Bøhler i strupen på regjeringen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

– Kan ikke vente med Ahus-banen

ANGRIPER REGJERINGEN: Jan Bøher er lite fornøyd med at regjeringen ikke ønsker å prioritere Ahusbanen.

Ifølge regjeringen er ikke Ahusbanen aktuell de nærmeste 10 årene. Utspillet får Ap-politiker Jan Bøhler til å steile. Han mener det er håpløst å prioritere Fornebubanen først.

Skrevet av:

– Utspillet fra regjeringen er svært skadelig og hemmende for utviklingen av hele Groruddalen, sier Jan Bøhler, leder av storbyutvalget til Arbeiderpartiet.

I kveld, onsdag, avholder Ellingsrud Vel en konferanse med fokus på realisering av Ahusbanen. I kjølvannet av den har Samferdselsdepartementet blitt invitert til å delta. Invitasjonen ble avslått. For to uker siden lanserte samme departement en handlingsplan for hvordan kollektivtrafikken i byene skal subsidieres fra statlig hold. I den var Fornebubanen, men ikke Ahusbanen, nevnt. Begrunnelsen er at regjeringen ikke anser den som like aktuell. Samtidig begrunner departementet hvorfor ikke Ahusbanen er en del av den skisserte handlingsplanen:

«Prinsipielt sett er Ahusbanen et prosjekt som vil kunne komme innenfor denne ordningen, men på bakgrunn av prosjektets status både når det gjelder planlegging og finansieringsløsning, vil det ikke være aktuelt innenfor en 10-års periode».

Blir forbannet

Utspillet fra Samferdselsdepartementer får Jan Bøhler til å steile.

– Stortinget har vedtatt at veksten i og rundt byene skal møtes med kollektivtrafikk. At de velger å prioritere Fornebubanen først er uforståelig, tordner han.

– Hvorfor det?

– Fordi Bærum kommune viser svært liten vilje til å bygge boliger, mens i Groruddalen, Lørenskog og Skedsmo er de svært positive til boligbygging. Kommuneplanene legger opp til at det kommer en baneløsning. Uten villighet til å bygge boliger rundt kollektivknutepunkter, bør heller andre prosjekter gå foran, mener Bøhler.

Han viser blant annet til at Bærum Høyre har gått i mot tre boligprosjekter nær den nyopprustede Kolsåsbanen.

– Det er ikke noe poeng i investere store penger i tomme t-banevogner, mener han.

Hårete ambisjoner

Storbyutvalget til Arbeiderpartiet, som ledes av Bøhler, har lansert noen svært hårete løfter. De mener at staten bør bidra med 70 prosent av finansieringen i kollektiv-prosjekter. Den blå regjeringen har det samme løftet, men der forplikter staten å betale inntil 50 prosent.

– Vi må likestille infrastruktur i Oslo og i distriktene. Når det bygges tog i Norge, tar staten hele regninga. En slik modell trenger vi også i byene. Hvis ikke vil vi aldri nå klimaambisjonene våre, mener han.

Bøhler peker på fire Oslo-prosjekter som bør være en del av ordningen: Ahusbanen, ny sentrumstunnel, tverrgående t-bane i dalbunnen og Fornebubanen. Det siste forutsetter at Bærum kommune ønsker å bygge flere boliger.

– En dragkamp

Bøhler mener at en tverrgående t-bane i dalbunnen, fra Økern via Breivoll og Kjelsrud til Furuset og så til Ahus, vil bety et enormt løft for dalbunnen. Han vil også forlenge Ahusbanen til Lillestrøm, via Kjeller og Olavsgaard og i en ring til Stovner. Planene har blitt applaudert av partileder Jonas Gahr Støre og av sentralstyret. I tillegg ble alle punktene enstemmig vedtatt i storbyutvalget.

– Hvorfor kommer disse ambisiøse planene nå som dere ikke lenger har makten?

– Jeg har lenge kjempet for at Oslo må få mer penger. Det er ikke til å legge skjul på at dette har vært en dragkamp, spesielt fordi Senterpartiet har hatt kontroll over Kommunaldepartementet og Samferdselsdepartementet, sier han og legger til:

– Men nå har det gått ett år siden valget. Vi fortjener å lansere nye ambisjoner uten å måtte svare for det som har skjedd tidligere.

– Ap er nyrike

Et annet viktig prinsipp for storbyutvalget er at kollektivknutepunktene må komme før utbyggingen skjer.

– Sånn sett er vel byggingen av Ahus et skrekkeksempel. Deres regjering bygde sykehuset og tvangsflyttet Groruddalens pasienter uten å sørge for at banen fulgte etter?

– Jeg var ikke noen forkjemper for pasientflyttingen. Så svaret er ja: Det er dumt og kortsiktig å bygge et sykehus uten gode kollektivforbindelser, sier Bøhler.

– Men nå legger vi opp til et taktskifte i klimapolitikken. Jeg tror det er svært vanskelig å være uenig med oss i disse sakene, sier han.

Akers Avis Groruddalen har ikke lyktes med å få en kommentar fra regjeringen, men til Bergens Tidende sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) følgende:

– Det er politisk spesielt at de nå, i opposisjon, har alle de pengene vi ville sette av - pluss litt til.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!