Lei av all dritten bydelen får

Lei av all dritten bydelen får

 

Knut Røli (Ap) og Christer Gulbrandsen (SV) er lut lei av at dekkbedrifter, brakkerigger og bussdeponier plasseres i bydelen uten at de får mulighet til å stoppe det.

Bydelsutvalget var ikke orientert om at Dekkmann hadde tatt plass i Papyrus-bygget på Furuset. Ei heller ønsket de bussdeponi i Brubakkveien ved Grorud jernbanestasjon, som til slutt fikk dispensasjon til å drive i 30 år.

- Jeg synes det er håpløst at vi, som kjenner de lokale forholdene best, ikke blir hørt i viktige saker, sier BU-leder Knut Røli (Ap).

Du kan lese alt om møtet i bydelsutvalget i onsdagens papirutgave.

Det var Christer Gulbrandsen (SV) som tok opp saken under torsdagens bydelsutvalgsmøte i Alna. Han påpeker at det finnes en rekke store planer for hvordan Groruddalen skal utvikles i fremtiden, og Gulbrandsen mener at kommunens behandling av byggesaker bør sees i sammenheng med Groruddals-satsingen.

-  Det er veldig mange små saker som blir et stort irritasjonsmoment. Jeg opplever at kommunen gir med den ene hånda og tar med den andre. På den ene siden får vi satsing, mens de samtidig gir dispensasjon til å sette opp brakkerigger. Det blir feil, mener SV-eren.

 

Alle sier nei

Røli påpeker at «ingen» lokale krefter ønsker at enorme dekkbedrifter, brakkerigger eller bussdepoter skal få dispensasjon til å drive en midlertidig virksomhet i 30 år.

-  Jeg skulle ønske at planmyndigheter hørte mer på våre anbefalinger i høringssaker. Dessverre er det veldig mange bedrifter som får dispensasjon til å drive på tomter som egentlig skulle og burde vært brukt til noe annet. Jeg synes det er litt for lett å få ja, og at det er enklere å be om tilgivelse enn tillatelse, sier han.

Gulbrandsen mener det er enkelt å plassere denne typen virksomheter i dalen.

-  Vi har veldig mye slikt fra før, og da tenker man sikkert at det ikke skader med litt til, men det kan være dråpen som får begeret til å renne over. Jeg håper dette utspillet kan bidra til at kommunen forstår at vi ikke vil bli herset med, sier Gulbrandsen.

 

Støtte fra Høyre

Han mener at kommunen og byggemyndighetene må bli flinkere til å si nei.

-  Vi trenger verken flere bussdepoter eller brakkerigger. Det er ikke nødvendig å gi dispensasjon til alle som tar seg til rette, sier Gulbrandsen.

Høyres Grete Horntvedt, som tidligere har vært byråd for byutvikling, er enig med de rødgrønne.

- Vi er helt samstemte. Høyre er kraftig lei av at det ramler inn midlertidige brakkerigger. Slikt fører til at vi underminierer Groruddals-satsingen, og det er det siste vi ønsker.

- Hvorfor legges denne virksomheten i dalen?

- Her er det plass, og det er ikke så lett å finne ledige tomter andre steder. Vi kommer konsekvent til å si nei til fremtidige brakkerigger, avslutter hun.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen sier, på generelt grunnlag, at alle saker bør vurderes individuelt. Han ønsker imidlertid ikke å kommentere debatten i Alna bydelsutvalg før han har sett saken.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!