- Kapasiteten allerede sprengt

- Kapasiteten allerede sprengt

 

Hva skjer med lokalveinettet på Høybråten og Stovner dersom 1200 boliger, to barnehager, ny skole, badeland og 12-etasjers hotell bygges på andre siden av kommunegrensa?

Skrevet av:

- Det blir trafikkaos. Vi ser allerede nå at det blir problemer, sier Ragnar Torgersen i Høybråten velforening.

Det omfattende forslaget til kommunedelplanen er nå ute til høring. I den forbindelse avholder Lørenskog kommune et åpent møte i kommunestyresalen førstkommende torsdag, 21. august.

Dit håper Torgersen også berørte groruddøler kommer.

- Høybråten velforening er opptatt av at alle som blir berørt av denne utbyggingen stiller opp i kommunestyresalen, sier han.

1200 boliger

I korte trekk er forslaget en overordnet plan for utviklingen av områdene rundt Lørenskog stasjon, Limtomta, Skårerødegården og Luhr.

I planforslaget er  utviklingen av disse områdene delt opp i to faser.

o Fase 1 omfatter utbygging av 700 nye boliger, 3000 kvm. forretning, en barnehage, skole og ny bensinstasjon.

o Fase 2 legger opp til nye 500 boliger, 35.850 kvm. kontor, 20.000 kvm hotell/konferansesenter, 10.000. kvm badeland og nok en barnehage.

Trafikken

Velforeningen er ikke ferdig med å utarbeide en høringsuttalelse, men Torgersen peker på flere punkter som både Høybråten- og Stovner-beboere bør være oppmerksomme på.

- Vi mener fremdeles at det største problemområdet er trafikken.

Dette bemerkes også i utredningene av de trafikale konsekvensene denne utbyggingen vil ha for område.

«Beregningene viser anstrengte avviklingsforhold i rushperiodene. Med så stor utbygging som totalt sett er forutsatt langs Lørenskogveien (Skårerødegården, Riggtomta ved Starveien og Posten), kan det derfor reises spørsmål om det i tillegg er sannsynlig med en generell vekst i trafikken i rushperioden», heter det i konsekvensutredningen.

Lokalveiene

Torgersen er sikker på at mange trafikanter da vil velge å bruke lokalveinettet på Høybråten og gamle Stovner.

- Det sier seg selv at trafikantene vil prøve å unngå kø. Da vil de velge andre løsninger, sier han.

Personlig mener han at løsningen er enkel.

- De kan droppe fase 2 og bare gjennomføre fase 1, som primært går ut på bygging av boliger. Det tror jeg vil redusere biltrafikken en god del, sier han.

Starveien er en av lokalveiene på Høybråten som allerede har problemer med økende gjennomgangstrafikk.

- Vi er bekymret for at denne skal øke enda mer og at det ikke finnes noen planer for hvordan dette skal håndteres, sier Anett Bjørndal-Riis på vegne av styret i Starveien borettslag.

I bydelsutvalget

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner forteller at saken også skal opp i arbeidsutvalgets møte førstkommende torsdag, og at den skal behandles i bydelsutvalgets møte  4. september.

- Vi ser at dette får store konsekvenser for trafikken, sier Olsen.

Han understreker at bydelen fortsatt ønsker at hele grenseområdet mellom Oslo og Lørenskog skal bli sett under ett.

- Dette har jeg en forståelse for at også Lørenskog mener, sier han, men understreker at bydelen ikke kan kommunisere direkte med nabokommunen.

- Kommunikasjonen må gå gjennom byrådet.

- Det er en utfordring

Plansjefen i Lørenskog kommune, Yngvar Karlsson, innrømmer at trafikksituasjonen på og rundt Lørenskogveien er en utfordring.

- Hovedproblemstillingen rundt forslaget til kommunedelplanen er Lørenskogveien. Dette er mye av den samme diskusjonen vi hadde rundt byggingen av Postens Østlandsterminal, sier Yngvar Karlsson.

Han innrømmer at kommunen er avhengig av statlige bevilgninger til å fornye infrastrukturen i området.

- Dersom hele utbyggingen skal realiseres, så må det bygges et nytt Tangerudkryss. vi har beregnet at det kan bygges 300 til 500 boliger før dette er nødvendig.

Utfordringer

Plansjefen forteller at Lørenskog kommunes hovedintensjon med forslaget til utbygging i området er at det ligger tett opptil Lørenskog stasjon, som er et viktig kommunikasjonspunkt.

Han innrømmer imidlertid at det er mange utfordringer.

- Forslaget krever også mye fra jernbaneverkets side om hva man skal gjøre med Lørenskog stasjon, sier han.

Velkommen

Karlsson sier at alle er velkommen på det åpne møte, som starter klokka 18.

- Her vil det bli muligheter for å stille spørsmål og komme med kommentarer. Selvaagbygg vil være til stede under møtet og vi prøver også å få Statens vegvesen til å komme, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!