ANNONSE

Kaller Melby inn på teppet

Krever svar etter skilt-tabbe

Krever svar etter skilt-tabbe

KREVER SVAR: Trailerne dundrer fortsatt ned Veitvetveien, til tross for at byrådet har forsøkt å skilte. SV-politikerne Bjarne Kristoffersen og Marianne Borgen krever svar på hvorfor. I vogna sitter Kristoffersens tvillinger, Sverre og Thorbjørn.


Marianne Borgen (SV) kaller samferdselsbyråd Guri Melby (V) inn på teppet for å få svar på hvorfor hun ikke har fulgt opp bystyre-vedtaket som sier at all gjennomkjøring av tungtrafikk skal forbys i Veitvetveien.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

LUNKEN MOTTAKELSE: Naboene og aksjonsgruppa er på ingen måte fornøyd med skiltingen som er satt opp i Veitvetveien. De mener at skiltet er så diffust at det ikke vil løse noen problemer.


Se bildet større

GIR DET TID: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil gi skiltingen litt tid for å se hvordan trafikken i Veitvetveien tilpasses. Her fra en tidligere sak om Veitvetveien med aksjonsgruppa.

Det har snart gått to uker siden Oslo kommune satt opp skilter i Veitvetveien, noe lokalbefolkningen har kjempet for i mange år. Men Veitvet-aksjonistene ble svært skuffet da de så skiltene.

1. De forbyr kun gjennomkjøring til Østre Aker vei, noe som betyr at trailere fortsatt er i sin fulle rett til å kjøre via Vetivetveien når de skal til Alnabru og E6 (via Nedre Kalbakkvei).

2. Forbudsskiltet er plassert flere hundre meter inn i veien. Det betyr at trailerne enten må overse kjøreforbudet, eller snu traileren midt i gata.

3. Til tross for at det ikke går noen bussrute gjennom Veitvet, bruker mange bussjåførene veien som en sniketrase på vei til depotene i dalbunnen. De nye skiltene forbyr ikke bussene gjennomkjøring.

Både befolkningen på Veitvet og den politiske opposisjonen i Rådhuset føler seg . Årsaken er at bystyret ga byrådet en klar marsjordre: All tungtrafikk skulle forbys i Veitvetveien.

Onsdag ble samferdselsbyråd Guri Melby (V) kalt inn på teppet hos samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret. Komiteleder Marianne Borgen (SV) er ikke imponert over måten byrådet har håndtert saken.

Å stenge Veitvetveien var et av de viktigste tiltakene i Tungtransportplanen. Vi har erkjent at veien er ikke dimensjonert for denne typen tungtrafikk. Skoleveien er utrygg, og det er vår oppgave å gjøre noe med det, sier Borgen.

– Hvor alvorlig er det byrådet ikke har fulgt opp bystyrets vedtak?

– Det er svært alvorlig, og derfor kalles byråden inn på teppet for å svare. Melby har åpenbart ikke fulgt opp bystyrets vedtak. Byrådets jobb er å gjennomføre det bystyret vedtar, sier Borgen.

800 skolebarn

Om drøyt tre måneder åpner nye Veitvet skole. Totalt skal 800 elever gå her, og de fleste benytter Veitvetveien som skolevei. Veitvet-pappa og SV-politiker Bjarne Kristoffersen forteller at folk er forbannet på byrådet.

– Vi føler oss grundig lurt. Tror byrådet at vi er dumme? Skiltingen er fullstendig meningsløs og umulig å kontrollere. Byråden har fått så klare beskjeder at det ikke er rom for å gjøre feil eller misforstå, mener han.

Byråden vil se an utviklingen

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil gi skiltingen i Veitvetveien litt mer tid for å se hvordan trafikken tilpasses. Hun legger også ansvaret for plasseringen hos Bymiljøetaten, i følge byrådssekretær Marit Vea. Hun forteller at det er Bymiljøetaten som må svare for hvorfor skiltingen har blitt slik.

– Det er Melby som er ansvarlig byråd. Da er det jo naturlig at hun svarer i saken istedet for å gi Bymiljøetaten ansvaret?

– Det er bystyret som har bestemt å stenge veien for tungtrafikk, og byråden har bedt om at dette skal gjennomføres så raskt og effektivt som mulig. Det er Bymiljøetaten som forvalter kommunens skiltmyndighet og som best kan svare på hvorfor de har satt opp skiltene på denne måten. Bymiljøetaten skal gjennomføre politiske vedtak i tråd med lover og regler, forteller Vea.

Hun forteller at byråden har registrert feil med skiltingen.

– Byråden har fått flere kommentarer på den nye skiltingen, men har tillit til at Bymiljøetaten har satt opp skiltene på en god måte. Vi ønsker nå å la det gå litt tid, slik at vi kan se hvordan trafikken tilpasser seg.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE