Kaller Melby inn på teppet

Krever svar etter skilt-tabbe

Krever svar etter skilt-tabbe

KREVER SVAR: Trailerne dundrer fortsatt ned Veitvetveien, til tross for at byrådet har forsøkt å skilte. SV-politikerne Bjarne Kristoffersen og Marianne Borgen krever svar på hvorfor. I vogna sitter Kristoffersens tvillinger, Sverre og Thorbjørn.


Marianne Borgen (SV) kaller samferdselsbyråd Guri Melby (V) inn på teppet for å få svar på hvorfor hun ikke har fulgt opp bystyre-vedtaket som sier at all gjennomkjøring av tungtrafikk skal forbys i Veitvetveien.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

LUNKEN MOTTAKELSE: Naboene og aksjonsgruppa er på ingen måte fornøyd med skiltingen som er satt opp i Veitvetveien. De mener at skiltet er så diffust at det ikke vil løse noen problemer.


Se bildet større

GIR DET TID: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil gi skiltingen litt tid for å se hvordan trafikken i Veitvetveien tilpasses. Her fra en tidligere sak om Veitvetveien med aksjonsgruppa.

Det har snart gått to uker siden Oslo kommune satt opp skilter i Veitvetveien, noe lokalbefolkningen har kjempet for i mange år. Men Veitvet-aksjonistene ble svært skuffet da de så skiltene.

1. De forbyr kun gjennomkjøring til Østre Aker vei, noe som betyr at trailere fortsatt er i sin fulle rett til å kjøre via Vetivetveien når de skal til Alnabru og E6 (via Nedre Kalbakkvei).

2. Forbudsskiltet er plassert flere hundre meter inn i veien. Det betyr at trailerne enten må overse kjøreforbudet, eller snu traileren midt i gata.

3. Til tross for at det ikke går noen bussrute gjennom Veitvet, bruker mange bussjåførene veien som en sniketrase på vei til depotene i dalbunnen. De nye skiltene forbyr ikke bussene gjennomkjøring.

Både befolkningen på Veitvet og den politiske opposisjonen i Rådhuset føler seg . Årsaken er at bystyret ga byrådet en klar marsjordre: All tungtrafikk skulle forbys i Veitvetveien.

Onsdag ble samferdselsbyråd Guri Melby (V) kalt inn på teppet hos samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret. Komiteleder Marianne Borgen (SV) er ikke imponert over måten byrådet har håndtert saken.

Å stenge Veitvetveien var et av de viktigste tiltakene i Tungtransportplanen. Vi har erkjent at veien er ikke dimensjonert for denne typen tungtrafikk. Skoleveien er utrygg, og det er vår oppgave å gjøre noe med det, sier Borgen.

– Hvor alvorlig er det byrådet ikke har fulgt opp bystyrets vedtak?

– Det er svært alvorlig, og derfor kalles byråden inn på teppet for å svare. Melby har åpenbart ikke fulgt opp bystyrets vedtak. Byrådets jobb er å gjennomføre det bystyret vedtar, sier Borgen.

800 skolebarn

Om drøyt tre måneder åpner nye Veitvet skole. Totalt skal 800 elever gå her, og de fleste benytter Veitvetveien som skolevei. Veitvet-pappa og SV-politiker Bjarne Kristoffersen forteller at folk er forbannet på byrådet.

– Vi føler oss grundig lurt. Tror byrådet at vi er dumme? Skiltingen er fullstendig meningsløs og umulig å kontrollere. Byråden har fått så klare beskjeder at det ikke er rom for å gjøre feil eller misforstå, mener han.

Byråden vil se an utviklingen

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil gi skiltingen i Veitvetveien litt mer tid for å se hvordan trafikken tilpasses. Hun legger også ansvaret for plasseringen hos Bymiljøetaten, i følge byrådssekretær Marit Vea. Hun forteller at det er Bymiljøetaten som må svare for hvorfor skiltingen har blitt slik.

– Det er Melby som er ansvarlig byråd. Da er det jo naturlig at hun svarer i saken istedet for å gi Bymiljøetaten ansvaret?

– Det er bystyret som har bestemt å stenge veien for tungtrafikk, og byråden har bedt om at dette skal gjennomføres så raskt og effektivt som mulig. Det er Bymiljøetaten som forvalter kommunens skiltmyndighet og som best kan svare på hvorfor de har satt opp skiltene på denne måten. Bymiljøetaten skal gjennomføre politiske vedtak i tråd med lover og regler, forteller Vea.

Hun forteller at byråden har registrert feil med skiltingen.

– Byråden har fått flere kommentarer på den nye skiltingen, men har tillit til at Bymiljøetaten har satt opp skiltene på en god måte. Vi ønsker nå å la det gå litt tid, slik at vi kan se hvordan trafikken tilpasser seg.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.