Kjør saktere... i miljøets navn

Kjør saktere... i miljøets navn

 

I går ble miljøfartsgrensene innført på Trondheimsveien igjen. Det betyr at du helst bør kjøre i 60 kilometer i timen, men ingen straffer deg om du kjører i 80.

Skrevet av:

Miljøfartsgrensa innføres på Ring 3, Trondheimsveien og E18, der fartsgrensa vanligvis er 80 kilometer i timen, men mellom 1. november og 1. mai reduseres den til 60 km/t.

-  Vi bøtelegger ikke i forhold til miljøfartsgrensa. Den er til for å redusere svevestøv, men det har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre, sier politioverbetjent Knut Nysæter ved trafikk og sjøseksjonen i Oslo politidistrikt.

Det betyr i prinsippet at politiet ikke har hjemmel til å bøtelegge eller å gi en annen form sanksjon mot bilister som bryter miljøfartsgrensa.

-  Hjemmelen sier 80 kilometer i timen og det er den vi følger, sier Nysæter.

Også fotoboksene langs disse tre veiene er stilt inn på 80 kilotmeter i timen.

Et helsespørsmål

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, forteller hva som er hensikten med miljøsonene.

-  Hensikten er å hindre slitasje på asfalten som kommer grunnet bruk av piggdekk. Med slitasjen produseres helseskadelig svevestøv. Det andre er å hindre oppvirvling av svevestøv på tørre klare vinterdager.

-  Hva synes folk om miljøfartsgrensene?

-  De som er plaget med luftveiene er veldig positive, men bilistene synes ikke det er like moro. Det får vi høre hvert år, sier Larsen.

Avventer svar

Politiet håper imidlertid at folk respekterer miljøsonene.

- Vi håper at folk respekterer skiltet. Det bor mange mennesker langs veiene, og derfor håper vi at bilistene setter ned farten, sier Nysæter.

Gry Larsen i Statens Vegvesen hadde håpet at politiet skulle følge opp dette bedre enn tidligere år.

-  Jeg forstår at politiet ikke har hjemmel til å følge opp saken, men vi skulle gjerne sett at noe mer ble gjort, sier hun.

På sikt kan det bli aktuelt med en lovendring som gir politiet sanksjonsmuligheter i forhold til miljøsyndere.

Redusert fart

Til tross for at politiet ikke bøtelegger miljøsyndere, så merker vegvesenet en klar nedgang i hastigheten.

- Hvis man setter ned hastigheten med 20 kilometer i timen, så kan man regne med en faktisk nedgang på 6-7 kilometer i gjennomsnitt, forteller Larsen.

Spesielt på Trondheimsveien, som går gjennom Groruddalen, er nedgangen mest markant.

-  Det har vært en nedgang på på cirka 10 kilometer i timen og det er vi godt fornøyd med. Jeg tror folk kjører saktere der fordi det bor så mange langs veien, sier Larsen.

 

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!