Bøhler i strupen på regjeringen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

ANGRIPER REGJERINGEN: Jan Bøher er lite fornøyd med at regjeringen ikke ønsker å prioritere Ahusbanen.

Ifølge regjeringen er ikke Ahusbanen aktuell de nærmeste 10 årene. Utspillet får Ap-politiker Jan Bøhler til å steile. Han mener det er håpløst å prioritere Fornebubanen først.

– Utspillet fra regjeringen er svært skadelig og hemmende for utviklingen av hele Groruddalen, sier Jan Bøhler, leder av storbyutvalget til Arbeiderpartiet.

I kveld, onsdag, avholder Ellingsrud Vel en konferanse med fokus på realisering av Ahusbanen. I kjølvannet av den har Samferdselsdepartementet blitt invitert til å delta. Invitasjonen ble avslått. For to uker siden lanserte samme departement en handlingsplan for hvordan kollektivtrafikken i byene skal subsidieres fra statlig hold. I den var Fornebubanen, men ikke Ahusbanen, nevnt. Begrunnelsen er at regjeringen ikke anser den som like aktuell. Samtidig begrunner departementet hvorfor ikke Ahusbanen er en del av den skisserte handlingsplanen:

«Prinsipielt sett er Ahusbanen et prosjekt som vil kunne komme innenfor denne ordningen, men på bakgrunn av prosjektets status både når det gjelder planlegging og finansieringsløsning, vil det ikke være aktuelt innenfor en 10-års periode».

Blir forbannet

Utspillet fra Samferdselsdepartementer får Jan Bøhler til å steile.

– Stortinget har vedtatt at veksten i og rundt byene skal møtes med kollektivtrafikk. At de velger å prioritere Fornebubanen først er uforståelig, tordner han.

– Hvorfor det?

– Fordi Bærum kommune viser svært liten vilje til å bygge boliger, mens i Groruddalen, Lørenskog og Skedsmo er de svært positive til boligbygging. Kommuneplanene legger opp til at det kommer en baneløsning. Uten villighet til å bygge boliger rundt kollektivknutepunkter, bør heller andre prosjekter gå foran, mener Bøhler.

Han viser blant annet til at Bærum Høyre har gått i mot tre boligprosjekter nær den nyopprustede Kolsåsbanen.

– Det er ikke noe poeng i investere store penger i tomme t-banevogner, mener han.

Hårete ambisjoner

Storbyutvalget til Arbeiderpartiet, som ledes av Bøhler, har lansert noen svært hårete løfter. De mener at staten bør bidra med 70 prosent av finansieringen i kollektiv-prosjekter. Den blå regjeringen har det samme løftet, men der forplikter staten å betale inntil 50 prosent.

– Vi må likestille infrastruktur i Oslo og i distriktene. Når det bygges tog i Norge, tar staten hele regninga. En slik modell trenger vi også i byene. Hvis ikke vil vi aldri nå klimaambisjonene våre, mener han.

Bøhler peker på fire Oslo-prosjekter som bør være en del av ordningen: Ahusbanen, ny sentrumstunnel, tverrgående t-bane i dalbunnen og Fornebubanen. Det siste forutsetter at Bærum kommune ønsker å bygge flere boliger.

– En dragkamp

Bøhler mener at en tverrgående t-bane i dalbunnen, fra Økern via Breivoll og Kjelsrud til Furuset og så til Ahus, vil bety et enormt løft for dalbunnen. Han vil også forlenge Ahusbanen til Lillestrøm, via Kjeller og Olavsgaard og i en ring til Stovner. Planene har blitt applaudert av partileder Jonas Gahr Støre og av sentralstyret. I tillegg ble alle punktene enstemmig vedtatt i storbyutvalget.

– Hvorfor kommer disse ambisiøse planene nå som dere ikke lenger har makten?

– Jeg har lenge kjempet for at Oslo må få mer penger. Det er ikke til å legge skjul på at dette har vært en dragkamp, spesielt fordi Senterpartiet har hatt kontroll over Kommunaldepartementet og Samferdselsdepartementet, sier han og legger til:

– Men nå har det gått ett år siden valget. Vi fortjener å lansere nye ambisjoner uten å måtte svare for det som har skjedd tidligere.

– Ap er nyrike

Et annet viktig prinsipp for storbyutvalget er at kollektivknutepunktene må komme før utbyggingen skjer.

– Sånn sett er vel byggingen av Ahus et skrekkeksempel. Deres regjering bygde sykehuset og tvangsflyttet Groruddalens pasienter uten å sørge for at banen fulgte etter?

– Jeg var ikke noen forkjemper for pasientflyttingen. Så svaret er ja: Det er dumt og kortsiktig å bygge et sykehus uten gode kollektivforbindelser, sier Bøhler.

– Men nå legger vi opp til et taktskifte i klimapolitikken. Jeg tror det er svært vanskelig å være uenig med oss i disse sakene, sier han.

Akers Avis Groruddalen har ikke lyktes med å få en kommentar fra regjeringen, men til Bergens Tidende sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) følgende:

– Det er politisk spesielt at de nå, i opposisjon, har alle de pengene vi ville sette av - pluss litt til.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!