Lei av fine ord, krever handling

Lei av fine ord, krever handling

 

Groruddalens BU-ledere har fått nok. De er lei av fine ord, og etterlyser handling.

Skrevet av:

 - Det går en grense for hva vi, bydelene og innbyggerne aksepterer, sier Knut Røli (Ap) og får støtte fra Torstein Winger (Ap), Karl  P. Olsen (Ap) og Anders Røberg-Larsen (Ap).

Groruddalens BU-ledere setter nå foten ned.

- Det må bli slutt på alle fine ord. Nå vil vi ha handling, er den klare meldingen fra de fire BU-lederne.

 

Langt unna makta

Når de fire BU-lederne nå tar bladet fra munnen er det først og fremst for at de mener at selve systemet må endres - Groruddalen er for langt fra makta.

De trekker fram flere eksempler for å illustrere dette, blant annet reguleringsforslaget for Alnabruterminalen som ligger til behandling i byutviklingskomiteen. Mye tyder på at bystyret til slutt kommer til å gå for en pumpeløsning.

- Det er riktig at også noen av bydelene pekte på pumpeløsning, men det var i mangel av bedre alternativer. Etter at vi hadde saken til behandling ble det utarbeidet nye alternativer, som vi aldri fikk uttale oss om, sier Røli.

- Vi innser at terminalen ligger der og at det er behov for modernisering og utvidelse, men vi savner et samspill med aktørene. De burde vært mer ydmyke og ikke så kravstore. I forbindelse med byggingen av Postens Østlandsterminal på Robsrud investerte de 100 millioner i nærmiljøet, minner Røli om.

 

Tar bort kjernen

Winger trekker fram at en av kjernene i Groruddals-satsingen er den blågrønne strukturen - og gjenåpning av Alna.

- Det største utviklingspotensialet i Oslo ligger i Grorud­dalen. Målsettingen er en kombi- nasjon av næring, landskap og elv. Ved å pumpe elva settes en av hovedmålsetningene til side, sier Winger.

Bjerkes BU-leder trekker også fram en av hovedkonklusjonene i en stedsanalyse som ble gjennomført for Veitvet og Sletteløkka.

- Konklusjonene er at det ikke hjelper å lage nye parker og møteplasser, dersom det ikke gjøres noe med trafikken, sier han.

 

Sterke virkemidler

Daglig kjører det til sammen 160.000 biler gjennom Grorud­dalen på Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6.

- Her må vi ta i bruk sterkere og mer drastiske virkemidler for å få biltrafikken ned, sier Røli.

- Det finnes ikke noen tanker om hvordan de skal begynne en gang, sier Røberg-Larsen.

De fire mener det kan hjelpe med en ny bomring på bygrensa, E6 i tunnel, direkte atkomst til Alnabruterminalen fra E6, at Fossumdiagonalen må på plass og påbudt tungtransportnett.

- Det er altfor defensivt å kun lage anbefalte ruter. Det må komme på plass påbudte kjøreruter. I påvente av at noe gjøres på E6, må det også innføres 60 kilometer i timen på E6 på vinterstid.

 

Ingen konsekvenser

Groruddals-satsingen er inne i sitt fjerde år. Likevel lar de store prosjektene vente på seg. Mye av pengene går med til gratis kjernetid i barnehage. I tillegg har det dukket opp mange nye mini-parker, men de store grepene uteblir.

- Det er ikke mulig for Groruddals-satsingen å redde dalen. Til det må det helt andre beløp til, sier Røli.

BU-lederne tror groruddøler fremdeles føler seg nedprioritet. De tror dette kan linkes til både lav valgdeltakelse og folks engasje­ment. Ved forrige valg var det 86.487 stemmeberettigede i Groruddalen - kun 60.019 valgte å bruke stemmeretten sin.

- Er dette fordi folk føler avmakt, spør Røli.

- Folk føler at de ikke får noen ting. I vest klarer man å demonstrere massivt mot byggingen av en ambassade. I Groruddalen finner folk seg i hva som helst. Det kan for eksempel settes opp brakker på Grorud torg uten at det får noen konsekvens, sier Anders Røberg-Larsen.

 

Vest har makta

De fire mener det er uheldig at det er Oslo vest som sitter på makta i Oslo.

- Det er et problem for demokratiet at groruddøler føler at de ikke blir hørt, sier Røberg-Larsen.

Dette mener de må løses. De vil ha flere groruddøler i bystyret, men også flere inn i styret i Oslo Arbeiderparti. I tillegg innrømmer de at det også må tas grep for å rekruttere folk til lokallagene.

I løpet av året skal både reguleringsplan for Alnabru­terminalen og utvidelse av Huken behandles av bystyret.

- Jeg frykter at vi taper troverdighet i dalen, sier han.

- Huken må avsluttes én gang for alle. Det må være mulig å finne pukk og lagringsplass andre steder i Oslos nærområde, mener de og fort­setter med å trekke fram snødeponier:

- Hver bydel får ta ansvar for sin egen snø. Vi ønsker ingen store snødeponier i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!