Maria er med på elsykkel-prosjekt

– Nå er sykling som å fly

– Nå er sykling som å fly

ELSYKKEL ER VEIEN FRAM: Reiseveien fra Årvoll til Ahus har blitt en lek etter hun startet på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv».

Maria Stivang fra Årvoll har etter hun ble med på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv», syklet til og fra jobb hver dag. Nå har reiseveien blitt en lek.

Skrevet av:

Oppdatert:
30.05.2014 kl 21:14

– Det morsomme med elsykkel, er følelsen av å ha en hånd bak i ryggen som dytter deg i oppoverbakker. Nå er sykling en magisk følelse, litt som å fly, sier Stivang

Maria Stivang fikk utdelt elsykkelen 14. mai, som en del av prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Åtte personer fra Oslo deltar. Fire av dem bor i Groruddalen. I prosjektperioden skal deltakerne bytte ut bilen der det er mulig. Stivang sykler minst 28 kilometer hver dag, til og fra jordmor-jobben på Ahus.

– Tidligere kjørte jeg bil til og fra jobb for å rekke å hente barna i barnehagen, men jeg var ingen lykkelig sjåfør. Jeg tenkte mye på forurensningen jeg var med på å skape, både i lokalmiljøet og ikke minst globalt, sier hun.

Mer aktiv

Stivang har alltid elsket å sykle, både i el- og vanlig format.

– Men jeg har aldri vært en aktiv syklist. Dessverre er avstanden til Ahus akkurat for lang med vanlig sykkel. Det tar for lang tid i en travel hverdag med tre barn, og er vanskelig å motivere seg etter travle kveldsvakter som slutter klokka 23.00.

Hun har derfor lenge vært sterkt motivert til å klare seg uten bil.

– Tanken på å kjøpe elsykkel har vært tilstede lenge. Jeg hadde allerede bestemt meg for å kjøpe en elsykkel da min mann fortalte meg om prosjektet.

Vil bidra

Prosjektet, som er i regi av Framtiden i våre hender, dekker 15.000 kroner av elsykkelens verdi på 25.000 kroner. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet, og er i samarbeid med Transportøkonomisk institutt. Formålet er at deltakerne skal videreformidle sine erfaringer til et større publikum, og inspirere flere til å velge miljøvennlige fremkomstmidler. Stivang mener at Groruddalen har et kjempepotensial for økt bruk av elsykkel, fordi dalen er veldig forurenset og trafikkert.

– Jeg søkte om å bli med fordi prosjektet hørtes spennende ut. Samtidig ga det meg mulighet til å prøve ut elsykkelen. Det er et viktig prosjekt. Dersom vi får mye oppmerksomhet rundt det, både i media og fra venner og kolleger, kan det bidra til at flere vurderer det som et alternativ, sier hun.

I tillegg til at Stivang synes at elsykkelen er fantastisk å sykle på, påpeker hun også de praktiske verdiene av en slik sykkel.

– Man kan sykle fort, også i oppoverbakke og i motvind, slik man bruker kortere tid enn med en vanlig sykkel. Samtidig slipper man å møte svett på jobben.

– Selv om svetten ikke renner av deg, er jeg positivt overrasket over hvor stor treningseffekt sykkelen i virkeligheten har. Du bruker kroppen og musklene dine uten å bli totalt utslitt.

Politikerne er med

Politikerne hiver seg på elsykkel «trenden». Ap-politikerne Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz tråkker til på hver sin el-sykkel. Nå får de gode råd av sykkelveteran og partikollega Jan Bøhler.

Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz er to av politikerne som er med i prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Akkurat som Maria Stivang fra Årvoll, er de to av åtte som har blitt pekt ut til prosjektet.

– Vi er med mot at vi rapporterer erfaringer og opplevelser med sykkelen på sosiale medier og at vi stiller opp fram mot oktober. Erfaringsmessig har jeg bare brukt den til og fra jobb, men jeg har syklet til jobb hver dag siden jeg fikk sykkelen. Det er ganske tøft å sykle til og fra Rådhuset og Romsås, så motoren er nyttig til å begynne med. Det er en myk overgang til vanlig sykkel senere, sier Røberg-Larsen.

Både Nawaz og Røberg-Larsen er ikke redde for å innrømme at de kanskje kan trenge litt ekstra mosjon.

– Elsykkelen kan få folk til å bevege seg litt mer, og komme litt mer i gang.

– Les mer om politikernes elsykkel-erfaring i Akers Avis Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!