Laks nr. 250 mill. besøkte Alnabru

Laks nr. 250 mill. besøkte Alnabru

 

Onsdag morgen ankom norsk eskportlaks nr. 250 millioner til Frankrike Schenkers lager på Alnabru. Snart serveres den prominente gjester ved Ritz Hotel i Paris.

Skrevet av:

Siden 1960-tallet har eksporten av norsk laks til Frankrike vært i enorm utvikling. Nå har laks nummer 250 millioner tatt turen fra SalMars oppdrettsanlegg på Frøya til Frankrikes hovedstad. Onsdag var laksen innom Schenker Alnabru, som hadde oppdraget med å følge den trygt fram til målet.

- Dette er veldig morsomt. Interessen rundt norsk laks er stor, og det er hyggelig at den drar innom Oslo og Groruddalen, sier Erik Lahnstein, statssekretær i samferdselsdepartementet.

Eventyrlig ferd

Frankrike er verdens største marked for norsk laks, og reisen til laks nummer 250 millioner har fått stor oppmerksomhet i landet. Fisken har til og med fått navnet Simon etter en fransk navnekonkurranse. Et stort fransk pressekorps fulgte laksens ferd helt fra oppdrettsanlegget utenfor Trondheim til Paris. Der tok laksen turen til Ritz Hotel, hvor den i dag serveres.

Laksen fraktes fra Alnabru med trailer, som kjører på biodiesel store deler av veien.

- Det er en ære for Schenker å få være med på å frakte laksen til Frankrike. Det viser at vi har tillit, sier Michael Holmstrøm, administrerende direktør i Schenker.

Ferden blir fulgt nøye, og temperaturen i traileren overvåkes ved hjelp av satellitt.

Laksen tas svært godt imot i Frankrike.

- Laksen treffer godt på det franske markedet. Det er bred helsefokus. Sushimarkedet vokser og norsk laks er hovedingrediens rundt mange franske kjøkkenbord, sier Johan Kvalheim, fiskeriutsending for eksportutvalget for fisk i Frankrike.

Terminalutvikling

Prosessen gjennomføres effektivt, og laksen fraktes først med tog, og senere med trailer som bruker biodiesel så langt det lar seg gjøre. Dermed blir ferden mest mulig miljøvennlig.

Statssekretær Lahnstein er opptatt av at den planlagte utviklingen av Alnabru-terminalen kan bidra til ytterligere bedringer i transportnæringen.

- Målet med utviklingen av terminalen er jo ikke bare å redusere kostnadene for norsk næringsliv, men å flytte mest mulig transport fra vei til tog. Hvis Alnabru-terminalen kan bli et godsknutepunkt kan vi redusere transporten som går gjennom Groruddalen, og dermed skape færre miljøproblemer.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!