Grorud stasjon skal pusses opp

Malingen flasser og betongen faller av på Grorud jernbanestasjon. Etter en politisk kamp i bystyret er det vedtatt at stasjonen skal pusses opp med Oslopakke 3-midler. Det settes også av penger til å bygge Breivoll stasjon.

–  Da jeg som guttunge gikk fra Kalbakken til Furuset syntes jeg at Grorud stasjon var sliten. Det er på høy tid at det skjer noe, sier Jan Bøhler, leder i Oslo Arbeiderparti.

Under onsdagens bystyremøte ble handlingsprogrammet for Oslopakke 3 diskutert. Gjennom programmet legges det føringer for hvilke tiltak som skal gjøres mellom 2015-2018. Byrådspartiene ønsket å satse på å bygge opp Breivoll stasjon fremfor å ruste opp Grorud.

–  Vi mener det ikke er noen motsetninger mellom Breivoll og Grorud, og ønsker å satse begge steder. Heldigvis klarte opposisjonen å sikre flertall, sier Bøhler.

Abdullah Alsabeehg, Aps fraksjonsleder i miljø- og samferdselskomiteen, er glad for vedtaket.

–  Både Grorud stasjon og Breivoll er områder med potensiale for byutvikling, og da er gode kollektivknutepunkter en nøkkel, sier han.

Umulig med rullestol

Arbeiderpartiet, som ønsker seg beredskapsbase på Alnabru, ønsker også å flytte Politihøgskolen til området mellom stasjonene på Nyland og Grorud.

Nå skal Oslopakke 3-sekretatiatet og Jernbaneverket sette seg ned og jobbe videre med bystyrets vedtak.

I tillegg til å være i dårlig teknisk forfatning, er Grorud stasjon dessuten et mareritt for personer i rullestoll eller med barnevogn.

–  Spesielt i retning sentrum er trappa så bratt at jeg tviler på om det er fysisk mulig å ta seg opp med rullestol. Dessuten skaller betongen av og malingen flasser. Sånn kan vi ikke ha det stort lenger, sier Bøhler.

Gir byutvikling

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier hun ikke mente å prioritere Breivoll foran Grorud.

–  Det var ikke snakk om en nedprioritering, men vi i Venstre er opptatt av å løfte fram Breivoll. Vi er på ingen måte uenig i at Grorud stasjon trenger en oppussing, sier hun.

Også Melby peker på muligheten for byutvikling rundt begge stasjonene.

–  Godt banetilbud er viktig når områder i fremtiden skal bygges ut, fastslår hun.

Vedtaket i bystyret fungerer som en uttalelse til Oslopakke 3-sekretariatet der blant annet byrådet, Akershus fylkeskommune og Statens Vegvesen sitter.

SVs Marianne Borgen er enig i at Grorud stasjon er en riktig prioritering.

–  Den er allerede i bruk og derfor må nødvendige oppgraderinger skje forholdsvis raskt. Men igjen - det er ingen motsetninger mellom Grorud og Breivoll, sier hun.

Mot reforhandling

Under onsdagens bystyremøte ble det også vedtatt at Oslo skal jobbe for å få til en reforhandling av Oslopakke 3 så snart som mulig.

–  Behovet for ny t-banetunnel i Oslo sentrum aktualiserer spørsmålet veldig, sier Melby.

Abdullah Alsabeehg (Ap) er enig i det.

–  Vi er helt nødt til å finne penger til prekære prosjekter, for eksempel lokk over E6 på Furuset og ny t-banetunnel gjennom sentrum. Begge tiltakene vil komme store deler av byens befolkning tilgode, avslutter han.

Oppussing av Grorud stasjon og bygging av Breivoll stasjon skal ifølge handlingsprogrammet skje innen 2018.

Siste nytt i Nyheter

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!