Kommunen bruker tvang på Bånkall?

Kommunen bruker tvang på Bånkall?

 

I fjor sa kommunen nei til å fylle et juv med 15.000 kubikkmeter jord på tomta ved Bånkall gård. I år startes reguleringsarbeidet for å lage et snødeponi for 190.000 kubikkmeter snø der. Nå er spørsmålet hvor langt kommunen er villig til å gå for å få det som de vil.

Skrevet av:

 Grunneier Arnfinn Bondkall gir nemlig ikke fra seg tomta frivillig, og verken BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) eller naboer vil ha snødeponiet her. De ser utover tomta og skjønner egentlig ikke hva kommunen tenker.

- Det er ingen endring i vår holdning som grunneier til dette prosjektet. Vi sier fremdeles nei, sier grunneier Arnfinn Bondkall.

Det er flere år siden han sa at det ikke er aktuelt med snødeponi på tomta. Kommunen har heller ikke tatt kontakt med ham vedrørende snødeponi, selv om han har uttalt seg negativ til dette i flere år.

- Det er fullstendig uaktuelt å selge eller leie ut grunn på vår eien­dom til dette formålet.  Så lenge vi kan utøve vår eiendomsrett på området, vil det ikke bli snødeponi her. Pris er i den sammenheng ikke noe tema, understreker han.

 

Negativ

BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) i Bydel Grorud er veldig glad for Arnfinn Bondkalls klare holdning. Både hans egen bydel og nabobydelen Stovner har i lang tid vært klare på at de er negative til snødeponi - uten at heller de har fått komme med uttalelse til kommunen før nå.

I 2007 vedtok bystyret at planene for lokalisering av snødeponier i Sørkedalen og på Bånkall skulle utredes. Arbeidet med snødeponiet i Sørkedalen ble skrinlagt tidligere i år, siden Miljøverndepartementet mente det strider mot markaloven.

Før helga ble det imidlertid sendt ut beskjed om at reguleringsarbeidet med snødeponi på Bånkall startes opp.

- Det er oppsiktsvekkende at kommunen ønsker å etablere et snødeponi i den størrelsen ved Bånkall gård. Hvorfor gjør ikke kommunen mer for å finne områder andre steder i byen? spør han.

Han trekker videre fram at det er funnet sjeldne biotoper i området.

- Jeg er veldig skeptisk til at det skal dumpes snø her. Vi er ikke i mot å ta vår del av ansvaret, men vi skal ikke ta i mot snø fra hele indre by og Groruddalen, sier Røberg-Larsen.

 

190.000 kubikk

Bondkall kjører forbi snødeponiet på Åsland hver dag på vei til jobb. Han beskriver Åsland som et stort snødeponi som er regulert til å ta i mot 60.000 kubikkmeter med snø. På Bånkall vil kommunen imidlertid dumpe tre ganger mer snø enn på Åsland. 190.000 kubikkmeter skal kjøres gjennom Groruddalen, for å dumpes et steinkast unna Bånkall gård og boligblokkene på Vestli.

En gjennomsnittlig vinter er det behov for å kjøre bort 350.000 kubikkmeter snø fra Oslos veinett.

- Dersom anlegget på Bånkall dimensjoneres for å håndtere 190.000 kubikkmeter, vil dette likevel ikke dekke kommunens totale behov. Erfaringer har imidlertid vist at Åsland har en større kapasitet enn det som er regulert, står det i forslaget til planprogram.

 

Nei i fjor

Bondkall tar med avisen på en liten runde i området. Omtrent midt mellom Franzefoss og Trondheimsveien viser han oss et juv.

- Sammen med Franzefoss, søkte vi om å få fylle på med 15.000 kubikkmeter med jordmasse her. Det sa kommunen nei til. I det samme området planlegger de nå et snødeponi som skal ha kapasitet til å ta i mot 190.000 kubikkmeter snø hver vinter.

I august 2009 begrunnet daværende byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) avslaget på søknaden på følgende måte:

- Søknaden om oppfylling strider mot byrådets miljøpolitikk. Vi anser forslaget som negativt for plante- og dyrelivet - og at områdets estetiske verdi forringes. For oss er det viktig å bevare kulturlandskap, biologisk mangfold og Oslos blågrønne profil. Vi står fast ved vårt ja til miljøet.

Bondkall mener det da er helt uforståelig at kommunen nå vil ha snødeponi på samme sted i år.

- I fjor kunne ikke dette området røres, men nå vil kommunen ha et isfjell av møkk her, sier han.

 

Offentlig kjøp

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) bekrefter at planen i Sørkedalen er lagt vekk. Han forteller at kommunen nå ønsker å løse snøproblematikken med offentlig anskaffelse.

- Vi har Bånkall som alternativ. Vi ønsker også tillatelse til å dumpe ren snø i sjøen, sier han.

- Hva slags offentlige anskaffelse er det snakk om?

- Det kan være et deponi eller et snøsmelteanlegg.

Hvordan kommunen skal få tak i tomta på Bånkall vil han imidlertid ikke si noe om før han ser hvordan arbeidet med den offentlige anskaffelsen går, det vil si arbeidet med å kjøpe tomta.

 

Må tvinges

Grunneieren gir ikke fra seg tomta frivillig - noe som betyr at tomta må eksproprieres, altså at kommunen overtar tomta ved tvang. Bondkall kan ikke helt se hvordan kommunen vil få til det.   

- Under gitte forutsetninger gir loven anledning til tvangsovertakelse (ekspropriering red. anm.) av eiendom til bestemte formål.  Etter vår oppfatning er det tvilsomt om disse bestemmelsene kan anvendes i dette tilfelle.  Dette vil vi nå få en juridisk vurdering av, sier Bondkall.

- Hvis det viser seg at det ikke er lovhjemmel for ekspropriering, er løpet kjørt.  Da blir det ikke snødeponi. Skulle det vise seg at loven gir slik hjemmel, og Oslo kommune velger å benytte seg av den, er saken ute av grunneiers hender.  Da er det kun politisk press og lokalbefolkningen og bydelenes påvirkningsmulighet som kan stoppe det, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!