Bjerke bydelsutvalg:

Kjørte på med trafikksaker

Kjørte på med trafikksaker

KART: Bydel Bjerke har laget et kart over eksisterende trafikktiltak og forslag til endringer i bydelen. De gule merkene indikerer behovene i bydelen, som fartshumper, fartsgrenser og skilting.

Trafikkflyt i Bydel Bjerke sto på programmet under sist bydelsutvalgsmøte. For lokalpolitikerne er det viktig å bli hørt i saker som kommer til å prege bydelen i mange år fremover.

Skrevet av:

Trafikksakene som kom opp torsdag 1. september var høring av Oslostandarden for sykkel, høring om plan for nye fartsgrenser i bydelen, regulering av parkering i Ribstonveien, og høring om plan for Haraldrud. Bymiljøetaten jobber med å gjennomgå alle bydelene i Oslo for å lage en plan for fartsgrenser og flere humper. Dette har Bjerke-politikerne tatt på alvor.

Høyre fremmet vedtak for dumper, fartsreduksjon, innsnevringer, lys og speil i områdene Vollebekk, Risløkka, Økern Torgvei, Refstad og Årvoll/Tonsenhagen. De andre partiene stilte seg enstemmig bak disse, sier Ine Mari Molteberg-Bøhn (H).

I forkant av møtet ba de om meninger fra lokalbefolkningen via Facebook. Det viste seg å være veien å gå.

- Vi har aldri hatt så mye treff og innlegg på våre sider før. Vi var usikre på om dette var noe befolkningen var opptatt av, men det var det helt klart, sier hun.

Fartsgrenser- og dumper

Bydelen vedtok bydelsdirektørens forslag til vedtak, samt tilleggsforslagene fra blant annet Miljø- og samferdselskomiteen (MOS), MDG, Høyre, og SV.

- Vi er glad for at så mange er opptatt av å sikre veiene våre for våre myke trafikanter, mener Molteberg-Bøhn.

MDG mener det bør settes inn to humper i Økern Torgvei, SV vil ha parkering forbudt og fortau på den ene siden av Økernveien mellom Brobekkveien og Refstadveien, mens MOS savner flere tiltak på Årvoll som minihump ved Årvoll senter, endring av fartsgrense fra 50 km/t til 40 km/t i Rødbergveien fra bussholdeplassen i Kolåsbakken til krysset i Utfartsveien. Jørn Kveseth (Frp) mener det er viktig å legge til rette for bil og varetransport.

-  Groruddalen er preget av mange bedrifter inkludert transportbedrifter og stor næringstrafikk. Utover det er det stor gjennomgangstrafikk på hovedferdselsårene Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6, sier han.

Sikre for myke trafikanter

Frp er kjente motstandere av trikk til Tonsenhagen, noe Kveseth tok opp igjen under møtet. Men de ønsker en satsing på gang- og sykkelveier.

- Vi ønsker å legge forholdene til rette for myke trafikanter i boligområder og støtter initiativene om lavere hastigheter, fartsdumper og flere andre tiltak som reduserer hastighet og bidrar til trygghet i nærmiljøet.

- Beboerparkering er ikke noe Fremskrittspartiet vil støtte.

Frp legger også vekt på en tilrettelegging for syklister i næringslivet, og fikk igjennom et forslag som baserer seg på dette.

- Opptil 25 prosent av varetransporten inn til bysentrum består av mindre sendinger, som kan transporteres med lastesykkel. For å tilrettelegge for varedistribusjon med lastesykler må det satses mer på infrastruktur tilrettelagt for dette.

Må kompensere for nedbygging

Tidligere har avisen skrevet om planene for Haraldrud som nå er ute på høring - hvor det foreslås å gjøre om Østre Aker vei til en «byaveny». Dette har fått lokalpolitikerne til å reagere. BU-leder Bjørn Lundberg (Ap) mener da at en investering i en Økerntunnel nærmest blir unødvendig.

- Den ble bygget for å lede trafikk ned mot Østre Aker vei fra Trondheimsveien. Trondheimsveien skal fortsatt nedgraderes, og hvis Østre Aker vei også skal det, hvilke kollektivmessige tiltak skal man kompensere for? Hvis køene blir uendelige på veiene, vil en nedgradering ikke ha en effekt, mener Lundberg.

- Det er også regulert for næring på begge sider av Østre Aker vei mot Økern-krysset. Men mye er kjøpt opp til bolig. Det blir mer bolig der enn det vi forutsa da vi ønska å øke trafikken på Østre Aker vei.

Les hele saken i vår eAvis og i vår papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!