Kaller Melby inn på teppet

Krever svar etter skilt-tabbe

Krever svar etter skilt-tabbe

KREVER SVAR: Trailerne dundrer fortsatt ned Veitvetveien, til tross for at byrådet har forsøkt å skilte. SV-politikerne Bjarne Kristoffersen og Marianne Borgen krever svar på hvorfor. I vogna sitter Kristoffersens tvillinger, Sverre og Thorbjørn.


Marianne Borgen (SV) kaller samferdselsbyråd Guri Melby (V) inn på teppet for å få svar på hvorfor hun ikke har fulgt opp bystyre-vedtaket som sier at all gjennomkjøring av tungtrafikk skal forbys i Veitvetveien.

Skrevet av:

Det har snart gått to uker siden Oslo kommune satt opp skilter i Veitvetveien, noe lokalbefolkningen har kjempet for i mange år. Men Veitvet-aksjonistene ble svært skuffet da de så skiltene.

1. De forbyr kun gjennomkjøring til Østre Aker vei, noe som betyr at trailere fortsatt er i sin fulle rett til å kjøre via Vetivetveien når de skal til Alnabru og E6 (via Nedre Kalbakkvei).

2. Forbudsskiltet er plassert flere hundre meter inn i veien. Det betyr at trailerne enten må overse kjøreforbudet, eller snu traileren midt i gata.

3. Til tross for at det ikke går noen bussrute gjennom Veitvet, bruker mange bussjåførene veien som en sniketrase på vei til depotene i dalbunnen. De nye skiltene forbyr ikke bussene gjennomkjøring.

Både befolkningen på Veitvet og den politiske opposisjonen i Rådhuset føler seg . Årsaken er at bystyret ga byrådet en klar marsjordre: All tungtrafikk skulle forbys i Veitvetveien.

Onsdag ble samferdselsbyråd Guri Melby (V) kalt inn på teppet hos samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret. Komiteleder Marianne Borgen (SV) er ikke imponert over måten byrådet har håndtert saken.

Å stenge Veitvetveien var et av de viktigste tiltakene i Tungtransportplanen. Vi har erkjent at veien er ikke dimensjonert for denne typen tungtrafikk. Skoleveien er utrygg, og det er vår oppgave å gjøre noe med det, sier Borgen.

– Hvor alvorlig er det byrådet ikke har fulgt opp bystyrets vedtak?

– Det er svært alvorlig, og derfor kalles byråden inn på teppet for å svare. Melby har åpenbart ikke fulgt opp bystyrets vedtak. Byrådets jobb er å gjennomføre det bystyret vedtar, sier Borgen.

800 skolebarn

Om drøyt tre måneder åpner nye Veitvet skole. Totalt skal 800 elever gå her, og de fleste benytter Veitvetveien som skolevei. Veitvet-pappa og SV-politiker Bjarne Kristoffersen forteller at folk er forbannet på byrådet.

– Vi føler oss grundig lurt. Tror byrådet at vi er dumme? Skiltingen er fullstendig meningsløs og umulig å kontrollere. Byråden har fått så klare beskjeder at det ikke er rom for å gjøre feil eller misforstå, mener han.

Byråden vil se an utviklingen

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil gi skiltingen i Veitvetveien litt mer tid for å se hvordan trafikken tilpasses. Hun legger også ansvaret for plasseringen hos Bymiljøetaten, i følge byrådssekretær Marit Vea. Hun forteller at det er Bymiljøetaten som må svare for hvorfor skiltingen har blitt slik.

– Det er Melby som er ansvarlig byråd. Da er det jo naturlig at hun svarer i saken istedet for å gi Bymiljøetaten ansvaret?

– Det er bystyret som har bestemt å stenge veien for tungtrafikk, og byråden har bedt om at dette skal gjennomføres så raskt og effektivt som mulig. Det er Bymiljøetaten som forvalter kommunens skiltmyndighet og som best kan svare på hvorfor de har satt opp skiltene på denne måten. Bymiljøetaten skal gjennomføre politiske vedtak i tråd med lover og regler, forteller Vea.

Hun forteller at byråden har registrert feil med skiltingen.

– Byråden har fått flere kommentarer på den nye skiltingen, men har tillit til at Bymiljøetaten har satt opp skiltene på en god måte. Vi ønsker nå å la det gå litt tid, slik at vi kan se hvordan trafikken tilpasser seg.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!