestby. Den tenkte utvidelsen av tverrforbindelsen over eller under Oslofjorden kan også få stor betydning for ny terminal i Vestby, sier Svae. 

I fredagens papirutgave kan du lese hva Transportøkonomisk institutt, Cargonet og Jernbaneverket tenker om saken.

 

Ordføreren: Ja takk!

Ettersom kapasiteten på Alnabruterminalen er sprengt, mener flere at det er på sin plass å tenke nytt. 

-  Alnabru er og forblir navet i norsk godstrafikk, men vi kan være et veldig godt supplement. Det er synd å bruke en så god tomt i Oslo som godsterminal. Store og dyrbare områder brukes som lagerplass for containere, og det er ikke veldig heldig, mener Svae. 

Ordfører i Vestby kommune, John Arthur Ødbehr, er ikke i tvil: Han vil ha en godsterminal.

-  Vi har plass nok til å gjøre det. Beliggenheten er god fordi området befinner seg like ved jernbanen og motorveien. Det er også store industriområder i nærheten, og boligene blir skjermet. Vår forutsetning er at det bygges en direkte av- og påkjøring til terminalen, sier ordføreren. 

 

Vil ha arbeidsplasser

Ødbehr opplever at det er politisk enighet om terminalen.

-  Dette vil ikke føre til økt trafikk på veiene fordi mer gods flyttes over på bane. For vår del vil det bety flere arbeidsplasser og en mulighet til å utvikle nye industribygg, sier han. 

Han påpeker også at Follo-banen skal bygges ut. Når den står ferdig vil det kun ta 25 minutter med tog fra Vestby til Oslo S, noe som er omtrent like lang tid som T-banen bruker fra Ellingsrud til Jernbanetorget. 

-  Vi mener det er dumt at en så stor andel av godset går til Alnabru der det blir omlastet, og så fraktet hitover igjen. Jeg er enig med Svae i at Alnabru har sin posisjon, men vi kan være en avlastning for dem, sier ordføreren. 

 

Flere grunneiere

Vestby næringsselskap har utarbeidet en 50 siders rapport der de tar for seg ulike plasseringer av en godsterminal. Konklusjonen er krystallklar på at Vestby er den beste lokasjonen på Østlandet. Det begrunnes blant annet med at lokalbefolkningen i stor grad blir skjermet dersom den tiltenkte plasseringen blir valgt. 

Jan Oscar Svae tror imidlertid at veien til ferdig godsterminal fortsatt er lang. 

-  Jeg tror utbyggingen vil skje i etapper. Vi har et perspektiv på åtte til ti år før det står ferdig, og det bør være realistisk, mener han.

Det er ulike grunneiere i området, men de fleste av disse er næringsaktører som er positive til å få et logistikk-knutepunkt utenfor dørstokken. 

 

Trenger finansiering

Ettersom staten har ansvaret for jernbaneutbygging i Norge, er prosjektet avhengig av å bli prioritert i Nasjonal Transportplan. Ifølge Svae vil det koste «noen hundre millioner» å realisere terminalen i Vestby. 

-  Men jeg har inntrykk av at regjeringen ønsker å få mer gods over på bane, og dette er et veldig effektivt tiltak for å klare det. 

Han tror også det er mulig å få deler av prosjektet finansiert av private. 

- Vi ser hvor store statlige summer som pumpes inn i Alnabruterminalen. Jeg tror det er dags for å tenke nytt, avslutter han. 

Dette er saken:

       o       Kapasiteten på Alnabruterminalen er pr. i dag sprengt, og mulighetene for utvidelse er små.

       o       Dette er en av årsakene til at andelen gods som fraktes på bane har gått kraftig ned siden 2008. 

       o       I Vestby ønsker både politikere og næringslivet å bygge en godsterminal, som kan avlaste Alnabru og føre til mindre godstrafikk på vei. 

       o       Plasseringen i Vestby er god fordi den ligger nær Moss havn, med E6 og Østfold-banen i umiddelbar nærhet. Dessuten er det allerede flere store logistikk-bedrifter som holder til i området. 

       o       En vesentlig andel av   godstransporten på Østlandet som kommer fra utlandet kjøres på lastebil på E6 og mye av godset som leveres på Alnabru, blir omlastet og fraktet sørover igjen i retning Follo og Østfold. 

Siste nytt i Nyheter

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

 
Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Ber Melby om å ikke <BR>kaste stein i glasshus

Ber Melby om å ikke
kaste stein i glasshus

  • byrådet

Idrett- og kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) forteller at de som venter på noe godt ikke venter forgjeves – og synes det er frekt av Melby å være utålmodig nå.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!