Kjør saktere... i miljøets navn

Kjør saktere... i miljøets navn

 

I går ble miljøfartsgrensene innført på Trondheimsveien igjen. Det betyr at du helst bør kjøre i 60 kilometer i timen, men ingen straffer deg om du kjører i 80.

Tekst:

Publisert:

Miljøfartsgrensa innføres på Ring 3, Trondheimsveien og E18, der fartsgrensa vanligvis er 80 kilometer i timen, men mellom 1. november og 1. mai reduseres den til 60 km/t.

-  Vi bøtelegger ikke i forhold til miljøfartsgrensa. Den er til for å redusere svevestøv, men det har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre, sier politioverbetjent Knut Nysæter ved trafikk og sjøseksjonen i Oslo politidistrikt.

Det betyr i prinsippet at politiet ikke har hjemmel til å bøtelegge eller å gi en annen form sanksjon mot bilister som bryter miljøfartsgrensa.

-  Hjemmelen sier 80 kilometer i timen og det er den vi følger, sier Nysæter.

Også fotoboksene langs disse tre veiene er stilt inn på 80 kilotmeter i timen.

Et helsespørsmål

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, forteller hva som er hensikten med miljøsonene.

-  Hensikten er å hindre slitasje på asfalten som kommer grunnet bruk av piggdekk. Med slitasjen produseres helseskadelig svevestøv. Det andre er å hindre oppvirvling av svevestøv på tørre klare vinterdager.

-  Hva synes folk om miljøfartsgrensene?

-  De som er plaget med luftveiene er veldig positive, men bilistene synes ikke det er like moro. Det får vi høre hvert år, sier Larsen.

Avventer svar

Politiet håper imidlertid at folk respekterer miljøsonene.

- Vi håper at folk respekterer skiltet. Det bor mange mennesker langs veiene, og derfor håper vi at bilistene setter ned farten, sier Nysæter.

Gry Larsen i Statens Vegvesen hadde håpet at politiet skulle følge opp dette bedre enn tidligere år.

-  Jeg forstår at politiet ikke har hjemmel til å følge opp saken, men vi skulle gjerne sett at noe mer ble gjort, sier hun.

På sikt kan det bli aktuelt med en lovendring som gir politiet sanksjonsmuligheter i forhold til miljøsyndere.

Redusert fart

Til tross for at politiet ikke bøtelegger miljøsyndere, så merker vegvesenet en klar nedgang i hastigheten.

- Hvis man setter ned hastigheten med 20 kilometer i timen, så kan man regne med en faktisk nedgang på 6-7 kilometer i gjennomsnitt, forteller Larsen.

Spesielt på Trondheimsveien, som går gjennom Groruddalen, er nedgangen mest markant.

-  Det har vært en nedgang på på cirka 10 kilometer i timen og det er vi godt fornøyd med. Jeg tror folk kjører saktere der fordi det bor så mange langs veien, sier Larsen.

 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.