Oslo Høyre:

Likestiller Ahus-
og Fornebubanen

Likestiller Ahus- <BR>og Fornebubanen

 

Fram til nå har Høyre prioritert Fornebubanen høyere enn Ahusbanen. I partiets valgprogram likestiller de prosjektene. Programkomiteen innrømmer at det folkelige engasjementet har bidratt å løfte Ahusbanen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.11.2014 kl 19:47

Gallup

Har du tro på at Ahusbanen kommer?

Ja
Nei
Vet ikke

Vis resultat

I førsteutkastet fra Høyres programkomite var Fornebubanen hovedprioritert. Siden den gang har debatten om Ahusbanen rast i Oslo-pressen. Nå har hovedstadens største parti endret standpunkt.

I programkomiteens endelige utkast er banestrekningene likestilt.

- Komiteen er enig om at Ahusbanen har en større betydning enn mange har trodd. Selv er jeg stor tilhenger av Ahusbanen. Vi har ventet lenge på prosjektet, og til våren kommer utredningen fra Ruter. Da er det ikke lenger noe å vente på, sier Konrad Janusz Værnes, leder i Alna Høyre.

Han var Groruddalens eneste representant i komiteen som har hatt i oppgave å forme Oslo Høyres politikk de neste fire årene.

Komiteens leder, Øystein Sundelin, kaller banene for tvillinger.

- Fornebubanen ligger litt foran Ahusbanen hva gjelder planlegging, men de er likestilte tvillinger. Det er riktig å si at prosjektene er likestilt, sier Sundelin, som også er Høyres gruppeleder i bystyret.

Grepet av folket

Han legger ikke skjul på at det folkelige engasjementet i Groruddalen har bidratt til å presse politikerne.

- Det har vært en faktor. Jeg er veldig glad for at interessegrupper legger trykk på saken. Jeg opplever at engasjementet for Ahusbanen er større enn for Fornebubanen, sier Sundelin.

Konrad Janusz Værnes trekker fram to argumenter for Ahusbanen:

- Lørenskog har laget en kommuneplan som tar høyde for at banen kommer. Det andre er at mange i Lørenskog kjører bil til Oslo. Ved å få disse over på t-banen vil vi få en mer miljøvennlig by, sier han.

Han mener at Ahusbanen er enklere å gjennomføre enn Fornebubanen.

- Den krever ikke at man stanser trafikken eller bygger om eksisterende stasjoner. Man skal «bare» forlenge Furuset-banen, sier Værnes, som påpeker at han ikke kjenner omfanget før Ruters konsekvensutredning foreligger.

Varsler reforhandling

I programmet, som skal vedtas på Høyres årsmøte i januar, heter det at partiet ønsker seg en tverrgående t-bane i dalbunnen.

- Skal vi utvikle dalbunnen, er vi nødt til å bygge t-bane. Dalbunnen er en indrefilet med mange muligheter. Jeg mener at vi må begynne å utrede hvilket potensiale som ligger her. T-banen vil fungere som en brekkstang, sier Værnes.

Øystein Sundelin mener det er naturlig å reforforhandle Oslopakke 3 etter valget.

- Men da er jeg helt sikker på at verken Ahus- eller Fornebubanen vil være et tema. Begge prosjektene er så godt forankret. De kommer, mener Sundelin.

Oslo Høyre har formulert et ambisiøst løfte til velgerne. De vil gjøre Oslo til «verdens mest miljøvennlige storby». Dette skal blant annet oppfylles ved å bygge ut kollektivtrafikken.

- Det borgerlige flertallet har styrt Oslo i snart 18 år. Da er det nødvendig å føre en offensiv og ambisiøs politikk. Vi har fremdeles mye ugjort, sier Værnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens fredag 7. november, eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.