ANNONSE

Kompakt og smart

Kompakt og smart

 

Etter å ha kusket rundt i Hyundai ix30 i noen dager og latt oss begeistre over denne bilen falt vi for fristelsen til å kjøre ix20 - en litt mindre utgave.

Tekst:

Publisert:

Hyundai ix20 er en kompakt og overraskende romslig bil, med størrelse som oppfyller de fleste behov.

Den er komfortabel til lange turer og en fin feriebil spesielt hvor det bare er to voksne personer med for eksempel to barn.

Men for all del, det går helt greit med fire voksne personer også, om en ikke forventer all verden med plass og turen ikke blir så veldig lang.

Men det er jo lov å stoppe underveis for å strekke litt på beina. Kort sagt en grei liten familiebil som dekker de fleste behov.

Du kan også få følelsen av kabriolet med soltaket som har panoramautsikt.

Soltaket kan åpnes ved at frontdelen tippes og skyves ved bare å trykke på en knapp.

Moderne

Ix20 har et moderne utseende. Den har fått en sekskantet grill, som for øvrig er blitt et kjennemerke for Hyundais personbiler.

Frontlyktene som er trukket litt bakover gir ikke bare bilen et tidsmessig preg, men de er også en svært bra lyskilde. Bilen har fire dører med god åpning slik at det er lett å komme ut og inn.

Bakluken, eller den femte døren om du vil, har den fordelen at den åpnes så høyt at du slipper å passe hodet for ikke å skalle i den når du skal ha ting ut eller inn i bilen. 

Hekken er for øvrig preget av de store  baklyktene som også strekker seg ut over biles sider.

Funksjonell

Interiøret er preget av gode materialvalg, det er pent og det er funksjonelt. Setene er godt formet og gir god støtte for kroppen.

Du føler at du sitter i setene selv ved litt tøff kjøring i kurver.

For oss som er kommet litt opp i årene var det en stor fordel at vi satte oss inn i bilen og ikke ned i bilen. Det er faktisk mange som liker å sitte litt høyt i bilen og her kommer ix20 oss i møte.

Det er et rikholdig utvalg av instrumenter og brytere. I den ergonomiske og stilige midtkonsollen som er midtpunktet for all multimedia, navigasjon og klimaanlegg finner vi alt vi trenger - og vel så det.

Oversiktlig og greit plassert.

Komfort

Kjøreturen var en stor overraskelse i positiv retning.

Det som sitter igjen i første rekke er god komfort og stor fleksibilitet.  Bilen ligger godt på veien, på asfalt som på grusveier, den kommer ikke med negative overraskelser og er uten nykker av noe slag.

Vår prøvebil var utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor på 125 hester. Det er nok til å gi bilen en toppfart på 184 km/t og til å flytte den fra 0-100 km/t på 10,9 sek.

Bensinforbruket ved blandet kjøring, by - landevei ligger på 0,64 l/mil. Etter å ha kjørt denne bilen i en uke har vi ingen problemer med å forstå at folk faller for denne bilen, og at den for tiden er et bilmerke som selger svært godt her i landet.

Og ikke bare her i landet, ute i verden selger den så bra at Hyundai fabrikken kan smykke seg med å være verdens femte største bilfabrikk.

Vår prøvebil som er en toppmodell med bensinmotor og automat gir koster 263.000 kroner.

Billigste utgaven av Hyundai i20 koster 198.000 kroner, mens volummodellen koster 224.000 kroner.  

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE