Maria er med på elsykkel-prosjekt

– Nå er sykling som å fly

– Nå er sykling som å fly

ELSYKKEL ER VEIEN FRAM: Reiseveien fra Årvoll til Ahus har blitt en lek etter hun startet på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv».

Maria Stivang fra Årvoll har etter hun ble med på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv», syklet til og fra jobb hver dag. Nå har reiseveien blitt en lek.

Skrevet av:

Oppdatert:
30.05.2014 kl 21:14

– Det morsomme med elsykkel, er følelsen av å ha en hånd bak i ryggen som dytter deg i oppoverbakker. Nå er sykling en magisk følelse, litt som å fly, sier Stivang

Maria Stivang fikk utdelt elsykkelen 14. mai, som en del av prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Åtte personer fra Oslo deltar. Fire av dem bor i Groruddalen. I prosjektperioden skal deltakerne bytte ut bilen der det er mulig. Stivang sykler minst 28 kilometer hver dag, til og fra jordmor-jobben på Ahus.

– Tidligere kjørte jeg bil til og fra jobb for å rekke å hente barna i barnehagen, men jeg var ingen lykkelig sjåfør. Jeg tenkte mye på forurensningen jeg var med på å skape, både i lokalmiljøet og ikke minst globalt, sier hun.

Mer aktiv

Stivang har alltid elsket å sykle, både i el- og vanlig format.

– Men jeg har aldri vært en aktiv syklist. Dessverre er avstanden til Ahus akkurat for lang med vanlig sykkel. Det tar for lang tid i en travel hverdag med tre barn, og er vanskelig å motivere seg etter travle kveldsvakter som slutter klokka 23.00.

Hun har derfor lenge vært sterkt motivert til å klare seg uten bil.

– Tanken på å kjøpe elsykkel har vært tilstede lenge. Jeg hadde allerede bestemt meg for å kjøpe en elsykkel da min mann fortalte meg om prosjektet.

Vil bidra

Prosjektet, som er i regi av Framtiden i våre hender, dekker 15.000 kroner av elsykkelens verdi på 25.000 kroner. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet, og er i samarbeid med Transportøkonomisk institutt. Formålet er at deltakerne skal videreformidle sine erfaringer til et større publikum, og inspirere flere til å velge miljøvennlige fremkomstmidler. Stivang mener at Groruddalen har et kjempepotensial for økt bruk av elsykkel, fordi dalen er veldig forurenset og trafikkert.

– Jeg søkte om å bli med fordi prosjektet hørtes spennende ut. Samtidig ga det meg mulighet til å prøve ut elsykkelen. Det er et viktig prosjekt. Dersom vi får mye oppmerksomhet rundt det, både i media og fra venner og kolleger, kan det bidra til at flere vurderer det som et alternativ, sier hun.

I tillegg til at Stivang synes at elsykkelen er fantastisk å sykle på, påpeker hun også de praktiske verdiene av en slik sykkel.

– Man kan sykle fort, også i oppoverbakke og i motvind, slik man bruker kortere tid enn med en vanlig sykkel. Samtidig slipper man å møte svett på jobben.

– Selv om svetten ikke renner av deg, er jeg positivt overrasket over hvor stor treningseffekt sykkelen i virkeligheten har. Du bruker kroppen og musklene dine uten å bli totalt utslitt.

Politikerne er med

Politikerne hiver seg på elsykkel «trenden». Ap-politikerne Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz tråkker til på hver sin el-sykkel. Nå får de gode råd av sykkelveteran og partikollega Jan Bøhler.

Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz er to av politikerne som er med i prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Akkurat som Maria Stivang fra Årvoll, er de to av åtte som har blitt pekt ut til prosjektet.

– Vi er med mot at vi rapporterer erfaringer og opplevelser med sykkelen på sosiale medier og at vi stiller opp fram mot oktober. Erfaringsmessig har jeg bare brukt den til og fra jobb, men jeg har syklet til jobb hver dag siden jeg fikk sykkelen. Det er ganske tøft å sykle til og fra Rådhuset og Romsås, så motoren er nyttig til å begynne med. Det er en myk overgang til vanlig sykkel senere, sier Røberg-Larsen.

Både Nawaz og Røberg-Larsen er ikke redde for å innrømme at de kanskje kan trenge litt ekstra mosjon.

– Elsykkelen kan få folk til å bevege seg litt mer, og komme litt mer i gang.

– Les mer om politikernes elsykkel-erfaring i Akers Avis Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!