ANNONSE

Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

VIL HA LOKK: Anders Røberg-Larsen (Ap) viser til prosjekter i Tyskland og Spania som beviser at det er mulig å bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Arbeiderpartiet mener det er utopi å bygge ut dalbunnen i stor skala med mindre man sørger for støyskjermende tiltak. Anders Røberg-Larsen (Ap) mener at staten kan og bør bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

I kommuneplanen legger byrådet opp til å bygge 30.000 boliger i Hovinbyen. Støyutsatte områder som Ulven, Breivoll og Haraldrud er pekt ut som egnede steder for boligbygging. Anders Røberg-Larsen (Ap) er skeptisk til byggeplanene som byrådet legger fram på Breivoll.

–  Jeg blir veldig betenkt når jeg ser planene. Området er svært støyutsatt, og jeg mener at byrådet og staten må gjøre noe med støyforholdene før det kan bo folk her, sier Røberg-Larsen, som er fraksjonsleder i byutviklingskomiteen.

Breivoll og Alnabru er svært støyutsatt, mye på grunn av trafikken på E6.

Ber om lokk

Røberg-Larsen mener at byrådets planlagte utbygging i dalbunnen er utopisk dersom det ikke gjøres grep som begrenser støy og luftorurensing. Ap-politikeren ønsker å bygge lokk over store deler av E6 –  ikke kun ved Furuset.

I fjor var han på studietur til Madrid, der fikk han se hvordan myndighetene har bygget 10 kilometer med lokk og tunnel over motorveien i den spanske hovedstaden. Over A7-motorveien i Tyskland har de bygget fire kilometer med lokk og tunnel, hvorav to kilometer er sammenhengende. Her har det blitt bygget 2000 boliger og flotte grøntområder oppå lokket.

–  Vi må se hva som skjer ute i verden. Prosjektene i Madrid og Hamburg viser at det er fullt mulig å bygge store og lange lokk over E6, sier Røberg-Larsen.

Stor gevinst

Han mener at lokket gir stor gevinst for både eksisterende og nye boligeeiere i områdene nær E6.

–  Vi må tenke på hvilke muligheter dette gir. Hvis vi tar tak i de store miljøproblemene, så åpner vi store områder for byutvikling, sier han.

Røberg-Larsen understreker at økt trafikkapasitet ikke bør være hovedmålet med lokk-utbygging. Prosjektet i Hamburg ble igangsatt i 2012, og skal stå ferdig neste år. I Madrid-prosjektet ble idékonkurransen utlyst i 2005, og lokket sto ferdig i 2011.

–  Jeg mener dette viser at det er mulig å få til prosjektene raskt. Det handler bare om vilje, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE