Kompakt og smart

Kompakt og smart

 

Etter å ha kusket rundt i Hyundai ix30 i noen dager og latt oss begeistre over denne bilen falt vi for fristelsen til å kjøre ix20 - en litt mindre utgave.

Skrevet av:

Hyundai ix20 er en kompakt og overraskende romslig bil, med størrelse som oppfyller de fleste behov.

Den er komfortabel til lange turer og en fin feriebil spesielt hvor det bare er to voksne personer med for eksempel to barn.

Men for all del, det går helt greit med fire voksne personer også, om en ikke forventer all verden med plass og turen ikke blir så veldig lang.

Men det er jo lov å stoppe underveis for å strekke litt på beina. Kort sagt en grei liten familiebil som dekker de fleste behov.

Du kan også få følelsen av kabriolet med soltaket som har panoramautsikt.

Soltaket kan åpnes ved at frontdelen tippes og skyves ved bare å trykke på en knapp.

Moderne

Ix20 har et moderne utseende. Den har fått en sekskantet grill, som for øvrig er blitt et kjennemerke for Hyundais personbiler.

Frontlyktene som er trukket litt bakover gir ikke bare bilen et tidsmessig preg, men de er også en svært bra lyskilde. Bilen har fire dører med god åpning slik at det er lett å komme ut og inn.

Bakluken, eller den femte døren om du vil, har den fordelen at den åpnes så høyt at du slipper å passe hodet for ikke å skalle i den når du skal ha ting ut eller inn i bilen. 

Hekken er for øvrig preget av de store  baklyktene som også strekker seg ut over biles sider.

Funksjonell

Interiøret er preget av gode materialvalg, det er pent og det er funksjonelt. Setene er godt formet og gir god støtte for kroppen.

Du føler at du sitter i setene selv ved litt tøff kjøring i kurver.

For oss som er kommet litt opp i årene var det en stor fordel at vi satte oss inn i bilen og ikke ned i bilen. Det er faktisk mange som liker å sitte litt høyt i bilen og her kommer ix20 oss i møte.

Det er et rikholdig utvalg av instrumenter og brytere. I den ergonomiske og stilige midtkonsollen som er midtpunktet for all multimedia, navigasjon og klimaanlegg finner vi alt vi trenger - og vel så det.

Oversiktlig og greit plassert.

Komfort

Kjøreturen var en stor overraskelse i positiv retning.

Det som sitter igjen i første rekke er god komfort og stor fleksibilitet.  Bilen ligger godt på veien, på asfalt som på grusveier, den kommer ikke med negative overraskelser og er uten nykker av noe slag.

Vår prøvebil var utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor på 125 hester. Det er nok til å gi bilen en toppfart på 184 km/t og til å flytte den fra 0-100 km/t på 10,9 sek.

Bensinforbruket ved blandet kjøring, by - landevei ligger på 0,64 l/mil. Etter å ha kjørt denne bilen i en uke har vi ingen problemer med å forstå at folk faller for denne bilen, og at den for tiden er et bilmerke som selger svært godt her i landet.

Og ikke bare her i landet, ute i verden selger den så bra at Hyundai fabrikken kan smykke seg med å være verdens femte største bilfabrikk.

Vår prøvebil som er en toppmodell med bensinmotor og automat gir koster 263.000 kroner.

Billigste utgaven av Hyundai i20 koster 198.000 kroner, mens volummodellen koster 224.000 kroner.  

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!