ANNONSE

Elevene har laget
en nærmiljørapport

Elevene har laget <BR>en nærmiljørapport

OVERLEVERTE: Her får sjef i Rusken, Jan Hauger, overlevert en den ene miljørapporten fra Frydenberg-elevene Arian Mohammed (13), Amund Oug Tofte (14), Sarah Kalstad Johansen (13).

Frydenberg skole er først ut til å jobbe med Miljøboka. Den skal senere overføres til alle ungdomsskolene som et læringsverktøy. Resultatene blir også overlevert byens politikere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2016 kl 11:22

Se bildet større

LÆRERIKT: Elevene har hatt det gøy underveis i prosessen, men prosjektet har også vært lærerikt. Her står Hasib Mughal (13) og Daiyb Dirje (13).

To valgklasser ved Frydenberg skole har gjennom åtte uker vurdert nærområdet rundt sin egen skole. Her har de sett hva som er bra og hva som kan bli bedre. I tillegg har de spurt beboere i området om deres meninger.

Nå er de to rapportene ferdig. I forrige uke ble stafettpinnen gitt videre til oppdragsgiver Rusken ved øverste sjef Jan Hauger.

- Nå tar jeg med meg disse to rapportene til rådhuset for å gjøre den kjent, lover Hauger.

Rapportene er selve piloten for det som etter hvert skal bli Miljøboka - et verktøy for undervisning som ungdomsskolene i Oslo skal bruke. Nå er det opp til Rusken å ferdigstille rettesnoren i bokform.

I eget nærmiljø

Ønsket om å lage en miljøhåndbok er å øke entusiasme for at folk vil bidra til å skape et et trivelig og ryddig nærmiljø, opplyser Hauger.

Det er to valgklasser på 8. trinn ved Frydenberg skole som de siste ukene har brukt timer i matematikk, samfunnsfag og norsk til å vurdere eget nærmiljø, lage spørreundersøkelser, innhente data og til slutt ferdigstille en rapport.

Elevene som fikk æren av å overlevere rapportene er Arian Mohammed (13), Amund Oug Tofte (14), Sarah Kalstad Johansen (13), Hasib Mughal (13) og Daiyb Dirje (13).

- Jeg forstår at politikerne ikke har tid til å komme til alle skolene for å høre hva vi mener må til for å få et bedre nærmiljø. Dette er en fin måte å gjøre det på, mener Mohammed.

Flere perspektiv

Tofte mener Miljøboka blir et viktig knutepunkt fremover.

Man har elevene i den ene enden som sier noe om problemer vi kjenner best til, siden det er lokalt. Så har man politikerne i den andre enden som kan gjøre noe med det.

- Hvordan har det vært å jobbe med dette?

- Det har vært interessant og lærerikt. Vi har også lært av andres erfaringer. Da vi spurte folk i nærmiljøet hva de plages av, nevnte noen støy. Det er ikke noe jeg hadde tenkt på, men så bor jeg heller ikke i en av de nærmeste blokkene til veien. Så vi har laget en rapport som viser til flere perspektiver, svarer Kalstad Johansen.

- Vi forstår litt bedre nå om hva som skal til for å skape et bedre miljø, sier Tofte.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave på onsdag eller i vår eAvis fra samme dag.

Nøkkelord

Siste nytt i Kultur

Best på sentret

Årets butikk på Alna senter for 2016 er kåret. Det ble Oslo Dyrebutikk.

ANNONSE
Siste skoleavslutning på Gran

I forbindelse med nedleggelsen av Gran skole holdt skolen en stor avslutningskonsert i skolegården nest siste skoledag. Etter sommerferien flytter elevene over til Haugen skole.

 
Bare ett år igjen

Anna Maria Sørensen (17), Marcus Bratholm Sjølie (17) og Vilde Christine Tunheim (17) kan nå legge to fantastiske år på Natur videregående skole bak seg. Nå er det sommerferie, før de begir seg ut på siste året.

Vant pris for faglig og <BR>sosialt engasjement

Nikolas Emil Martinsen (19) går ut av Hellerud videregående skole og inn i sommerferien med Rotaryprisen.

Tyvstartet med kunstutstilling

Elias (12), Selma (11) og Mathumintha (11) tegnet seg til seier da senterleder ga 6. trinn på Linderud skole i oppgave å tegne sentret om 50 år.

 
ANNONSE