ANNONSE

Kvier seg for å gå av bussen

Kvier seg for å gå av bussen

FALT I GRØFTA: I vinter gikk Erling Fredriksen hodestups i en snøhaug da han gikk av bussen ved Solbakken Allé. Nå krever han en ordentlig holdeplass.

Passasjerer sluses ut i en grøft ved holdeplassen Solbakken Allé på Høybråten. En reisende krever nå at Ruter ordner opp.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.05.2015 kl 12:24

Se bildet større

UTFORDRING: Solbakken Allé ligger rett ved en privat hage på den ene siden av veien, noe som begrenser muligheten til å etablere en høystandard holdeplass.

Se bildet større

OMFATTENDE: Pressekontakt Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten er klar på at flere av byens holdeplasser har dårlig standard, men varsler at det vil ta tid å opparbeide alle. (Foto: Bymiljøetaten.)

– Jeg må ta 64A-bussen ganske ofte, for det er den eneste måten å komme seg til og fra Stovner på, forteller Erling Henriksen.

Hans nærmeste holdeplass er Solbakken Allé, like ved Joker på Høybråten.

På samme side som Joker-butikken er det fortau, så der er det helt greit å komme seg av. Men hvis man kommer fra Stovner, og skal gå av på den andre siden som ligger inntil en privat hage, så blir man sendt rett ut i en grøft.

– Jeg bruker rullator, og det er rett og slett håpløst. Flere ganger har jeg valgt å gå av ved Høybråten kirke, men det er jo en skikkelig omvei, fortsetter Henriksen.

Krever tiltak

– Jeg har havnet i den grøfta før, og vil ikke gjenta det. Må jeg brekke armer og bein? Nok er nok, sier Henriksen fortvilet.

Ruter forteller til Akers Avis Groruddalen at de har selskapet forståelse for at spesielt eldre synes det er utfordrende å gå av på Solbakken Allé.

– Utfordringen på stedet er at veien er smal og ligger inntil en privat hage, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.

Men det er veieier Bymiljøetaten som har ansvar for holdeplassene, konstaterer han.

Utfordringer

Pressekontakt Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten sier følgende til Akers Avis Groruddalen:

Bymiljøetaten arbeider fortløpende med å oppgradere holdeplasser, men det er mange som har dårlig standard, så det vil ta mange år før alle har tilstrekkelig standard. De siste årene er det blitt oppgradert rundt 50 holdeplasser pr. år, og det finnes totalt opp mot 2000, så arbeidet vil ta tid. Noen steder vil det heller ikke være mulig å finne en brukbar løsning, og alternativet er da å flytte den eller legge ned holdeplassen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE