- Kommunen bør betale

- Kommunen bør betale

 

Gjenåpning av Alnaelva er så strategisk viktig for fremtiden at Ola Elvestuen og Venstre foreslår at kommunen tar kostnaden for å få til en skikkelig løsning, slik at det blågrønne draget i dalbunnen sikres.

Skrevet av:

 - Byrådet har ingen troverdighet på gjennomføring når de ikke legger inn rekkefølgebestemmelser. I realiteten kommer elva til å bli en blå strek på en tegning, sier Ola Elvestuen (V),  leder i bystyrets byutviklingskomité.

Byutviklingskomiteen skal behandle reguleringsplanen for Alnabruterminalen i ettermiddag. Byrådet foreslår at Posten skal få bygge terminal på NRF-tomta uten noen form for forpliktelser til nærmiljøet og gjenåpning av Alnaelva. Gjenåpning av Alnaelva håper byrådet skal muliggjøres gjennom et spleiselag mellom stat og kommune - og de ønsker at elva skal pumpes.

- Vedtas dette kommer Alna til å bli stengt i lenger strekk enn i dag og det stilles ingen krav til staten i byrådets forslag, frykter Elvestuen.

 

Lurer folk

Elvestuen trekker fram at da Posten bygde Østlandsterminalen investerte de 100 millioner i nærmiljøtiltak. Mye av dette gikk til utvidelse av veien, men i tillegg ble kraftledninger gravd ned og det har blitt laget parkområde.

Han mener det er et så viktig strategisk grep for fremtiden at Alnaelva åpnes gjennom terminalen, at kommunen må finansiere en elveåpning gjennom Alnabruterminalen - og han vil ikke høre snakk om noen pumpeløsning.

- Å sende en invitasjon til Staten om å være med på et spleiselag betyr ingenting. Jeg synes ikke dette finnes troverdig i det hele tatt. Dette er å lure folk.

Elvestuen ønsker ikke en pumpeløsning, og mener at alternativ 3B, hvor Alna får renne fritt og NRF-tomta graves ut, er en mye bedre løsning. Prosjektkostnaden for dette alternativet er beregnet til å være drøye 110 millioner kroner dyrere enn det byrådet foreslår.

- Det vi gjør nå er et strategisk viktig grep for fremtiden. Da kan ingen argumentere med at 3B ikke er en bedre løsning, mener Elvestuen.

 

100 mill. ekstra

Elvestuen mener ikke at det holder å si at man ønsker et samarbeid med Staten.

- Det er 100 millioner kroner ekstra, men dette er et stort strategisk grep og da vil vi ta den kostnaden. Det er en stor sum, men det er ikke mer enn rundt 15 til 20 prosent av overskridelsene i Holmenkollen, sier han og fortsetter:

- Vi kommer konkret til å be om at finansiering kommer på plass ved budsjettjustering i juni. Det forundrer meg hvis Ap ikke stemmer for dette. Dette handler kun om en kostnad. Men så lenge ingen stiller krav til dem, slipper de unna med kun snakk.

- Bør ikke staten være med å betale?           

- Selvfølgelig bør regjeringen bidra, men de har foreløpig ikke gjort noe. Groruddalen er helt tydelig nedprioritert, sier han.

 

Større masseuttak

Alternativ 3B krever imidlertid et totalt masseuttak på 906.000 kubikkmeter mot 130.000 kubikkmeter i forslaget fra byrådet. Nettopp det store masseuttaket har vært byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksens (H) argument for å ikke gå for denne løsningen. Elvestuen mener derimot et masseuttak på denne størrelsen går helt fint.

- Hva vil du si til de som mener ingen bruker dette området til rekreasjon?

- Det er ikke rart at ingen bruker området slik det er nå, for det er jo ingenting der. Jeg er helt sikker på at et grøntdrag gjennom dalbunnen vil bli brukt, sier han.

- Vedtakene vi har gjort i Helhetlig utviklingsplan for Groruddalen og gjenåpning av Alnaelva er bare tomme ord fra de største partiene, mener han.

 

Ap spiller fortsatt på lag med byrådet

Tone Tellevik Dahl, Aps fraksjonsleder i byutviklingskomiteen, vil ikke diskutere kostnadene for en gjenåpning av Alnaelva.

- Kan Ap være med på et forslag om at kommunen skal ta kostnaden for gjenåpning av Alnaelva?

- Nå behandler vi en regu-leringssak for Alnabruterminalen og ikke finansiering av Alnaelva, svarer hun.

Videre sier hun at Arbeider­partiet fremdeles støtter byrådets  forslag til reguleringsplan med noen mindre justeringer.

- Er det en forutsetning at finansiering til gjenåpning av Alnaelva er på plass når reguleringsplanen vedtas?

- Vi hadde håpet finansieringen skulle være på plass. Vi får håpe på at en finansieringsplan er klar ganske raskt, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!