Bjerke bydelsutvalg:

Kjørte på med trafikksaker

Kjørte på med trafikksaker

KART: Bydel Bjerke har laget et kart over eksisterende trafikktiltak og forslag til endringer i bydelen. De gule merkene indikerer behovene i bydelen, som fartshumper, fartsgrenser og skilting.

Trafikkflyt i Bydel Bjerke sto på programmet under sist bydelsutvalgsmøte. For lokalpolitikerne er det viktig å bli hørt i saker som kommer til å prege bydelen i mange år fremover.

Skrevet av:

Trafikksakene som kom opp torsdag 1. september var høring av Oslostandarden for sykkel, høring om plan for nye fartsgrenser i bydelen, regulering av parkering i Ribstonveien, og høring om plan for Haraldrud. Bymiljøetaten jobber med å gjennomgå alle bydelene i Oslo for å lage en plan for fartsgrenser og flere humper. Dette har Bjerke-politikerne tatt på alvor.

Høyre fremmet vedtak for dumper, fartsreduksjon, innsnevringer, lys og speil i områdene Vollebekk, Risløkka, Økern Torgvei, Refstad og Årvoll/Tonsenhagen. De andre partiene stilte seg enstemmig bak disse, sier Ine Mari Molteberg-Bøhn (H).

I forkant av møtet ba de om meninger fra lokalbefolkningen via Facebook. Det viste seg å være veien å gå.

- Vi har aldri hatt så mye treff og innlegg på våre sider før. Vi var usikre på om dette var noe befolkningen var opptatt av, men det var det helt klart, sier hun.

Fartsgrenser- og dumper

Bydelen vedtok bydelsdirektørens forslag til vedtak, samt tilleggsforslagene fra blant annet Miljø- og samferdselskomiteen (MOS), MDG, Høyre, og SV.

- Vi er glad for at så mange er opptatt av å sikre veiene våre for våre myke trafikanter, mener Molteberg-Bøhn.

MDG mener det bør settes inn to humper i Økern Torgvei, SV vil ha parkering forbudt og fortau på den ene siden av Økernveien mellom Brobekkveien og Refstadveien, mens MOS savner flere tiltak på Årvoll som minihump ved Årvoll senter, endring av fartsgrense fra 50 km/t til 40 km/t i Rødbergveien fra bussholdeplassen i Kolåsbakken til krysset i Utfartsveien. Jørn Kveseth (Frp) mener det er viktig å legge til rette for bil og varetransport.

-  Groruddalen er preget av mange bedrifter inkludert transportbedrifter og stor næringstrafikk. Utover det er det stor gjennomgangstrafikk på hovedferdselsårene Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6, sier han.

Sikre for myke trafikanter

Frp er kjente motstandere av trikk til Tonsenhagen, noe Kveseth tok opp igjen under møtet. Men de ønsker en satsing på gang- og sykkelveier.

- Vi ønsker å legge forholdene til rette for myke trafikanter i boligområder og støtter initiativene om lavere hastigheter, fartsdumper og flere andre tiltak som reduserer hastighet og bidrar til trygghet i nærmiljøet.

- Beboerparkering er ikke noe Fremskrittspartiet vil støtte.

Frp legger også vekt på en tilrettelegging for syklister i næringslivet, og fikk igjennom et forslag som baserer seg på dette.

- Opptil 25 prosent av varetransporten inn til bysentrum består av mindre sendinger, som kan transporteres med lastesykkel. For å tilrettelegge for varedistribusjon med lastesykler må det satses mer på infrastruktur tilrettelagt for dette.

Må kompensere for nedbygging

Tidligere har avisen skrevet om planene for Haraldrud som nå er ute på høring - hvor det foreslås å gjøre om Østre Aker vei til en «byaveny». Dette har fått lokalpolitikerne til å reagere. BU-leder Bjørn Lundberg (Ap) mener da at en investering i en Økerntunnel nærmest blir unødvendig.

- Den ble bygget for å lede trafikk ned mot Østre Aker vei fra Trondheimsveien. Trondheimsveien skal fortsatt nedgraderes, og hvis Østre Aker vei også skal det, hvilke kollektivmessige tiltak skal man kompensere for? Hvis køene blir uendelige på veiene, vil en nedgradering ikke ha en effekt, mener Lundberg.

- Det er også regulert for næring på begge sider av Østre Aker vei mot Økern-krysset. Men mye er kjøpt opp til bolig. Det blir mer bolig der enn det vi forutsa da vi ønska å øke trafikken på Østre Aker vei.

Les hele saken i vår eAvis og i vår papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!