Blir trolig ikke bussdepot

Blir trolig ikke bussdepot

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Dersom rådmannen i Lørenskog kommune får vilja si blir det ikke etablert bussdepot ved innfartsparkeringa til Mariholtet. Ellingsrud-beboerne er glade for utspillet, men de tør ikke sprette champagnen før politikerne behandler saken 25. juni.

Skrevet av:

Ved juletider ble det kjent av Norgesbuss trengte et sted å parkere bussene ettersom de vant anbudet om retten til å kjøre bussturene i Oslo nord-øst. Ettersom Ruter ikke la noen føringer for hvilket anlegg som skulle brukes, måtte busselskapet selv finne en egnet tomt. Valget falt på Gamleveien 1 i Lørenskog kommune, kun et steinkast fra Ellingsrud og innfartsparkeringa til Mariholtet.

Da naboene på begge sider av bygrensa ble kjent med saken, fremmet partene et innbyggerinitiativ. Det tvinger Lørenskog kommunestyre til å behandle saken.

Gamleveien 1, også kjent som Trommeltomta, er i dag regulert til industri. Norgesbuss er derfor avhengig av at kommunen går med på en bruksendring. Det kan de trolig se langt etter.

Rådmannen sier nei

På kommunestyre-møtet i juni skal Lørenskogs folkevalgte ta stilling til saken, men allerede har administrasjonens øverste leder kommet med sin innstilling.

Rådmann i Lørenskog, Ragnar Christoffersen, anbefaler kommunestyret å si nei til Norgesbuss.

–  Det er utrolig flott at administrasjonen i kommunen evner å tenke langsiktig og helhetlig, sier Bente Dørum på Ellingsrud ridesenter, som er en svoren motstander av bussdepotet.

Årsaken til at rådmannen anbefaler politikerne å si nei, er at det i disse dager jobbes med en ny kommuneplan i Lørenskog. Denne skal ut på høring om få uker. I kommuneplanen er det lagt opp til boligbygging på Trommeltomta.

Dårlig prosess

Bente Dørum mener boligbygging er en god idé - gitt at det blit småhus-bebyggelse.

–  Det står i stil til idretts- og kulturparken, noe et bussdepot overhodet ikke ville gjort, sier hun.

Leder av Ellingsrud Vel, Anne Grete Orlien er også glad for rådmannens innstilling.

–  Vi ser på dette som positivt, men ballen er ikke i mål ennå, sier hun.

Det sterke engasjementet fra velforeninger på begge sider av bygrensa har gjort saken til et politisk spørsmål. I forkant av kommunestyre-møtet har Ellingsrud Vel og Lysås Vel sendt et felles brev til Lørenskogs folkevalgte der de argumenter for at bussdepotet ikke bør ligge i deres nabolag.

–  Dette er østkantens innfallsport til marka. Til sammenligning ville man aldri plassert et bussdepot ved Songsvann eller Frognerseteren. Hele prosessen har vært dårlig, mener lederen i Alna Høyre, Konrad Værnes.

Rammer mange

Han påpeker at det ikke har blitt holdt folkemøter om Norgesbuss planer - ei heller har lokalpolitiske organer eller ombudsmenn blitt holdt løpende orientert.

–  Dessuten vet vi veldig lite om de langsiktige konsekvensene. Hele Ellingsrud og Karihaugen vil bli berørt, sier han.

De siste månedene har Ellingsrud-folket vunnet fram i store og tunge politiske saker: Først ble innfartsparkeringen til Mariholtet stengt for trailere. Noen uker senere ble det forbudt å parkere i Karolinerveien.

–  Veldig mye vil være forgjeves dersom det blir bussdepot. Ellingsrud har tatt sin del av store samfunnsoppgaver de siste årene, mener Dørum og Orlien.

Tause Norgesbuss

Ruter har gjennom hele prosessen vært tydelig på at det er Norgesbuss ansvar å skaffe et egnet bussanlegg. Pressekontakt, Sofie Bruun, sier de ikke har noen kommentar til innstillingen fra rådmannen.

Akers Avis Groruddalen har gjentatte ganger forsøkt å få en uttalelse fra Norgesbuss uten å lykkes. For en måned siden bekreftet administrerende direktør, Atle Rønning, at de begynte å få dårlig tid og han savnet fortgang i saken. Rønning innrømmet også at selskapet hadde begynt å se seg om etter alternative tomter selv om Gamleveien 1 fremdeles var deres hovedprioritet. Allerede i oktober begynner Norgesbuss å kjøre anbudet i Oslo nord-øst.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!