Maria er med på elsykkel-prosjekt

– Nå er sykling som å fly

– Nå er sykling som å fly

ELSYKKEL ER VEIEN FRAM: Reiseveien fra Årvoll til Ahus har blitt en lek etter hun startet på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv».

Maria Stivang fra Årvoll har etter hun ble med på prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv», syklet til og fra jobb hver dag. Nå har reiseveien blitt en lek.

Skrevet av:

Oppdatert:
30.05.2014 kl 21:14

– Det morsomme med elsykkel, er følelsen av å ha en hånd bak i ryggen som dytter deg i oppoverbakker. Nå er sykling en magisk følelse, litt som å fly, sier Stivang

Maria Stivang fikk utdelt elsykkelen 14. mai, som en del av prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Åtte personer fra Oslo deltar. Fire av dem bor i Groruddalen. I prosjektperioden skal deltakerne bytte ut bilen der det er mulig. Stivang sykler minst 28 kilometer hver dag, til og fra jordmor-jobben på Ahus.

– Tidligere kjørte jeg bil til og fra jobb for å rekke å hente barna i barnehagen, men jeg var ingen lykkelig sjåfør. Jeg tenkte mye på forurensningen jeg var med på å skape, både i lokalmiljøet og ikke minst globalt, sier hun.

Mer aktiv

Stivang har alltid elsket å sykle, både i el- og vanlig format.

– Men jeg har aldri vært en aktiv syklist. Dessverre er avstanden til Ahus akkurat for lang med vanlig sykkel. Det tar for lang tid i en travel hverdag med tre barn, og er vanskelig å motivere seg etter travle kveldsvakter som slutter klokka 23.00.

Hun har derfor lenge vært sterkt motivert til å klare seg uten bil.

– Tanken på å kjøpe elsykkel har vært tilstede lenge. Jeg hadde allerede bestemt meg for å kjøpe en elsykkel da min mann fortalte meg om prosjektet.

Vil bidra

Prosjektet, som er i regi av Framtiden i våre hender, dekker 15.000 kroner av elsykkelens verdi på 25.000 kroner. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet, og er i samarbeid med Transportøkonomisk institutt. Formålet er at deltakerne skal videreformidle sine erfaringer til et større publikum, og inspirere flere til å velge miljøvennlige fremkomstmidler. Stivang mener at Groruddalen har et kjempepotensial for økt bruk av elsykkel, fordi dalen er veldig forurenset og trafikkert.

– Jeg søkte om å bli med fordi prosjektet hørtes spennende ut. Samtidig ga det meg mulighet til å prøve ut elsykkelen. Det er et viktig prosjekt. Dersom vi får mye oppmerksomhet rundt det, både i media og fra venner og kolleger, kan det bidra til at flere vurderer det som et alternativ, sier hun.

I tillegg til at Stivang synes at elsykkelen er fantastisk å sykle på, påpeker hun også de praktiske verdiene av en slik sykkel.

– Man kan sykle fort, også i oppoverbakke og i motvind, slik man bruker kortere tid enn med en vanlig sykkel. Samtidig slipper man å møte svett på jobben.

– Selv om svetten ikke renner av deg, er jeg positivt overrasket over hvor stor treningseffekt sykkelen i virkeligheten har. Du bruker kroppen og musklene dine uten å bli totalt utslitt.

Politikerne er med

Politikerne hiver seg på elsykkel «trenden». Ap-politikerne Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz tråkker til på hver sin el-sykkel. Nå får de gode råd av sykkelveteran og partikollega Jan Bøhler.

Anders Røberg-Larsen og Rashid Nawaz er to av politikerne som er med i prosjektet «Elsykler for et bevegelig liv». Akkurat som Maria Stivang fra Årvoll, er de to av åtte som har blitt pekt ut til prosjektet.

– Vi er med mot at vi rapporterer erfaringer og opplevelser med sykkelen på sosiale medier og at vi stiller opp fram mot oktober. Erfaringsmessig har jeg bare brukt den til og fra jobb, men jeg har syklet til jobb hver dag siden jeg fikk sykkelen. Det er ganske tøft å sykle til og fra Rådhuset og Romsås, så motoren er nyttig til å begynne med. Det er en myk overgang til vanlig sykkel senere, sier Røberg-Larsen.

Både Nawaz og Røberg-Larsen er ikke redde for å innrømme at de kanskje kan trenge litt ekstra mosjon.

– Elsykkelen kan få folk til å bevege seg litt mer, og komme litt mer i gang.

– Les mer om politikernes elsykkel-erfaring i Akers Avis Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!