Kjør saktere... i miljøets navn

Kjør saktere... i miljøets navn

 

I går ble miljøfartsgrensene innført på Trondheimsveien igjen. Det betyr at du helst bør kjøre i 60 kilometer i timen, men ingen straffer deg om du kjører i 80.

Skrevet av:

Miljøfartsgrensa innføres på Ring 3, Trondheimsveien og E18, der fartsgrensa vanligvis er 80 kilometer i timen, men mellom 1. november og 1. mai reduseres den til 60 km/t.

-  Vi bøtelegger ikke i forhold til miljøfartsgrensa. Den er til for å redusere svevestøv, men det har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre, sier politioverbetjent Knut Nysæter ved trafikk og sjøseksjonen i Oslo politidistrikt.

Det betyr i prinsippet at politiet ikke har hjemmel til å bøtelegge eller å gi en annen form sanksjon mot bilister som bryter miljøfartsgrensa.

-  Hjemmelen sier 80 kilometer i timen og det er den vi følger, sier Nysæter.

Også fotoboksene langs disse tre veiene er stilt inn på 80 kilotmeter i timen.

Et helsespørsmål

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, forteller hva som er hensikten med miljøsonene.

-  Hensikten er å hindre slitasje på asfalten som kommer grunnet bruk av piggdekk. Med slitasjen produseres helseskadelig svevestøv. Det andre er å hindre oppvirvling av svevestøv på tørre klare vinterdager.

-  Hva synes folk om miljøfartsgrensene?

-  De som er plaget med luftveiene er veldig positive, men bilistene synes ikke det er like moro. Det får vi høre hvert år, sier Larsen.

Avventer svar

Politiet håper imidlertid at folk respekterer miljøsonene.

- Vi håper at folk respekterer skiltet. Det bor mange mennesker langs veiene, og derfor håper vi at bilistene setter ned farten, sier Nysæter.

Gry Larsen i Statens Vegvesen hadde håpet at politiet skulle følge opp dette bedre enn tidligere år.

-  Jeg forstår at politiet ikke har hjemmel til å følge opp saken, men vi skulle gjerne sett at noe mer ble gjort, sier hun.

På sikt kan det bli aktuelt med en lovendring som gir politiet sanksjonsmuligheter i forhold til miljøsyndere.

Redusert fart

Til tross for at politiet ikke bøtelegger miljøsyndere, så merker vegvesenet en klar nedgang i hastigheten.

- Hvis man setter ned hastigheten med 20 kilometer i timen, så kan man regne med en faktisk nedgang på 6-7 kilometer i gjennomsnitt, forteller Larsen.

Spesielt på Trondheimsveien, som går gjennom Groruddalen, er nedgangen mest markant.

-  Det har vært en nedgang på på cirka 10 kilometer i timen og det er vi godt fornøyd med. Jeg tror folk kjører saktere der fordi det bor så mange langs veien, sier Larsen.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!