Bøhler i strupen på regjeringen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

ANGRIPER REGJERINGEN: Jan Bøher er lite fornøyd med at regjeringen ikke ønsker å prioritere Ahusbanen.

Ifølge regjeringen er ikke Ahusbanen aktuell de nærmeste 10 årene. Utspillet får Ap-politiker Jan Bøhler til å steile. Han mener det er håpløst å prioritere Fornebubanen først.

Tekst:

Publisert:

– Utspillet fra regjeringen er svært skadelig og hemmende for utviklingen av hele Groruddalen, sier Jan Bøhler, leder av storbyutvalget til Arbeiderpartiet.

I kveld, onsdag, avholder Ellingsrud Vel en konferanse med fokus på realisering av Ahusbanen. I kjølvannet av den har Samferdselsdepartementet blitt invitert til å delta. Invitasjonen ble avslått. For to uker siden lanserte samme departement en handlingsplan for hvordan kollektivtrafikken i byene skal subsidieres fra statlig hold. I den var Fornebubanen, men ikke Ahusbanen, nevnt. Begrunnelsen er at regjeringen ikke anser den som like aktuell. Samtidig begrunner departementet hvorfor ikke Ahusbanen er en del av den skisserte handlingsplanen:

«Prinsipielt sett er Ahusbanen et prosjekt som vil kunne komme innenfor denne ordningen, men på bakgrunn av prosjektets status både når det gjelder planlegging og finansieringsløsning, vil det ikke være aktuelt innenfor en 10-års periode».

Blir forbannet

Utspillet fra Samferdselsdepartementer får Jan Bøhler til å steile.

– Stortinget har vedtatt at veksten i og rundt byene skal møtes med kollektivtrafikk. At de velger å prioritere Fornebubanen først er uforståelig, tordner han.

– Hvorfor det?

– Fordi Bærum kommune viser svært liten vilje til å bygge boliger, mens i Groruddalen, Lørenskog og Skedsmo er de svært positive til boligbygging. Kommuneplanene legger opp til at det kommer en baneløsning. Uten villighet til å bygge boliger rundt kollektivknutepunkter, bør heller andre prosjekter gå foran, mener Bøhler.

Han viser blant annet til at Bærum Høyre har gått i mot tre boligprosjekter nær den nyopprustede Kolsåsbanen.

– Det er ikke noe poeng i investere store penger i tomme t-banevogner, mener han.

Hårete ambisjoner

Storbyutvalget til Arbeiderpartiet, som ledes av Bøhler, har lansert noen svært hårete løfter. De mener at staten bør bidra med 70 prosent av finansieringen i kollektiv-prosjekter. Den blå regjeringen har det samme løftet, men der forplikter staten å betale inntil 50 prosent.

– Vi må likestille infrastruktur i Oslo og i distriktene. Når det bygges tog i Norge, tar staten hele regninga. En slik modell trenger vi også i byene. Hvis ikke vil vi aldri nå klimaambisjonene våre, mener han.

Bøhler peker på fire Oslo-prosjekter som bør være en del av ordningen: Ahusbanen, ny sentrumstunnel, tverrgående t-bane i dalbunnen og Fornebubanen. Det siste forutsetter at Bærum kommune ønsker å bygge flere boliger.

– En dragkamp

Bøhler mener at en tverrgående t-bane i dalbunnen, fra Økern via Breivoll og Kjelsrud til Furuset og så til Ahus, vil bety et enormt løft for dalbunnen. Han vil også forlenge Ahusbanen til Lillestrøm, via Kjeller og Olavsgaard og i en ring til Stovner. Planene har blitt applaudert av partileder Jonas Gahr Støre og av sentralstyret. I tillegg ble alle punktene enstemmig vedtatt i storbyutvalget.

– Hvorfor kommer disse ambisiøse planene nå som dere ikke lenger har makten?

– Jeg har lenge kjempet for at Oslo må få mer penger. Det er ikke til å legge skjul på at dette har vært en dragkamp, spesielt fordi Senterpartiet har hatt kontroll over Kommunaldepartementet og Samferdselsdepartementet, sier han og legger til:

– Men nå har det gått ett år siden valget. Vi fortjener å lansere nye ambisjoner uten å måtte svare for det som har skjedd tidligere.

– Ap er nyrike

Et annet viktig prinsipp for storbyutvalget er at kollektivknutepunktene må komme før utbyggingen skjer.

– Sånn sett er vel byggingen av Ahus et skrekkeksempel. Deres regjering bygde sykehuset og tvangsflyttet Groruddalens pasienter uten å sørge for at banen fulgte etter?

– Jeg var ikke noen forkjemper for pasientflyttingen. Så svaret er ja: Det er dumt og kortsiktig å bygge et sykehus uten gode kollektivforbindelser, sier Bøhler.

– Men nå legger vi opp til et taktskifte i klimapolitikken. Jeg tror det er svært vanskelig å være uenig med oss i disse sakene, sier han.

Akers Avis Groruddalen har ikke lyktes med å få en kommentar fra regjeringen, men til Bergens Tidende sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) følgende:

– Det er politisk spesielt at de nå, i opposisjon, har alle de pengene vi ville sette av - pluss litt til.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.