- Kapasiteten allerede sprengt

- Kapasiteten allerede sprengt

 

Hva skjer med lokalveinettet på Høybråten og Stovner dersom 1200 boliger, to barnehager, ny skole, badeland og 12-etasjers hotell bygges på andre siden av kommunegrensa?

Skrevet av:

- Det blir trafikkaos. Vi ser allerede nå at det blir problemer, sier Ragnar Torgersen i Høybråten velforening.

Det omfattende forslaget til kommunedelplanen er nå ute til høring. I den forbindelse avholder Lørenskog kommune et åpent møte i kommunestyresalen førstkommende torsdag, 21. august.

Dit håper Torgersen også berørte groruddøler kommer.

- Høybråten velforening er opptatt av at alle som blir berørt av denne utbyggingen stiller opp i kommunestyresalen, sier han.

1200 boliger

I korte trekk er forslaget en overordnet plan for utviklingen av områdene rundt Lørenskog stasjon, Limtomta, Skårerødegården og Luhr.

I planforslaget er  utviklingen av disse områdene delt opp i to faser.

o Fase 1 omfatter utbygging av 700 nye boliger, 3000 kvm. forretning, en barnehage, skole og ny bensinstasjon.

o Fase 2 legger opp til nye 500 boliger, 35.850 kvm. kontor, 20.000 kvm hotell/konferansesenter, 10.000. kvm badeland og nok en barnehage.

Trafikken

Velforeningen er ikke ferdig med å utarbeide en høringsuttalelse, men Torgersen peker på flere punkter som både Høybråten- og Stovner-beboere bør være oppmerksomme på.

- Vi mener fremdeles at det største problemområdet er trafikken.

Dette bemerkes også i utredningene av de trafikale konsekvensene denne utbyggingen vil ha for område.

«Beregningene viser anstrengte avviklingsforhold i rushperiodene. Med så stor utbygging som totalt sett er forutsatt langs Lørenskogveien (Skårerødegården, Riggtomta ved Starveien og Posten), kan det derfor reises spørsmål om det i tillegg er sannsynlig med en generell vekst i trafikken i rushperioden», heter det i konsekvensutredningen.

Lokalveiene

Torgersen er sikker på at mange trafikanter da vil velge å bruke lokalveinettet på Høybråten og gamle Stovner.

- Det sier seg selv at trafikantene vil prøve å unngå kø. Da vil de velge andre løsninger, sier han.

Personlig mener han at løsningen er enkel.

- De kan droppe fase 2 og bare gjennomføre fase 1, som primært går ut på bygging av boliger. Det tror jeg vil redusere biltrafikken en god del, sier han.

Starveien er en av lokalveiene på Høybråten som allerede har problemer med økende gjennomgangstrafikk.

- Vi er bekymret for at denne skal øke enda mer og at det ikke finnes noen planer for hvordan dette skal håndteres, sier Anett Bjørndal-Riis på vegne av styret i Starveien borettslag.

I bydelsutvalget

BU-leder Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner forteller at saken også skal opp i arbeidsutvalgets møte førstkommende torsdag, og at den skal behandles i bydelsutvalgets møte  4. september.

- Vi ser at dette får store konsekvenser for trafikken, sier Olsen.

Han understreker at bydelen fortsatt ønsker at hele grenseområdet mellom Oslo og Lørenskog skal bli sett under ett.

- Dette har jeg en forståelse for at også Lørenskog mener, sier han, men understreker at bydelen ikke kan kommunisere direkte med nabokommunen.

- Kommunikasjonen må gå gjennom byrådet.

- Det er en utfordring

Plansjefen i Lørenskog kommune, Yngvar Karlsson, innrømmer at trafikksituasjonen på og rundt Lørenskogveien er en utfordring.

- Hovedproblemstillingen rundt forslaget til kommunedelplanen er Lørenskogveien. Dette er mye av den samme diskusjonen vi hadde rundt byggingen av Postens Østlandsterminal, sier Yngvar Karlsson.

Han innrømmer at kommunen er avhengig av statlige bevilgninger til å fornye infrastrukturen i området.

- Dersom hele utbyggingen skal realiseres, så må det bygges et nytt Tangerudkryss. vi har beregnet at det kan bygges 300 til 500 boliger før dette er nødvendig.

Utfordringer

Plansjefen forteller at Lørenskog kommunes hovedintensjon med forslaget til utbygging i området er at det ligger tett opptil Lørenskog stasjon, som er et viktig kommunikasjonspunkt.

Han innrømmer imidlertid at det er mange utfordringer.

- Forslaget krever også mye fra jernbaneverkets side om hva man skal gjøre med Lørenskog stasjon, sier han.

Velkommen

Karlsson sier at alle er velkommen på det åpne møte, som starter klokka 18.

- Her vil det bli muligheter for å stille spørsmål og komme med kommentarer. Selvaagbygg vil være til stede under møtet og vi prøver også å få Statens vegvesen til å komme, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!