- Kapasiteten allerede sprengt

- Kapasiteten allerede sprengt

 

Hva skjer med lokalveinettet på Høybråten og Stovner dersom 1200 boliger, to barnehager, ny skole, badeland og 12-etasjers hotell bygges på andre siden av kommunegrensa?

Tekst:

Publisert:

- Det blir trafikkaos. Vi ser allerede nå at det blir problemer, sier Ragnar Torgersen i Høybråten velforening.

Det omfattende forslaget til kommunedelplanen er nå ute til høring. I den forbindelse avholder Lørenskog kommune et åpent møte i kommunestyresalen førstkommende torsdag, 21. august.

Dit håper Torgersen også berørte groruddøler kommer.

- Høybråten velforening er opptatt av at alle som blir berørt av denne utbyggingen stiller opp i kommunestyresalen, sier han.

1200 boliger

I korte trekk er forslaget en overordnet plan for utviklingen av områdene rundt Lørenskog stasjon, Limtomta, Skårerødegården og Luhr.

I planforslaget er  utviklingen av disse områdene delt opp i to faser.

o Fase 1 omfatter utbygging av 700 nye boliger, 3000 kvm. forretning, en barnehage, skole og ny bensinstasjon.

o Fase 2 legger opp til nye 500 boliger, 35.850 kvm. kontor, 20.000 kvm hotell/konferansesenter, 10.000. kvm badeland og nok en barnehage.

Trafikken

Velforeningen er ikke ferdig med å utarbeide en høringsuttalelse, men Torgersen peker på flere punkter som både Høybråten- og Stovner-beboere bør være oppmerksomme på.

- Vi mener fremdeles at det største problemområdet er trafikken.

Dette bemerkes også i utredningene av de trafikale konsekvensene denne utbyggingen vil ha for område.

«Beregningene viser anstrengte avviklingsforhold i rushperiodene. Med så stor utbygging som totalt sett er forutsatt langs Lørenskogveien (Skårerødegården, Riggtomta ved Starveien og Posten), kan det derfor reises spørsmål om det i tillegg er sannsynlig med en generell vekst i trafikken i rushperioden», heter det i konsekvensutredningen.

Lokalveiene

Torgersen er sikker på at mange trafikanter da vil velge å bruke lokalveinettet på Høybråten og gamle Stovner.

- Det sier seg selv at trafikantene vil prøve å unngå kø. Da vil de velge andre løsninger, sier han.

Personlig mener han at løsningen er enkel.

- De kan droppe fase 2 og bare gjennomføre fase 1, som primært går ut på bygging av boliger. Det tror jeg vil redusere biltrafikken en god del, sier han.

Starveien er en av lokalveiene på Høybråten som allerede har problemer med økende gjennomgangstrafikk.

- Vi er bekymret for at denne skal øke enda mer og at det ikke finnes noen planer for hvordan dette skal håndteres, sier Anett Bjørndal-Riis på vegne av styret i Starveien borettslag.

I bydelsutvalget

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner forteller at saken også skal opp i arbeidsutvalgets møte førstkommende torsdag, og at den skal behandles i bydelsutvalgets møte  4. september.

- Vi ser at dette får store konsekvenser for trafikken, sier Olsen.

Han understreker at bydelen fortsatt ønsker at hele grenseområdet mellom Oslo og Lørenskog skal bli sett under ett.

- Dette har jeg en forståelse for at også Lørenskog mener, sier han, men understreker at bydelen ikke kan kommunisere direkte med nabokommunen.

- Kommunikasjonen må gå gjennom byrådet.

- Det er en utfordring

Plansjefen i Lørenskog kommune, Yngvar Karlsson, innrømmer at trafikksituasjonen på og rundt Lørenskogveien er en utfordring.

- Hovedproblemstillingen rundt forslaget til kommunedelplanen er Lørenskogveien. Dette er mye av den samme diskusjonen vi hadde rundt byggingen av Postens Østlandsterminal, sier Yngvar Karlsson.

Han innrømmer at kommunen er avhengig av statlige bevilgninger til å fornye infrastrukturen i området.

- Dersom hele utbyggingen skal realiseres, så må det bygges et nytt Tangerudkryss. vi har beregnet at det kan bygges 300 til 500 boliger før dette er nødvendig.

Utfordringer

Plansjefen forteller at Lørenskog kommunes hovedintensjon med forslaget til utbygging i området er at det ligger tett opptil Lørenskog stasjon, som er et viktig kommunikasjonspunkt.

Han innrømmer imidlertid at det er mange utfordringer.

- Forslaget krever også mye fra jernbaneverkets side om hva man skal gjøre med Lørenskog stasjon, sier han.

Velkommen

Karlsson sier at alle er velkommen på det åpne møte, som starter klokka 18.

- Her vil det bli muligheter for å stille spørsmål og komme med kommentarer. Selvaagbygg vil være til stede under møtet og vi prøver også å få Statens vegvesen til å komme, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

 
Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.