Kompakt og smart

Kompakt og smart

 

Etter å ha kusket rundt i Hyundai ix30 i noen dager og latt oss begeistre over denne bilen falt vi for fristelsen til å kjøre ix20 - en litt mindre utgave.

Skrevet av:

Hyundai ix20 er en kompakt og overraskende romslig bil, med størrelse som oppfyller de fleste behov.

Den er komfortabel til lange turer og en fin feriebil spesielt hvor det bare er to voksne personer med for eksempel to barn.

Men for all del, det går helt greit med fire voksne personer også, om en ikke forventer all verden med plass og turen ikke blir så veldig lang.

Men det er jo lov å stoppe underveis for å strekke litt på beina. Kort sagt en grei liten familiebil som dekker de fleste behov.

Du kan også få følelsen av kabriolet med soltaket som har panoramautsikt.

Soltaket kan åpnes ved at frontdelen tippes og skyves ved bare å trykke på en knapp.

Moderne

Ix20 har et moderne utseende. Den har fått en sekskantet grill, som for øvrig er blitt et kjennemerke for Hyundais personbiler.

Frontlyktene som er trukket litt bakover gir ikke bare bilen et tidsmessig preg, men de er også en svært bra lyskilde. Bilen har fire dører med god åpning slik at det er lett å komme ut og inn.

Bakluken, eller den femte døren om du vil, har den fordelen at den åpnes så høyt at du slipper å passe hodet for ikke å skalle i den når du skal ha ting ut eller inn i bilen. 

Hekken er for øvrig preget av de store  baklyktene som også strekker seg ut over biles sider.

Funksjonell

Interiøret er preget av gode materialvalg, det er pent og det er funksjonelt. Setene er godt formet og gir god støtte for kroppen.

Du føler at du sitter i setene selv ved litt tøff kjøring i kurver.

For oss som er kommet litt opp i årene var det en stor fordel at vi satte oss inn i bilen og ikke ned i bilen. Det er faktisk mange som liker å sitte litt høyt i bilen og her kommer ix20 oss i møte.

Det er et rikholdig utvalg av instrumenter og brytere. I den ergonomiske og stilige midtkonsollen som er midtpunktet for all multimedia, navigasjon og klimaanlegg finner vi alt vi trenger - og vel så det.

Oversiktlig og greit plassert.

Komfort

Kjøreturen var en stor overraskelse i positiv retning.

Det som sitter igjen i første rekke er god komfort og stor fleksibilitet.  Bilen ligger godt på veien, på asfalt som på grusveier, den kommer ikke med negative overraskelser og er uten nykker av noe slag.

Vår prøvebil var utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor på 125 hester. Det er nok til å gi bilen en toppfart på 184 km/t og til å flytte den fra 0-100 km/t på 10,9 sek.

Bensinforbruket ved blandet kjøring, by - landevei ligger på 0,64 l/mil. Etter å ha kjørt denne bilen i en uke har vi ingen problemer med å forstå at folk faller for denne bilen, og at den for tiden er et bilmerke som selger svært godt her i landet.

Og ikke bare her i landet, ute i verden selger den så bra at Hyundai fabrikken kan smykke seg med å være verdens femte største bilfabrikk.

Vår prøvebil som er en toppmodell med bensinmotor og automat gir koster 263.000 kroner.

Billigste utgaven av Hyundai i20 koster 198.000 kroner, mens volummodellen koster 224.000 kroner.  

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!