Oslo Høyre:

Likestiller Ahus-
og Fornebubanen

Likestiller Ahus- <BR>og Fornebubanen

 

Fram til nå har Høyre prioritert Fornebubanen høyere enn Ahusbanen. I partiets valgprogram likestiller de prosjektene. Programkomiteen innrømmer at det folkelige engasjementet har bidratt å løfte Ahusbanen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.11.2014 kl 19:47

Gallup

Har du tro på at Ahusbanen kommer?

Ja
Nei
Vet ikke

Vis resultat

I førsteutkastet fra Høyres programkomite var Fornebubanen hovedprioritert. Siden den gang har debatten om Ahusbanen rast i Oslo-pressen. Nå har hovedstadens største parti endret standpunkt.

I programkomiteens endelige utkast er banestrekningene likestilt.

- Komiteen er enig om at Ahusbanen har en større betydning enn mange har trodd. Selv er jeg stor tilhenger av Ahusbanen. Vi har ventet lenge på prosjektet, og til våren kommer utredningen fra Ruter. Da er det ikke lenger noe å vente på, sier Konrad Janusz Værnes, leder i Alna Høyre.

Han var Groruddalens eneste representant i komiteen som har hatt i oppgave å forme Oslo Høyres politikk de neste fire årene.

Komiteens leder, Øystein Sundelin, kaller banene for tvillinger.

- Fornebubanen ligger litt foran Ahusbanen hva gjelder planlegging, men de er likestilte tvillinger. Det er riktig å si at prosjektene er likestilt, sier Sundelin, som også er Høyres gruppeleder i bystyret.

Grepet av folket

Han legger ikke skjul på at det folkelige engasjementet i Groruddalen har bidratt til å presse politikerne.

- Det har vært en faktor. Jeg er veldig glad for at interessegrupper legger trykk på saken. Jeg opplever at engasjementet for Ahusbanen er større enn for Fornebubanen, sier Sundelin.

Konrad Janusz Værnes trekker fram to argumenter for Ahusbanen:

- Lørenskog har laget en kommuneplan som tar høyde for at banen kommer. Det andre er at mange i Lørenskog kjører bil til Oslo. Ved å få disse over på t-banen vil vi få en mer miljøvennlig by, sier han.

Han mener at Ahusbanen er enklere å gjennomføre enn Fornebubanen.

- Den krever ikke at man stanser trafikken eller bygger om eksisterende stasjoner. Man skal «bare» forlenge Furuset-banen, sier Værnes, som påpeker at han ikke kjenner omfanget før Ruters konsekvensutredning foreligger.

Varsler reforhandling

I programmet, som skal vedtas på Høyres årsmøte i januar, heter det at partiet ønsker seg en tverrgående t-bane i dalbunnen.

- Skal vi utvikle dalbunnen, er vi nødt til å bygge t-bane. Dalbunnen er en indrefilet med mange muligheter. Jeg mener at vi må begynne å utrede hvilket potensiale som ligger her. T-banen vil fungere som en brekkstang, sier Værnes.

Øystein Sundelin mener det er naturlig å reforforhandle Oslopakke 3 etter valget.

- Men da er jeg helt sikker på at verken Ahus- eller Fornebubanen vil være et tema. Begge prosjektene er så godt forankret. De kommer, mener Sundelin.

Oslo Høyre har formulert et ambisiøst løfte til velgerne. De vil gjøre Oslo til «verdens mest miljøvennlige storby». Dette skal blant annet oppfylles ved å bygge ut kollektivtrafikken.

- Det borgerlige flertallet har styrt Oslo i snart 18 år. Da er det nødvendig å føre en offensiv og ambisiøs politikk. Vi har fremdeles mye ugjort, sier Værnes.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens fredag 7. november, eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.