ANNONSE

Mener byrådet jobber for sakte i Huken-saken:

Krever trygg skolevei nå

Krever trygg skolevei nå

RÅKJØRER: Flere ferske videoer viser hvordan flere trailersjåfører gir blaffen i fartsgrensa når de kjører til og fra Huken Pukkverk.

Bjørnar Moxnes (R) mener at byrådet gjør for lite og jobber for sakte med å stoppe råkjøringen til og fra Huken Pukkverk. Han mener dessuten at det finnes en måte å begrense trafikken umiddelbart.

Tekst:

Publisert:

Bystyret har vedtatt at det skal foretas tiltak for å gjøre Bergensveien, Hukenveien og Ammerudveien tryggere før skolestart i august. Det er ikke godt nok, mener Rødts partileder Bjørnar Moxnes.

– Anleggstrafikken og villmannskjøringen er verre enn noen gang. Her ligger det både skoler og barnehager i umiddelbar nærhet, og det er et under at ingen har blitt skadet, mener Bjørnar Moxnes.

Flere videosnutter på Facebook-siden til aksjonsgruppa «Stokk Huken – Vern Marka» viser hvordan lastebiler til og fra Huken Pukkverk bryter fartsgrensa.

 Det kjøres altfor fort, men vi trenger ikke pekefinger-moralisering nå. Vi må sørge for at byrådet setter inn tiltak som gjør det umulig å kjøre så fort på lokalveiene, sier Moxnes.

Føler seg helt maktesløse

Bymiljøetaten har foreslått ulike tiltak som gjør det umulig å kjøre fort på lokalveiene. Redusert fartsgrense og fartsdumper er blant forslagene som er ute på høring. Om en måned skal høringsinnspillene gjennomgås. Deretter blir det gjort tiltak.

– Det er vel og bra at byrådet gjør noe før skolestart, men det ikke er bra nok. Det må skje nå. Byrådet er like handlekraftige som en glassmanet, sier Moxnes.

Roar Kristian, daglig leder i Huken Pukkverk, sier at de er klar over at det kjøres for fort. Han medgir av de er maktesløse.

 Vi har ingenting imot at kommunen gjør tiltak som gjør veien tryggere. Jeg har også bedt politiet om å foreta kontroller her. Dessverre har vi ingen myndighet utenfor vår port, men vi oppfordrer sjåførene til å kjøre pent, sier Kristiansen.

Byrådet: – Vi jobber så fort vi kan

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier at hun har kontaktet politiet for å sette en stopper for råkjøringen i Huken. Men det blir ikke laget fartsdumper før tidligst i sommer.

Jeg synes det er forferdelig at folk råkjører. Når sjåfører ikke overholder trafikkregler, så er det en sak for politiet. Jeg har personlig snakket med ledelsen i Oslo politidistrikt, og jeg har oppfordret dem til å gjennomføre kontroller. De var imøtekommende, men jeg vet ikke om de har gjort noe ennå.

– Men vi tror at kontroller vil ha en preventiv effekt, sier Guri Melby (V), byråd for miljø- og samferdsel i Oslo.

– Hva gjør dere fra politisk hold for å gjøre lokalveiene tryggere?

– Bymiljøetaten har laget et forslag til fartsreduserende tiltak, og det er sendt på høring til flere instanser. Vi jobber så raskt vi kan, men det er noen prosedyrer som må følges. Det er viktig å høre hva de berørte partene mener om forslagene. Når høringsruden er over, lover jeg å ta en rask avgjørelse og å sørge for at tiltakene kommer så fort som mulig, sier Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE