ANNONSE

Kommer en handlingsplan

Kommer en handlingsplan

SVÆRT HØYT: Den røde stripen viser at luftforurensingen langs E6, E18, Ring 3 og i områdene Alnabru, Ulven og Økern vil være svært høy i dag. Oslo kommune anbefaler folk å holde seg inne. (Foto: Bymiljøetaten).


Statens vegvesen meddeler at en rapport om tiltak som bedrer luftkvaliteten nå ligger til høring hos byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2015 kl 10:28

Dette kan du gjøre for å redusere luftforurensning

La bilen stå

Bruk kollektive transportmidler, sykle eller gå

Samkjøring – kan du kjøre sammen med noen?

Hjemmekontor

Sørg for riktig fyring i peis og vedovn

(Kilde: Oslo kommune).

@Brødtekst:Oslo kommune har i samarbeid med Statens vegvesen region øst og Bærum kommune utarbeidet en tiltaksutredning for luftkvaliteten som skal gjelde for 2015-2020.

– Tiltak som får ned konsentrasjonen av NO2 (nitrogendioksid) er primært rettet mot en reduksjon av kjøretøy som har høye utslipp. I denne utredningen er det foreslått flere trafikkreduserende tiltak. Denne utredningen ligger på høring og en handlingsplan skal vedtas innen 30. april, forteller overingeniør Nina Martinsen i Statens vegvesen.

Hun forteller at overskridelser av høye konsentrasjoner av NO2 ofte inntreffer i kalde perioder.

Dette er som følge av værfenomenet inversjon, det vil si at temperaturen er lavest i de nederste luftlagene. Den kalde lufta stenges dermed inne ved bakken, og forurensningen øker. Antall perioder med inversjon i løpet av vinterhalvåret varierer fra år til år, på bakgrunn av meteorologien.

Vanlig for årstiden

Martinsen erkjenner at Groruddalen er veldig utsatt - år etter år.

– Groruddalen, og spesielt dalbunnen, er spesielt utsatt for høye konsentrasjoner. Høy trafikk, kombinert med inversjon, medfører da lite spredning av forurensningen, sier hun.

– Det er beregnet at Oslo, spesielt Groruddalen, får en høy befolkningsvekst fremover. Er det ikke derfor lurt å prioritere prosjekter som kan forhindre slike advarsler?

– En Riksvegdiagonal for å avlaste dagens Trondheimsvei er absolutt et viktig tema sett i sammenheng med hvor mange som er berørt av støy- og luftforurensning i området i dag.

Martinsen forklarer at vegvesenet ikke har sansen for boligutvikling i allerede utsatte områder – som Hovinbyen.

– Statens vegvesen ønsker å prioritere tiltak som reduserer miljøbelastningen der folk bor. Vi er derfor skeptiske til boligutvikling i belastede områder med mye støy og luftforurensing, sier hun.

Les også: Nå kommer den farlige lufta – igjen

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE