ANNONSE

Laks nr. 250 mill. besøkte Alnabru

Laks nr. 250 mill. besøkte Alnabru

 

Onsdag morgen ankom norsk eskportlaks nr. 250 millioner til Frankrike Schenkers lager på Alnabru. Snart serveres den prominente gjester ved Ritz Hotel i Paris.

Tekst:

Publisert:

Siden 1960-tallet har eksporten av norsk laks til Frankrike vært i enorm utvikling. Nå har laks nummer 250 millioner tatt turen fra SalMars oppdrettsanlegg på Frøya til Frankrikes hovedstad. Onsdag var laksen innom Schenker Alnabru, som hadde oppdraget med å følge den trygt fram til målet.

- Dette er veldig morsomt. Interessen rundt norsk laks er stor, og det er hyggelig at den drar innom Oslo og Groruddalen, sier Erik Lahnstein, statssekretær i samferdselsdepartementet.

Eventyrlig ferd

Frankrike er verdens største marked for norsk laks, og reisen til laks nummer 250 millioner har fått stor oppmerksomhet i landet. Fisken har til og med fått navnet Simon etter en fransk navnekonkurranse. Et stort fransk pressekorps fulgte laksens ferd helt fra oppdrettsanlegget utenfor Trondheim til Paris. Der tok laksen turen til Ritz Hotel, hvor den i dag serveres.

Laksen fraktes fra Alnabru med trailer, som kjører på biodiesel store deler av veien.

- Det er en ære for Schenker å få være med på å frakte laksen til Frankrike. Det viser at vi har tillit, sier Michael Holmstrøm, administrerende direktør i Schenker.

Ferden blir fulgt nøye, og temperaturen i traileren overvåkes ved hjelp av satellitt.

Laksen tas svært godt imot i Frankrike.

- Laksen treffer godt på det franske markedet. Det er bred helsefokus. Sushimarkedet vokser og norsk laks er hovedingrediens rundt mange franske kjøkkenbord, sier Johan Kvalheim, fiskeriutsending for eksportutvalget for fisk i Frankrike.

Terminalutvikling

Prosessen gjennomføres effektivt, og laksen fraktes først med tog, og senere med trailer som bruker biodiesel så langt det lar seg gjøre. Dermed blir ferden mest mulig miljøvennlig.

Statssekretær Lahnstein er opptatt av at den planlagte utviklingen av Alnabru-terminalen kan bidra til ytterligere bedringer i transportnæringen.

- Målet med utviklingen av terminalen er jo ikke bare å redusere kostnadene for norsk næringsliv, men å flytte mest mulig transport fra vei til tog. Hvis Alnabru-terminalen kan bli et godsknutepunkt kan vi redusere transporten som går gjennom Groruddalen, og dermed skape færre miljøproblemer.

 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE