Kjemper for sammenhengende elv

Kjemper for sammenhengende elv

 

Alnaelvas venner utfordrer igjen politikerne i Rådhuset til å gjenåpne elva gjennom Alnabruterminalen. De synes det er leit at elvedraget er splittet i flere deler.

Tekst:

Publisert:

-  Med politisk vilje er det mulig å ha sammenhengende turvei langs elva fra Alnsjøen til Bjørvika. Å skulle holde elveløpet stengt vil være et steg i feil retning, sier Vidar Berget, som leder Alnaelvas venner.

På 60-tallet ble Alnaelva gravd ned under Alnabruterminalen. Den forsvinner i kulvert nederst i Alnaparken, ved Nedre Kalbakkvei.

Elve-vennene har lenge ønsket å gjenåpne elva gjennom NRF-tomta og Alnabruterminalen, og i 2010 ble saken behandlet av bystyret.

Hovedproblemet er at NRF-tomta ligger på en høyde. Løsningen ville krevd at man fjernet masse tilsvarende 100.000 lastebiler. I tillegg ville kommunen vært nødt til å bygge en tre meter høy demning for å få vannet i selvfall gjennom området.

 

Gikk for pumpe

Til slutt bystyret igjen med to alternativer: Å lage et naturlig selvfall, som ville vært krevende å bygge, eller en pumpeløsning som kunne tatt vannet opp i dagen.

Til tross for at kommunens egen fagetat frarådet en kunstig pumpeløsning, valgte likevel flertallet i bystyret å gå for pumpa fordi det var det desidert billigste alternativet.

-  Det ville kostet cirka 100 millioner kroner mer å fjerne masse og bygget demningen, men i forhold til de totale investeringene på Alnabruterminalen, er dette et moderat beløp, mener Karsten Sølve Nilsen i Alnaelvas venner.

Bystyrets konklusjon fra 2010 vakte stor misnøye i Alnaelvas venner. De ønsker ikke en vannpumpe.

-  Ingen ønsker en pumpeløsning - dette er ei elv, ikke et fonteneanlegg. Alnaelva som biotop vil bli ødelagt dersom vannet skal gjennom et filter og deretter pumpes opp. Da kan elva heller renne under bakken, sier Berget.

 

Over 300 underskrifter

Kort tid etter at bystyreflertallet med Høyre, Arbeiderpartiet, Frp og KrF gikk for pumpeløsningen, ga de Posten grønt lys til å bygge Norges største godsterminal på NRF-tomta, som ligger på sørsiden av Nedre Kalbakkvei.

Men Alnaelvas venner har ikke gitt opp kampen og visjonen om et sammenhengende grøntdrag fra Alnsjøen til Bjørvika. Nå har de fremmet et innbyggerinitiativ. Med over 300 underskrifter i hånda, er kommunen nødt til å behandle saken politisk.

Vidar Berget viser til at venneforeningen har lyktes med å finne løsninger i Sørenga, der elva er kommet i konflikt med Follo-banen som er under utbygging.

Fra politisk hold er det uttalt at Alnaelva skal bli som Akerselva - et sammenhengende grøntdrag.

-  Dette er en av de viktigste elvene i Oslo, men her står ikke visjonen og målsetningen i samsvar med resultatet, sier han.

 

Får støtte

Berget frykter at Alnaelva som naturopplevelse kan ende nederst i Alnaparken.

-  Det er store planer i dalbunnen - både i form av boligbygging, OL og næringsvirksomhet. Forskning viser at vann skaper trivsel. Siden 80-tallet har den ene elva blitt åpnet etter den andre. Å holde en av byens viktigste elver lukket vil være et stort steg i feil retning, sier han.

Innbyggerinitiativet skal trolig behandles i byutviklingskomiteens møte neste onsdag.

- Jeg håper at komiteen og bystyret kan samle seg rundt initiativet vårt, selv om jeg er redd det ikke kommer til å skje, sier Berget.

Alnaelvas venner møter støtte i Groruddalen Miljøforum (GM).

-  Vi jobber for trivsel blant innbyggerne, og å ha en sammenhengende grøntdrag med elv vil være bidra til dette. I Nasjonal Transportplan er det satt av 3,5 milliarder til å utbedre Alnabruterminalen - der bør det også finnes penger til å åpne elva, sier Ragnar Torgersen, styremedlem i GM.

 

Vi vil, vi vil, men får det ikke til

Byråd Bård Folke Fredriksen (H) mener det ikke lar seg gjøre åpne Alnaelva gjennom Alnabruterminalen.

-  Vi har et ønske om å åpne elva så mange steder som mulig, men her lar det seg vanskelig gjøre, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen.

I dag går elva i rør under togskinnene på Alnabruterminalen. Da Posten søkte om å få bruke NRF-tomta til sin terminalvirksomhet, var det en diskusjon om tomta heller burde brukes som friområde med en åpen elv.

Men ifølge Folke Fredriksen var det to hensyn som veide tungt: 1. Posten trengte plass. 2. NRF-tomta er en kjempehøy morene.

-  Å få en elv til å renne i oppoverbakke er en vanskelig øvelse. For å få til dette hadde vi vært nødt til å foreta et enormt miljøinngrep. Det ville medført å fjerne masse tilsvarende 100.000 lastebiler, sier byråden.

 

For krevende

I planen for Alnaelva og Alnabruterminalen, som bystyret vedtok i 2010, ligger det inne en mulighet til å lage en pumpeløsning, men Folke Fredriksen har regisrert den kraftige motstanden mot forslaget.

-  Jeg mener det beste for Oslo by og Groruddalen er at det bygges ut på NRF-tomta. Inngrepet ville med å åpne elva ville blitt for krevende, slår han fast.

I 2009 var både SV og Venstre for å bygge og park og å åpne elva over NRF-tomta, men ble nedstemt av Ap, Frp, Høyre og KrF.

Espen Ophaug (V), nestleder i byutviklingskomiteen, tror slaget er tapt.

- Vi har et ønske om at Alnaelva skal renne fritt og åpent, men selv om jeg er sympatisk innstilt til forslaget, må vi respektere at det er et flertall som mener noe annet enn oss. Jeg er ikke veldig interessert i noen omkamp fordi jeg ikke tror den vil føre fram.

 

Skal behandles

Dermed ser det ikke ut til at Alnaelvas venner kommer til å vinne fram.

-  Vi må se ting i sammenheng og sørge for at vi får til en løsning. Bystryet har pekt på en pumpeløsning, og det kan være en mulighet. Elva bør være en del av bildet, sier Anders Røberg Larsen, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i byutviklingskomiteen.

Han er klar over at pumpeløsningen ikke er ønsket, men han er redd den er den eneste måten å få elva opp i dagen.

Saken behandles i bystyrets byutviklingskomite neste onsdag.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

 
Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.