Blir trolig ikke bussdepot

Blir trolig ikke bussdepot

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Dersom rådmannen i Lørenskog kommune får vilja si blir det ikke etablert bussdepot ved innfartsparkeringa til Mariholtet. Ellingsrud-beboerne er glade for utspillet, men de tør ikke sprette champagnen før politikerne behandler saken 25. juni.

Skrevet av:

Ved juletider ble det kjent av Norgesbuss trengte et sted å parkere bussene ettersom de vant anbudet om retten til å kjøre bussturene i Oslo nord-øst. Ettersom Ruter ikke la noen føringer for hvilket anlegg som skulle brukes, måtte busselskapet selv finne en egnet tomt. Valget falt på Gamleveien 1 i Lørenskog kommune, kun et steinkast fra Ellingsrud og innfartsparkeringa til Mariholtet.

Da naboene på begge sider av bygrensa ble kjent med saken, fremmet partene et innbyggerinitiativ. Det tvinger Lørenskog kommunestyre til å behandle saken.

Gamleveien 1, også kjent som Trommeltomta, er i dag regulert til industri. Norgesbuss er derfor avhengig av at kommunen går med på en bruksendring. Det kan de trolig se langt etter.

Rådmannen sier nei

På kommunestyre-møtet i juni skal Lørenskogs folkevalgte ta stilling til saken, men allerede har administrasjonens øverste leder kommet med sin innstilling.

Rådmann i Lørenskog, Ragnar Christoffersen, anbefaler kommunestyret å si nei til Norgesbuss.

–  Det er utrolig flott at administrasjonen i kommunen evner å tenke langsiktig og helhetlig, sier Bente Dørum på Ellingsrud ridesenter, som er en svoren motstander av bussdepotet.

Årsaken til at rådmannen anbefaler politikerne å si nei, er at det i disse dager jobbes med en ny kommuneplan i Lørenskog. Denne skal ut på høring om få uker. I kommuneplanen er det lagt opp til boligbygging på Trommeltomta.

Dårlig prosess

Bente Dørum mener boligbygging er en god idé - gitt at det blit småhus-bebyggelse.

–  Det står i stil til idretts- og kulturparken, noe et bussdepot overhodet ikke ville gjort, sier hun.

Leder av Ellingsrud Vel, Anne Grete Orlien er også glad for rådmannens innstilling.

–  Vi ser på dette som positivt, men ballen er ikke i mål ennå, sier hun.

Det sterke engasjementet fra velforeninger på begge sider av bygrensa har gjort saken til et politisk spørsmål. I forkant av kommunestyre-møtet har Ellingsrud Vel og Lysås Vel sendt et felles brev til Lørenskogs folkevalgte der de argumenter for at bussdepotet ikke bør ligge i deres nabolag.

–  Dette er østkantens innfallsport til marka. Til sammenligning ville man aldri plassert et bussdepot ved Songsvann eller Frognerseteren. Hele prosessen har vært dårlig, mener lederen i Alna Høyre, Konrad Værnes.

Rammer mange

Han påpeker at det ikke har blitt holdt folkemøter om Norgesbuss planer - ei heller har lokalpolitiske organer eller ombudsmenn blitt holdt løpende orientert.

–  Dessuten vet vi veldig lite om de langsiktige konsekvensene. Hele Ellingsrud og Karihaugen vil bli berørt, sier han.

De siste månedene har Ellingsrud-folket vunnet fram i store og tunge politiske saker: Først ble innfartsparkeringen til Mariholtet stengt for trailere. Noen uker senere ble det forbudt å parkere i Karolinerveien.

–  Veldig mye vil være forgjeves dersom det blir bussdepot. Ellingsrud har tatt sin del av store samfunnsoppgaver de siste årene, mener Dørum og Orlien.

Tause Norgesbuss

Ruter har gjennom hele prosessen vært tydelig på at det er Norgesbuss ansvar å skaffe et egnet bussanlegg. Pressekontakt, Sofie Bruun, sier de ikke har noen kommentar til innstillingen fra rådmannen.

Akers Avis Groruddalen har gjentatte ganger forsøkt å få en uttalelse fra Norgesbuss uten å lykkes. For en måned siden bekreftet administrerende direktør, Atle Rønning, at de begynte å få dårlig tid og han savnet fortgang i saken. Rønning innrømmet også at selskapet hadde begynt å se seg om etter alternative tomter selv om Gamleveien 1 fremdeles var deres hovedprioritet. Allerede i oktober begynner Norgesbuss å kjøre anbudet i Oslo nord-øst.

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!