Grorud stasjon skal pusses opp

Malingen flasser og betongen faller av på Grorud jernbanestasjon. Etter en politisk kamp i bystyret er det vedtatt at stasjonen skal pusses opp med Oslopakke 3-midler. Det settes også av penger til å bygge Breivoll stasjon.

Tekst:

Publisert:

–  Da jeg som guttunge gikk fra Kalbakken til Furuset syntes jeg at Grorud stasjon var sliten. Det er på høy tid at det skjer noe, sier Jan Bøhler, leder i Oslo Arbeiderparti.

Under onsdagens bystyremøte ble handlingsprogrammet for Oslopakke 3 diskutert. Gjennom programmet legges det føringer for hvilke tiltak som skal gjøres mellom 2015-2018. Byrådspartiene ønsket å satse på å bygge opp Breivoll stasjon fremfor å ruste opp Grorud.

–  Vi mener det ikke er noen motsetninger mellom Breivoll og Grorud, og ønsker å satse begge steder. Heldigvis klarte opposisjonen å sikre flertall, sier Bøhler.

Abdullah Alsabeehg, Aps fraksjonsleder i miljø- og samferdselskomiteen, er glad for vedtaket.

–  Både Grorud stasjon og Breivoll er områder med potensiale for byutvikling, og da er gode kollektivknutepunkter en nøkkel, sier han.

Umulig med rullestol

Arbeiderpartiet, som ønsker seg beredskapsbase på Alnabru, ønsker også å flytte Politihøgskolen til området mellom stasjonene på Nyland og Grorud.

Nå skal Oslopakke 3-sekretatiatet og Jernbaneverket sette seg ned og jobbe videre med bystyrets vedtak.

I tillegg til å være i dårlig teknisk forfatning, er Grorud stasjon dessuten et mareritt for personer i rullestoll eller med barnevogn.

–  Spesielt i retning sentrum er trappa så bratt at jeg tviler på om det er fysisk mulig å ta seg opp med rullestol. Dessuten skaller betongen av og malingen flasser. Sånn kan vi ikke ha det stort lenger, sier Bøhler.

Gir byutvikling

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier hun ikke mente å prioritere Breivoll foran Grorud.

–  Det var ikke snakk om en nedprioritering, men vi i Venstre er opptatt av å løfte fram Breivoll. Vi er på ingen måte uenig i at Grorud stasjon trenger en oppussing, sier hun.

Også Melby peker på muligheten for byutvikling rundt begge stasjonene.

–  Godt banetilbud er viktig når områder i fremtiden skal bygges ut, fastslår hun.

Vedtaket i bystyret fungerer som en uttalelse til Oslopakke 3-sekretariatet der blant annet byrådet, Akershus fylkeskommune og Statens Vegvesen sitter.

SVs Marianne Borgen er enig i at Grorud stasjon er en riktig prioritering.

–  Den er allerede i bruk og derfor må nødvendige oppgraderinger skje forholdsvis raskt. Men igjen - det er ingen motsetninger mellom Grorud og Breivoll, sier hun.

Mot reforhandling

Under onsdagens bystyremøte ble det også vedtatt at Oslo skal jobbe for å få til en reforhandling av Oslopakke 3 så snart som mulig.

–  Behovet for ny t-banetunnel i Oslo sentrum aktualiserer spørsmålet veldig, sier Melby.

Abdullah Alsabeehg (Ap) er enig i det.

–  Vi er helt nødt til å finne penger til prekære prosjekter, for eksempel lokk over E6 på Furuset og ny t-banetunnel gjennom sentrum. Begge tiltakene vil komme store deler av byens befolkning tilgode, avslutter han.

Oppussing av Grorud stasjon og bygging av Breivoll stasjon skal ifølge handlingsprogrammet skje innen 2018.

Siste nytt i Kultur

Underholdt biblioteket <BR>med historie

Anne Fikkan fra Groruddalen historielag og forfatter Marianne Teie møtte opp på Bjerke bibliotek for å formidle to gamle historier. Den ene lokal og den andre familiær.

Klar for kulturfest

Lindeberg kulturens venner er klar for å arrangere årets kulturfestival i pinsehelgen.

 
Ellingsrudåsen imponerer med sirkus – igjen

Elevene på 6. trinn på Ellingsrudåsen skole har de siste to månedene vært i sirkus-verden. Sist tirsdag viste de fram alt fra tryllekunster til akrobatikk og klovneri i forestillingen «Cirkus El Perfecto».

Miljøgaten trenger en motorveitunnel!

Det var et interessant møte i Grorud samfunnshus den 4. mai.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.