Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

VIL HA LOKK: Anders Røberg-Larsen (Ap) viser til prosjekter i Tyskland og Spania som beviser at det er mulig å bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Arbeiderpartiet mener det er utopi å bygge ut dalbunnen i stor skala med mindre man sørger for støyskjermende tiltak. Anders Røberg-Larsen (Ap) mener at staten kan og bør bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Skrevet av:

I kommuneplanen legger byrådet opp til å bygge 30.000 boliger i Hovinbyen. Støyutsatte områder som Ulven, Breivoll og Haraldrud er pekt ut som egnede steder for boligbygging. Anders Røberg-Larsen (Ap) er skeptisk til byggeplanene som byrådet legger fram på Breivoll.

–  Jeg blir veldig betenkt når jeg ser planene. Området er svært støyutsatt, og jeg mener at byrådet og staten må gjøre noe med støyforholdene før det kan bo folk her, sier Røberg-Larsen, som er fraksjonsleder i byutviklingskomiteen.

Breivoll og Alnabru er svært støyutsatt, mye på grunn av trafikken på E6.

Ber om lokk

Røberg-Larsen mener at byrådets planlagte utbygging i dalbunnen er utopisk dersom det ikke gjøres grep som begrenser støy og luftorurensing. Ap-politikeren ønsker å bygge lokk over store deler av E6 –  ikke kun ved Furuset.

I fjor var han på studietur til Madrid, der fikk han se hvordan myndighetene har bygget 10 kilometer med lokk og tunnel over motorveien i den spanske hovedstaden. Over A7-motorveien i Tyskland har de bygget fire kilometer med lokk og tunnel, hvorav to kilometer er sammenhengende. Her har det blitt bygget 2000 boliger og flotte grøntområder oppå lokket.

–  Vi må se hva som skjer ute i verden. Prosjektene i Madrid og Hamburg viser at det er fullt mulig å bygge store og lange lokk over E6, sier Røberg-Larsen.

Stor gevinst

Han mener at lokket gir stor gevinst for både eksisterende og nye boligeeiere i områdene nær E6.

–  Vi må tenke på hvilke muligheter dette gir. Hvis vi tar tak i de store miljøproblemene, så åpner vi store områder for byutvikling, sier han.

Røberg-Larsen understreker at økt trafikkapasitet ikke bør være hovedmålet med lokk-utbygging. Prosjektet i Hamburg ble igangsatt i 2012, og skal stå ferdig neste år. I Madrid-prosjektet ble idékonkurransen utlyst i 2005, og lokket sto ferdig i 2011.

–  Jeg mener dette viser at det er mulig å få til prosjektene raskt. Det handler bare om vilje, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!