- Kapasiteten allerede sprengt

- Kapasiteten allerede sprengt

 

Hva skjer med lokalveinettet på Høybråten og Stovner dersom 1200 boliger, to barnehager, ny skole, badeland og 12-etasjers hotell bygges på andre siden av kommunegrensa?

Skrevet av:

- Det blir trafikkaos. Vi ser allerede nå at det blir problemer, sier Ragnar Torgersen i Høybråten velforening.

Det omfattende forslaget til kommunedelplanen er nå ute til høring. I den forbindelse avholder Lørenskog kommune et åpent møte i kommunestyresalen førstkommende torsdag, 21. august.

Dit håper Torgersen også berørte groruddøler kommer.

- Høybråten velforening er opptatt av at alle som blir berørt av denne utbyggingen stiller opp i kommunestyresalen, sier han.

1200 boliger

I korte trekk er forslaget en overordnet plan for utviklingen av områdene rundt Lørenskog stasjon, Limtomta, Skårerødegården og Luhr.

I planforslaget er  utviklingen av disse områdene delt opp i to faser.

o Fase 1 omfatter utbygging av 700 nye boliger, 3000 kvm. forretning, en barnehage, skole og ny bensinstasjon.

o Fase 2 legger opp til nye 500 boliger, 35.850 kvm. kontor, 20.000 kvm hotell/konferansesenter, 10.000. kvm badeland og nok en barnehage.

Trafikken

Velforeningen er ikke ferdig med å utarbeide en høringsuttalelse, men Torgersen peker på flere punkter som både Høybråten- og Stovner-beboere bør være oppmerksomme på.

- Vi mener fremdeles at det største problemområdet er trafikken.

Dette bemerkes også i utredningene av de trafikale konsekvensene denne utbyggingen vil ha for område.

«Beregningene viser anstrengte avviklingsforhold i rushperiodene. Med så stor utbygging som totalt sett er forutsatt langs Lørenskogveien (Skårerødegården, Riggtomta ved Starveien og Posten), kan det derfor reises spørsmål om det i tillegg er sannsynlig med en generell vekst i trafikken i rushperioden», heter det i konsekvensutredningen.

Lokalveiene

Torgersen er sikker på at mange trafikanter da vil velge å bruke lokalveinettet på Høybråten og gamle Stovner.

- Det sier seg selv at trafikantene vil prøve å unngå kø. Da vil de velge andre løsninger, sier han.

Personlig mener han at løsningen er enkel.

- De kan droppe fase 2 og bare gjennomføre fase 1, som primært går ut på bygging av boliger. Det tror jeg vil redusere biltrafikken en god del, sier han.

Starveien er en av lokalveiene på Høybråten som allerede har problemer med økende gjennomgangstrafikk.

- Vi er bekymret for at denne skal øke enda mer og at det ikke finnes noen planer for hvordan dette skal håndteres, sier Anett Bjørndal-Riis på vegne av styret i Starveien borettslag.

I bydelsutvalget

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner forteller at saken også skal opp i arbeidsutvalgets møte førstkommende torsdag, og at den skal behandles i bydelsutvalgets møte  4. september.

- Vi ser at dette får store konsekvenser for trafikken, sier Olsen.

Han understreker at bydelen fortsatt ønsker at hele grenseområdet mellom Oslo og Lørenskog skal bli sett under ett.

- Dette har jeg en forståelse for at også Lørenskog mener, sier han, men understreker at bydelen ikke kan kommunisere direkte med nabokommunen.

- Kommunikasjonen må gå gjennom byrådet.

- Det er en utfordring

Plansjefen i Lørenskog kommune, Yngvar Karlsson, innrømmer at trafikksituasjonen på og rundt Lørenskogveien er en utfordring.

- Hovedproblemstillingen rundt forslaget til kommunedelplanen er Lørenskogveien. Dette er mye av den samme diskusjonen vi hadde rundt byggingen av Postens Østlandsterminal, sier Yngvar Karlsson.

Han innrømmer at kommunen er avhengig av statlige bevilgninger til å fornye infrastrukturen i området.

- Dersom hele utbyggingen skal realiseres, så må det bygges et nytt Tangerudkryss. vi har beregnet at det kan bygges 300 til 500 boliger før dette er nødvendig.

Utfordringer

Plansjefen forteller at Lørenskog kommunes hovedintensjon med forslaget til utbygging i området er at det ligger tett opptil Lørenskog stasjon, som er et viktig kommunikasjonspunkt.

Han innrømmer imidlertid at det er mange utfordringer.

- Forslaget krever også mye fra jernbaneverkets side om hva man skal gjøre med Lørenskog stasjon, sier han.

Velkommen

Karlsson sier at alle er velkommen på det åpne møte, som starter klokka 18.

- Her vil det bli muligheter for å stille spørsmål og komme med kommentarer. Selvaagbygg vil være til stede under møtet og vi prøver også å få Statens vegvesen til å komme, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!