Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

Krever E6-lokk for å bygge i dalbunnen

VIL HA LOKK: Anders Røberg-Larsen (Ap) viser til prosjekter i Tyskland og Spania som beviser at det er mulig å bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Arbeiderpartiet mener det er utopi å bygge ut dalbunnen i stor skala med mindre man sørger for støyskjermende tiltak. Anders Røberg-Larsen (Ap) mener at staten kan og bør bygge lokk over store deler av E6 i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

I kommuneplanen legger byrådet opp til å bygge 30.000 boliger i Hovinbyen. Støyutsatte områder som Ulven, Breivoll og Haraldrud er pekt ut som egnede steder for boligbygging. Anders Røberg-Larsen (Ap) er skeptisk til byggeplanene som byrådet legger fram på Breivoll.

–  Jeg blir veldig betenkt når jeg ser planene. Området er svært støyutsatt, og jeg mener at byrådet og staten må gjøre noe med støyforholdene før det kan bo folk her, sier Røberg-Larsen, som er fraksjonsleder i byutviklingskomiteen.

Breivoll og Alnabru er svært støyutsatt, mye på grunn av trafikken på E6.

Ber om lokk

Røberg-Larsen mener at byrådets planlagte utbygging i dalbunnen er utopisk dersom det ikke gjøres grep som begrenser støy og luftorurensing. Ap-politikeren ønsker å bygge lokk over store deler av E6 –  ikke kun ved Furuset.

I fjor var han på studietur til Madrid, der fikk han se hvordan myndighetene har bygget 10 kilometer med lokk og tunnel over motorveien i den spanske hovedstaden. Over A7-motorveien i Tyskland har de bygget fire kilometer med lokk og tunnel, hvorav to kilometer er sammenhengende. Her har det blitt bygget 2000 boliger og flotte grøntområder oppå lokket.

–  Vi må se hva som skjer ute i verden. Prosjektene i Madrid og Hamburg viser at det er fullt mulig å bygge store og lange lokk over E6, sier Røberg-Larsen.

Stor gevinst

Han mener at lokket gir stor gevinst for både eksisterende og nye boligeeiere i områdene nær E6.

–  Vi må tenke på hvilke muligheter dette gir. Hvis vi tar tak i de store miljøproblemene, så åpner vi store områder for byutvikling, sier han.

Røberg-Larsen understreker at økt trafikkapasitet ikke bør være hovedmålet med lokk-utbygging. Prosjektet i Hamburg ble igangsatt i 2012, og skal stå ferdig neste år. I Madrid-prosjektet ble idékonkurransen utlyst i 2005, og lokket sto ferdig i 2011.

–  Jeg mener dette viser at det er mulig å få til prosjektene raskt. Det handler bare om vilje, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.