Kompakt og smart

Kompakt og smart

 

Etter å ha kusket rundt i Hyundai ix30 i noen dager og latt oss begeistre over denne bilen falt vi for fristelsen til å kjøre ix20 - en litt mindre utgave.

Skrevet av:

Hyundai ix20 er en kompakt og overraskende romslig bil, med størrelse som oppfyller de fleste behov.

Den er komfortabel til lange turer og en fin feriebil spesielt hvor det bare er to voksne personer med for eksempel to barn.

Men for all del, det går helt greit med fire voksne personer også, om en ikke forventer all verden med plass og turen ikke blir så veldig lang.

Men det er jo lov å stoppe underveis for å strekke litt på beina. Kort sagt en grei liten familiebil som dekker de fleste behov.

Du kan også få følelsen av kabriolet med soltaket som har panoramautsikt.

Soltaket kan åpnes ved at frontdelen tippes og skyves ved bare å trykke på en knapp.

Moderne

Ix20 har et moderne utseende. Den har fått en sekskantet grill, som for øvrig er blitt et kjennemerke for Hyundais personbiler.

Frontlyktene som er trukket litt bakover gir ikke bare bilen et tidsmessig preg, men de er også en svært bra lyskilde. Bilen har fire dører med god åpning slik at det er lett å komme ut og inn.

Bakluken, eller den femte døren om du vil, har den fordelen at den åpnes så høyt at du slipper å passe hodet for ikke å skalle i den når du skal ha ting ut eller inn i bilen. 

Hekken er for øvrig preget av de store  baklyktene som også strekker seg ut over biles sider.

Funksjonell

Interiøret er preget av gode materialvalg, det er pent og det er funksjonelt. Setene er godt formet og gir god støtte for kroppen.

Du føler at du sitter i setene selv ved litt tøff kjøring i kurver.

For oss som er kommet litt opp i årene var det en stor fordel at vi satte oss inn i bilen og ikke ned i bilen. Det er faktisk mange som liker å sitte litt høyt i bilen og her kommer ix20 oss i møte.

Det er et rikholdig utvalg av instrumenter og brytere. I den ergonomiske og stilige midtkonsollen som er midtpunktet for all multimedia, navigasjon og klimaanlegg finner vi alt vi trenger - og vel så det.

Oversiktlig og greit plassert.

Komfort

Kjøreturen var en stor overraskelse i positiv retning.

Det som sitter igjen i første rekke er god komfort og stor fleksibilitet.  Bilen ligger godt på veien, på asfalt som på grusveier, den kommer ikke med negative overraskelser og er uten nykker av noe slag.

Vår prøvebil var utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor på 125 hester. Det er nok til å gi bilen en toppfart på 184 km/t og til å flytte den fra 0-100 km/t på 10,9 sek.

Bensinforbruket ved blandet kjøring, by - landevei ligger på 0,64 l/mil. Etter å ha kjørt denne bilen i en uke har vi ingen problemer med å forstå at folk faller for denne bilen, og at den for tiden er et bilmerke som selger svært godt her i landet.

Og ikke bare her i landet, ute i verden selger den så bra at Hyundai fabrikken kan smykke seg med å være verdens femte største bilfabrikk.

Vår prøvebil som er en toppmodell med bensinmotor og automat gir koster 263.000 kroner.

Billigste utgaven av Hyundai i20 koster 198.000 kroner, mens volummodellen koster 224.000 kroner.  

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!